video thumb

Chainalysis: تتر می‌تواند فرار سرمایه از چین را امکان‌پذیر کند

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که بازار خرید ارز دیجیتال آسیای شرقی سریعاً نسبت به اخبار مربوط به ارز دیجیتالی ملی پکن و دلهره اقتصادی منطقه واکنش نشان داده است. بر اساس گزارشی جدید از شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین چینالیسیس (Chainalysis)، ارزهای دیجیتال (و به ویژه تتر (USDT)) می تواند نقش مهمی در فرار سرمایه اخیر از چین داشته باشد.

در این گزارش آمده است که بیش از ۴۴ درصد از معاملات ارز دیجیتال در آسیای شرقی با طرف های مخالف در منطقه انجام می شود و این امر ما را به داشتن یک بازار خود پایدار در صنعت نزدیک می کند.

با این حال، طی ۱۲ ماه گذشته، سهم نسبی آسیای شرقی از فعالیت های ارز دیجیتال جهانی شروع به کاهش کرد و بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز دیجیتال از چین خارج شد. فیلیپ بونلو (Philip Bonello)، مدیر تحقیقات Grayscale در این خصوص عنوان کرد:

“به نظر می رسد که در بسیاری از مناطق، کاربران از استیبل کوین ها برای دسترسی به دلار آمریکا برای حقوق و دستمزد برون مرزی، حواله و فرار سرمایه از ارزهای محلی استفاده می کنند.”

گفنی است؛ از زمانی که پکن در سال ۲۰۱۷ تبدیل مستقیم یوان به ارز دیجیتال را ممنوع کرد، ایالات متحده آمریکا استیبل کوین تتر را که پشتوانه اش دلار آمریکاست را به عنوان یک جانشین محبوب برای فیات برای معامله گران در بازار چین ارائه کرده است.

آسیای شرقی نسبت به سایر مناطق، کمترین سهم از حجم معاملات روی زنجیره ای اختصاص داده شده به خرید بیت کوین (BTC) را داراست و فقط ۵۱ درصد حجم معاملات مربوط به بیت کوین است. بقیه حجم معاملات شامل استیبل کوین هاست که ۹۳ درصد آن را USDT در بر می گیرد.

در حالی که معاملات جفت ارز یوان-USDT کاملاً ممنوع است، کارگزاران OTC همچنان به فروش این استیبل کوین ادامه می دهند تا معامله گران بتوانند سود خود را از معاملات ارز دیجیتال بدون نگرانی از نوسانات قیمت قفل کنند. در ژوئن سال جاری، تتر توانست بیت کوین را پشت سر بگذارد تا بیشترین ارز دیجیتالی باشد که توسط مردم آسیای شرقی بیشترین مورد استفاده قرار گرفته است.

در بازار آسیای شرقی بیش از ۱۸ میلیارد دلار تتر در سال گذشته به آدرس های مستقر در حوزه های قضایی خارجی منتقل شد. اینکه چه مقدار از این حجم، نشان دهنده فرار سرمایه است، هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.

تحلیلگران ادعا می کنند که نوسان ارزش یوان در طی سال جاری و وجود تنش ها در جریان ادامه جنگ ایالات متحده و چین می تواند سرمایه گذاران محلی را ترغیب کند تا از کنترل سرمایه خودداری کنند. پکن شهروندان را از انتقال بیش از ۵۰،۰۰۰ دلار در هر سال به خارج از کشور منع می کند.

در عین حال، دولت در مواردی امر سرمایه گذاری در املاک و مستغلات خارجی و سایر دارایی ها را سرکوب کرده است و باعث شده تا ارز دیجیتال به عنوان یک گزینه جایگزین در نظر گرفته شود.

سایر عوامل مؤثر شامل عدم اطمینان در مورد چگونگی تأثیر ارز دیجیتال ملی آینده پکن بر بازار دارایی دیجیتال خصوصی است. چینالیسیس نشان می دهد که این امر ممکن است جامعه ارز دیجیتال چین را وادار کند تا “بخشی از منابع خود را به خارج از کشور منتقل کنند.”

دووی وان (Dovey Wan)، یک از بنیان گذاران و کارشناس منطقه ای Primitive Ventures  عنوان کرد که وقتی صحبت از رویکرد پکن به فن آوری های جدید می شود، “این موضوع اهمیت دارد که”:

“این مهم است که شی، رئیس جمهور چین در مورد بلاک چین و نه بیت کوین صحبت کرده است. این بدان معنی است که یوان دیجیتال تنها ارز دیجیتال رسمی دولتی خواهد بود و نگاه به ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی خصوصی را تضعیف می کند. “

سیاست دولت چین در قبال ارز دیجیتال مدت هاست که به معامله گران دارایی می گوید از چه دارایی هایی استفاده کنند و چرا.

همچنین گفتنی است که مک کیزر (Max Keiser)، یک برادکستر آمریکایی در اظهار نظری در اوایل ماه جاری ادعا کرد که تنش های ژئوپلیتیک فرار سرمایه را به خارج از آسیا دامن می زند، هرچند که او به جای ایجاد استیبل کوین های تبلیغاتی مانند خرید تتر، توجهات را به سمت بیت کوین جلب کرد. وی اظهار داشت: “فرار سرمایه از آسیا، بیت کوین را به ۱۲،۰۰۰ دلار رسانده است.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب