video thumb

افزایش صرافی های بیت کوین همتا به همتا و معاملات ارز دیجیتال در روسیه!

همزمان با تدوین قوانین سختگیرانه جدید ارز دیجیتال در روسیه، صرافی های بیت کوین همتا به همتا و معاملات ارز دیجیتال در این کشور بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

اخیراً شعبه ای از دولت فدرال روسیه پیش نویس دادخواست جدیدی را با عنوان “در مورد دارایی های مالی دیجیتال” منتشر کرده است که بر اجرای قوانین سختگیرانه ارزدیجیتال در این کشور متمرکز است. این قانون هنوز تصویب نشده است و از سال ۲۰۱۸ در حال بررسی است.

قوانین جدید، بیت کوین را به عنوان املاک و نه مناقصه قانونی تعریف می کند و سایر موارد پیشنهاد می کند که ماینرهای بیت کوین (BTC) به عنوان شرکت های مجزا ثبت نام کنند تا بتوانند از مالیات مناسب برخوردار شوند. رئیس جمهور پوتین قصد دارد تا اول ژوئیه مالیات جدیدی را برای ماینرهای بیت کوین ایجاد کند، اما بسیاری در مورد توانایی دولت در قانون گذاری صنعت ارز دیجیتال شک و تردید دارند.

علیرغم این پیشرفت اخیر در جهت افزایش قانون گذاری دارایی های دیجیتال، تراکنش های بیت کوین همتا به همتا بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

در این مقاله، رویکرد قانونی روسیه در مورد ارزهای دیجیتال مورد بحث قرار خواهد گرفت و با تلاش های سایر دولت ها برای درک و قانون گذاری این صنعت مقایسه می شود. ابتدا  نگاهی می اندازیم به محبوبیت اخیر بیت کوین در روسیه.

محبوبیت ارز دیجیتال و فناوری مالی

واضح است که فن آوری مالی و انتقال به سمت بانکداری آنلاین، سرمایه گذاری و ارزهای دیجیتال، جهان را دگرگون می کنند. کارت های بدهی و اعتباری، بانکداری آنلاین و محبوبیت رسیدهای دیجیتال با استفاده از عکس ساده در تلفن شما ممکن است خیلی زود پول کاغذی و سایر اسناد کاغذ را منسوخ کند. برنامه سرمایه گذاری رایگان رابین هود (Robinhood) باعث افزایش تعداد سرمایه گذاران نسل هزاره در بحبوحه شیوع ویروس همه گیر کرونا شد و بازار سهام ایالات متحده را لرزاند و سودهای مالی ایجاد کرد که حتی کارشناسان نیز نمی توانند پیش بینی آن کنند. در حال حاضر، حتی PayPal و Venmo در حال بحث و گفتگو در مورد عرضه پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال خود هستند.

با وجود اینکه نزدیک به ۸۴ درصد از نسل هزاره ها دارای یک وب سایت هستند یا از رسانه های اجتماعی روزانه به عنوان ابزاری برای حمایت از درآمد خود استفاده می کنند، بدیهی است که اینترنت مرز جدیدی برای کسب درآمد، مدیریت و سرمایه گذاری است. با این حال، بسیاری از دولت ها این نگرانی را دارند که صنعت در حال توسعه ارز دیجیتال بیشتر به غرب وحشی تبدیل شود، جایی که بی قانونی و فعالیت های غیرقانونی در آن حاکم است.

سؤال این است که آیا سیاستمداران در سراسر جهان به اندازه کافی از امنیت سایبری و ارز دیجیتال برای قانون گذاری مؤثر این صنایع آگاهی یا هنوز در دارک نت مشغول چنگ انداختن به آن هستند؟

آیا امکان مراقبت از اینترنت وجود دارد؟

این دولت از زمان آغاز به کار، چگونگی تنظیم ارزهای دیجیتال را بررسی کرده است. ادی تراوا (Eddy Trava)، مدیرعامل Coinsilium ، یک شرکت سرمایه گذاری دارایی دیجیتال می گوید: “شکی نیست که عدم تمرکز و معاملات همتا به همتا ، قانون گذاران را با چالش های واقعی مواجه می کند.”

به طور قابل پیش بینی، بسیاری از بانک های مرکزی بیت کوین را اقدام به فعالیت های غیراخلاقی مانند قاچاق انسان نسبت می دادند و دولت ها نیز سریعاً از این افکار پیروی می کردند.

با این حال، با رشد این صنعت و به دست آوردن مشروعیت، بسیاری از دولت ها در حال تغییر رویه خود هستند و سعی می کنند با تمرکز تلاش های مالیاتی بر دارایی های دیجیتال، در این صنعت دخالت کنند.

