video thumb

چگونه بلاک چین می‌تواند صنعت هنر را متحول کند ؟

بلاک چین

اما در این بین راه حلی وجود دارد که می تواند به این صنعت کمک کند تا روی پاهای خود بایستد و به دیجیتالی شدن مورد نیاز دست یابد و آن راه حل بلاک چین است. در اینجا، ما با نیکو کیپوروس (Niko Kipouros)، بنیان گذار و مدیرعامل ۴ART Technologies در مورد اینکه چگونه این فناوری می تواند راه خرید و فروش آثار هنری را تغییر دهد، صحبت می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید:

۱- بزرگ ترین چالش های پیش روی صنعت هنر در حال حاضر چیست؟

افزایش میزان شیوع همه گیری کووید ۱۹ باعث تعطیلی گالری ها و موزه ها شده است و این در حالی است که نمایشگاه ها و حراج های هنری یا به تعویق افتاده اند یا به صورت آنلاین برگزار می شوند. به طور کلی فعالیت دنیای هنر متوقف شده است. و مشاهده شد که همه بازیگران در بازار هنر نسبت به اقدامات از راه دور که به منظور کند کردن شیوع همه گیری کووید ۱۹ انجام می شود، آسیب پذیر هستند. اگر به مردم اجازه داده نشود که خانه های خود را ترک کنند یا در برنامه های بزرگ شرکت کنند، پس چه چیزی از مدل های تجاری نمایشگاه ها، نمایشگاه های هنری و حراج ها باقی می ماند؟

اکنون همه افراد در این صنعت می دانند که بازار هنر همانطور که می دانیم هرگز باز نخواهد گشت. ابزارهای دیجیتال می توانند به ما در غلبه بر محدودیت ها در انجام عملیات فیزیکی کمک کنند.

۲٫ آیا بلاک چین می تواند هر یک از این موارد را برطرف کند؟ آیا صنعت هنر واقعاً به بلاک چین احتیاج دارد؟

بلاک چین فضا را در سیستم هنری موجود باز کرد. آنچه بلاک چین برای صنعت هنر به ارمغان می آورد، یک امنیت و پاسخگویی بی سابقه، به همراه معرفی عدم تمرکز در یک سطح نهادی است. بلاک چین در حوزه هنر، امکان ذخیره غیرمتمرکز داده ها و اسناد را فراهم می آورد.

این فناوری به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد، اما یک پایه اطلاعاتی مطمئن و تأیید شده را فراهم می کند که براساس آن می توان راه حل ها و خدمات را ایجاد کرد.

۳٫ توکنیزه سازی هنر چگونه کار می کند؟ آیا این بدان معنی است که یک مصرف کننده روزمره می تواند یک شاهکار مشهور داشته باشد؟

توکنیزه سازی یک دارایی – در اینجا، یک قطعه هنری – باعث می شود که آن را به صورت دیجیتالی معامله و اداره کنید. آثار هنری را می توان به دو روش مختلف توکنیزه سازی کرد: اول، یک توکن واحد در هر موضوع هنری یا چندین توکن برای مالکیت کسری.

گزینه توکن واحد فقط مربوط به مجموعه داران هنری و کسانی است که می خواهند مجموعه خود را بهتر مدیریت کنند. گروه های بیشتری از صنعت هنر و همچنین صنعت مالی، در حال بررسی تعداد بیشتری توکن برای یک اثر هنری واحد هستند.

هیجان در اینجا بر دو جنبه مهم بنا شده است. اول اینکه، این امکان را می دهد تا آثار هنری غیرقابل معامله قبلی که در دسترس  بازار هنر قرار بگیرند.

جالب تر از همه اینکه، یک اثر هنری می تواند از طریق توکنیزه سازی مبتنی بر بلاک چین به تعداد زیادی از مردم تعلق پیدا کند و هنر و مجموعه های هنری را به مراتب قابل دسترسی تر و دموکراتیک تر سازد. این چارچوب های دیجیتال همچنین راه های کاملاً جدیدی را برای لذت بردن از هنر فراهم می کند.

در یک پروژه آزمایشی که به ARTCELS معروف است، صاحبان توکن ها می توانند از این مجموعه توکنیزه شده در یک نمایشگاه واقعیت مجازی در ۴ARTapp لذت ببرند و آن را به اشتراک بگذارند. ما شاهد افزایش تقاضا برای این مدل ها هستیم و یقین داریم که در آینده، بسیاری از مجموعه داران فقط سبدی از توکن های آثار هنری را حفظ می کنند – یک مجموعه کاملاً مجازی.

