video thumb

قابلیت همکاری ارز دیجیتال تکامل می‌یابد !

اگرچه هنوز پرداخت هزینه با اتریوم در جایی که فقط بیت کوین پذیرفته شود غیرممکن است، اما قابلیت همکاری ارز دیجیتال همچنان در حال بررسی است.

امروزه پرداخت هزینه خرید با ارزهای دیجیتال دیگر غیرعادی به نظر نمی رسد. بسیاری از فروشگاه های آنلاین بیت کوین (BTC) و سایر کوین ها را به همراه ارزهای سنتی می پذیرند، در حالی که در برخی از کافه ها، دارندگان ارزهای دیجیتال حتی می توانند با استفاده از پایانه های محل فروش پول خود را پرداخت کنند.

با این وجود، یک چیز وجود دارد که سیستم های مالی سنتی را از ارزهای دیجیتال متمایز می کند و آن: قابلیت همکاری پیشرفته است. به لطف قابلیت همکاری، دارندگان کارت می توانند بدون نگرانی در مورد سازگاری دستگاه و تبدیل ارز، در هر جای دنیا پرداخت خود را انجام دهند.

قابلیت همکاری ارز دیجیتال

صاحب یک کیف پول ارز دیجیتال فقط می تواند این را درخواب ببیند، اما یک تابلوی آویزان بر روی درب یک رستوران که می گوید ” در اینجا ارز دیجیتال پذیرفته می شود ” تضمین نمی کند که مشتریان می توانند هزینه دسر خود را با اتر (ETH) پرداخت کنند. در عوض، یک سرور با چهره ای متعجب می گوید که پایانه های رستوران فقط با بیت کوین کار می کنند.

با این حال، اگر کیف پول بلاک چین ویزیتور و ترمینال رستوران با هم سازگار باشند، مشتری مجبور نیست به یاد داشته باشد که آیا به میزان کافی ارزهای دیجیتال دارد یا نه. تنها موردی که لازم است اسکن کد QR است و سیستم، ارز را به ارز مورد قبول تبدیل می کند.

برای اینکه کاربران در فروشگاه هایی که بیت کوین را می پذیرند بتوانند با اتریومهزینه خود را پرداخت کنند، سیستم های بلاک چین آنها باید با یکدیگر همکاری کنند. این سوال باقی می ماند: چرا، حتی ۱۱ سال پس از ظهور اولین سیستم های غیرمتمرکز، این هنوز هم یک مشکل است؟ واقعیت این است که تا همین اواخر، هر نوع بلاک چینی به عنوان یک اکوسیستم مستقل جداگانه ساخته می شد و به نظر می رسید به جای اینکه توسعه دهندگان بیشتر روی مواردی مانند سازگاری کار کنند، بیشتر درگیر رقابت با یکدیگر هستند.

با این حال، با محبوبیت روزافزون امور مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۰، موضوع سازگاری ارزهای دیجیتال بیش از هر زمان دیگری مطرح می شود. مسئله این است که صنعت دیفای خود به عنوان یک اکوسیستم مالی واحد تصور شده است، محصولات آن می توانند با یکدیگر سازگار باشند. Jonathan Schemoul ، بنیان گذار شبکه برنامه غیرمتمرکز Aleph.im  در این باره به کوین تلگراف گفت: “ذاتاً، قراردادهای هوشمند قابل ساخت و ساز هستند، بلاک های ساختمانی کوچک که می توانند با هم ترکیب شوند تا پیچیدگی را از بین ببرند و تجربه بهتری را به مشتری ارائه دهند.”

امروز، دیفای بازاری با حجم سرمایه های قفل شده بیش از ۱۰ میلیارد دلار است که به دلیل نرخ های جذاب وام ها و سپرده های ارائه شده توسط محصولات دیفای، در حال تبدیل شدن به گزینه ای برای خدمات بانکی برای هزاران کاربر است. یک عامل مهم در محبوبیت این بخش، تلاش موفقیت آمیز توسعه دهندگان دیفای برای حل بخشی از مشکل سازگاری است. در نتیجه، کاربران می توانند به صورت یکپارچه توکن های مختلفی را مبادله کنند.

با این وجود، علی رغم چنین جاه طلبی های بزرگ، بخش دیفای هنوز فاقد سازگاری کارت بانکی است. در حالی که ارزهای فیات در هر جایی قابل مبادله هستند، هنوز هم تبدیل ارز دیجیتال به فیات و حتی ارز دیجیتال به ارز دیجیتال سخت تر است. برای ارزیابی پیشرفت های به دست آمده از سوی فعالان صنعت، مهم است که درک کنیم چگونه مفهوم قابلیت همکاری از اولین تلاش ها برای ایجاد شکاف بین دو بلاک چین، به انتقال های دیفای بین زنجیره ای امروز رسیده است.

