video thumb

تاثیر ناچیز قانون جدید ارز دیجیتال روسیه در صنعت ارزهای دیجیتال محلی !

بر اساس گزارش های منتشر شده، کسب و کارهای ارز دیجیتال مطمئن نیستند که چگونه می توانند به مقررات جدید در روسیه واکنش نشان دهند. بر اساس این گزارش ها، به نظر می رسد که قانون جدید مربوط به ارزهای دیجیتال

در قالب فعلی، قانون DFA اساساً وضعیت حقوقی دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC) را فراهم می کند، اما مانع استفاده از آنها برای عملیات پرداخت در روسیه می شود.

از آنجا که قانون DFA قرار است در کمتر از چهار ماه رسماً تصویب شود، کوین تلگراف با شرکت های بزرگ ارز دیجیتال که در روسیه کار می کنند صحبت کرد تا نظر آنها را در مورد اینکه قانون جدید چگونه می تواند کسب و کار آنها را تحت تأثیر قرار دهد، دریافت کند.

بر اساس نظرات مدیران شرکت هایی مانند بایننس، Waves، پکسفول، LocalBitcoins و Wirex، این شرکت ها دقیقاً درگیر تطبیق با قانون جدید نیستند که امر، این بیشتر به دلیل ابهام موجود در این قانون جدید است.

بسیاری از فعالان صنعت، قانون جدید روسیه را درک نمی کنند

آنتون کوزلوف (Anton Kozlov)، رئیس بازار روسیه در پکسفول عنوان کرد که قانون DFA باعث سردرگمی بسیاری شده است. کوزلوف در ادامه اظهار داشت:

“متأسفانه، ما نمی توانستیم با اطمینان بگوییم که قانون جدید برای صنعت روشن است.” این مدیر اجرایی افزود که تأثیر کامل قانون جدید “توسط فعالان صنعت کاملاً درک نشده است.”

علیرغم عدم اطمینان قانونی نظارتی مرتبط با قانون، پکسفول انتظار ندارد که این بر روی کسب و کار آن تأثیر بگذارد زیرا پرداخت ها جزوخدمات اصلی این پلتفرم نیستند. وی در این باره عنوان کرد:

“بیشتر افراد در پلتفرم پکسفول در حال مبادله ارز دیجیتال و به دنبال فرصت های آربیتراژ در بازار هستند.”

همانطور که گزارش شده، پکسفول امسال شاهد افزایش چشمگیر کاربران روسی بوده است. طبق داده های پکسفول، معاملات همتا به همتای ارز دیجیتال این پلتفرم در روسیه سالانه به ۳۵۰ درصد رسیده است. به گفته کوزلوف، دلیل اصلی این افزایش وضعیت ضعیف پول ملی روسیه یعنی روبل روسیه است که “گزینه پس انداز چندان جذابی نیست.”

وی در ادامه اظهار داشت: “بازارهای ارز دیجیتال و تراکنش های همتا به همتا می توانند به حل این مشکلات مالی شخصی کمک کنند و به مردم راه های جایگزین آزادی مالی را ارائه دهند، به همین دلیل است که شاهد افزایش علاقه مردم روسیه به پلتفرم خود هستیم.”

الکساندر ایوانف (Alexander Ivanov)، بنیان گذار و مدیر Platform Waves نیز عنوان کرد که این قانون به دلیل عدم وضوح نظارتی اساساً تاثیری در صنعت ندارد. وی در این خصوصو بیان کرد:

“این قانون برای اکثر بازیگران در صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین به سختی روشن است. در این مرحله، این قانون نه تأثیر منفی و نه تأثیر مثبتی بر صنعت ارز دیجیتال روسیه می گذارد، بیشتر به این دلیل که منع صریحی بر دارایی های دیجیتال وجود ندارد.”

ایوانف همچنین اشاره کرد که عدم اطمینان نظارتی مانع عمده ای در توسعه صنعت سریع رشد امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi است. ایوانف عنوان کرد: “در پس زمینه رشد کلی در بخش دیفای، فقدان یک وضعیت مشخص یا قواعد بازی برای ارزهای دیجیتال می تواند مانعی برای توسعه این صنعت و به طور کلی اقتصاد روسیه تلقی شود.”

تغییر به سمت مدل های تجاری جدید یک عامل بازدارنده نیست

دومینیک سیمون (Dominique Simon)، مشاور عمومی جهانی در پردازنده پرداخت ارز دیجیتال انگلیسی Wirex اظهار داشت که این شرکت هیچ تغییر بزرگی را در کسب و کار خود پیش بینی نمی کند. سایمون اظهار داشت: “تسهیل پرداخت های ارز دیجیتال تنها بخشی از خدماتی است که ما در Wirex ارائه می دهیم و غیرفعال کردن این ویژگی ما را از ارائه خدمات به مشتریان روسی باز نمی دارد.”

