video thumb

اعمال قوانین مناسب بر روی استیبل کوین‌ها در اتحادیه اروپا ، راه را برای CBDC ها و یوروی دیجیتال هموار می‌کند

بر اساس گزارش های منتشر شده، اعمال قوانین درست در مورد لیبرا

به تعبیر شورای اروپا و کمیسیون اروپا (به ترتیب بدنه عالی سیاسی اتحادیه اروپا و بازوی اجرایی)، هیچ استیبل کوین جهانی نباید تا زمانی که مشکلات و ریسک های قانونی، نظارتی که وجود دارد، به اندازه کافی شناسایی شود، در اتحادیه اروپا شروع به کار کند.

چرا استیبل کوین ها قانون گذاری می شوند؟

یک استیبل کوین در رایج ترین تعریف، یک دارایی دیجیتال است که توسط دارایی دیگری پشتیبانی می شود. با توجه به ثبات نسبی قیمت آن، که به طور مستقیم با ارزش مجموعه دارایی هایی که از آن حمایت می شود، ارتباط دارد ، استیبل کوین می تواند هم ذخیره ارزش باشد و هم وسیله پرداخت.

نگرانی های اصلی توسط نهادهای دولتی در سراسر جهان درباره استیبل کوین ها مربوط به پولشویی، تأمین مالی تروریسم و سایر اشکال بودجه غیرقانونی، رعایت مالیات و قوانین صحیح نظارتی – از جمله سازوکارهای ثبات و تاب آوری عملیاتی و همچنین حمایت از مصرف کننده و سرمایه گذار، حفاظت از داده ها و رقابت عادلانه است.

استیبل کوین های جهانی چالش ها و خطرات بیشتری را برای سیاست های پولی و ثبات مالی و همچنین به طور کلی برای سیستم پولی بین المللی ایجاد می کنند.

در عین حال، پروژه های جهانی استیبل کوین جایی نمی روند، زیرا آنها در پاسخ به چالش های مهم پیش روی خدمات پرداخت فعلی قرار دارند. مهم ترین این چالش ها، پرداخت های برون مرزی بسیار کند، گران و اغلب مبهم هستند، به خصوص برای پرداخت های خرده فروشی مانند حواله ها. حتی امروزه، تقریباً ۲ میلیارد نفر در سطح جهان وجود دارند که حساب بانکی ندارند و از خدمات مالی بی بهره اند.

مقررات مربوط به ارز دیجیتال اروپا در حالت توقف

با رسیدن به تابستان آشفته سال ۲۰۲۰ و اینکه ما شاهد فشار برای شفافیت حقوقی پیرامون استیبل کوین هایی که در حال رشد بیشتر هستند، می باشیم ، بانک مرکزی اروپا خواستار “یک چارچوب نظارتی قوی” است تا خطرات پیش از انجام چنین عملیاتی برطرف شود . کشورهای عضو مختلف – برجسته ترین آنها، آلمان – نیز اشتیاق خود برای اتخاذ قوانینی در سطح اتحادیه اروپا که حاکم بر بازارهای ارز دیجیتال در منطقه است، ابراز کرده است.

هرگونه تاخیر در شفافیت قانونی، پیامدهایی فراتر از توسعه یک پروژه خاص مانند لیبرا دارد. فقدان شفافیت قانونی خطری برای نوآوری های بخش خصوصی به همراه دارد، به ویژه در یک منظره حقوقی تکه تکه مانند اتحادیه اروپا که در آن یک مرجع رسیدگی هنوز هم می تواند یک مسئله باشد. مهار نوآوری آخرین چیزی است که اکنون اتحادیه اروپا خواهان آن است  زیرا فشارهای بین المللی از طرف ایالات متحده و چین احساس می شود.

راه اندازی یوروی دیجیتال

به موازات مباحث مربوط به قانون گذاری ارز دیجیتال در سطح اتحادیه اروپا ، بانک های مرکزی در سراسر اروپا تحقیق در مورد راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی یا CBDC خود را آغاز کرده اند. پروژه های آزمایشی شروع شده و نیروهای کار در بانک های مرکزی سوئد، فرانسه، هلند، لیتوانی و انگلیس و غیره راه اندازی شده اند.

