video thumb

توکنیزاسیون موجب رشد مدل کسب و کار پلتفرمی پایدار می‌شود

امروزه در اقتصاد جهانی روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رویم. بلاک چین

مدل‌های کسب و کار پلتفرمی تبدیل به مدل‌ کسب و کار برای اقتصادی دیجیتالی شده‌اند. این وابستگی بدان معنی است که شیوه‌های ناپایدار مدل‌های کسب و کار پلتفرم بر پایداری اقتصاد دیجیتالی تاثیر می‌گذارند. با توجه به نسل اثرات شبکه‌ای (network effects) صاحبان مدل کسب و کار پلتفرمی توصیه می‌شود که توکنیزاسیون مبتنی بربلاک چین را در نظر بگیرند.

پلفترم‌ها به وسیله ایجاد بازار جایی که شرکت کننده‌ها می‌توانند به راحتی معامله کنند ارزش ایجاد می‌کنند. با تطبیق دیجیتالی عرضه و تقاضا، مدل‌های کسب و کار پلتفرمی یک مقیاس پذیری برای گزاره‌های ارزش جدید، مدل‌های درآمدی جدید افراد ایجاد می‌کنند.

اثرات شبکه‌ای برای موفقیت مهم هستند

کاربرد مدل‌های کسب و کار پلفترمی از سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی و برنامه‌های تحویل غذا برای شبکه‌های تلفن همراه متفاوت هستند. صرف نظر از بازار، موفقیت مدل‌های کسب و کار پلفترمی به ایجاد اثرات شبکه‌ای بستگی دارد. این بدان معنی است که رشد مداوم عرضه و تقاضا برای پلتفرمی که ارزش تولید می‌کند ضروری است.

برای ایجاد اثرات شبکه‌ای، صاحبان کسب و کار پلتفرمی به کمک مالی به عنوام یک مکانیسم تشویقی برای جذب کاربران و تامین کننده به پلتفرم وابسته هستند. به عنوان مثال، برنامه سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی امکان پرداخت نرخ بالاتر از بازار برای رانندگان و ارزان تر از نزخ بازار را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

اثرات شبکه‌ای و پایداری

از نظر تئوری، استفاده از کمک مالی به عنوان یک وسیله برای ایجاد اثرات شبکه‌ای پیجیده نیست. این مسئله زمانی پیش می‌آید که مدل‌های کسب و کار پلتفرمی نیز از همین استراتژی استفاده می‌کنند. با شدت گرفتن رقابت، هم کاربران و هم تامین کنندگان به سوی دیگر پلتفرم‌ها با انگیزه‌های بالاتر می‌روند. این خود مدل‌های کسب و کار پلتفرمی را در یک چرخه که به حمایت مالی مداوم سوق می‌دهد و پایداری این پلفترم را تهدید می‌کند.

توکنیزاسیون به عنوان یک مکانیسم تشویقی

پیشرفت ناگهانی فناوری بلاک چین بیشتر به دلیل کمبود دیجیتال یعنی ترکیب انتقال پذیری فایل‌های دیجیتالی با کمبود کالاهای کمیاب مانند طلا بوده است. کمبود دیجیتال در قالب توکنیزاسیون می‌تواند به وسیله مدل‌های کسب و کار پلتفرمی برای ایجاد اثرات شبکه‌ای مفید باشد. زمانی که یک معیار خاص مانند عرضه محدود توکن، استفاده انحصاری توکن، قابلیت مبادله توکن برای ارزهای فیات و دسترسی به بورس تلاقی می‌شوند در این صورت تامین کنندگان  می‌توانند از طریق مالکیت مشترک شبکه تشویق شوند. ارز فیات با توکن برای پرداخت سواری‌ها مبادله می‌شود. بخاطر محدود بودن عرضه، ارزش توکن‌ها همانطور که تقاضا برای سرویس افزایش می‌یابد بیشتر می‌شود. این رشد ارزش توکن راننده‌های بیشتری را جذب می‌کند که در نتیجه موجب جذب بیشتر کاربر نیز می‌شود.

چالش‌های توکنیزاسیون (Tokenization)

هرچند توکنیزاسیون به طور بالقوه به عنوان کلید موفقیت برای رشد پلتفرم کسب و کار پایدار عمل می‌کند، ملاحظات دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. اقتصاد و حاکمیت توکن، اساسا مدیریت دقیق مکانیسم تشویقی برای متناسب کردن نیازهای خاص بسیار مهم هستند.

نوع توکن نیز مورد دیگری است که باید به آن توجه کرد. بسته به صلاحیت، انتخاب یک توکن بر روی مالیات و نحوه تنظیم آن تاثیر خواهد داشت. با توجه به اقدامات اضافی در مورد مالکیت توکن، قابلیت استفاده و مبادله نیز یک چالش اساسی برای آن است.

اگرچه شرایط نظارتی در برخی حوزه‌های قضایی نامعلوم است، میزان آزمایشات و یافته‌های بعدی منجر پیشرفت چشمگیری در این زمینه می‌شوند. پیشرفتی که احتمالا در نسل بعدی پلتفرم‌های کسب و کار معروف شاهد آن هستیم.

هرچه اقتصاد جهانی بیشتر به سمت دیجیتال شدن می‌رود، پایداری مدل کسب و کار پلتفرمی از اهمیتی بالایی برخوردار می‌شود. توکنیزاسیون مبتنی بر بلاک چین به هیچ وجه بی نقض نیست اما یک ابزار قدرتمند محسوب می‌شود که هر صاحب کسب و کار پلتفرمی باید به طور جدی آن را در نظر بگیرد نه تنها بخاطر کسب و کار بلکه شرکت کنندگانش باید به آن توجه کند.