سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

راهنمای آسان عرضه اولیه سکه (ICO)

در طی سال میلادی جاری، شرکت‌های مختلف بیش از ۱۸میلیارد دلار سرمایه جمع آوری نموده‌اند؛ آن هم بدون دادن حتی یک درصد حق سهام.

با عرضه اولیه سکه (ICO)، شرکت‌ها در واقع ارز دیجیتال فروخته و از این طریق توانایی جمع آوری سرمایه‌های هنگفتی را دارند. بر خلاف روش معمول جمع آوری سرمایه که در آن سرمایه گذاران حق رای و تصمیم گیری دارند، با عرضه اولیه سکه (ICO) هر شرکت هم سرمایه خواهد داشت و هم قدرت کامل تصمیم گیری.به طور معمول این روش پرسودترین راه جمع آوری سرمایه است و یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری جمعی نیز به شمار می‌آید.

البته نباید فراموش کرد که عرضه اولیه سکه (ICO) پدیده‌ای نوظهور است که قانون خاصی برایش تعیین نشده و بنابراین هم برای شرکت و هم برای خریدان پرمخاطره، پر سود است. ممکن است ارزش یک عرضه اولیه سکه (ICO) ثابت نشود یا ممکن است به کلی شکست بخورد. در ضمن اگر سرمایه خود را روی یک عرضه اولیه سکه (ICO) تقلبی بگذارید، پول شما قابل برگشت نخواهد بود.

اگر به عنوان یک کسب و کار یا سرمایه گذار به عرضه اولیه سکه (ICO) علاقمند هستید، در این مقاله می‌توانید از مخاطره‌ها و سودهای احتمالی و هم‌چنین فرایند راه اندازی عرضه اولیه سکه (ICO) نیز با خبر شوید.

عرضه اولیه سکه (ICO) چیست؟

 

عرضه اولیه سکه

هنگامی که یک استارت آپ توکن یا سکه دیجیتالی خود را ایجاد کرده و به فروش می‌رساند، عرضه اولیه سکه (ICO) اتفاق می‌افتد. این توکن یا سکه دیجیتالی در آینده برای استفاده از سرویس‌های همان شرکت و فروش به قیمت بالاتر در نظر گرفته شده است. هر شرکت تعداد محدودی از توکن یا سکه دیجیتالی خود را (که به تازگی ایجاد نموده) به ارزهای دیجیتال قابل اعتمادی چون بیت کوین و اتریوم تبدیل می‌کند.

محبوب ترین ارزهای دیجیتال صرافی سرمایکس

بیت کوین، تتر، اتریوم، ریپل، ترون، لایت کوین، بایننس کوین، کاردانو

برای مثال به سراغ یک شرکت ذخیره اطلاعات بلاک چینی به نام Filecoin می‌رویم که در سال ۲۰۱۷ بزرگترین عرضه اولیه سکه (ICO) را ایجاد نمود و بیش از ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد. سرمایه گذارانی که توکن این شرکت را خریداری نموده‌اند در آینده توانایی خرید فضای ابری (که Filecoin قول داده با همان ۲۵۷ میلیون دلار بسازد) را خواهند داشت.

یکی دیگر از دلایل استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO) قابلیت معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال است. درست مانند سهام داران، کسانی که توکن یا سکه دیجیتالی را خریداری نموده‌اند، می‌توانند آنها را (بعد از گذشت زمان کافی) معامله کرده و سود قابل توجهی به دست آورند. بدیهی است که موفقیت شرکتی که توکن آن را خریداری نموده‌اید، قیمت و ارزشش را بالا می‌برد؛ پس فروش در زمان مناسب، بالاترین سود را برای سرمایه گذار به ارمغان خواهد آورد.

اما در اکثر مواقع، عرضه اولیه سکه (ICO) سرمایه چندانی برای شرکت و سود قابل توجهی برای سرمایه گذار ندارد. ۹۲ درصد از عرضه‌های اولیه سکه (ICO) با ارزش روز حداقل ۵۰ میلیون دلار که انتظار می‌رفت به صورت فعال معامله شوند، حتی در صرافی‌ها نمایش هم داده نشدند و قابلیت معامله آنان وجود نداشت. علاوه بر این، عرضه اولیه سکه (ICO) روشی تازه برای جمع آوری سرمایه محسوب می‌شود و کلاهبرداری‌های متعدد شهرت نسبتا بدی برای آن به ارمغان آورده است.

کلاهبرداری از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) و نظر کشورهای مختلف

عرضه اولیه سکه

عدم وجود قرارداد یا قانونی که شرکت‌ها را پس از جمع آوری سرمایه به تولید محصول یا فراهم ساختن سرویسی که قول داده‌اند مجبور کند باعث شده تا فشار چندانی برای انجام کار واقعی روی آنان نباشد. از طرف دیگر، کلاهبرداران می‌توانند افراد ساده یا سرمایه گذاران خوش بین را با استفاده از یک عرضه اولیه سکه (ICO) تقلبی فریب دهند.

