video thumb

رشد تقاضا در بازار مشتقات بیت کوین و اتریوم

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که میزان بهره و حجم قراردادهای اختیار معامله به اوج خود رسیده است و بازارهای مشتقات به حد انفجار می رسند زیرا روند بازار بیت کوین و اتریوم

بازار قراردادهای اختیار معامله ارز دیجیتال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به سرعت در حال پیشرفت است. براساس گزارش اخیر صنعت مشتقات ارز دیجیتال TokenInsight، حجم معاملات در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ یک افزایش ۱۶۶ درصدی را نشان می دهد.

براساس این گزارش ها، در روز چهارشنبه، بهره باز در قراردادهای اختیار معامله اتر (ETH) بر روی Deribit به ۳۵۱ میلیون دلار و بر روی اوکی اکس به ۳۷ میلیون دلار رسید. در حقیقت، بهره باز معاملات آپشن اتر ۲٫۵ برابر بیشتر از ابتدای ماه جولای است.

یک روز قبل از رویداد منقضی شدن معاملات آپشن بیت کوین (BTC) که در تاریخ ۳ جولای رخ داد، بهره معاملات آپشن بیت کوین در دریبیت (Deribit) 1.7 میلیون دلار و در CME حدود ۲۶۸ میلیون دلار بود، در حالی که حجم معاملات روزانه در Deribit دو برابر بیشتر از رکورد قبلی خود بود و از ۴۷،۵۰۰ قرارداد معامله شده در ۲۸ جولای فراتر رفته بود.

این اتفاق می تواند به معنای پذیرش گسترده قراردادهای اختیار معامله و محصولات ساختار یافته باشد، به خصوص با توجه به رکورد ثبت شده در CME که بزرگ ترین صرافی مشتقات در جهان است.

Luuk Strijers، مدیر ارشد بازرگانی Deribit با بیان اینکه بهره باز بهترین شاخص برای سنجش بازار است، به کوین تلگراف گفت: “بهره باز بهترین شاخص برای ارزیابی میزان پذیرش بازار است و با نگاهی به نمودارها، بدیهی است که ما در پایان جولای به این امر نزدیک هستیم. وی افزود: “بهره باز معاملات آپشن بیت کوین در حال حاضر ۱۱۶ هزار قرارداد با ارزش مفهومی ۱٫۵ میلیارد دلار است.”

افق های جدید برای سرمایه گذاران

قراردادهای اختیار معامله، ابزارهای مالی هستند که به سرمایه گذاران امکان می دهند بسته به نوع قراردادی که دارند، یک دارایی اساسی را خریداری کرده یا بفروشند. کال آپشن ها به دارندگان این حق را می دهند که در یک بازه زمانی مشخص یک دارایی را با بهای مورد پذیرش خریداری کنند، در حالی که قراردادهای اختیار معامله قانون گذاری شده به دارندگان این حق را می دهند که در یک شرایط مشابه دارایی را بفروشند.

لنیکس لای (Lennix Lai)، مدیر بازارهای مالی صرافی ارزهای دیجیتال اوکی اکس به کوین تلگراف گفت که معامله گران باید محتاط باشند، زیرا بهره باز بالا به تنهایی نشان نمی دهد که بازار صعودی یا نزولی است”، در ادامه وی با بیان اینکه سرمایه گذاران به سمت استراتژی های طولانی تمایل دارند، اظهار داشت:

“ما دریافته ایم که حرفه ای های بیشتری نیز وجود دارند که از اهرم مالی قراردادهای اختیار معامله برای پوشش ریسک سبد خرید بیت کوین خود استفاده می کنند. و بسیاری از محصولات ساختار یافته تر در بازار وجود دارد که به دلیل افزایش عملکرد یا بازپرداخت عجیب و غریبی که ارائه می دهند، در اختیار متخصصان قرار گرفته است. “

با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در اوایل ماه جاری چندین بار از سطح ۱۱٫۹۰۰ دلار پیشی گرفته است، علاقه عمومی به ارزهای رمزپایه افزایش یافته است. بیت کوین از اول جولای حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان افزایش مشاهده شده در سال ۲۰۲۰ است. قراردادهای اختیار معامله بیت کوین در حال حاضر عمدتا در Deribit ، CME ، OKEx و LedgerX معامله می شوند، در حالی که بکت، یک صرافی ارز دیجیتال که متعلق به بورس بین قاره ای است، هیچ حجم معامله ای را شاهد نمی باشد.

اتریوم ۲٫۰ و تقاضا برای دیفای

به نظر می رسد سرمایه گذاران بیشتری در سال ۲۰۲۰ از قراردادهای اختیار معامله در اتریوم استفاده می کنند. اتر که در حال رسیدن به بیت کوین در فضای ارزدیجیتال است، با حمایت جوامع بزرگ توسعه کارآفرینی و نهادی به یکی از آزمایشگاه های اصلی برای مقیاس پذیری بلاک چین تبدیل شده است. بنابراین، طبیعی است که اتریوم با توسعه برنامه های غیر متمرکز تر به یک سرمایه سوداگرانه تبدیل شود.

ثابت شده است که بروزرسانی اتریوم ۲٫۰ و تغییر به اثبات سهام برای اتریوم و رشد سریع فضای دیفای ضمن افزودن اعتبار بیشتر به این شبکه، متغیرهای بزرگی هستند که احساسات صعودی را تحریک می کنند. با توجه به اینکه قراردادهای اختیار معامله اتر عمدتا توسط سرمایه گذاران خرده فروشی معامله می شود، اما چون در حال حاضر چون آنها در صرافی های قانون گذاری شده مانند CME و Bakkt مورد معامله قرار نمی گیرند، این رشد، نشان دهنده علاقه جامعه است. استیجرز بیشتر در مورد آمار قرادادهای اختیار معامله اتر و قراردادهای آتی معامله شده در Deribit توضیح داد و اظهار داشت:

تعداد کاربردهای اتریوم رو به افزایش است. بهره باز به قراردادهای اختیار معامله اتریوم در Deribit از ۳۰-۵۰ میلیون دلار در شش ماه پیش به ۳۵۰ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است یعنی شاهد یک رشد ۷ برابری بوده است. در حالی که قیمت اتریوم در حال افزایش است، افزایش بهره قرارداهای آتی اتریوم که تقریباً به ۱٫۵ میلیارد دلار می رسد، یک رکورد جدید است.

با افزایش سود ماهانه بیش از ۶۰ درصد و سود سالانه که بیش از ۲۰۰ درصد است، اتریوم در آغاز ماه آگوست سطح ۴۰۰ دلار را شکسته است. تأثیر عرضه اتریوم ۲٫۰ و شبکه آزمایشی عمومی فاز صفر اتریوم (Medalla) و پیامدهای آن در فضای دیفای می تواند اکنون توسط بازار مورد توجه قرار گیرد. علاقه نهادی نیز در خبرها ظاهر شده است. به عنوان مثال، Arca Labs یک صندوق مبتنی بر اتریوم را که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به ثبت رسیده است، راه اندازی کرده است.