از سال ۲۰۱۲ تا کنون

ممکن است که تعداد کمی از مردم این مسئله را بدانند، اما اولین تلاش برای ایجاد قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۲ توسط جوزف چو (Joseph Chow) انجام شد. این توسعه دهنده، سیستم BTC-Relay را با هدف کسب اطلاعات از زنجیره بیت کوین و استفاده از آن در قراردادهای هوشمند اتریوم ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۱۷ ، اولین مبادله اتمی بین شبکه های Decred، لایت کوین و بیت کوین انجام شد. در همان سال، شرکت بلاک چین Lightning Labs بدون ثبت تراکنش در هر دو بلاک چین، با موفقیت مبادله اتمی بین شبکه های آزمایش بیت کوین و لایت کوین را انجام داد. مبادلات اتمی امکان مبادله ارزهای دیجیتال از بلاک چین های مختلف را بدون درگیر کردن اشخاص ثالث فراهم می کند و زمینه مبادلات همتا به همتا را در صرافی های غیرمتمرکز امروزی فراهم می کند. با این حال، هر شبکه نمی تواند با این راه حل کار کند. برای انجام پرداخت های بین پلتفرمی، این شبکه باید از شبکه لایتنینگ و Segregated Witness پشتیبانی کند.

گفتنی است که گام بزرگ بعدی برای قابلیت همکاری ارزدیجیتال توسط Bancor در سال ۲۰۱۸ با راه حل BancorX برداشته شد، که امکان تبدیل بین هر دارایی مبتنی بر اتریوم و EOS را بدون نیاز به واریز وجه به صرافی و نیاز به مصالحه بین خریداران و فروشندگان فراهم می کند. هر توکن اراق بهادرا مبتنی بر اتریوم بدون هزینه تبدیل با یک کلیک به سایر توکن های مبتنی بر EOS تبدیل می شود.

اخیراً، برندان ایچ (Brendan Eich)، خالق Javascript چندین توکن اینترمدییت را ترکیب کرده است که می توانند با بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و هر دارایی دیگر در یک پلتفرم پروتکل جهانی همبستگی برقرار کنند. قابل ذکر است که این توکن های بومی بلاک چین خاصی نیستند و می توانند در هر پروتکل دفتر کل توزیع شده ایجاد شوند.

در سال ۲۰۲۰، شرکت های فناوری بارها و بارها به اهمیت ترکیب تلاش های پلتفرم های بزرگ بلاک چین اشاره کردند، که تا همین اواخر، به طور مستقل از یکدیگر ایجاد می شدند. امسال، NEO ، Ontology و Switcheo پروژه مشترکی را تحت عنوان Poly Network – یک اتحاد پروتکل قابلیت همکاری ناهمگن با هدف ادغام یکپارچه بلاک چین های اتریوم، Cosmos و NEO در اکوسیستم برون زنجیره ای بزرگتر – آغاز کرده اند.

آیا دیفای جهشی برای دستیابی به موفقیت در زمینه تعامل بین زنجیره ای است؟

اکنون بیائید به آن کافه ای که مشتری می خواهد هزینه خود را با ارز دیجیتال پرداخت کند، بازگردیم. پس از تاسیس سیستم های پشتیبانی مانند Wanchain که امکان انتقال دارایی متقابل را فراهم می آورد، این مهم نیست که مشتری چه نوع توکنی را در اختیار دارد، چرا که این نوع سیستم ها امکان اتصال به همه پلتفرم های بزرگ بلاک چین مانند بیت کوین، اتریوم و EOS را فراهم کرده و امکان تبدیل دارایی بدون نیاز به تغییر خصوصیات اصلی را فراهم می کند.

ظهور امور مالی غیرمتمرکز می تواند به طور قابل توجهی شکاف بین ارز دیجیتال و سیستم مالی سنتی را کاهش دهد. علاوه بر این، به گفته کارشناسان، راه حل های دیفای قادر به حل مسئله ادغام ارز دیجیتال در دنیای مالی هستند حتی سریعتر از رهبران صنعت پرداخت مانند پی پال یا کوین بیس.

آنتونیو جولیانو (Antonio Juliano)، بنیان گذار پلتفرم وام دهی مارجین dYdX که پیش از این نیز مهندس نرم افزار در کوین بیس بوده است، در اجلاس Ethereal Summit، مشاهدات خود را در مورد اینکه کوین بیس برای ادغام های مالی سنتی در مقابل گزینه های غیرمتمرکز تلاش کرده است، به اشتراک گذاشت و عنوان کرد: “حدود ۷۵ درصد از تلاش این شرکت در جهت پرداخت های سنتی است. و بخش بسیار کمی از آن در واقع در جهت ارز دیجیتال است.” جولیانو همچنین افزود که ساخت این محصولات جدید مالی در دیفای بسیار آسان تر خواهد بود.