چرا وقتی می توانید از کل مجموعه انتخاب کنید و از آن لذت ببرید، فقط یک اثر هنری را بر روی دیوار خود داشته باشید؟

۴- چه چیز دیگری در صنعت هنر قابل دیجیتالی شدن است؟

صنعت هنر مستعد دیجیتالی شدن است. بیشتر کسب و کارها همچنان مانند ۳۰ ، ۴۰ یا حتی ۵۰ سال پیش انجام می شود. ثبت آثار هنری، ایجاد کاتالوگ هنرمندان، گزارش وضعیت، به روزرسانی یا انتقال اسناد و مدارک و پیگیری حرکات، همه فرآیندهایی هستند که جزئی از زنجیره لجستیک در صنعت هنر بوده و قابل دیجیتالی شدن می باشند.

همانطور که در واکنش به همه گیری کووید ۱۹ مشاهده کردیم، حتی می توان نمایشگاه های بزرگ بین المللی را دیجیتالی کرد. دنیای هنر در یک شرایط اضطراری به سر می برد و فقط منتظر راه حل های خلاقانه است.

۵- در مورد ارزهای دیجیتال چطور؟ آیا آنها بخشی از این دیجیتالی شدن هستند؟

ارزهای دیجیتال، خصوصیاتی را ارائه می دهند که یک بازار جهانی مانند هنر همیشه به آنها نیاز دارد، نظیر: تراکنش های همتا به همتای سریع، از بین بردن مرزها و حداقل ساختن ضررها. آنها همچنین برای تسهیل تراکنش هایی که قبلاً توسط راه حل های پیچیده تر و گران قیمت سپردن تأمین شده بودند، مشکل دو بار هزینه کردن را حل می کنند.

در آینده، ما همچنین از تراکنش های ۴ARTcoin  همتا به همتا شامل خرید آثار هنری، در ۴ARTapp پشتیبانی خواهیم کرد. از آن مهم تر، کمپین های ما حتی برای داشتن شبکه های دیگر، گالری ها، موزه ها، نمایشگاه ها و پلتفرم های آنلاین ، ۴ARTcoin را مورد پذیرش قرار می دهند. با وجود اینکه ما در این زمینه تلاش بسیاری انجام می دهیم، و به مزایای این فناوری اعتقاد زیادی داریم، برای اینکه به اهداف خود برسیم، به شریک و همفکر نیاز داریم.

بلاک چین

۶٫ درک بلاک چین برای بسیاری دشوار است. برنامه  ۴ART Technologies برای دستیابی به پذیرش انبوه چیست؟

درست همانند کلیه فن آوری های جدید، به ویژه در مورد فناوری های انقلابی، نیازی نیست که کاربران یا مشتریان، جزئیات نحوه کار این فناوری ها را درک کنند. تعداد بسیار کمی می دانند که اکثر دستگاه های روزمره مانند مایکروویوها، اتومبیل ها، اینترنت یا حتی ارز چگونه کار می کنند.
آنچه پذیرندگان یک فناوری به آنها علاقه مند هستند مزایای آن است یعنی، چگونه این نوآوری ها می تواند امکانات و راه حل های جدیدی را ارائه دهد.

فن آوری ها از جمله بلاک چین، که شرکت ما بر روی آن مستقر است، بسیار پیشرفته و پیچیده است، اما مزایای آن نظیر امکان ذخیره اطلاعات و اسناد به طور تغییر ناپذیر، قادر به اتوماتیک کردن و ساده کردن کارهای روزانه و امکان برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات ایمن است.

۷٫ قبلاً تعداد زیادی از پروژه های بلاک چین در صنعت هنر وجود داشته است. بسیاری از آنها ناپدید شده اند. چگونه خود را از این فرآیند جدا می کنید؟

سرمایه گذاری های قبلی دارای دو موضوع اساسی بود: عدم شناسایی آثار هنری قابل اعتماد و وجود یک دامنه کمی برای راه حل های آنها. یک گواهینامه یا سند دیجیتال اگر نتواند به طور مستقیم و قابل اعتماد با آثار هنری فیزیکی مرتبط باشد با یا بدون بلاک چین بی فایده است. این نخستین عامل بازدارنده است که سایر سرمایه گذاری ها را از یافتن پذیرش و موفقیت باز می دارد.

با استفاده از ۴ARTapp، ما این عملکرد را به شکلی پیاده سازی کرده ایم که قابل دستکاری نیست و نیازی نیست که با یک برچسب یا تراشه مشخص شود. اگر تا به حال یک اثر هنری جعلی دیده باشید، باید بدانید که این چیزها هرگز جلوی آنها را نمی گیرد. ما با راه حل خود، از خود اثر هنری به عنوان کلید مستندات و تاریخچه آن استفاده می کنیم.

