video thumb

خون بر روی بلاک چین؛ توکنیزه ‌سازی می تواند اهدای خون را مؤثرتر کند

گزارش های منتشر شده حاکی ازآن است که توکنیزه سازی خون ممکن است به کارآیی زنجیره تأمین کمک کند و راهی برای ردیابی خون از سوی اهداکننده به بیمارستان ایجاد کند.

سیستمی که در آن مقامات بهداشتی با توجه به پیچیدگی های زنجیره خون رسانی، قادر به ردیابی اهدای خون از رگ به رگ در زمان آنی باشند، ممکن است غیرممکن به نظر برسد. با این وجود، استفاده از فناوری بلاک چین

بر اساس گزارش ها، صلیب سرخ آمریکا تخمین می زند که تنها در ایالات متحده آمریکا، در هر دو ثانیه، یک نفر نیازمند خون است. بعلاوه این سازمان اعلام کرد که با کمبود شدید خون، به ویژه با پلاسمای خون – نوعی اهدای خون حاوی آنتی بادی های جمع آوری شده از افرادی که اخیراً از کووید ۱۹ بهبود یافته اند، روبرو شده است. روشن است که زنجیره تامین خون از اهمیت حیاتی برخوردار است، اما چالش هایی وجود دارد که مانع اثربخشی این سیستم ها می شود.

وارن تاملین (Warren Tomlin)، رهبر دیجیتال و نوآوری شرکت ارنست و یانگ کانادا ، به کوین تلگراف گفت که این شرکت با سازمان غیرانتفاعی کانادایی Blood Services در اثبات مفهوم همکاری کرده است تا با قرار دادن سوابق خون در شبکه بلاک چین، با چالش های قابلیت ردیابی مقابله کند.

وی اظهار داشت: “ما وقتی کار خود را با خدمات خون کانادا شروع کردیم، متوجه شدیم که زنجیره تامین خون بسیار پیچیده است. بیشتر مردم در مورد دریافت خون از اهدا کنندگان فکر می کنند، اما آنچه که اغلب آنها را در نظر نمی گیرند، داده های مربوط به هر نوع خون اهدایی است. “

به گفته تاملین، مقدار زیادی از داده ها هنگام دریافت خون از مراکز اهدا کننده گرفته می شوند و برای انتقال به بیمارستان ها ارسال می شوند. داده های تجهیزات و داده های دما نیز پس از انتقال نمونه خون به بیمارستان ها گرفته می شوند. اطلاعات اضافی هنگامی که خون برای اهداف پلاسما یا آنتی بادی به محصولات فرعی تقسیم می شود، تولید می شود. تاملین گفت: “همه این داده ها باید بر این اساس ردیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که کمبودها و سایر ناکارآمدی ها رخ نمی دهند.”

براین اساس، یک راه حل مدیریت زنجیره تأمین قادر به ردیابی شفاف خون، در کل می تواند به نفع بازار خون میلیون دلاری باشد. فناوری بلاک چین ممکن است یک راه حل ایده آل برای گرفتن داده در منبع آن و ضبط ایمن آن باشد. پل برودی (Paul Brody)، رهبر جهانی نوآوری بلاک چین در EY در این باره به کوین تلگراف گفت که چالشی که در حال حاضر بسیاری از شرکت ها با آن روبرو هستند، پیگیری ورودی ها و خروجی ها در هنگام حرکت در مرزهای سازمانی است. وی در این خصوص اظهار داشت:

“بلاک چین برای این کار مناسب است، زیرا توکن های استاندارد و دیجیتالی ایجاد می کند که می توانند در سازمان های مختلف یکسان به کار روند. بیشتر سیستم های سازمانی در زمینه مدیریت دارایی ها یا محصولات خوب نیستند. بلاک چین نه تنها روشی را برای ردیابی چیزها در مرزهای شبکه استاندارد می کند، بلکه از نظم و انضباط و اعتماد در یک سیستم غیر متمرکز نیز استفاده می کند. “

برودی خاطرنشان کرد: با استفاده از شبکه اختصاصی بلاک چین اتریوم که توسط پلتفرم EY OpsChain پشتیبانی می شود، EY داده های اهدای عضو را از CBS در هفت نقطه کلیدی ردیابی کرده است و یک دنباله حسابرسی بهبود یافته برای محصولات خون ایجاد کرده است. در حالی که این پروژه هنوز در مراحل اولیه خود است، ریک پرینزن (Rick Prinzen)، مدیر ارشد زنجیره تأمین و معاون رئیس CBS به کوین تلگراف گفت که این مسئله نشان دهنده پیشرفت مهمی در زمینه مراقبت های بهداشتی است. وی در این باره عنوان کرد:

“اتصال کمک های مرکز اهدا کنندگان به انتقال خون در بیمارستان و امکان دسترسی به بیمارستان ها به صورت فوری در کل جریان محصول اجزای خون و وضعیت محصول، نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در ارزش زنجیره تأمین رانندگی و بهبود نتایج درمانی است.”

