سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

معرفی ارز دیجیتال EOS

بلاک چین ایاس یا EOS امروزه به شدت درحال پیشرفت است به طوری که توانسته خود را به پنج ارز برتر دیجیتال در سطح جهان برساند. توسعه دهنده‌های ایاس به دنبال ساخت یک سیستم عامل غیرمتمرکز برای پوشش برنامه‌های مختلف غیرمتمرکز هستند و دو عامل را هدف اصلی خود دانسته‌اند. اولی این است که آنها می‌خواهند کارمزد تمامی تراکنش‌ها را برای همیشه حذف کنند و دیگری این است که می‌خواهند کاری کنند تا پلتفرم شان بتواند میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را انجام دهد. این دو هدف و ادعا به خودی خود باعث شده که EOS در سطح اول خبرها قرار گیرد.

ویژگی برنامه‌های غیرمتمرکز

در همین ابتدا باید بدانید که به برنامه‌های غیرمتمرکز Dapp هم می‌گویند. هرکدام از این برنامه‌ها باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشند که تمام این ویژگی‌ها در برنامه‌های مختلف غیرمتمرکز وجود دارند و نوعی اشتراکات هر برنامه است.

  • استفاده رایگان: کاربر باید بتواند از تمامی امکانات برنامه، استفاده کند و مبلغی را پرداخت نکند. تنها در مواردی که می‌خواهد تراکنش خود را انجام دهد یا تعاملی با یک کاربر دیگر داشته باشد، نیازمند پرداخت مقدار کمی توکن است.
  • ارتقای سریع و آسان: برنامه‌های غیرمتمرکز باید بتوانند به راحتی ارتقا پیدا کنند. دلیل این سرعت و راحتی این است که برنامه‌های غیرمتمرکز نیاز دارند همواره با فناوری پیشرو باشند و اگر کد نویسی آنها سخت و طولانی باشد، توسعه دهنده‌ها نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند. همچنین باگ‌هایی که در برنامه وجود دارد نباید بر روی پلتفرم اصلی برنامه تاثیری ایجاد کند.
  • نبود هرگونه لگ: برنامه‌های غیرمتمرکز علاوه بر کارایی راحت باید سبک هم باشند. منظور از سبک بودن، حجم کم ابزار درونی آنها و پلتفرم اصلی است تا بتوانند بدون لگ به فعالیت شان ادامه دهند. برنامه‌های غیرمتمرکز نباید وقت کاربرهای خود را تلف کنند و باید با سرعت زیادی به فعالیت ادامه دهند.
  • عملکرد موازی: پلفترم باید بتواند برنامه‌ها را به طور موازی در کنار همدیگر قرار دهد. این کار باعث می‌شود که زمان کمتری صرف برنامه‌ها شود و یک صرفه جویی کلی در برنامه شکل گیرد.
  • پشتیبانی از کاربرها: در حقیقت برنامه‌های غیرمتمرکز به دنبال رقابت با برنامه‌های متمرکز در سطح جهان هستند. پس باید بتوانند مقیاس پذیری بالایی داشته باشند و میلیون‌ها کاربر را پشتیبانی کنند تا بتوانند رقابت مفیدی داشته باشند. همچنین این مقیاس پذیری نباید باعث ایجاد هرگونه لگ در برنامه شود.
  • عملکرد پیوسته: برنامه‌های غیرمتمرکز حتی اگر یک کاربر فعال هم داشته باشند، نباید متوقف شوند و باید به همان یک کاربر هم امکانات لازم را ارائه دهند. عملکرد پیوسته یکی از ویژگی‌هایی است که برنامه‌های غیرمتمرکز را نسبت به برنامه‌های متمرکز، برتر می‌کند.

سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارند که در آن می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد. دو پلتفرم برتر در این زمینه، بیت شرز و گرافن هستند اما مشکل اصلی این دو پلتفرم، نداشتن قراردادهای هوشمند است. در کنار این‌ها اتریوم یکی از برترین ارزهای دیجیتال است که در کنار فعالیت‌های خود، قرارداد هوشمند را به کاربر ارائه می‌دهد اما مشکلی که دارد، سرعت کم تراکنش‌ها است. حال ایاس از هر دو بخش، یعنی از قرارداد هوشمند اتریوم و از امکانات بیت شرز و گرافن الگو گرفته و سعی کرده یک سیستم عامل برتر ایجاد کند. ایاس علاوه بر سرعت بالا در تراکنش‌ها، یک سیستم عامل غیرمتمرکز را ایجاد کرده است.

توسعه دهنده‌های EOS

شرکتی به نام Black.one که در ابتدا یک شرکت املاک بود، در سال ۲۰۱۴ وارد ارزهای دیجیتال شد و مدیریت این شرکت به عهده براندن بلومر بود. آنها توسعه دهنده‌های اصلی ایاس بودند و در کنار مدیریت بلومر، شخصی به نام دن لریمر توسعه ایاس را به عهده گرفته بود. لریمر در پروژه‌های بزرگ دیگری مانند بیت شرز و استیم ایت هم فعالیت داشت و درمورد توسعه ایاس حرف‌های جالبی زده است. لریمر گفته است که همیشه به دنبال حقیقت بوده و قصد داشته که عدالت را در فناوری ایجاد کند. او گفته که تمام فعالیت‌هایش بر روی توسعه ایاس خواهد بود و بر روی پلتفرم دیگری فعالیت نخواهد کرد.

بلاک چین و توکن‌های ایاس

کاربرهای زیادی به اشتباه فکر می‌کنند که EOS بر روی پلتفرم اتریوم فعالیت می‌کند در صورتی که این باور اشتباه است. در حقیقت تمامی توکن‌های ایاس به طور موقت بر روی اتریوم فعالیت می‌کنند و زمانی که سیستم اصلی ایاس آماده شود، توکن‌های ایاس در زنجیره شبکه اصلی خود قرار می‌گیرند. در حال حاضر می‌توان ایاس را در والت‌های اتریوم ذخیره سازی کرد.

همچنین ایاس اعلام کرده است که برای بلاک چین خودش ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفته است. آنها ویژگی‌ها را در یک مطلب به طور کامل بیان کرده‌اند که می‌توانید در بخش زیر آنها را مشاهده کنید:

  • قابلیت گسترش: یکی از مشکلات اصلی پلتفرم‌هایی که بر روی بلاک چین شکل گرفته‌اند، زمان ثبت تراکنش‌ها است. ویزا و پی پال هرکدام می‌توانند بین دویست تا هزار تراکنش را در ثانیه انجام دهند اما بیت کوین در بلاک چین نهایتا می‌تواند ۸ تراکنش را در ثانیه انجام دهد. این رقم برای اتریوم هم چیزی در حدود ۲۰ تراکنش در ثانیه است. حال ایاس اعلام کرده که با استفاده از سیستم DPOS یا توافق اثبات سهم می‌تواند میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را انجام دهد که این رقم بسیار بالایی در بلاک چین و حتی در سطح جهان است.
  • انعطاف پذیری: زمانی که اتریوم دچار حمله DAO شد، سیستم عامل اصلی او دچار مشکل شد و توسعه دهنده‌های آن محبور شدند که یک فورک جدید ایجاد کنند. ایاس با استفاده از DPOS دیگر چنین مشکلی نخواهد داشت و حملاتی که بر روی این سیستم صورت می‌گیرد، تاثیری بر روی فعالیت اصلی سیستم عامل ندارند.
  • حاکمیت: در دیگر پلتفرم‌ها، مدیریت و قوانین به عهده توسعه دهنده‌های اصلی است اما در ایاس این قوانین و مدیریت توسط خود جامعه کاربری شکل می‌گیرد. تمامی توسعه دهنده‌های ایاس مجبور به اطاعت این قوانین هستند. این نوع حاکمیت باعث نظم در سیستم عامل می‌شود.
  • پردازش موازی: در پردازش موازی هر سیستم عامل باید چند پردازنده قوی داشته باشد. فعالیت‌های هر برنامه میان این چند پردازنده تقسیم می‌شود و سرعت برنامه‌ها بهبود پیدا می‌کند. ایاس برای قراردادهای هوشمند خود از چنین فرایندی استفاده کرده است. توسعه دهنده‌های ایاس از مقیاس پذیری افقی برای سیستم خود استفاده کرده‌اند. در مقیاس پذیری عمودی سیستم عامل نیازمند قدرت پردازش بیشتر است اما در مقیاس پذیری افقی تنها کافی است که ظرفیت رایانه‌ها افزایش پیدا کند.
  • پلتفرم غیرمتمرکز: غیرمتمرکز بودن مهم‌ترین ویژگی ایاس است. اتریوم یک ابر رایانه قدرتمند غیرمتمرکز است اما ایاس نوعی سیستم عامل است که به طور غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

