سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ریچارد استالمن در مورد آزادی، حریم خصوصی و ارزهای دیجیتال بحث می‌کند

دکتر ریچارد استالمن بیشتر وقت خود را برای دفاع از نرم افزار رایگان سپری می کرد، اما امروزه وی موضع مهمی در مورد ارزهای دیجیتال

RMS، همانطور که دکتر استالمن نیز به آن معروف است، در مورد مفهوم ارزهای دیجیتال که به طور گسترده در درون جامعه ارز دیجیتال مورد بحث قرار گرفته است، نظرات خود را ارائه می دهد.

سه نوع آزادی

برای درک مفهوم آزادی، استالمن غالباً در سخنان خود به ذکر تفاوت بین “نرم افزار آزاد” و “متن آزاد” می پردازد، زیرا اصطلاح دوم اغلب به اشتباه به کار وی نسبت داده می شود. وی در این باره می گوید:

“ایده نرم افزار آزاد بحث درست و نادرست است. عدالت و بی عدالتی. ایده آن، این است که کاربران حق کنترل بر نرم افزاری را که از آن استفاده می کنند، داشته باشند. شما به عنوان کاربر نرم افزار مستحق کنترل بر نرم افزار مورد استفاده خود هستید و حق دارید آن را با هر شخص دیگری که می خواهید به اشتراک بگذارید. به طور مشخص چهار آزادی اساسی وجود دارد که کاربران برای کنترل کامل بر یک برنامه معین به آنها نیاز دارند. “آزادی ۰” آزادی اجرای برنامه به هر روشی که بخواهید آن را اجرا کنید و برای هر هدفی که دارید. “آزادی ۱″ آزادی مطالعه کد منبع برنامه و اصلاح آن به دلخواه شماست . بنابراین، این برنامه آنچه را که شما واقعاً می خواهید انجام دهید را انجام می دهد. این دو آزادی را می توانید خودتان به تنهایی اعمال کنید.”

استالمن می گوید که دو آزادی دیگر به همکاری با دیگران مرتبط هستند، زیرا “آزادی ۲” آزادی ساخت “نسخه های دقیق و توزیع مجدد آنها در صورت تمایل” به دیگران است:

“آزادی ۳ “ساخت و توزیع نسخه های اصلاح شده در صورت وجود چنین نسخه ای، با استفاده از آزادی ۱ امکان پذیر می باشد و در آزادی ۲ ما در صورت تمایل، این نسخه ها را تهیه و توزیع می کنیم. اگر کاربران، هر چهار نوع این آزادی های اساسی را داشته باشند، پس برنامه را بطور جداگانه و یا جمعی کنترل می کنند. “

استالمن توضیح می دهد که وقتی جنبش نرم افزار آزاد در سال ۱۹۸۳ آغاز شد، افرادی بودند که برنامه های رایگانی که جامعه آنها را توسعه داده بود، دوست داشتند، اما آنها فلسفه این کار را خیلی افراطی می یافتند زیرا به جای راحتی، موفقیت و غیره در مورد درست و نادرست صحبت می کرد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی و مفهوم حریم خصوصی

مردم از جوامع فناوری عمومی و ارز دیجیتال در مورد هدف دولت چین برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) و همچنین برنامه های بانک مرکزی تایلند برای راه اندازی یک پروژه برای آزمایش سیستم پرداخت ارز دیجیتال بانک مرکزی خود با بزرگ ترین ارائه دهنده مصالح ساختمانی در این کشور صحبت کرده اند. با این حال، دیگران بر این باورند که ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند روشی برای نظارت بر دولت ها بر فعالیت های مالی شهروندانش باشد. استالمن “نظارت خودکامه” دولت چین را به خاطر این بی اعتمادی سرزنش می کند و می گوید:

“سیستم های پرداخت دیجیتال در صورت عدم مهندسی برای تضمین حفظ حریم خصوصی اساساً خطرناک هستند. چین دشمن حفظ حریم خصوصی است. چین نشان می دهد نظارت خودکامه چگونه است. من آن را جهنم روی زمین می دانم. به همین دلیل است که من از ارزهای دیجیتالب که توسط دولت صادر می شود استفاده نکرده ام. اگر ارز دیجیتال توسط دولت صادر شود، دولت بر مردم نظارت خواهد داشت، به همان روشی که کارت های اعتباری و PayPal انجام بر پردازش های مردم نظارت دارند.”

با این حال، وی هنگام صحبت در مورد پیدایش مفهوم ارز دیجیتال و واقعیت صدور آن توسط دولت، هیچ تناقضی نمی بیند و می گوید:

” تناقض یک مفهوم بسیار خاص است. ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال استفاده از یک روش خاص فناوری است. اگر دولتی این روش را اجرا کند، من تناقضی در آن نمی بینم. اما اگر دولت از آن به عنوان وسیله نظارتی استفاده کند، فکر می کنم این یک اقدام ناپسند است. “

بنیان گذار جنبش نرم افزار آزاد در مورد مفهوم “حفظ حریم خصوصی” می گوید:

“حریم خصوصی چیست؟ حریم خصوصی به معنای قادر به گفتن و انجام کارهاست بدون آنکه برای برخی از موجودات قدرتمند شناخته شده باشید که می تواند از آنها برای حمله به شما استفاده کند. به طور کلی، کارهایی که شما انجام می دهید و چیزهایی که به تعداد معدودی از افراد می گویید، نباید به بانک اطلاعاتی تبدیل شود. گاها استثنائاتی در این زمینه وجود دارد. ما می خواهیم دولت جرایم را بررسی کند و مجرمان را دستگیر کند. این امر نیاز به گرفتن اطلاعات خصوصی درباره افراد از سوی مردم دارد. “

استالمن همچنین خواستار قوانینی است که استفاده از دوربین های تشخیص چهره در خیابان ها یا دوربین های تشخیص پلاک را محدود می کند و به ایالات متحده به عنوان کشوری که اقدام به چنین کارهایی می کند، اشاره کرده و می گوید:

“ما به قوانینی نیاز داریم که استفاده از چنین دوربین هایی را محدود کنند تا اطمینان حاصل شود که داده های مربوط به افرادی که در اطراف شهر حرکت می کنند، جمع آوری نمی شوند. البته در مورد افرادی که تحت تعقیب دادگاه هستند، یک استثنا محسوب می شوند.

