video thumb

حداقل ۳ کشور تا سال ۲۰۳۰ ارز فیات خود را با CBDC جایگزین می‌کنند

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که یوان دیجیتال، دلار آمریکا را کنار نمی گذارد، حداقل می توان گفت که بلافاصله این کار را نمی کند. یک اتاق فکر اروپایی پیش بینی کرده است که سه تا پنج کشور در سراسر جهان به طور کامل ارز فیات خود با یک ارز دیجیتال

این گزارش ۳۰ صفحه ای که “گزارش اصلاحات ژئوپلیتیکی ارز دیجیتال بانک مرکزی” نام دارد، به بررسی وضعیت ارزهای مهم جهانی مانند دلار ایالات متحده، یورو و یوان چین می پردازد. این گزارش با پشتیبانی موسساتی مانند بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک استاندارد چارتر و مدرسه فرانکفورت تهیه شده و پیش بینی هایی در مورد تأثیر CBDC ها بر سیستم مالی جهانی ارائه می دهد.

به همین ترتیب، dGen پیش بینی می کند که طی پنج سال سه تا پنج کشور در سطح جهانی به طور کامل واحد پول ملی خود را با ارز دیجیتال بانک مرکزی جایگزین کنند. در حالی که dGen حدس دقیقی در مورد اینکه کدام کشورها تا سال ۲۰۳۰ این را تغییر را انجام می دهند، بیان نمی کند، این گزارش پیشرفت قابل توجهی را در ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط حوزه های قضایی مانند باهاما و سوئد بیان می کند. این اتاق فکر متذکر شد که توسعه الکترونیکی کرون سوئد درست مطابق با برنامه این کشور است، به طوری که برنامه این کشور این است که تا سال ۲۰۲۵ پول نقد کنار گذاشته شود.

در میان سایر پیش بینی ها، dGen پیش بینی می کند که اگر اروپا تا سال ۲۰۲۵ ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را توسعه ندهد، پروژه یوان دیجیتال چین از آن پیشی خواهد گرفت. این اتاق فکر بر نیاز بانک مرکزی اروپا برای ایجاد “یک محیط مناسب برای رونق یوروی دیجیتال” تأکید کرد و عنوان کرد که در غیر این صورت ارز فیات در معرض خطر از دست دادن موقعیت خود در اقتصاد جهانی است.

فیلیپ سندنر (Philipp Sandner)، رئیس مرکز بلاک چین مدرسه فرانکفورت، از بانک مرکزی اروپا به دلیل عدم اقدام آشکار آن انتقاد کرد و اظهار داشت:

“واکنش بانک مرکزی اروپا نسبت به این مسئله بسیار کند است. به خصوص، منافع حاصل از ارز دیجیتال بانک مرکزی برای این صنعت مانند پول قابل برنامه ریزی، در حال حاضر فراموش شده است. با توجه به لیبرا و یوان دیجیتال، بانک مرکزی اروپا باید سریعاً نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد تا بتواند موقعیت ژئوپلیتیکی خود را حفظ کند.”

در حالی که ارز دیجیتال بانک مرکزی چین تهدیدی برای یورو است، یوان دیجیتال بعید است که در آینده نزدیک از دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان پیشی بگیرد، dGen نوشت: “راه اندازی یوان دیجیتال، دلار را کنار نمی زند، حداقل بلافاصله  این کار را انجام نمی دهد.” به گفته این اتقا فکر، یوان دیجیتال به دلیل “ناآرامی های سیاسی در چین و تلاش برای تغییر ذخایر و صورتحساب ها” شانس کمی برای کنار زدن دلار دارد.

CBDC که توسط یک بانک مرکزی صادر می شود، اساساً نماینده دیجیتال پول فیات است که هدف آن ارائه تراکنش های غیرنقدی، سرعت بخشیدن به پرداخت ها و کاهش هزینه های مربوطه است. در حالی که به نظر می رسد چین فعال ترین حوزه قضایی از نظر توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی است، کشورهای بیشتری شروع به کشف تهاجمی ابزار جدید مالی می کنند. به همین ترتیب، بانک مرکزی برزیل در اوایل سپتامبر اعلام کرد که برزیلی ها انتظار دارند قبل از سال ۲۰۲۳ شاهد راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی باشند.