video thumb

چرا بانک‌ها تراکنش‌های مرتبط با ارز دیجیتال را مسدود می‌کنند ؟

بر  اساس گزارش های منتشر شده، تعامل نزدیک بین امور مالی سنتی و قانون گذاران، عنصر اصلی در توسعه صنعت ارز دیجیتال

از زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ و تمایل مردم برای محافظت از پس انداز خود، علاقه به ارز دیجیتال همچنان رو به رشد است. در یک نظرسنجی که در ژوئن سال ۲۰۲۰ توسط توکنیست انجام شده، مشخص شد که ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان ۱۷ کشور اکنون ترجیح می دهند در بیت کوین (BTC) سرمایه گذاری کنند تا اینکه بخواهد بر روی سهام، املاک و مستغلات یا طلا سرمایه گذاری کنند و باید عنوان کرد که در سال ۲۰۱۷، تنها ۱۳ درصد چنین پاسخی را عنوان کرده بودند.

اما یک نکته ظریفدر اینجا وجود دارد که به وضوح به آن توجه کافی نمی شود و آن نکته، رشد مخاطبان بیت کوین به دلیل وجود افرادی است که با دنیای ارز دیجیتال کاملاً نا آشنا هستند. با قضاوت در مورد ماهیت سؤالاتی که در ماه های اخیر دریافت کرده ایم، متوجه شدیم که دقیقاً ترس های مربوط به مسدود کردن معاملات بانکی است که اغلب مردم را از سرمایه گذاری های ارز دیجیتال فعال باز می دارد.

منافع دولت

در تجربه ما، دو دسته دلیل وجود دارد که می تواند منجر به انسداد تراکنش های ارز دیجیتال شود. این ها محدودیت هایی هستند که براساس دستور قانون گذاران یا تمایل خریدار اعمال می شوند.

یک کشور ممکن است محدودیت و یا ممنوعیتی را در عملیات های مربوط به ارز دیجیتال، تبدیل ارزهای محلی و تسویه حساب یا خرید به ارز خارجی اعمال کند.

بارزترین نمونه بانک هایی که به دلیل محدودیت های نظارتی مانع از عملیات ارز دیجیتال می شوند در آرژانتین وجود دارند. در پاییز سال ۲۰۱۹، مقامات محلی این کشور ابتدا محدودیت خرید ارز دیجیتال را از ۱۰،۰۰۰ دلار به ۲۰۰ دلار آمریکا در هر ماه کاهش دادند.

دولت آرژانتین سپس ممنوعیت خرید ار زدیجیتال با کارت های بانکی را اعمال کرد و به دنبال آن مالیات ۳۰ درصدی در خرید ارز خارجی اعمال شد. در نتیجه، هیچ ممنوعیتی رسمی برای خرید ارز دیجیتال وجود ندارد، اما بانک های محلی مانع چنین تراکنش هایی شده اند.

کوین تلگراف سعی کرد با بانک های آرژانتین، به ویژه Brubank  تماس بگیریم تا راه حلی برای کاربران خود بیابیم اما هیچ جوابی دریافت نکرد. در چنین شرایطی، تنها گزینه برای خدمات ارز دیجیتال قانون گذاری شده، سیستم های پرداخت جایگزین موجود در بازار محلی است. بنابراین، تراکنش خرید ارز دیجیتال به دو مرحله تقسیم می شود: وصل کردن کیف پول الکترونیکی محلی به کارت بانکی و سپس خرید ارز دیجیتال از مانده کیف پول. بله، چنین انجام چنین تراکنشی هزینه‌بر تر خواiد بود، اما خرید مطمئن ارز دیجیتال را نیز تضمین می کند.

در شرایط دیگر، هنگامی که مسدود کردن فقط به دلیل محدودیت تسویه حساب و خرید یک ارز خارجی صورت می گیرد، یک راهکار وجود دارد و آن این است که شما می توانید از خدماتی استفاده کنید که امکان انجام تراکنش ها برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارز ملی را فراهم کرده است.

احتیاط در مورد واسطه ها

اگر قانون گذاری که محدودیت هایی را معرفی می کند، معمولاً به تصویر بزرگی از اقتصاد کشور فکر می کند، پس خریداران به عنوان نماینده کسب و کارها، از مزایای خود مراقبت می کنند.

بنابراین، خریداران تراکنش های کارتی را بدون داشتن امنیت ۳ بعدی (تأیید تراکنش ها از طریق پیام کوتاه یا اطلاع رسانی با کد یک بار مصرف) دوست ندارند. در این حالت، خریداران هزینه خدمات را افزایش می دهند و تراکنش ها را از نظر مالی بی فایده می کنند، یا مسئولیت تراکنش ها را به طور کامل به فروشنده ارز دیجیتال منتقل می کنند.

این مسئله گاهی اوقات به شرایطی منجر می شود که بانک به خاطر شرایط مطلوب تر، به خریدار می گوید که کارت های آن از  امنیت ۳بعدی پشتیبانی می کنند، اما در حقیقت، آنها اینگونه نیستند. عملیات با چنین کارت هایی نیز مسدود خواهد شد، همانطور که بنا بر گزارش ها توسط مشتریان، اخیرا در چند بانک مکزیکی نیز رخ داده است.

گیرندگان نیز می توانند عملیات بر روی کارت های پیش پرداخت و ناشناس را محدود کنند. به عنوان مثال، در روسیه، تراکنش های ارز دیجیتال از کارت هایی که نام دارنده آنها در QIWI ثبت نشده است، می توانند مسدود شوند.

درصد تراکنش های رد شده کشورها به دلیل عذم وجود امنیت سه بعدی

خریداران ممکن است انواع خاصی از خریدها را برای کل کشور ممنوع کنند. اخیراً چنین موردی برای مشتریان در انگلستان اتفاق افتاده است. برای حل این مشکل، تنظیمات سیستم ضد کلاهبرداری تغییر یافته و به خریدار ثابت شده که مشروعیت عملیات، دقیقاً رصد می شود و فقط کارت های امنیت سه بعدی پذیرفته می شود.

بانک های کشورهایی که دوستدار ارز دیجیتال هستند

همانطور که مشاهده می کنید، توسعه صنعت ارز دجیتال بدون تعامل نزدیک بین دنیای امور مالی سنتی و قانون گذاران غیرممکن است.