video thumb

معرفی مشهورترین اهرام مالی در دنیای ارز دیجیتال !

ارز دیجیتال

علاوه بر مزایای بارز ناشناس ماندن، دسترسی، سهولت استفاده و هزینه کم تراکنش ها، ارزهای دیجیتال دارای اشکالاتی جدی هستند که مانع پذیرش جهانی آنها می شود. نکته اصلی ارتباط بین ارز دیجیتال و جرایم است. هر کس که این موضوع را حتی به صورت سطحی مورد مطالعه قرار داده است، می داند که بیت کوین (BTC) هنوز هم یک روش پرداخت محبوب در بین کلاهبرداران و مجرمان موجود در دارک نت است. ارز دیجیتال ابزار بسیار مناسبی برای پولشویی، فرار مالیات ها و تقلب سرمایه گذاران است.

امروز، می خواهیم معروف ترین اهرام ارز دیجیتال صحبت کنیم که به خاطرآنها فعالیت های میلیون ها سرمایه گذار با میلیاردها دلار ضرر همراه شد. این شرکت ها روی طرح های پانزی کار می کردند که به نام یک کلاهبردار ایتالیایی که در اوایل قرن بیستم زندگی می کرد، نامگذاری شده است. این اهرام، کالا تولید نمی کنند و خدماتی ارائه نمی دهند، تنها کاری که انجام می دهند بازاریابی شبکه ای است، جایی که هر یک از اعضای هرم، چندین فرد جدید را دعوت می کنند که آنها نفر بعدی را دعوت می کنند و غیره.

تنها افرادی که موفق به کسب درآمد در چنین سیستمی می شوند، سازمان دهندگان و برخی سرمایه گذاران اولیه هستند که موفق شدند پول خود را به موقع پس بگیرند. سایر شرکت کنندگان باقی مانده در این هرم، بدون پول و با بدهی باقی ماندند یا در مورد اهرام ارز دیجیتال باید گفت که هیچ توکن ارزشمندی به دست نیاوردند.

وان کوین (OneCoin)

OneCoin یکی از بزرگ ترین اهرام ارز دیجیتال محسوب می شود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ عمل کرده و حدود سه میلیون نفر را فریب داده و چیزی حدود ۵ میلیارد دلار از سرمایه گذاران کلاهبرداری کرده است. بنیان گذار وان کوین، یک کلاهبردار بلغاری به نام روژا ایگناتووا (Ruzha Ignatova) است. این هرم طبق طرح کلاسیک پانزی فعالیت می کرد که در آن شرکت کنندگان برای هر فرد جدیدی که دعوت می کنند، پاداش دریافت می کنند.

این کلاهبردار، مخاطبان خود را متقاعد می کرد که وان کوین به زودی به تأثیرگذارترین ارز دیجیتال در جهان تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است که کوین او حتی دارای بلاک چین خاص خود نیز نبود و فقط در سایت های مرتبط با این هرم پذیرفته می شد.

برای نخستین بار، دولت بلغارستان با انتشار پیامی در مورد خطرات شرکت در وان کوین صحبت کرد، زیرا این پروژه یک ابزار مالی نیست و توسط قانون گذاران کنترل نمی شود. این باعث شد که این هرم این کشور را ترک کند و از همکاری با بانک های بلغاری امتناع ورزد.

اما خیلی زودی انتقادات و هشدارها درباره شرکت در این طرح از انگلستان، اتریش و تایلند منتشر شد. ایتالیا و آلمان نیز فعالیت های وان کوین را در کشورهای خود ممنوع کرده و حساب های آنها را مسدود کردند. ایگناتووا نیز در جلسه اعلام شده بعدی خود با سرمایه گذاران در لیسبون شرکت نکرد و دیگر هرگز دیده نشدو اطلاعی در مورد محل نگهداری وی در دست نیست.

دولت ایالات متحده روژا ایگناتووا را به تقلب و پولشویی متهم کرده است. در حالی که وی با ۲۵ سال زندان روبرو است، مأموران اجرای قانون همچنان در نظر دارند تا برخی از همدستان وی از جمله وکیل، برادر و شریک تجاری سابق وی را دستگیر کنند.