توجه به این نکته نیز ضروری است که برای ثبت و ردیابی خون در یک شبکه بلاک چین، این مورد در ابتدا باید رمزگذاری شود. تاملین در مورد EY کانادا و CBS توضیح داد که هر بار که کسی خون می دهد، بارکدی روی واحد حاوی نمونه قرار می گیرد. این بارکد سپس اسکن می شود و داده های آن در بلاک چین خصوصی اتریوم ضبط می شود. واحد نشانگر خون را می توان در هر نقطه ای ردیابی کرد.

اگرچه توکنیزه سازی هنوز هم ممکن است یک مفهوم آشنا در صنعت مراقبت های بهداشتی نباشد، بردی توضیح داد که توکنیزه سازی به معنای صرف هر چیزی است که وجود دارد، چه واقعی و چه مجازی و نشان دادن آن به عنوان یک توکن دیجیتال است. وی اظهار داشت: “هنگامی که خون یک اهدا کننده شناخته شده وارد شود، می تواند به عنوان توکنی از اهدا یک نفر باشد.”

برودی توضیح داد که توکنیزه سازی برای اهدای خون مفید است زیرا به محض پردازش نمونه خون، آنها ممکن است با سایر محصولات برای ایجاد مواردی مانند پلاسما ترکیب شوند. هدف این است که منشاء آن توکن را به روشی استاندارد و قابل تکرار ردیابی کنیم. اگر این کار به درستی انجام شود، توکنیزه سازی خون می تواند مزایای فوق العاده ای داشته باشد، به خصوص هنگامی که برای اهدای خون تقاضا وجود داشته باشد.

به گفته تاملین، یکی از مزایایی که می تواند از اثبات این مفهوم حاصل شود، اطمینان از این است که بیمارستان ها با کمبود خون روبرو نخواهند شد. به عنوان مثال، خون توکنیزه شده ای که بر روی بلاک چین ثبت شده،می تواند به تعیین موجودی اهدا خون در بیمارستان ها کمک کند. تاملین توضیح داد که EY کانادا امیدوار است که با یک اپراتور بزرگ خون کار کند که در نظر دارد از هوش مصنوعی موجودی خونی که از طریق این زنجیره پردازش شده است، استفاده کند: “در بسیاری از کشورها، سفارش خون هنوز توسط دستگاه های فکس اتفاق می افتد. ما امیدواریم که با جمع آوری شجره خونی از طریق بلاک چین ما، بیمارستان ها بتوانند سفارش را به صورت خودکار انجام دهند. “

تاملین همچنین خاطرنشان کرد: بیماری همه گیر کووید ۱۹فرصت مناسبی را برای این امر ایجاد کرده است زیرا با اطمینان از اینکه بیمارستان ها خون کافی با آنتی بادی های لازم برای مبارزه با ویروس دارند، لایه دیگری به معادله اضافه می شود. وی اظهار داشت: “این مسئله می تواند به ویژه برای ردیابی آنتی بادی های کووید مفید باشد.”

شرکت مستقر در بریتانیای BloodChain نیز قصد دارد که کاری مشابه انجام دهد. سباستین زارمبا (Sebastian Zaremba Sebastian Zaremba)، بنیان گذار پروژه و رهبر BloodChain به کوین تلگراف گفت که این شرکت در اصل یک “بانک خون اجتماعی باز” است ، به این معنی که هرکسی مجاز است برای اهدا خون به شبکه BloodChain بپیوندد.

به گفته زارمبا، BloodChain به افراد اجازه می دهد تا گروه های خونی خود را به طور ایمن در یک بانک خون توزیع شده که قادر به تأمین نیاز و تقاضا به صورت آنی است، ثبت کنند. سپس برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تعیین میزان تقاضای خون از بیمارستان های خاص بر روی داده های جمع آوری شده بر روی بلاک چین استفاده می شوند. به نوبه خود، خون بلافاصله به آن بیمارستان ها تحویل داده می شود.

