video thumb

بلاک چین ‌ها، راه‌کاری عالی برای حفظ حریم خصوصی / قسمت دوم

در این مقاله قصد داریم که شما را با بخش دوم مزایا و چالش های استفاده از فناوری بلاک چین در زمینه جمع آوری و اشتراک گذاری داده ها بدون نقض حریم شخصی آشنا کنیم.

از نظر فنی، بلاک چین

در اصل، یک بلاک چین راهی برای اعتبارسنجی تراکنش های داده، هم به صورت دائم و هم تغییرناپذیر است تا تضمین کند که تراکنش:

  • مختل نشده است
  • از دوباره خرج کردن اجتناب شده است
  • بهای مورد نظر را منتقل کرده است

همچنین می توانیم بگوییم که فناوری بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز است که در آن همه پرونده ها به صورت توزیع شده ثبت شده و در چندین دستگاه گسترش یافته در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می شوند.

سوابق توسط همه اعضای یک بلاک چین ذخیره می شوند و تأییدات شبکه در فواصل منظم و با اتصال (زنجیر شده ، رمزگذاری شده) به بلاک های موجود قبلی انجام می شود. این مسئله باعث می شود که پرونده ها غیرقابل تغییر و رسوخ ناپذیر باشند.

به جای ارائه اطلاعات خود به پلتفرم ها / فروشگاه های متمرکز، می توانیم آنها را در یک دفتر کل غیر متمرکز ذخیره کنیم که عاری از یک نقطه شکست (یک مخزن داده مرکزی که اکثر مجرمان سایبری آن را هدف قرار می دهند). می باشد.

تضاد آشکار بین حفظ حریم خصوصی و شفافیت در بلاک چین ها

اگرچه ممکن است این مسئله کمی متناقض به نظر برسد اما بلاک چین ها هم شفافیت و هم حفظ حریم خصوصی را امکان پذیر می کنند. از آنجا که انجام تراکنش ها بر روی بلاک چین ها از طریق کلیدهای عمومی صورت می گیرد، که نام های مستعار (و بسته به بلاک چین ها، ناشناس) هستند، افراد ممکن است عملیات خود را بر روی بلاک چین انجام دهند بدون اینکه هویت خود را فاش کنند.

علاوه بر این، باید بین بلاک چین های واقعاً ناشناس تمایز قائل شد. بلاک چین های ناشناس مانند مونرو، دش یا حتی زی کش به طور عمد از دریافت اطلاعات مربوط به طرف های درگیر ترامنش و حتی خود تراکنش اجتناب می کنند.

در عین حال، در بلاک چین هایی مانند بیت کوین، اطلاعات زیادی در مورد طرفین معامله و مبلغ صرف شده قابل جمع آوری است. حتی اگر هویت موجود در پشت کلیدهای عمومی ناشناخته باشد، ایجاد این پیوند امکان پذیر است. بنابراین درک رابطه بین حفظ حریم خصوصی و شفافیت در بلاک چین امری ضروری است.

رابطه بین حریم خصوصی و شفافیت

اگر در نگاه اول چنین به نظر برسد که رابطه ای بین حفظ حریم خصوصی و شفافیت وجود ندارد، واقعیت این است که آنها به هم وابسته هستند. به طور دقیق تر، فناوری بلاک چین به ما امکان می دهد که حریم خصوصی و شفافیت را همزمان تضمین کنیم. ساختارهای بلاک چین می توانند در یک روش واضح هم شفافیت تراکنش های درون زنجیره ای و هم حریم خصوصی کاربرانشان را حفظ کنند.

عملکرد هش

این واقعیت که تراکنش ها در یک بلاک چین در قالب هش هش ثبت شده اند، تا حدودی شفافیت را فراهم می کند و از محتوای عملیات ثبت شده نیز محافظت می کند. تراکنش های ثبت شده در بلاک چین به صورت “کد عددی آلفا” (شامل یک مهر و تاریخ) است. بنابراین، معماری آن تا حدودی شفافیت را امکان پذیر می کند و همزمان از محتوای ثبت شده در شبکه محافظت می کند.

کد عددی آلفا یا هش، معادل “اثر انگشت” یک سیستم مختصات است که در خارج از شبکه بلاک چین وجود دارد. شانس اینکه دو تراکنش متفاوت با یک هش یکسان در یک بلاک چین ثبت شده باشد، صفر است. بنابراین، شفافیت و محرمانه بودن ممکن است در یک بلاک چین به دست آید.
هشینگ ابزاری است که امکان محافظت از محتوای داده های ثبت شده در یک “بلاک” در شبکه بلاک چین را فراهم می آورد. به عبارت دیگر، هشینگ فرآیند ساختن یک ورودی با هر اندازه ای و تبدیل آن به یک خروجی رمزنگاری شده ثابت از طریق الگوریتم ریاضی است.

