video thumb

سه دلیل مهم برای شکست پروژه‌های بلاک چین شرکتی

چرا پیاده سازی های شرکت های بزرگ بلاک چین

گفتنی است که در قلمرو سازمانی، فناوری بلاک چین از یک اسباب بازی آزمایشی به اولویت استراتژیک پنج کشور برتر منتقل شده است. بلاک چین به عنوان یک فناوری که می تواند امنیت و هماهنگی را در داخل و بین شرکت ها بهبود بخشد، اکنون به عنوان یک مسیر مهم برای دیجیتالی شدن – به ویژه در دنیای تجارت روزافزون مبتنی بر داده ها – در نظر گرفته می شود.

با این حال، در حالی که سطح بالایی از سرمایه گذاری در پروژه های بلاک چین شرکتی در سه سال گذشته پایدار بوده است، واقعیت مهم این است که اکثریت قریب به اتفاق هرگز آن را فراتر از اثبات مفهوم قرار نمی دهند. در حقیقت، حداقل ۵ درصد از شرکت ها، آن را به تولید می رسانند و طبق تحقیقات جهانی و شرکت مشاوره گارتنر، ۹۰ درصد از شرکت ها برای حفظ رقابت خود باید در طی دو سال آینده عملیات جایگزینی انجام دهند. این بدان معنی است که پتانسیل قابل توجهی برای منابع تلف شده وجود دارد.

بلاک چین راه حل مناسبی برای شروع نبود

البته باید عنوان کرد که هنوز هم تصورات غلط در فضای شرکت ها وجود دارد که فناوری به چه چیزی می تواند دست یابد. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها همچنان سعی در استفاده از بلاک چین برای مواردی دارند که با داده های سنتی مناسب تر باشند. بنابراین، این مسئله ارزشمند است که بررسی کنید چه چیزی برای بلاک چین مناسب است.

راه حل: به تست “when-blockchain-a-a-şans” اعتماد کنید.

تنها در صورتی که پاسخ شما به هر چهار سؤال زیر “بله” است ، بنابراین امکان پیشروی وجود دارد:

۱- آیا چندین طرف می توانند از اشتراک داده ها و فرآیندهای هماهنگی در طول جریان ارزش خود بهره مند شوند؟

اگر این گونه نباشد، دستیابی به خرید در امتداد زنجیره ارزش بسیار دشوار خواهد بود، به ویژه که اغلب موانع فنی و نظارتی برای غلبه بر آنها وجود دارد.

۲- آیا آن طرفین در حال حاضر با یک مانع هماهنگی مانند عدم توانایی اعتماد به یکدیگر روبرو هستند؟

اگر اینطور نیست، آنها فقط می توانند از یک بانک اطلاعاتی سنتی استفاده کنند. ساده ترین راه بررسی این که آیا کسری اعتماد وجود دارد این است که بپرسید: “آیا داده های به اشتراک گذاشته شده توسط طرف دیگر را با داده های خود وفق می دهیم؟” اگر جواب بله است، عدم اعتماد وجود دارد.

۳٫ آیا خدمات یک واسطه برای دستیابی دشوار است، آیا داده های مربوطه به اندازه کافی حساس هستند که بتوانیم به یک واسطه اعتماد کنیم یا یک واسطه گران تر از راه حل پیشنهادی بلاک چین است؟

اگر این گونه نباشد، شرکت کنندگان احتمالاً با یک واسطه ای که می تواند “اعتماد” را به طور مؤثر به طرفین ارائه دهند ، احساس راحتی بیشتری دارند.

۴- آیا طرفین دارای داده هایی با کیفیت بالا هستند و آیا استاندارد ساختار این داده ها می توانند توسط طرفین مورد توافق قرار گیرند؟

اگر این گونه نباشد، بدست آوردن ارزش ذخیره غیرمتمرکز این داده ها دشوار خواهد بود.

مشوق ها هم تراز نبودند

فناوری بلاک چین در زمینه سازمانی – جایی که شبکه های مجاز به آن تسلط دارند – معمولاً به عنوان چیزی کاملاً متفاوت از “blockchain in the wild” شناخته می شوند ، جایی که شبکه های مجاز با سیستم های انگیزشی قوی یک هنجار هستند. ابتکار عمل شرکت های بزرگ غالباً قدرت انگیزه ها را برای تراز کردن اقدامات احزاب مختلف در یک زنجیره ارزش نادیده می گیرد.

برای ادامه کار با استفاده از زنجیره تأمین ، برای اینکه یک راه حل بلاک چین شرکتی مؤثر باشد، باید یک کنسرسیوم به اندازه کافی بزرگ از اعضا ایجاد شود که شرکت کنندگان از تمام مراحل زنجیره ارزش به طور ایده آل استفاده کنند. یک شبکه زنجیره تأمین که نودهایی از منبع را به سمت مصرف کننده ادغام می کند، دید جهانی مورد نیاز برای باز کردن قفل پیشرفت هایی نظیر ردیابی و ردیابی به صورت آنی، تولید به موقع و انعطاف پذیری زنجیره تأمین را فراهم می کند. این هدف است و در صورت تحقق، می توان ارزش افزوده عظیمی را برای همه شرکت کنندگان فراهم کرد.
با این حال، به احتمال زیاد برخی از شرکت کنندگان به انگیزه لازم برای جذب شدن به شبکه، خصوصاً در مرحله اولیه آن، نیاز دارند.

راه حل: از مزایای خود فن آوری بلاک جین برای ادغام مشوق های ایجاد شبکه استفاده کنید.

یک کنسرسیوم سازمانی که می تواند مشوق ها را به درستی ادغام کند، به صورت ارگانیک رشد می کند و در این فرآیند، مزایای وعده داده شده را برای همه شرکت کنندگان باز می کند.