در طی دو سال اخیر، سرمایه گذاران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به شرکت‌هایی که تاکنون به قول خود عمل نکرده‌اند، پرداخته‌اند. این شرکت‌ها تولید یا پیشرفت نداشته‌اند، ولی با این حال هنوز پول سرمایه گذاران را نزد خود نگه داشته‌اند. علاوه بر این، تحقیقات موسسه Satis Group نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از عرضه‌های اولیه سکه (ICO) کلاهبرداری بوده است.

از طرف دیگر امکان شکست پروژه‌هایی که به ارز دیجیتالی خریداری شده از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) ارزش می‌بخشد نیز وجود دارد. در حال حاضر، چیزی نزدیک به ۵۰ درصد از ارزهای دیجیتال غیرفعال محسوب شده و این یعنی ارزش آن‌ها در صرافی‌های مختلف زیر یک سنت (Cent) است.

امکان کلاهبرداری بالا و مخاطره‌هایی که یک عرضه اولیه سکه (ICO) به دنبال دارد باعث شده تا چین و کره جنوبی، جمع آوری سرمایه از طریق ارزهای دیجیتالی سفارشی را غیر قانونی اعلام کنند. عرضه اولیه سکه (ICO) در ایالات متحده غیرقانونی نیست، اما در وبسایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مخاطره‌هایی اینگونه سرمایه گذاری‌ها به صورت واضح بیان شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا حتی یک وبسایت تقلبی برای عرضه اولیه سکه (ICO) هم راه انداخت تا به مردم آسان بودن کلاهبرداری از این روش را نشان دهد. فیس بوک، توییتر و گوگل نیز از نمایش تبلیغاتی که به عرضه اولیه سکه (ICO) مربوط باشد خودداری می‌کنند.

اطلاعات در مورد کلاهبرداری و شکست شرکت‌هایی که از عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده می‌کنند به آسانی در دسترس است، اما با این وجود شرکت‌ها هنوز با ساخت ارز دیجیتالی خودشان سرمایه مورد نیاز را جمع آوری می‌کنند. یکی دیگر از آمار‌های موسسه Satis Group از جمع آوری موفقیت آمیز سرمایه برای بیش از ۴۷ درصد از شرکت‌هایی که ارز دیجیتال‌شان حتی در صرافی‌ها هم معامله می‌شود، خبر می‌دهد.

چگونه یک عرضه اولیه سکه (ICO) ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک عرضه اولیه سکه (ICO) ابتدا باید با یکی از ۴ روش زیر ارز دیجیتال بسازید:

۱. از ابزارهای محاسباتی بلاک چینی مانند اتریوم استفاده کرده و توکن خود را روی یک پلتفرم شناخته شده بسازید.

۲. به سراغ شرکت‌هایی چون WalletBuilders رفته تا سکه یا توکن دلخواه خود را به دست آورید.

۳. کد منبع باز یک بلاک چین دیگر را دریافت نموده با ایجاد تغییرات در آن، ارزتان را تولید کنید.

۴. برای تولید ارز دیجیتال خود، یک بلاک چین جدید بسازید.

قدم دوم داشتن اوراق سفید (whitepaper) است که باید جذابیت و کاربرد محصول یا سرویس شما و هم چنین ارزش ارز دیجیتالی‌تان را نشان دهد. اوراق سفید باید شامل موارد زیر باشند:

  • هدف محصول یا سرویس ارائه شده توسط شما.
  • حداقل سرمایه‌ای که برای ساخت یا تکمیل پروژه به آن نیاز دارید.
  • تعداد سکه یا توکن‌هایی که برای خود کنار گذاشته داشته‌اید.
  • نوع ارزی که تقبل می‌کنید.
  • مدت زمانی که کمپین عرضه اولیه سکه (ICO) شما به طول خواهد انجامید.

پس از تکمیل اوراق سفید باید نام خود را سر زبان‌ها انداخته و در مورد محصول یا سرویس جدید خود هیجان ایجاد کنید. در غیر این صورت، سرمایه گذاران به سمت شما نخواهند آمد.

شما می‌توانید در انجمن‌های خرید و فروش ارز دیجیتال و هم‌چنین بخش‌های مشخصی از وبسایت‌های مشهور Reddit و Quora به تبلیغ پرداخته و با استفاده از شبکه‌های مجازی و دیگر ابزارها، کمپین عرضه اولیه سکه (ICO) خود را بزرگ کنید. ترغیب مقاله نویسان حوزه ارز دیجیتال به نوشتن در مورد توکن و شرکت شما نیز یکی از راه‌های موثر محسوب می‌شود.

حالا باید توکن یا ارز دیجیتال خود را در صرافی‌ها ثبت کنید. امکان پیش فروش هم وجود دارد که قبل از شروع کمپین باید اجرا شود.

در پایان تعمیرات سرفیس اگر بودجه‌ای که در اوراق سفید مشخص کردید تامین نشود، کمپین شما شکست خوده محسوب شده و باید پول‌هایی که تاکنون جمع آوری کرده‌اید را نیز به صاحبان‌شان بازگردانید.

عرضه اولیه سکه (ICO): آیا ارزشش را دارد؟

سرمایه گذاری روی عرضه اولیه سکه (ICO) یا ایجاد آن یک حرکت پرمخاطره است. اما اگر در شرکت‌های معتبر سرمایه گذاری کرده و بتوانید ارزش کار و ارز دیجیتال خود را ثابت کنید، بدون شک به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location