سایمون همچنین تأکید کرد که وجود مقررات ناچیز بهتر از این است که هیچ مقرراتی وجود نداشته باشد و ادعا می کند که قانون DFA “گامی بزرگ به سوی اطمینان و امنیت تجاری برای مشتریان ما” است.

وی عنوان کرد که “ما در مورد ارائه خدمات خود به مشتریان روسی خوش بین هستیم و هنگامی که در مورد سیستم صدور مجوز شفافیت بیشتری حاصل شود، ما تمام تلاش خود را برای حرکت در چارچوب جدید و ادامه حضور قدرتمند در بازار روسیه انجام خواهیم داد.”

در تاریخ ۱۹ مه، Wirex خریدهای ارز دیجیتال با کارت اعتباری فیات و کارت بدهی را در روسیه آغاز کرد و به کاربران اجازه خرید بیت کوین و اتریوم (ETH) را از طریق ویزا و مسترکارت داد.

خوش بینی عده ای از فعالان صنعت به قانون DFA

جوکا بلومبرگ (Jukka Blomberg)، مدیر ارش بازاریابی در پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال همتا به همتای لوکال بیت کوینز که در فنلاند مستقر می باشد، در مورد این قانون جدید اطمینان دارد و اظهار داشت: “ما از این قانون جدید استقبال می کنیم و آن را برای بیت کوین و به طور کلی صنعت ارزهای دیجیتال مثبت ارزیابی می کنیم.”

طبق گفته بلومبرگ، لوکال بیت کوینز از زمان تصویب این قانون تغییرات چشمگیری در پلتفرم خود مشاهده نکرده است. وی اظهار داشت: “با این حال تایید رسمی برای اجازه دادن به مردم برای خرید و فروش ارز دیجیتال قطعاً ما را هیجان زده می کند و قطعاً فرصت های جدیدی را برای ما و سایر بازیگران صنعت ایجاد می کند.” همانطور که گزارش شد، روسیه از ژوئن سال ۲۰۲۰ بهترین بازار لوکال بیت کوینز بوده است.

بایننس هنوز هم قصد دارد کارت ارز دیجیتال خود را در روسیه راه اندازی کند

علی رغم اینکه روسیه آماده است رسماً پرداخت ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کند، بایننس هنوز در نظر دارد کارت بایننس خود را در این کشور راه اندازی کند. گلب کوستارف (Gleb Kostarev)، رئیس عملیات بایننس در روسیه و CIS برنامه های خود را در تاریخ ۷ سپتامبر به کوین تلگراف اعلام کرد.

با این حال، کوستارف گفت که بایننس آماده نیست که یا تاریخی را برای این اقدام خود اعلام کند و یا اینکه یک نظر حقوقی درباره این موضوع ارائه دهد.

برنامه بایننس برای راه اندازی کارت خود در میان ممنوعیت پرداخت ارز دیجیتال در آینده، احتمالاً بهترین مثال در مورد بازخورد این صنعت از قانون ارز دیجیتال کشور در شکل فعلی آن است. با این وجود بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال جهان از برنامه های خود چشم پوشی نمی کند:

“در فدراسیون روسیه، توزیع اطلاعات در مورد عرضه و پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پیش فرض کالاهای منتقل شده، کار ارائه شده (خدمات) یا هر روش دیگری که به شما امکان می دهد هزینه کالاها (کار، خدمات) را با ارز دیجیتال پرداخت کنید، ممنوع است. “

به گفته کوستارف، نسخه فعلی این قانون “نسبتاً بی طرف” است و تمام جنبه های قانون گذاری ارزهای دیجیتال را به طور کامل پوشش نمی دهد. وی عنوان کرد که نسخه تصویب شده این قانون ” به هیچ وجه بر کسب و کار بایننس تأثیری نگذاشته است.”

همانطور که گزارش شد، روسیه در حال آماده سازی تصویب قانون دیگری به نام “On Digital Currency” یا DC در اواخر سال ۲۰۲۰ است. در مقابل قانون DFA، لایحه DC ادعا می کند که یک چارچوب نظارتی واقعی برای استفاده از ارز دیجیتال در روسیه را فراهم می کند. در تاریخ ۳ سپتامبر، وزارت دارایی روسیه پیشنهاد اصلاح قانون DFA را داد که می ‌تواند روسیه را به سمت ممنوعیت استفاده از ارز‌های دیجیتال سوق دهد، به استثنای سه مورد ارث، ورشکستگی و مراحل اجرای قانون.