بنابراین، فناوری بلاک چین امکان حفظ حریم خصوصی محتوای ثبت شده در شبکه خود را فراهم می کند و همزمان شفافیت در این پروتکل لایه را تضمین می کند. یکی دیگر از عناصر معماری بلاک چین عمومی که تنش بین حریم خصوصی، شفافیت و “تضاد نادرست” آن را نشان می دهد رمزنگاری کلید عمومی است.

رمزنگاری کلید عمومی یا رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری کلید عمومی، به عنوان رمزنگاری نامتقارن نیز شناخته می شود، یک سیستم رمزنگاری است که از یک جفت کلید استفاده می کند. کلیدهای عمومی مواردی هستند که می توانند به صورت گسترده منتشر شوند و کلیدهای خصوصی فقط توسط صاحبان آنها شناخته می شوند.

با استفاده از این جفت کلیدها، دو عملکرد رخ می دهد: تأیید اعتبار، در جایی که کلید عمومی تأیید می کند که یک دارنده یک جفت کلید خصوصی می تواند پیام رمزگذاری شده را با کلید عمومی رمزگشایی کند. و رمزگذاری، که در این صورت تنها دارنده یک جفت کلید خصوصی می تواند پیام رمزگذاری شده را با کلید عمومی رمزگشایی کند.

دو کاربر فقط کلیدهای خود را برای دسترسی و بررسی به آن اطلاعات تبادل می کنند و ممکن است هر زمان که بخواهد دسترسی را لغو کند. چنین دسترسی “مجاز” که با استفاده از فناوری بلاک چین امکان پذیر است، طبق قانون حمایت از داده ها به عنوان ابزاری برای مقابله با حریم شخصی کاربران و جمع آوری داده ها مورد بررسی قرار گرفته است.

بلاک چین های عمومی با یک جفت کلید در کلیه تراکنش ها کار می کنند

یک کلید عمومی، که تا حدودی شبیه به یک شماره حساب بانکی است، یک کلید خصوصی است که ممکن است با رمز یا پین قابل مقایسه باشد. کلیدهای عمومی معمولاً نام مستعار هستند و می توانند در برخی از بلاک چین ها ناشناس باشند. اما، حتی بدون دانستن اینکه یک کلید عمومی خاص به چه کسی تعلق دارد، می توان همه تراکنش های یک کلید عمومی را ردیابی کرد و پروفایل شخص پشت کلید را ایجاد کرد.

باز هم، در اینجا درجه خاصی از حریم خصوصی توسط کلید عمومی تضمین می شود. ضمناً تمام تراکنش های حاصل از آن، شفاف است. داده های ما به روش غیرمتمرکز ذخیره می شوند. شما ممکن است از خود بپرسید: “آنها واقعا چگونه می توانند حریم خصوصی را تضمین کنند؟”

اگر سوابق مربوط به بلاک چین ها در چندین مکان ذخیره شده باشد، چگونه می توانند حریم خصوصی را تضمین کنند؟

حریم خصوصی در بلاک چین ها از طریق تبادل ایمن مقادیری که توسط رمزنگاری محافظت شده است، امکان پذیر است که معماری بلاک چین را با مکانیزم های اجماع و شبکه های همتا به همتا ترکیب می کند. و همانطور که در بحث قبلی مشاهده کردیم، فناوری بلاک چین از کلیدهای عمومی و خصوصی برای محافظت از سوابق دفترهای کل عمومی استفاده می کند.

پس از رمزگذاری، کلید خصوصی برای رمزگشایی اطلاعات ضروری است و امکان ضبط تمام داده های رمزگذاری شده را فراهم می کند. با ثبت اطلاعات رمزگذاری شده به عنوان نقاط داده در دفتر کل، بلاک چین ها از حریم خصوصی محافظت می کند.

سیستم های بلاک چین برای محافظت از تراکنش های بین کاربران از رمزنگاری نامتقارن استفاده می کنند. در آن سیستم ها، هر کاربر دارای یک کلید عمومی و خصوصی است. و از نظر ریاضی غیرممکن است که کاربر بتواند کلید خصوصی کاربر دیگر را از طریق کلید عمومی خود حدس بزند. این امر باعث افزایش حریم خصوصی و محافظت در برابر هکرها می شود.

