video thumb

قزاقستان به مقصد اصلی برای استخراج بیت کوین تبدیل می‌شود

قزاقستان درحال تبدیل به یکی از مقصدهای مهم برای ماینرهای بیت کوین

برخلاف دیگر کشورهای در آسیای میانه، دولت قزاقستان در حقیقت استخراج ارز دیجیتالی را به رسمیت شناخته است که این خود موجب جذب بیشتر بازار برای سرمایه گذاران خارجی و هم داخلی می‌شود.

بنابراین آیا می‌توان گفت این سرزمین نیمه بیابانی وسیع تبدیل به نقطه عطفی برای ماینرهای بیت کوین می‌شود؟

دولت قزاقستان اخیرا یک رویکرد دوستانه‌ای در مورد ارزهای رمزنگاری شده اتخاذ کرده است. اگرچه هنوز وضوح نظارتی کمی روی این موضوع وجود دارد اما با این حال، تحولات مثبت پیش از آشوب‌های نظارتی بوده‌اند و در برخی مواقع بانک مرکزی تا آنجایی پیش رفته است که ممنوعیت کلی ارزهای رمزنگاری شده را پیشنهاد می‌کرد.

در اوایل ۲۰۱۸، دانیار آکیشف، رئیس بانک ملی قزاقستان اعلام کرد که این بانک در حال مطرح کردن طرح غیرقانونی کردن ارزهای رمزنگاری شده است. درست چند ماه بعد، رئیس جمهور قزاقستان (نورسلطان نظربایف) خواستار همکاری جهانی در تنظیم ارز رمزنگاری شد اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع که آیا این آیین نامه باید رشد این بخش یا مهار آن را ترغیب کند نکرد.

قبل از سال ۲۰۱۷، دولت قزاقستان مرکز مالی بین المللی آستانا را در امضای قرارداد با شرکت Exante مستقر در مالتا برای توسعه بازار دارایی دیجیتالی قزاقستان حمایت کرد. درحالیکه بانک مرکزی اعلام کرد که در نظر دارد با استفاده از بلاک چین به سرمایه گذاران سپرده‌های کوتاه مدت اعطا کند.

در سال ۲۰۱۹، این اقدامات برای ماینرهای داخلی خوب به نظر می‌رسید. در دسامبر سال گذشته، رسانه‌های داخلی گزارش دادند که قانون گذاران قزاقستان تا زمانی که دارایی‌هایی معدنی به پول فیات تبدیل نشوند مالیات از آن‌ها گرفته نمی‌شود.

لایحه اخیری که در مجلس سنای قزاقستان تصویب و توسط نازاربایف امضا شد، اساسا استخراج معادن را قانونی می‌داند و می‌گوید افرادی که با استخراج ارزهای دیجیتالی سرو کار دارند باید در مورد فعالیت‌های خود به مقامات گزارش دهند. این لایحه همچنین تاکید می‌کند که ماینرها صاحبان قانونی دارایی‌های دیجیتالی که تولید می‌کنند هستند.

به گفته یکی از بنیانگذاران بازار استخراج ارز دیجیتالی، لایحه‌ای که اخیرا تصویب شده است پیچیده و سخت نیست، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. در واقع این لایحه می‌گوید ماینرها باید در مورد فعالیت‌شان به دولت گزارش دهند اما هنوز هیچ کسی نمی‌داند که در عمل چگونه خواهد بود.

ماینرهای خارجی جذب برق ارزان قیمت می‌شوند

بازیگران اصلی استخراج در قزاقستان بیشتر شرکت‌های خارجی از چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی هستند. همچنین یکی از فارم‌های استخراج به نام Genesis Mining که یک کمپانی کلود ماینینگ بین المللی که در چندین کشور قرار دارد و نیروگاه Bitfury یکی دیگر از نیروگاه‌های استخراج غیرچینی که در آمستردام است.

بنیانگذار کمپانی استخراج Xive بیان می‌کند حدودا ۹۰ درصد فعالیت‌های استخراجشان روی بلاک چین بیت کوین انجام می‌شود. او می‌گوید ورود شرکت‌های خارجی باعث سخت‌تر شدن عملیات استخراج نمی‌گردند زیرا قزاقستان هنوز از لحاظ داشتن برق بسیار برتر است.

بنابراین جذابیت اصلی برای ماینرها وجود چارچوب نظارتی نیست که هنوز علارغم تحولات مثبت مبهم باقی مانده اند بلکه وجود نرخ‌های ارزان قیمت برق است. به این صورت که در دسامبر ۲۰۱۹ قیمت برق در قزاقستان ۰٫۰۴۱ دلار در هر کیلووات بر ساعت برای مصارف خانگی و ۰٫۰۴۹ دلار برای تجارت بود. جهت مقایسه، میانگین قیمت برق در آمریکا ۰٫۱۴ دلار است. هرچند به نظر می‌رسد برخی ایالت‌ها مانند تگزاس در شرایط خاص قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهند.

هنگامی که صحبت از استخراج ارزهای دیجیتالی می‌شود قیمت برق همیشه یکی از فاکتورهای اصلی بوده است و این اهمیت بعد از جهش بیت‌کوین به طرف هالوینگ در ماه می بیشتر شد و این باعث شد ماینرها یا تجهیزات خود را بفروشند و یا اینکه در محل‌هایی با برق ارزان‌تر مانند قزاقستان، روسیه و آمریکای جنوبی و خاورمیانه مستقر شوند.

علاوه بر فراوانی برق، موقعیت جغرافیایی قزاقستان آن را به یک کانون اصلی برای استخراج بیت کوین تبدیل کرد.

به گفته بکبائوف، بیشتر عملیات‌های استخراج محلی در مناطقی هستند که تولید برق بیشتری دارند. از جمله این مناطق می‌توان به کاراگندی، پاولودار و تاراز اشاره کرد. همچنین باید گفت این کشور از شرایط آب و هوایی خوبی در بیشتر ایام سال برخوردار است.

ماه گذشته وزیر توسعه دیجیتالی، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان اعلام کرد که این دپارتمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ تقریبا ۷۳۸ میلیون دلار سرمایه برای فعالیت‌های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتالی در نظر بگیرد.

برنامه‌های بلندپروازانه قزاقستان در مورد استخراج ممکن است ابتدا عجیب به نظر برسد اما این کشور دارای آمار قوی است و گفته می‌شود در حال حاضر ۱۴ فارم استخراج معدن  وجود دارند که تقریبا ۲۰۱٫۷ میلیون دلار سرمایه گذاری کردند.

علاوه بر این، نقشه استخراج بیت کوین نشان می‌دهد، کشورهایی که در منطقه CIS قرار دارند  باهمدیگر شامل چهارمین منطقه بزرگ برای استخراح ارز دیجیتالی در سطح جهان محسوب می‌شوند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ استخراج در قزاقستان به ۶٫۱۷ درصد، روسیه ۶٫۹ و آمریکا ۷٫۲۴ درصد رسیده است.

یکی از متخصصان در این زمینه بیان می‌کند قیمت پایین برق یکی از مزیت‌های خوب برای رقابت استخراج در قزاقستان است.