با تامل در مورد اینکه آیا ارزهای رمزپایه می توانند به همان میزان لذت پذیری و تجربه کاربری سیستم های پرداخت سنتی برسند، پیتر موریچ (Peter Mauric)، رئیس امور عمومی در شرکت زیرساخت Blockchain Parity Technologies به کوین تلگراف گفت که در حالی که بخش غیرمتمرکز فین تک در حال محبوبیت است، برنامه های پرداخت دیجیتال برای پیاده سازی در شبکه های اقتصادی ساده هستند. وی در این باره عنوان کرد: با افزایش بی اعتمادی بین کاربران و سیستم های مالی سنتی، پیش بینی می کنم شاهد محبوبیت برنامه های پرداخت مبتنی بر بلاک چین، وام دهی، پس انداز و بانکی باشیم. ”

برخی موارد نشان می دهد که راه حل های دیفای در حال حاضر پیروز این رقابت هستند. به عنوان مثال، Curve قابلیت همکاری کارآمد در بین پول های ثابت را فراهم می کند که بیش از آن چیزی است که در حال حاضر توسط امور مالی متمرکز ارائه می شود.

در کمتر از یک سال، پروژه های دیفای به سطح برخی از خدمات بانکی رسیده اند و تا حدودی آنها موفق به انجام کاری شده اند که بانک ها تاکنون نتوانسته اند انجام دهند – یعنی توانسته اند خدمات وام دهی و سپرده گذاری ارزهای دیجیتال را راه اندازی کنند. بسیاری از این پلتفرم ها پیشرفت قابل توجهی در قابلیت همکاری داخلی داشته اند. به عنوان مثال، Instadapp یک نقطه دسترسی برای دسترسی همزمان به چندین پلتفرم مانند MakerDAO ، Aave ، Compound و Curve ایجاد کرده است تا کاربران بتوانند وام بگیرند یا سپرده گذاری کنند و امکان بازپرداخت بدهی از یک زنجیره به زنجیره دیگر را فراهم کرده است.

طبق گفته Sandeep Nailwal، از بنیان گذاران و مدیر ارشد عملیات در شبکهMatic Network ، مقیاس پذیری بهتر با با بلاک چین های تأخیر زمانی باعث شده است که از لحاظ زمان پردازش و هزینه ها، کارها شبیه کارت های اعتباری باشد. زنجیره های جانبی این پلتفرم از بارهای دو ثانیه ای با کارمزد تراکنش های بسیار پایین پشتیبانی می کنند و باعث می شوند تجربه پرداخت بیشتر شبیه تراکنش کارت بانکی باشد.

اما آنچه مهمتر است، این است که راه حل های دیفای انتقال انواع دارایی ها و نه تنها ارزهای دیجیتال را امکان پذیر می کند. به عنوان مثال Polkadot یک دروازه ایجاد کرد تا هر نوع بلاک چینی را از طریق زنجیره های به اصطلاح موازی پر کند.

با این حال، سمت مقابل عملکرد افزایش یافته ای که چنین راه حل های میان زنجیره ای ارائه می دهند، می تواند باعث کاهش امنیت شبکه در هنگام انتقال توکن های خارجی به بلاک چین های اثبات سهام شود. این امر به ویژه در مورد شرط بندی که همان چیزی است که Polkadot مبتنی بر آن است، قابل استفاده است. اگر مقدار توکن های واریز شده بیشتر از ارزش توکن های در معرض استیک باشد، اعتبارسنجان انگیزه هایی برای رفتار نادرست دارند.

یک راه حل احتمالی برای این مشکل توسط شبکه KIRA پیشنهاد شده است که امکان ذخیره سازی هر توکن واریز شده را فراهم می کند، بنابراین هیچ محدودیتی از نظر میزان انتقال بین زنجیره ای یا استفاده ایمن بر روی این پلتفرم وجود ندارد. توسعه دهندگان همچنین قابلیت همکاری بین زنجیره ای را به سطح بعدی رساندند و این امکان را برای انتقال بین زنجیره ای تقریباً از هر شبکه ای، چه اثبات سهام و چه اثبات کار فراهم می کند، به شرطی که نهایی یا احتمالی باشند.