فناوری بلاک چین به اسناد حقوقی، سوابق مراقبت های بهداشتی، اطلاعات مربوط به پرداخت یا هویت اجازه می دهد که رمزگذاری شوند و به عنوان نشانگر در دفتر کل رمزگذاری شوند. پس از اتمام این کار، هیچ راهی برای کپی کردن این اطلاعات بدون ارائه مجوز تکنولوژیکی مالک وجود ندارد. با این حال، تبادل ایمن سوابق محافظت شده توسط رمزگذاری کلید نامتقارن بسیار ساده است.

حریم خصوصی از طریق بلاک چین ها توسط سایر تکنیک ها

در بلاک چین های عمومی، هر کس با اتصال به اینترنت می تواند لیست تاریخچه تراکنش های شبکه را مشاهده کند. تمام جزئیات مربوط به تراکنش و جزئیات مربوط به سب سهام را می توان مشاهده کرد، اگرچه نام کاربری همچنان ناشناس است. جزئیات تراکنش و کیف پول های کاربران به عنوان یک کلید عمومی ظاهر می شوند. این کد منحصر به فرد نماینده کاربر در شبکه بلاک چین است. به این ترتیب، کلید عمومی ایجاد شده از طریق روش رمزگذاری نامتقارن، تا حدی از حریم خصوصی محافظت می کند، اما شما هنوز هم می توانید از طریق روش های دیگر در معرض خطر باشید.

چگونه می توان از حریم خصوصی در بلاک چین عمومی محافظت کرد؟

در بلاک چین های عمومی فعلی، تراکنش ها در یک دفتر کل ثبت می شوند و عمومی و شفاف هستند. به همین دلیل، چندین برند و بازار مشهور مانند وال استریت نسبت به پذیرش آنها تردید دارند. محرمانه بودن مشتری و تراکنش برای آنها نوعی تعهد است. با این حال، مفاهیم و روش های مختلفی وجود دارد که به طور باورنکردنی باعث حفظ حریم خصوصی تراکنش ها در بلاک چین ها می شوند. از این نظر، سایر اشکال حریم خصوصی از طریق بلاک چین ها، اثبات دانش صفر و رمزگذاری کاملاً همگن هستند.

اثبات دانش صفر یک برنامه رمزگذاری است که در دهه ۱۹۸۰ توسط سیلویو میکالی (Silvio Micali)، شفی گلد واسر (Shafi Goldwasser) و چارلز راکف (Charles Rackoff)، محققان MIT پیشنهاد شد. در این روش، یک طرف (“اثبات کننده”) می تواند اثبات کند که یک بیانیه خاص برای طرف مقابل (“تأییدکننده”) معتبر است بدون اینکه اطلاعات اضافی را افشا کند.

مزایای اثبات دانش صفر عبارتند از:

ساده است- یکی از مهم ترین مزیت های اثبات دانش صفر این است که هیچ روش پیچیده ای برای رمزگذاری ندارد.

ایمن است- به کسی نیاز ندارد که بتواند اطلاعات را فاش کند.

علیرغم مزیت های آزمون دانش صفر، برخی از مضرات نیز در این زمینه وجود دارد:

طولانی است- در روش دانش صفر، حدود ۲۰۰۰ محاسبه وجود دارد که هر یک نیاز به زمان مشخصی برای پردازش دارند. این مسئله مانع اصلی دانش صفر است.

ناقص است- پیام های تحویل شده به تأیید کننده / فروشنده می توانند از تحریف شوند و یا تغییر پیدا کنند.

محدود است- پروتکل دانش صفر نیاز دارد که یک ارزش عددی باشد.

رمزگذاری کاملاً همگن یک روش محاسباتی است که قبلاً توسط شرکت Skuchain استفاده شده است و در آنجا محاسبات ریاضی بر روی داده های رمزگذاری شده انجام می شود و یک نتیجه رمزگذاری شده را ایجاد می کند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، در رمزنگاری همگن، داده ها قبل از به اشتراک گذاری روی بلاک چین، رمزگذاری می شوند.

در این زمینه، برخی از کارآفرینان پیشتر متوجه شده اند که این حریم خصوصی ارائه شده توسط فناوری بلاک چین به شرکت ها امکان می دهد ضمن حفظ محرمانه بودن داده های کاربران، اطلاعاتی را درباره پیمایش کاربران جمع آوری کنند.