در ادامه مصاحبه کوین تلگراف با ریچارد استالمن آورده شده است.”

کوین تلگراف: تجربه شخصی شما در زمینه ارز دیجیتال چیست؟ آیا تابحال چیزی مانند بیت کوین را نگه داشته یا معامله کرده اید؟

ریچارد استالمن: خیر. من هیچ نوع پرداخت دیجیتالی را انجام نمی دهم و دلیل این امر این است که سیستم هایی که وجود دارند، حریم شخصی کاربر را رعایت نمی کنند و این شامل بیت کوین هم می شود. همه تراکنش های بیت کوین منتشر می شود. حال ممکن است مردم ندانند که یک کیف پول متعلق به من است، اما اگر بیش از چند بار از آن استفاده کردم می توان فهمید که این کیف پول مال من است. افرادی که اطلاعات کافی دارند می توانند این کار را انجام دهند. من ترجیح می دهم برای امر خرید کردن از پول نقد استفاده کنم. بنابراین من از سیستم های پرداخت دیجیتال موجود استفاده نمی کنم.

وی می گوید یکی از دلایلی که بیت کوین را دوست ندارد این است که از نظر وی استفاده از آن برای فرار مالیاتی آسان است. استالمن می گوید که، من این کار را انجام نمی دهم، اما کسب و کارهای زیادی وجود دارند که فرار مالیاتی زیادی را انجام می دهند و این یک مشکل بزرگ است. این امر باعث فقر می شود. این بدان معناست که دولت پول کافی برای انجام کارهایی که باید انجام دهد، ندارد. موارد زیادی وجود دارد که دولت باید انجام دهد تا جامعه ای داشته باشیم که برای همه خوب باشد.

کوین تلگراف: نظر شما در مورد اصلاحات مختلف بیت کوین که برای حفظ حریم خصوصی طراحی شده اند، چیست؟

ریچارد استالمن: من در مورد آنها قانع نشده ام. در هر صورت، پروژه گنو چیزی به مراتب بهتر را توسعه داده است، یعنی GNU Taler. GNU Taler یک ارز دیجیتال نیست. اصلاً ارز نیست. این یک سیستم پرداخت است که به منظور استفاده در پرداخت های ناشناس بکسب و کارها و برای خرید چیزی طراحی شده است. از طریق امضای کور برای پرداخت کننده ناشناس است. با این حال، گیرنده برای بدست آوردن پول از سیستم، باید خود را برای هر خرید شناسایی کند. ایده این است که شما می توانید از حساب بانکی خود برای تهیه Taler Tokens استفاده کنید و می توانید آنها را خرج کنید و فرد گیرنده نمی تواند بفهمد که شما چه کسی هستید.

آن قادر نخواهد بود بگوید که شما رمز ورود را از یک حساب بانکی خاص در یک زمان خاص دریافت کرده اید، حتی اگر این کار را کرده باشید. بنابراین این کار به حریم خصوصی بیشتری را نسبت به ارز دیجیتال فراهم می آورد و ایده استفاده از این سیستم را برای امکان فرار مالیاتی مسدود می کند.

GNU Taler اخیراً یک نقطه عطف مهیج داشت. چند ماه پیش، سیستم بانکی منطقه یورو به حمایت از پرداخت Taler علاقه مند شد و اخیراً آنها موفق شدند با استفاده از یک مجموعه آزمایشی، توکن های Taler را با یک حساب بانکی دریافت کنند و آنها را از طریق سیستم Taler به حساب بانکی دیگری پرداخت کنند. در حال حاضر، این چیزی نیست که هر کسی بتواند از آن استفاده کند، اما در آینده چنین خواهد شد و این بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

کوین تلگراف: نظر شما در مورد پروژه لیبرای فیس بوک چیست؟

ریچارد استالمن: من سعی نکرده ام در مورد جزئیات پروژه لیبرای فیس بوک چیزی مطالعه کنم زیرا مهم ترین چیز در مورد آن، همان چیزی است که من از قبل می دانستم. اینکه با فیس بوک ارتباط دارد و کار فیس بوک نظارت است. من از مردم می خواهم که در امتناع از استفاده از فیس بوک به من بپیوندند.

کوین تلگراف: آیا اخیراً چیزی دیده اید که بتواند نظر شما را در مورد ارز دیجیتال غییر دهد؟

ریچارد استالمن: انتقاد من از ارزهای دیجیتال چیز جدیدی نیست. من از زمانی که برای اولین بار آنها را دیدم، نسبت به آنها انتقاد داشته ام. اکنون، من مخالف آنها نیستم. من برای از بین بردن آنها کمپینی ایجاد نمی کنم، فقط نمی خواهم از آنها استفاده کنم. درمورد ایده مطالعه کد منبع بیت کوین نیز من مطمئن هستم که این یک برنامه بسیار جالب برای مطالعه است، اما من به خاطر کنجکاوی وقت ندارم که کد منبع این برنامه را مطالعه کنم. من آنقدر غرق کار شده ام که این کاری نیست که من در حال حاضر بخواهم وقت خود را به آن اختصاص دهم.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location