از همه مهم تر اینکه این فهرست، بانک مرکزی اروپا را نیز شامل می شود – بانک مرکزی که مسئولیت مدیریت یورو و قانونگذاری و اجرای سیاست های اقتصادی و پولی در سراسر اتحادیه اروپا را برعهده دارد. با این حال، بانک مرکزی اروپا برای عرضه پروژه یوروی دیجیتال خود، که در نظر عموم مردم برای پرداخت های خرده فروشی می باشد، عجله ای ندارد. مطابق بیانیه عمومی بانک مرکزی اروپا، این بانک  حتی در مورد رویکرد دقیقی که باید برای توسعه پروژه دیجیتال در نظر بگیرد نیز تصمیمی اتخاذ نکرده است.

بحث این است که نیازی به پذیرش گسترده تر روش های پرداخت دیجیتال در اتحادیه اروپا وجود ندارد، زیرا با وجود برخی از استثنائات، پول نقد هنوز هم به طور گسترده ای در اروپا استفاده می شود و باعث می شود سیستم های پرداخت فعلی کارآمد به نظر برسند. برآورد تقریبی این است که پروژه CBDC خرده فروشی در اتحادیه اروپا بیش از پنج سال زمان می برد. در مقایسه، پیش بینی می شود پروژه نوسازی لیبرا تا پایان سال ۲۰۲۰ یا در نیمه اول ۲۰۲۱ آغاز شود.

آیا استیبل کوین ها و یوروی دیجیتال با هم تفاوت دارند؟

مسئله اصلی بازیگران از بخش های دولتی و خصوصی این است که در اصل  آنها با استفاده از وسایل مختلف سعی در دستیابی به یک چیز مشابه دارند: صدور استیبل کوین یا CBDC. پروژه لیبرا و ECB هر دو به دنبال راه هایی برای کنترل پرداخت های دیجیتال خرده فروشی هستند، به ویژه در مورد انتقال خرده فروشی برون مرزی.

جدیدترین نسخه وایت پیپر لیبرا، وجود یک سیستم دو لایه استیبل کوین را پیش بینی می کند: یک استیبل کوین چند ارزی (کوین لیبرا)  و استیبل کوین های تک ارزی که توسط ارز مورد نظرشان پشتیبانی می شوند (LibraUSD ، LibraEUR ، LibraGBP و غیره). ) استیبل کوین های تک ارزی با استفاده از ذخیره نقدی و معادل های نقدی و همچنین اوراق بهادار کوتاه مدت دولتی که در آن واحد پول پذیرش شده اند (حدود ۲۰ درصد در سپرده های بانکی و ۸۰ درصد در اوراق دولتی) پشتیبانی می شوند.

بنابراین، بانک مرکزی اروپا می تواند لیبرا را هم به عنوان رقیب و هم متحد در نظر بگیرد. خطر این است که با راه اندازی اولی، استیبل کوین لیبرای با پشتوانه یور،  اولین یورو دیجیتالی خرده فروشی حقوقی در اروپا خواهد بود، اما برای جذابیت گسترده و پذیرش سریع آن، مجبور به تکیه بر مؤسسات مالی سنتی اتحادیه اروپا نخواهد بود. در نتیجه، انجمن لیبرا با استفاده از شبکه های موجود شرکت ها و سازمان های عضو فعلی و آینده خود یک کنترل نامتناسب در پرداخت های آنلاین و تلفن همراه را به دست خواهد آورد.

اروپا چه چیزی را می تواند از چین بیاموزد؟

با این حال، این بدان معنا نیست که همه اخبار مربوط به صدور ارز دیجیتال خرده فروشی برای بانک مرکزی بد هستند – لیبرا می تواند متحد دیگری باشد که امکان پذیرش گسترده تر یوروی دیجیتال خرده فروشی را فراهم می کند. وایت پیپر جدید به روز شده لیبرا، به آینده ای اشاره می کند که CBDC ها می توانند مستقیماً با شبکه لیبرا ادغام شوند و به طور موثری نیاز به لیبرا برای مدیریت ذخایر فیات مربوطه برطرف می شود، بنابراین خطر کاستدی و اعتبار را کاهش می دهد.

این بدان معناست که وقتی بانک مرکزی اروپا، یوروی دیجیتال را توسعه می دهد، می تواند ذخیره یوروی لیبرا را در زیرساخت های پرداخت دیجیتال موجود لیبرا جایگزین کند. این مسئله تا حدی مسئله صدور را که بسیاری از بانک های مرکزی با آن دست و پنجه نرم می کنند، حل می کند – یعنی اینکه بانک های خصوصی در اروپا می توانند توزیع و استفاده از CBDC را کاهش دهند.