بسیاری نگران این هستند که این افزایش قانون گذاری، موجب نقض حریم خصوصی دیجیتال شود و هدف فناوری بلاک چین را دچار مشکل کند. کشورهایی مانند استرالیا قوانینی را تصویب کرده اند که به دولت اجازه می دهد تا از پشت پرده، به فناوری رمزگذاری شده تحت پوشش مبارزه با تروریسم و فعالیت های مجرمانه دسترسی داشته باشد. اما کاربران ارز دیجیتال انتظار دارند که از پلتفرم های قابل اعتماد برای مبادلات خود استفاده کنند، نه پلتفرم هایی که از نظر قانونی موظف به کمک به نظارت دولت هستند.

بسیاری از منتقدین یادآور می شوند که افزایش تعداد دولت هایی که بر روی ارزهای دیجیتال متمرکز می شوند، در یک زمان مشکوک اتفاق می افتد. دولت های جهانی در پی همه گیر بودن ویروس کووید ۱۹ شاهد عدم اطمینان اقتصادی زیادی هستند و با مخارج گسترده ای برای بهداشت عمومی روبرو هستند، بنابراین منطقی است که این دولت ها به دنبال راه های مختلف برای مالیات و درآمد باشند.

صرافی ها و معاملات همتا به همتا در روسیه رو به رشد است

این پیشرفت جدید در مورد قانون گذاری دارایی های دیجیتال روسیه باعث شده است تا مانعی برای صرافی ها و معاملات همتا به همتا باشد. آمار Coin Dance نشان می دهد که روسیه ۲۰ درصد از حجم معاملات Localbitcoins را در ماه مه به خود اختصاص داده است که این دومین ماه پیاپی است که این کشور در صدر نمودارهای حجم معاملات قرار دارد.

سخنگوی Localbitcoins ادعا کرد: “ما در حال پیگیری وضعیت قانونی در روسیه هستیم.” امیدواریم که مردم روسیه در آینده نیز به بیت کوین و مزایای آن دسترسی باشند.”

با این حال، به نظر می رسد که بیشتر دوستداران ارز دیجیتال روسی واقعاً نگران نیستند. آرتم تولکاچف (Artem Tolkachev)، یک شهروند روسیه و همچنین بنیان گذار و مدیرعامل پلتفرم سرمایه گذاری دارایی دیجیتال توکنومیکا (Tokenomica)، گمان می کند که پیش نویس این قانون، یک تلاش شکست خورده برای درک ارزهای دیجیتال است تا یک توسعه جدید در این صنعت. تولکاچف در این باره اظهار داشت:

“با توجه به موضع منع کننده بانک مرکزی و عدم تخصص سایر فعالان قانون گذار در مورد این موضوع، دستور ریاست جمهوری با یک روال کاملاً رسمی اجرا شده است دف توسعه ظاهرا مقررات ضمن خودداری از اتخاذ تصمیم های ملموس در اجرا شده است. لایحه “در مورد دارایی های مالی دیجیتال” (On Digital Financial Assets) چندین نسخه را پشت سر گذاشته است، اما هرگز به قانون گذاری مهم ترین مسائل نزدیک نشده است. “

مرز مالی آینده چیست؟

از آنجا که فن آوری مالی به سرعت در حال توسعه است، روش های سنتی بانکداری و سرمایه گذاری ما را زیر سؤال می برد و بسیاری تعجب می کنند که آیا دولت ها و حتی کارشناسان اقتصادی مرزهای جدید مالی آنلاین را به درستی درک می کنند.

آیا سیاستمداران و دولت هایی با دانش محدود در زمینه امنیت سایبری، قادر به قانون گذاری صنعت ارز دیجیتال به روشی مؤثر و غیرقابل نفوذ هستند؟ آیا ما در آستانه یک سلسله تحولات اقتصادی غیرقابل پیش بینی هستیم، به طوری که ارزها و دارایی های دیجیتالی به سرعت غیرمتمرکز می شوند و حتی افرادی که از دانش اقتصادی ندارند نیز می تواند با یک ضربه انگشت به صورت آنلاین سرمایه گذاری کند؟

واضح است که بسیاری از سرمایه گذاران روسی به آینده ارز دیجیتال اعتقاد دارند و اعتقاد کمتری دارند که دولت آنها می تواند تاثیری بر رشد این صنعت بگذارد. آنها در حال بازی در یک قمارهستند و مبلغ زیادی سرمایه گذاری می کنند به این امید که بیت کوین یک سرمایه گذاری سودده است و تاکنون که پیروزهستند.