اثبات سهام نمایندگی شده یا DPOS

پلتفرم‌های دیگر از اثبات کار استفاده می‌کنند که همان استخراج است. EOS در پلتفرم خود از DPOS یا Delegated Proof of Stake استفاده می‌کند. در اثبات کار استخراج کننده باید تراکنش‌ها را بررسی کند و سپس آن‌ها را به عنوان یک بلاک در بلاک چین ذخیره کند. استخراج کننده پس از اتمام محاسبات خود از سوی پلتفرم پاداش دریافت می‌کند که این پاداش همان توکن است. در چنین روشی کاربر برای اینکه بتواند از استخراج سودی حاصل کند نیاز به قدرت پردازشی قوی دارد که هزینه زیادی را طلب می‌کند.

در اثبات سهم دیگر نیازی به قدرت پردازشی زیاد نیست و هر کاربر می‌تواند یک استخراج کننده باشد و براساس دارایی که دارد، فعالیت خواهد کرد. در اثبات کار بر اساس توان پردازشی می‌توانید بلاک به دست آورید اما در اثبات سهم شما مقدار دارایی خود را در شبکه قرار خواهید داد و براساس آن، بلاک‌های تایید شده دریافت می‌کنید. سود شما به وسیله کارمزد‌هایی که شکل می‌گیرد تامین خواهد شد.

مسئله مهمی ‌که باید بدانید این است که اثبات سهم با اثبات سهم نمایندگی شده تفاوت دارد. در اثبات سهم نمایندگی شده کسی که پلفترم خود را بر روی ایاس راه‌اندازی می‌کند می‌تواند به سی کاربر برای نماینده شدن رای دهد. کاربری که نماینده می‌شود از کارمزدها سود بیشتری دریافت می‌کند. افراد منتخب برای نماینده شدن براساس قدرت CPU و مقدار دارایی شان انتخاب می‌شوند و همین باعث می‌شود که رقابت در سطح بالایی در پلتفرم شکل گیرد و کاربرها برای نماینده شدن رقابت کنند.

خرید و والت‌های EOS

از آنجا که قبلا هم گفتیم، فعالیت ایاس فعلا بر روی بلاک چین اتریوم است و بر اساس آن کار می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید توکن‌های EOS خود را در والت‌های رسمی‌ اتریوم نگهداری کنید. بهترین سایت‌ها برای ذخیره توکن، My ether wallet و Metamask هستند که امکانات زیادی را به کاربر می‌دهند. البته شما می‌توانید در والت‌های دیگری هم توکن ایاس را نگهداری کنید اما به دلیل آپدیت‌های فراوانی که از سوی توسعه دهنده‌های ایاس ارائه می‌شود، بهتر است که در والت‌های رسمی ‌خود اتریوم نگهداری کنید.