برای دستیابی به پذیرش در دنیای هنر، بسیاری از راه حل ها باید گسترده و قابل استفاده باشند. بیشتر آنها فقط به کلکسیونر متمرکز شده اند و برخی در لجستیک، اما در اصل هیچ کدام از آنها به هنرمندان اختصاص ندارد. ما با افزایش ارزش استفاده از ۴ARTapp  به همه شرکت کنندگان در دنیای هنر مزایایی ارائه می دهیم. اتصال به جامعه هنری جهانی انقلاب بزرگ بعدی است و ما خوشحالیم که در این مسیر پیشرو هستیم.

۸- برنامه ۴ARTechnologies برای بیمه چیست؟

ما بیش از یک سال است که با Munich Re، بزرگ ترین سرمایه گذار در جهان و شرکت زیرمجموعه آن Ergo Insurance همکاری داریم. هدف پروژه آزمایشی ما، ایجاد راه حل های کاملاً جدید، تماما دیجیتالی برای بیمه حمل و نقل و کارهای هنری بر اساس فن آوری های تأیید درستی سنجی و گزارش وضعیت ماست.

با استفاده از آنها، فرد یا شرکتی که به دنبال بیمه کردن آثار هنری خود است می تواند این کار را به سرع ، به راحتی و مختص با نیاز خود انجام دهد. بیمه گر می تواند هزینه های ساختاری مرتبط با بیمه هنر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و بنابراین نرخ ها و خدمات بسیار جذاب تری را ارائه می دهد.

به عنوان مثال: یک مجموعه دار هنری از دستگاه تلفن همراه و ۴ARTapp برای اسکن ساختار میکروسکوپی یک اثر هنری یک بار در سال استفاده می کند. این گزارش از شرایط دقیق که فقط چند دقیقه طول می کشد، با تمام اسناد و مدارک مربوطه در ۴ARTapp ، به سرعت و بسیار ایمن به بیمه گذار ارسال می شود.

بیمه گذار نیازی به استفاده از کارشناسان گران قیمت برای ارزیابی وضعیت و عوامل خطر ندارد، بلکه می تواند این کار را بطور خودکار انجام دهد. صرفه جویی در هزینه را می توان در قالب نرخ های مطلوب یا سایر مشوق ها به مشتری ارائه داد.

در این صورت، مشتری خدمات بهتری همراه با هزینه های پایین تر دارد و بیمه گذار داده های بسیار دقیق تری دارد که بتواند ارزیابی ریسک خود را پایه گذاری کند – یعنی یک وضعیت برد-برد از طریق دیجیتالی شدن.

۹- جعل و اثبات اصالت آثار هنری چالش های بزرگی برای دنیای هنر بوده است. این پلتفرم برای رفع این چالش ها چه کاری انجام می دهد؟

چالش جعل هنر همان چیزی است که باعث شده تا بلاک چین مورد توجه دنیای هنر قرار گیرد. با این حال، بدون پیوند مطمئن بین آثار هنری فیزیکی و اطلاعات دیجیتال، بلاک چین به تنهایی نمی تواند این چالش را حل کند.

با تکنولوژی ما، همه می توانند به راحتی و به سرعت و با استفاده از چیزی جز دستگاه تلفن همراه و خود اثر هنری، اثر انگشت دیجیتال برای یک اثر هنری ایجاد کنند.

با شناسایی سریع و ضد دستکاری، می توانیم از قابلیت های ارائه شده توسط بلاک چین استفاده کنیم. آنچه که ما یا هرکسی قادر به حل آن نیستیم، تائید صحت آثار هنری قدیمی است.

با این حال، ما اکنون دوره جدیدی از پیشرفت دیجیتالی را آغاز کرده ایم که در آن هنرمندان می توانند آثار خود را به ثبت برسانند و یک تاریخ قابل اعتماد، کاملاً دقیق را از همان اولین دقیقه وجود آثار هنری خلق کنند. برای هنرمندان امروز و فردا، موضوع اصالت دیگر اهمیتی نخواهد داشت.

۱۰- با توجه به کاربردهای گسترده بلاک چین و ارز دیجیتال، فکر می کنید صنعت هنر در ۱۰ سال کجا قرار خواهد داشت؟

بلاک چین یک پلتفرم جدید برای کار با هنرهای سنتی ارائه می دهد. به نظر من این یک همکاری بسیار امیدوارکننده است.
جالب و چالش برانگیز تر ز همه این است که در مورد آنچه که بلاک چین برای هنرمندان معاصر و دیجیتال علاقه مند به کد و داده چه چیزی ارائه می دهد.

سؤالات جامعه همیشه در هنر منعکس شده و در مورد آن بحث می شود. من مشتاقانه منتظر تلاش برای رفع این شکاف هستم و فناوری بلاک چین ابزاری برای این کار به ما می دهد.