به این ترتیب، اتحادیه اروپا روشی دو لایه مشابه آنچه برای توزیع ارز دیجیتال چین برنامه ریزی شده است، خواهد داشت. مدل دو لایه مانند CBDC در چین برای گردش ارز دیجیتال، به بانک های تجاری و بازیگران خصوصی بستگی دارد. بانک های تجاری نقش آژانس های مبادله را ایفا می کنند و به تبدیل پول نقد در گردش به ارز دیجیتال بانک مرکزی و بالعکس کمک می کنند و آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند توزیع گسترده تر تبدیل می کنند.

از آنجا که بازیگران خصوصی یعنی Alipay و WeChat Pay ، بیش از ۹۰ درصد از بازار پرداخت های موبایل در چین را به خود اختصاص داده اند، راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین نیز می تواند راهی برای بانک های تجاری برای به دست آوردن دوباره جایگاه خود در بازار باشد. گزارش های اخیر از Alipay و WeChat Pay نشان می دهد که این موضع ممکن است درست باشد، به خصوص با نزدیک شدن به راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی در چین.

مشارکت های دولتی و خصوصی به عنوان راهی برای پیشبرد یوروی دیجیتال ؟

بانک مرکزی اروپا همواره تکه تکه شدن سیستم بانکی اتحادیه اروپا را یک موضوع در نظر گرفته است. صدور یوروی دیجیتال و ایجاد زیرساختی که هم بانک های مرکزی و هم بانک های تجاری را در توزیع آن درگیر می کند ممکن است برای نظارت بر سیاست پولی مشترک و ثبات قیمت در اتحادیه مفید باشد. همچنین تضمین می کند که نقش واسطه ای بخش بانکی موجود از بین نمی رود، زیرا سیستم های سپرده گذاری فیات آن کمتر رقابتی می شوند.

بسته به روش صدور، ارز دیجیتال بانک مرکزی همچنین می تواند راهی برای تقویت رقابت ارائه دهندگان خدمات مالی و بانک های تجاری موجود باشد، زیرا آنها نقش مشخصی در توزیع آن دارند.

در عین حال، پذیرش گسترده تر یورو لیبرا تقریبا اجتناب ناپذیر است، زیرا یک روش پرداخت آسان برای استفاده فراهم می کند که چیزی بیش از یک تلفن همراه نیاز نخواهد داشت. تصور سناریویی که در آن شبکه لیبرا از جایگاه غالب در پرداخت های موبایلی اتحادیه اروپا برخوردار شود، به ویژه که شبکه و موارد استفاده آن در اطراف محصول موجود و اکوسیستم خدمات انجمن لیبرا ساخته خواهد شد، آسان است. مطمئناً، در صورتی که در وهله اول به لیبرا اجازه داده شود تا در اتحادیه اروپا فعالیت قانونی داشته باشد، چنین چیزی امکان پذیر است.

موارد فوق نمونه ای از یک توسعه احتمالی در آینده است که هم استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را شامل می شود و به طور مؤثر نوعی مشارکت عمومی و خصوصی در سطح اتحادیه اروپا ایجاد می کند که تسریع در پذیرش سریعتر ارزهای دیجیتال را در سراسر اروپا فراهم می کند.

قانون گذاری ارز دیجیتال اتحادیه اروپا به تأخیر افتاده است

پیمایش خطرات و فرصت های کلیه سناریوهای ممکن، احتیاج به نظارتی بر طرفین درگیر دارد. لیبرا ممکن است آشکارترین تجسم نگرانی های قانون گذران و بانک های مرکزی در مورد استیبل کوین ها باشد، اما فقط این مسئله نیست. در تئوری، هر پروژه استیبل کوین خرده فروشی خطرات مشابهی را برای ثبات اقتصادی ایجاد می کند، اگر برای کل اتحادیه و کشورهای عضو خاص یا خدمات خاص ایجاد نکند.

در عین حال، عدم قانون گذاری یا قانون گذاری بیش از حد بازار ارز دیجیتال اتحادیه اروپا، به ویژه بازار استیبل کوین ها، عوارض جانبی منفی دیگری نیز دارد. خنثی کردن نوآوری با محدود کردن فرصت های شغلی کاری نیست که اتحادیه اروپا در این شرایط اقتصادی انجام دهد. دستیابی به تعادل ممکن است دشوار باشد، اما اتحادیه اروپا زمان بیشتری برای رسیدن به مسیر صحیح ندارد.