علاوه بر مبارزه با کمبود خون از طریق اتوماسیون، توکنیزه سازی می تواند یک مکانیسم تشویقی برای اهدا کنندگان خون فراهم کند. به عنوان مثال، استارتاپ بلاک چین EOS Costa Rica یک راه حل مراقبت های بهداشتی مبتنی بر انگیزه را در شبکه EOS ایجاد کرده است. این پروتکل متن باز که به Lifebank معروف می باشد، در نظر دارد تا با افزایش کارآیی زنجیره تأمین و خودکار کردن پاداش برای اهدا کنندگان به کمبود جهانی خون کمک کند. ادگار فرناندز (Edgar Fernandez)، یکی از بنیان گذاران EOS Costa Rica در این باره به کوین تلگراف گفت:

“مراکز اهدای خون که دچار کمبود خون هستند می توانند از Lifebank برای تشویقبرای اهداکنندگان خون استفاده کنند. با اتصال اعضای جامعه به مشاغل محلی، اهدا کنندگان می توانند برای دادن خون ثبت نام کنند و در عوض یک توکن دریافت کنند. این توکن ها شبیه به کوپن هستند، زیرا آنها می توانند در سازمان های محلی مشارکت کننده بازخرید شوند. “

اگرچه این توکن ها براساس داده های اهدا کننده نیستند، اما شامل واحدهای ارزشی هستند که توسط اهدا کنندگان قابل استفاده است. فرناندز توضیح داد: “ما توانسته ایم این توکن ها را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مراکز اهدای عضو فقط بتوانند یک توکن را برای هر اهداکننده ضرب کنند.”

آیا صنعت بهداشت و درمان آماده پذیرش فناوری بلاک چین می باشد؟

اگرچه استفاده از بلاک چین می تواند به یک فرآیند اهدای خون کارآمدتر و ایمن تر منجر شود، صنعت بهداشت و درمان ممکن است نسبت به پذیرش این فناوری نوظهور مردد باشد. در حالی که قابل توجه است که این انتظار وجود دارد که تا سال ۲۰۲۵ بازار بلاک چین در مراقبت های بهداشتی به ۳٫۴ میلیارد دلار برسد، اما یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی این صنعت عدم درک این فناوری است.

تاملین خاطرنشان کرد: آموزش و حمایت مالی دو چالش اصلی است که در ابتدا CBS با آنها روبرو شد: “این فناوری چنان جدید بود که پیدا کردن حمایت مالی برای آن سخت بود. ما به نتیجه رسیدیم که از مدیرعامل شرکتی که می خواهد بلاک چین را مورد پذیرش قرار دهد، حمایت مالی کنیم. “وی در ادامه افزود: صنعت مراقبت های بهداشتی باید بیش از این که روی کارکرد فناوری بلاک چین متمرکز شود، ارزش آن را درک کند.

برودی توضیح داد که ساده سازی و اتصال که موقعیت را ارزشمن می سازد، برای صنعت مراقبت های بهداشتی ضروری است. وی خاطرنشان کرد: در حالی که ممکن است بلاک چین های خصوصی سناریویی ایجاد کرده باشند که شرکت کنندگان درگیر در یک شبکه از نظر کنترل شدن از جانب دیگران چندان احساس راحتی نکنند، اما امروزه موانع ورود بسیار کمتر شده است. وی اظهار داشت:

“ما باید شرایط را برای افراد به اندازه کافی راحت کنیم تا در شبکه های بلاک چین شرکت کنند. بلاک چین های عمومی جذاب هستند، زیرا مانند اینترنت هستند. شبکه اتریوم بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد زیرا ساده است و موانع ورود نیز کم است. ما باید این امر را آسان و مقرون به صرفه نگه داریم تا افراد بیشتری بتوانند واردشوند تا بتوانند پذیرش انبوه را در سطح شبکه هدایت کنند. “

برودی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه CBS در حال حاضر شبکه خصوصی اتریوم را لوریج می کند، اما برنامه این است که سرانجام همه مشتری های خود را بر روی یک شبکه عمومی جابجا کنیم: تا همین اواخر، تمام https://b2n.ir/663699 برای حفظ حریم خصوصی کامل در شبکه های عمومی وجود نداشت، به همین دلیل بسیاری از پیاده سازی های ما روی نرم افزار OpsChain در حال اجرا بر روی بلاک چین های خصوصی بوده است. “