به طور کلی، به نظر می رسد که توسعه دهندگان دیفای در ایجاد تراکنش های بین زنجیره ای پیشرفت زیادی داشته اند. با این وجود هنوز کارهای زیادی برای انجام این قابلیت همکاری برای رسیدن به سطح بعدی باید انجام شود. برخی بر این باورند که مقیاس پذیری ناکافی، هزینه های زیاد و تنظیم مقررات از موانع اصلی رسیدن به همان سطح از قابلیت همکاری است.

قابلیت همکاری خارجی هنوز هم مورد سوال است

در حالی که سیستم های نوظهور دیفای تبدیل آسان و کم هزینه را در ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می دهند، حتی آنهایی که امروزه ارزان قیمت در نظر گرفته می شوند، هنگام استفاده برای تبدیل های معمول در اندازه خرید، هزینه های بسیار بالایی دارند. این بدان دلیل است که هر تاجر که دیر یا زود با ارز دیجیتال کار کند، باید آن را به فیات تبدیل کند. به گفته مایک توتونگی (Mike Toutonghi)، توسعه دهنده اصلی Verus – یک پروژه با دانش صفر و حفظ حریم خصوصی – در حالی که این جایی است که کارمزدهای بالاتر پنهان می شود، ارزش کل این هزینه ها ممکن است بیش از هزینه پردازش تراکنش های کارت بدهی یا کارت اعتباری باشد. او به کوین تلگراف گفت:

“همه این هزینه ها با هم به طور حتم کل هزینه اضافی را برای بازرگان و مشتری تشکیل می دهند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که هزینه ۰٫۳٪ ارائه شده توسط استخرهای نقدینگی Uniswap تنها یک چهارم بهترین هزینه های کارت اعتباری یا بدهی می باشد، اما باید اتریوم یا سایر کارمزدهای شبکه را در نظر بگیرید، مگر اینکه بازرگانان شروع به پذیرش گسترده ارز دیجیتال بومی کنند.”

تا زمانی که ارزهای دیجیتال مشکل مقیاس پذیری محدود را حل نکنند، قابلیت همکاری همچنان می تواند داخلی باشد. به گفته دانیال دیچوپان (Danial Daychopan)، بنیان گذار Plutus – دروازه ای که فناوری بلاک چین را با زیرساخت های موجود متصل می کند، این محدودیت عمدتا به دلیل زیرساخت های اتریوم است. وی در صحبت با کوین تلگراف اظهار داشت که این مسئله دیر یا زود اتفاق می افتد. وی گفت: قراردادهای هوشمند هنوز برای میلیون ها کاربر قابل اطمینان و مقیاس پذیر نیستند اما با مفاهیمی مانند شاردینگ، می توان تعداد تراکنش های ارز دیجیتال احتمالی را بسیار افزایش داد و آن را به عنوان گزینه ای عملی برای پرداخت کارت بانکی تبدیل کرد. ”

برخی دیگر تأکید می کنند که پروتکل های دیفای برای کنترل پولشویی نیاز به کنترل هایی دارند که برای بازرگانان و ارائه دهندگان پرداخت قابل قبول باشد. مایکل شائولوف (Michael Shaulov)، مدیرعامل Fireblocks به کوین تلگراف گفت که با این وجود، در این مسیر پیشرفت هایی صورت گرفته است. وی در ادامه عنوان کرد:

“ما هنوز در آن نقطه قرار نداریم، اما اگر چگونگی مسدود کردن منابع مالی هک KuCoin را مورد بررسی قرار دهیم، در می یابیم که این نقشه راه [پلتفرم های دیفای] آنهاست و از نظر فنی امکان پذیر است.” در پایان وقتی گزینه کارآمدتری وجود داشته باشد، بازار در نهایت راه خود را پیدا می کند. “

مرحله بعدی اتصال فیات به ارز دیجیتال است

اگرچه در تئوری، پرداخت در هر کافه ای که فقط بیت کوین در آن پذیرفته می شود، می تواند با اتر نیز امکان پذیر باش ، اما چنین روشی هنوز مرسوم نیست. با این حال  گام های بزرگی که اخیراً در جهت متحد سازی سیستم های بلاک چین برداشته شده است، این باور را ارائه می دهد که به زودی قابلیت همکاری چندان مشکل بزرگی برای ارزهای دیجیتال نخواهد بود.

این نشان می دهد که رسیدن به سطح بعدی قابلیت همکاری – این بار خارجی – امکان پذیر است. و گام های بزرگی برای ایجاد فضای خالی در نظر گرفته شده است تا پول دیجیتال با فیات سازگار باشد. به عنوان مثال، ریپل در حال کار بر روی پروتکل Interledger است که امکان انجام تراکنش ها بین پلتفرم های های بلاک چینی و غیر بلاک چینی را فراهم می کند.