بیت کانکت (BitConnect)

یکی دیگر از بزرگ ترین هرم های ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸است بیت کانکت که توسط توسعه دهندگان ناشناخته ایجاد شده و توسط شخصی به نام ساتائو ناکاموتو هدایت می شود.

شرکت کنندگان مجبور بودند توکن های BCC را بخرند و آنها را روی یک پلتفرم مخصوص قفل کنند و ربات معاملاتی مجبور بود به طور خودکار سود کسب کند. به اعضای هرم، وعده سود ماهانه ۴۰ درصدی داده شده بود. طبق گفته برگزارکنندگان بیت کانکت، سرمایه گذاران انتظار دارند که از سرمایه گذاری اولیه ۱۰۰۰ دلاری این شرکت بتوانند در مدت سه سال ۵۰ میلیون دلار برداشت کنند.

اولین منتقد این هرم ویتالیک بوتین بود که توجهات را به این واقعیت را جلب کرد که وعده سود ۱ درصصدی در روز یک طرح طرح پانزی کلاسیک است. پس از مدتی، مایکل نووواتز و چارلی لی، خالق لایت کوین (LTC)با نظر بنیان گذار اتریوم موافقت کردند. در همین زمان، سؤالاتی برای سازمان دهندگان بیت کانکت از طرف دولت انگلستان مطرح شد که از این شرکت خواست تا مدل تجاری خود را فاش کند. با این حال، این امر مانع شرکت کلاهبرداران از شرکت در رویدادهای ارز دیجیتال و جذب سرمایه گذاران جدید نمی شود.

مقامات ایالات متحده برای خاتمه دادن به این داستان کمک کردند و بیت کانکت را یک هرم مالی خواندند و خواستار متوقف کردن این عملیات شدند. پس از آن، توکن BCC حدود ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و سرمایه گذاران ماندند و یک ضرر ۳٫۵ میلیارد دلاری و یکی از سازمان دهندگان این هرم در پشت میله ها قرار گرفت. با این حال، دیویش دارجی (Divayesh Darji)، رئیس شعبه هندی بیت کانکت در سال ۲۰۱۹ با قید وثیقه آزاد شد.

پلاس توکن (PlusToken)

جوانترین و بزرگ ترین هرم مالی در سال های اخیر پلاس توکن (PlusToken) است. این هرم در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و با قول  بازده ۱۰ الی ۳۰ درصدی با سرمایه گذاری در ماه در Chinese WeChat تبلیغات خود را انجام می دادند. حدود چهار میلیون نفر در طرح پانزی پلاس توکن شرکت کردند و گفته می شود که کلاهبرداران از سواد مالی دفاع می کردند و افراد را به استفاده از ارزهای دیجیتال آموزش می دادند، اما در نهایت قصد داشتند تا آنها را به سمت توکن های پلاس سوق دهند.

در این حالت، عدالت همچنان بر سازمان دهندگان این طرح غلبه کرد و حدود یک سال پیش، شش نفر از آنها به درخواست مقامات چینی دستگیر شدند. با این حال، ۳ میلیارد دلار از دست رفته سرمایه گذاران قابل بازگشت نیست و همچنان در اختیار اعضای تیم پلاس توکن باقی مانده است. اخیراً و در ۲۲ ژوئن، تمام EOS ها از کیف پول این هرم خارج شد و خیلی زودی پس از این اقدام، این کار در مورد تمامی توکن های اتریوم نیز تکرار شد.

با وجود این واقعیت که این اهرام به طور عملی فعالیت خود را متوقف کرده اند، اما تناسخ های مختلف آنها به طور مداوم ظاهر می شود و سرمایه گذاران بی تجربه را به خود جذب می کند. دولت نمی تواند برای همیشه از شهروندان در برابر چنین طرح هایی محافظت کند، زیرا منع شهروندان از چنین کاری مستلزم اثبات جرم است. در این حالت بهترین دفاع دانش و آگاهی است. اگر همه افراد بتوانند حاشیه سودهای عظیمی را که از سوی شرکت ها و در ازای سرمایه گذاری به آنها وعده داده شده است را به عنوان یک پرچم قرمز در نظر بگیرند نه یک معدن طلا،  تعداد کلاهبرداران به یزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.