یک کنسرسیوم قوی نمی تواند حفظ شود

در زمینه سازمانی، قدرت شبکه بلاک چین شما تا حد زیادی اندازه گیری قدرت کنسرسیوم شما است. در بیشتر موارد کنسرسیوم، شبکه است، بنابراین در صورت عدم موفقیت، پروژه از بین می رود. از طرف دیگر، کنسرسیوم های قوی، کنسرسیوم های قوی تری ایجاد می کنند، زیرا با رشد آنها، آنها گرانشی را ایجاد می کنند که عضو بیشتری را به خود جلب می کند و جلوه های شبکه ظاهر می شوند.

در این مرحله هنوز هم در منحنی پذیرش بلاکچین شرکتی، بسیاری از کنسرسیوم ها نسبتاً ضعیف هستند. در نتیجه، طبیعی است که شرکت ها به چندین کنسرسیوم مشغول کار در همان بخش مانند محافظت در برابر ریسک بپردازند: اگر یک کنسرسیوم از کار بیفتد، شرکت نیز دارای یک کرسی دیگر است. این واقعیت می تواند اعضای کنسرسیوم را ناراحت کند. در صورت بروز علائم اولیه مشکل، ممکن است آنها از کنسرسیوم خارج شوند، همانطور که در مورد لیبرا مشاهده کردیم، هنگامی که مشخص شد که قانون گذاران می توانند در مقابل شبکه پرداخت ها و ارز دیجیتال پیشنهادی کناره گیری کنند، شرکای برجسته کنسرسیوم لیبرا مانند PayPal ، eBay ، Mastercard ، Stripe و Visa – از این کنسرسیوم خارج شدند.

راه حل: از همان ابتدا موارد نظارتی را بپذیرید.

اگرچه این راه حل ممکن است در DNA اکثر شرکت ها نباشد – اعضای مؤسس مؤسسات باید از ابتدا قدرت و کنترل خود را محدود کنند – برای اخلاق تمرکززدایی و منبع اصلی قدرت آن اساسی است. نظارت خوب، همراه با مشوق های مؤثر، می تواند رشد این شبکه ها را بیش از حد افزایش دهد. با اعتماد به اینکه گروه گسترده و فراگیر از اعضای کنسرسیوم از طریق قدرت دموکراسی به نفع کل عمل می کنند، بنگاه ها می توانند تاب آوری کنسرسیوم ها را بهبود بخشند و شانس موفقیت را در طولانی مدت افزایش دهند.
اصول مهم برای نظارت مؤثر کنسرسیوم بلاک چین در زمینه شرکت عبارتند از:

۱٫ شفافیت و ارزش های مشترک

کنسرسیوم باید قوانین مشخصی را در مورد اعمال قدرت وضع کند. فرآیندها و استانداردهای داده برای کنسرسیوم باید به صورت جمعی تعریف شوند و برای دستیابی به حداکثر دسترسی و پذیرش، بهتر است بر روی پروتکل های گسترده ای مانند Hyperledger ، Corda یا اتریوم ساخته شود.

۲٫ سهم کافی به تمام ذینفعان

اگرچه برای ایجاد حق عضویت در حقوقی که کنسرسیوم را تعریف می کند، مشکلی نیست، اما مهم است که به افراد ذیصلاح در کنسرسیوم که احتمالاً با رشد شبکه تعدادشان بیشتر می شود، سهم داده شود. این امر می تواند از طریق ایجاد یک شورای اجتماع انجام شود که طبق آیین نامه نظارتی باید در مورد موضوعات کلیدی مانند توسعه محصول و تغییرات پروتکل مشاوره شود.

۳٫ شفافیت حقوقی

اگرچه کنسرسیوم های بلاک چینی باید یک ساختار نظارتی فراگیر را مطابق با ارزش های مشترک خود حفظ کنند، اما واقعیت این است که یک نهاد حقوقی نیز باید برای این پروژه ایجاد شود تا این پروژه با قوانین مربوطه مانند موارد مربوط به حفاظت از داده مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، در حالی که داده ها به صورت غیر متمرکز در شبکه ذخیره می شوند، برنامه های داخل پلتفرم باید حریم خصوصی را با طراحی ادغام کنند. در این مدل، نهاد حقوقی می تواند به عنوان کنترل کننده داده عمل کند تا رعایت قوانین حمایت از داده اطمینان را تضمین کند.

از مزایای انقلاب کم کد (low-code) استفاده کنید

درست همانطور که پلتفرم های کم کد مانند Mendix و OutSystems توسعه برنامه را در دست گرفته اند، آینده توسعه بلاک چین، به ویژه در زمینه شرکتی نیز کم کد است.

با توجه به اینکه میزان دستمزدی که مهندسان بلاک چین برای مهارت هایشان تقاضا می کنند، در حال رشد است، برای شرکت ها نیز بیشتر از همیشه اهمیت دارد که از ابزارهای صرفه جویی در هزینه استفاده کنند. راه حل های میان افزار امروز برای ساختن راه حل های بلاک چین شرکتی می تواند هر توسعه دهنده ای را به یک توسعه دهنده بلاک چین تبدیل کند. این راه حل، شرکت ها و کنسرسیومی که در آن عضویت دارند را آزاد می کند تا با این فناوری کارآزمایی انجام دهند و مفاهیم مورد استفاده را با سرعت بسیار بیشتری تکرار کنند. بهترین این پلتفرم ها یک گام جلوتر نهاده، ابزارهایی برای ادغام سریع در سیستم های سنتی، محیط های کامل توسعه دهنده و دروازه های مدیریت سیستم ها برای پشتیبانی از مراحل post-PoC و مدیریت چرخه برنامه ارائه می دهند.