راه‌های زیادی برای خرید ایاس وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای ایرانی‌ها قابل استفاده نیست. در اولین راه شما می‌توانید توکن‌های ایاس را از صرافی‌ها خریداری کنید. اگر می‌خواهید به وسیله دلار، توکن ایاس را دریافت کنید می‌توانید از صرافی‌های معتبری مانند بایننس استفاده کنید اما اگر می‌خواهید از طریق ریال توکن‌های ایاس را دریافت کنید دچار مشکل خواهید شد زیرا بسیاری از صرافی‌های ایرانی توکن ایاس را ارائه نمی‌دهند.

بهترین کار برای ایرانی‌ها این است که بیت کوین را خریداری کنند و آن را در سایت‌های مختلف به EOS تبدیل کنند. البته راه دیگر این است که فردی را پیدا کنید که دارای ایاس است و با پرداخت وجه نقد به او، از او بخواهید که مقدار توکن مشخص شده ایاس را به والت شما انتقال دهد که البته چنین روشی ریسک‌های فراوانی به همراه دارد و علاوه بر این، احتمال کلاهبرداری به وجود می‌آید.

از آنجا که بهترین راه برای ایرانی‌ها خرید بیت کوین و اتریوم و تبدیل آن به ایاس است، سایت‌هایی را در بخش زیر معرفی کرده ایم که همگی امکان تبدیل بیت کوین به EOS و ارزهای دیگر را به کاربرها ارائه می‌کنند. تمام سایت‌های زیر تا به امروز از ایران پشتیبانی کرده‌اند و قابل استفاده هستند.

  • چنجلی یا Changelly: این سایت یکی از معروف‌ترین سایت‌ها در زمینه تبدیل ارز است. چنجلی یک رابط کاربری آسان به کاربر ارائه می‌دهد و با بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان در ارتباط است. چنجلی می‌تواند حدود ۳۵ ارز را به ارز دیگر تبدیل کند و علاوه بر این تمام تراکنش‌ها را در چند ثانیه انجام می‌دهد. مزیت چنجلی نسبت به دیگر سایت‌ها این است که کارمزد کمی را بابت هر تراکنش دریافت می‌کند.
  • ShapeShift: هربار که نام این سایت می‌آید، کاربر‌ها یاد امنیت می‌افتند زیرا این سایت یکی از مورد اعتماد‌ترین سایت‌ها در میان کاربرها است. دلیل چنین اعتمادی این است که این سایت ارز را در پلتفرم خودش نگهداری نمی‌کند و آن را به طور مستقیم تبدیل به یک ارز دیگر می‌کند و به والت مورد نظر شما انتقال می‌دهد. چنین الگوریتمی‌ باعث شده است که خطر هک و کلاهبرداری در این سایت به صفر برسد و دیگر کاربرهای ایرانی نگران بلوکه شدن دارایی شان نباشند.
  • Binance یا بایننس: بایننس یکی از سایت‌هایی است که کاربرهای ایرانی زیادی از آن استفاده می‌کنند. دلیل این استفاده فراوان میان کاربرهای ایرانی این است که این صرافی متعلق به چین است و احتمال بلوکه شدن ارز کاربرها را کمتر می‌کند. همچنین این صرافی تنها آنلاین نیست و یک شرکت بزرگ در چین دارد. در کنار تمامی این‌ها یک رابط کاربری آسان و راحت را به هر کاربر ارائه می‌دهد و سرعت زیادی در انجام تراکنش‌ها دارد.

سایت‌های دیگری مانند Hitbtc هم وجود دارند که امکانات مختلفی به کاربرها می‌دهند اما استفاده از آن‌ها برای ایرانی‌ها ریسک زیادی دارد زیرا هرلحظه امکان بلوکه شدن توکن‌ها وجود دارد. پس بهتر است از سایت‌هایی استفاده کنید که خطر بلوکه شدن کمتری دارند زیرا تمامی سایت‌های صرافی در مواقعی که نیاز به بلوکه کردن دارند، به کاربر اطلاعی نمی‌دهند و توکن‌های شان را بلوکه می‌کنند. چنین مسئله ای قبلا باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه کاربرهای ایرانی شده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location