video thumb

آیا بیت کوین یا دیگر ارزهای رمزپایه می‌توانند نابرابری درآمد را برطرف کنند؟

با وجود مزایایی که ارزهای رمزپایه دارند، بحران فعلی ممکن است موجب تغییر مهم و بزرگی در اقتصاد شود. شیوع بیماری کرونا این روزها تبدیل به یک بحران جدی برای تمام دنیا شده و این همه گیری کرونا اقتصاد کشورها و سیستم بانک‌های مرکزی را تحت فشار قرار داده است. بانک‌های مرکزی در حال افزایش بی سابقه چاپ پول در مقایسه با گذشته هستند و حتی می‌توان گفت بحران مالی ۲۰۰۸ در مقایسه با این بحران بسیار کمرنگ است. گفتنی است بیش از ۲ تریلیون دلار اسکناس برای تثبیت بازار و افزایش نقدینگی چاپ شده است.

در سال ۲۰۰۸، بیت کوین

در سال ۲۰۰۸، بحران مالی با ایجاد اختلال در بازارهای مالی و مشاورین املاک آمریکا آغاز شد و تنها پس از یک تاخیر زمانی مشخص، به اقتصاد مالی و واقعی در سایر نقاط جهان سرایت کرد. شیوع کووید ۱۹ کمی متقاوت از آن بحران ۲۰۰۸ است. بدین صورت که اثر سریع‌تر و ناگهانی‌تری داشت. در ابتدا موجب تحول اقتصادی بزرگی شد و سپس بحران‌های مالی به اوج خود رسیدند.

بانک‌ها مرکزی در سطح جهان چندین تریلیون اسکناس در ابتدای شیوع کرونا چاپ کردند که انتظار می‌رود این مبلغ به مرور زمان بیشتر نیز ‌شود. نقدینگی زیادی به سیستم‌های پولی تزریق می‌شود و بخش قابل توجهی از آنها راه خود را در بازارهای سهام باز کردند. همین اتفاق سرانجام برای بازارهای ارز دیجیتالی نیز رخ خواهد داد.

نتیجه جنگ بانک‌های مرکزی در این بحران با ابزارهای مالی موجب تولد درآمد تضمین شده شد. گفتنی است بیت کوین هیچ نقشی در آن نداشته است. در حقیقت، یک سیستم پولی سخت مانند طلا می‌تواند باعث بحران‌های زیان باری شود. سقوط بازار در سال ۱۹۲۹  به واسطه انتقال پولی موجب رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ شد. طلا در آن زمان به عنوان یک ذخیره ارزش نگه داشته می‌شد.

شرکت کنندگان بازار ارز دیجیتال باید با علم عرضه و تقاضا که باعث رونق بازار سهام فعلی می‌شوند آشناییت داشته باشند. بعلاوه در حوزه ارزهای دیجیتال پشتوانه دارایی اقتصادی و مدل‌های درآمد وجود ندارند. قیمت‌ها صرفا از طریق عرضه و تقاضای بازار هدایت می‌شوند. با هجوم پول‌های جدید تقاضا در بازار سهام این تقاضا سوختگیری می‌شود.

ابزارهای پولی مدرن انعطاف پذیر، سریع، گسترده و قدرتمند هستند و این منطقی است که گسترش یابند. استدلال‌هایی که ما اغلب می‌شنویم  این است که بیت کوین این مسئه را حل می‌کند در واقع اگر سواد مالی نباشد بسیار گمراه کننده است. در این عصر فراوانی، به طور متناقض، بیت کوین نمی‌تواند به عنوان بودجه اضطراری برای جلوگیری از قحطی و آشگفتی کشور در این جایگاه قرار گیرد. استدلال کردن در این برهه زمانی رنج آور درباره پول سخت به نظر می‌رسد غیرمنطقی است. بهتر است فراموش کنید که بیت کوین پول نیست.

سرسختی بیت کوین در این خصوص هنگامی که بیماری کرونا از بین برود بیشتر آشکار خواهد شد. ارزهای دیجیتالی از نظر رشد  و ثروت خود را حفظ کرده‌اند اما مزایای آنها در دسترس تعداد معدودی قرار دارند.

با تمام نقدینگی و تعداد محدودی بیت کوین که وارد بازارها می‌شود، فعالان بازار به طور فزاینده‌ای به سمت ارز رمزپایه می‌روند. ما شاهد افزایش جریان‌های پولی در بازارهای ارز رمزپایه مشابه آنچه که در بازارهای سهام می‌بینیم هستیم.

در سطح بالاتر، بلاک چین‌های متن باز برای آینده داده‌ها، داده‌های شخصی، داده‌های رای دهی و داده‌های پزشکی ایجاد شده‌اند. امروزه ما بر روی سرمایه‌ گذاری ‌ها و بانک‌ها تمرکز داریم. برخی از استیبل کوین‌ها محافظ در برابر نزول هستند و برخی دیگر رشد راحتی دارند و بعضی از آنها ترکیبی از این دو گروه هستند.

در آخر باید گفت به راستی ارزهای رمزپایه چه کاری انجام می‌دهند؟ در واقع آنها می‌توانند به عنوان ذخیره ارزش فراملیتی کار کنند و هم محافظت از نزول و پتانسیل صعودی داشته باشند و این کارها را نیز به خوبی انجام می‌دهند. اما آیا به راستی می‌توانند این بحران اقتصادی و مالی را حل کنند؟ در پاسخ باید گفت خیر.