video thumb

آینده ارزهای دیجیتال و بیت کوین چیست؟

ارز رمز پایه، ارزی دیجیتالی است که ابداع و مدیریت آن با یک تکنولوژی پیشرفته به نام کریپتوگرافی صورت می گیرد. ارز رمزپایه با ایجاد بیت کوین

سوالی که در حال حاضر مطرح می شود این است که آیا ارزهای دیجیتال و بیت کوین توان این را دارند که جایگزین ارزهای فیات فعلی شوند و آیا این امکان وجود دارد که این نوع از ارزها، هم ردیف با دلار و یورو در عرصه تجارت جهانی بازی داده شوند؟ یا این که ارزهای دیجیتال یک موج زود گذر است که تب و تاب آن به زودی می خوابد؟ جواب های این سوالات به بیت کوین وابسته است.

آینده ارزهای دیجیتال

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند که در آینده ای نزدیک تغییرات بزرگی در کریپتو به عنوان ارز نهادی و سازمانی که به بازار وارد شده است، رخ خواهد داد. افزون بر این، این احتمال وجود دارد که ارز دیجیتال در بازار بورس نزدک وارد شود که این خود باعث اعتبار بخشی مضاعف به بلاک چین می شود و عاملی می گردد تا به عنوان جایگزین ارزهای فیات در نظر گرفته شود. برخی پیش بینی می کنند که تمام نیازهای ارزهای رمزنگاری شده به یک صندوق مبادله ای تأیید شده است. یک صندوق مبادله ای تایید شده مطمئناً سرمایه گذاری در بیت کوین را برای افراد راحت تر می کند، اما هنوز هم نیاز به تقاضای سرمایه گذاری در کریپتو بستگی دارد که به گفته برخی ممکن است به طور خودکار با یک صندوق ایجاد نشود.

درک مفهوم بیت کوین

بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است که با سیستم شبکه همتا به همتا یا P2P استفاده می کند و این امکان را می دهد که کلیه عملکردها از جمله صدور ارز، پردازش تراکنش و تأیید صحت را بطور جمعی توسط شبکه انجام دهد. به رغم و جود این مزیت که قابلیت غیرمتمرکز بودن باعث می شود تا ارزش این پول از اعمال نفوذ و دستکاری دولت ها در امان باشد اما هیچ مرجعی وجود ندارد که تضمین بازگشت سرمایه یا ارزش بیت کوین را انجام دهد. استخراج بیت کوین از طریق یک پروسه دیجیتالی صورت می گیرد که به رایانه های بسیار قدرتمند برای حل کردن الگوریتم های پیشرفته و اعداد پیچیده نیاز دارد. آنها در حال حاضر با نرخ ۲۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه ایجاد می شوند و در ۲۱ میلیون بیت کوین محدود خواهند شد، سطحی که انتظار می رود به ۲۱۴۰٫۳ برسد.

این مشخصات باعث تمایز بنیادی در بیت کوین با سایر ارزها فیات که با طیب خاطر از سوی دولت بیمه شده و باز گرد دارد، می شود. صدور ارز فیات یک فعالیت بسیار متمرکز در دولت است که توسط بانک مرکزی هر کشوری کاملا تحت نظر است.از آنجایی که بانک بر روی میزان صدور ارز بر اساس اهداف پولی خود نظارت دارد، از نظر تئوری حد بالایی برای میزان صدور چنین ارزهایی وجود ندارد. علاوه بر این، سپرده های ارزی محلی بطور کلی در برابر صدمات بانکی توسط یک نهاد دولتی بیمه می شوند. این در حالی است که بیت کوین از چنین مکانیزم هایی محروم است. به طور کلی ارزش بیت کوین به این بستگی دارد که سرمایه گذاران در هر مقطع زمانی به طور کلی چه میزانی برای هر بیت کوین پرداخت می کنند. بنابراین اگر معامله بیت کوین به پایان برسد، مشتریانی که تعادل بیت کوین به دست آن ها بوده است هیچ تضمینی برای دریافت سرمایه خود ندارند.

بیت کوین
ارز دیجیتال

چشم انداز آینده بیت کوین

چشم انداز آینده بیت کوین اتفاقا موضوعی است که در هاله ای از ابهام پوشیده شده است. با وجود این که رسانه های حوزه مالی پر شده از مبلغین سینه چاک ارزهای دیجیتال، پروفسور کنث روگوف، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و اقتصاددان بانک جهانی، اظهار داشت که «احساسات شدیدی» در میان طرفداران ارز رمزنگاری وجود دارد که می گویند «کل سرمایه در بازار ارزهای رمزنگاری شده می تواند طی پنج سال آینده منفجر شود و به ۵-۱۰ تا [تریلیون دلار] برسد.»

وی می گوید: طبق آن چیزی که در تاریخ نوسانات دارایی ها دیده شده است هیچ جای وحشت و نگرانی وجود ندارد. با این وجود، او با خوش بینی خود و نگاه به بیانات طرفداران سینه چاک ارزهای دیجیتالی که بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتالی می دانند، این اظهارات را پوچ می داند و اظهار دارد که ارزش بلند مدت آن به احتمال زیاد ۱۰۰ دلار است و ارزش کلی آن از ۱۰۰ هزار دلار تجاوز نمی کند.

روگوف ادامه می دهد که بر خلاف طلای واقعی و فیزیکی، مبادله بیت کوین محدود است که این خود باعث می شود حباب بیت کوین بسیار آسیب پذیر شود. افزون بر این، فرآیند تأیید شدن انرژی رمزنگاری بسیار ناکارآمد است و این باعث می شود تا از سیستم هایی که به یک مرجع مورد اعتماد مانند بانک مرکزی متکی هستند، بسیار عقب تر باشد.

بررسی بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال

ویژگی ممتاز بیت کوین در غیر قابل شناسایی بودن، غیرمتمرکز بودن و پنهان بودن مبادلات، باعث می شود تا ارزی محبوب برایان جام برخی اقدامات غیرقانونی مانند پولشویی، دارو فروشی، قاچاق و خرید و فروش اسلحه باشد. این مسئله شدیدا توجه ناظران و آژانس های دولتی مانند دایره نظارت بر جرائم مالی (FinCEN)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC)، FBI و وزارت امنیت ملی امریکا را به خود جلب کرده است. در مارس ۲۰۱۳، دایره نظارت بر جرائم مالی (FinCEN)، قوانینی را صادر کرد که مبادلات ارزی مجازی و سرپرستان را به عنوان مشاغل خدمات پولی تعریف کردند و آنها را در محدوده مقررات دولت قرار دادند. در ماه می همان سال، وزارت امنیت ملی امریکا (DHS) حساب مت‌گوکس (Mt. Gox) که یک مرکز مبادله بیت کوین مستقر در شیبویا، توکیو، ژاپن بود را مسدود کرد. این تفاق در ولز فارگو و با استناد به مبارزه با پولشویی رخ داد. در ماه آگوست، وزارت خدمات مالی نیویورک نامه های احضاریه را به ۲۲ شرکت نوظهور پرداخت کننده، صادر کرد. از آنها که در حوزه بیت کوین فعالیت می کردند، در مورد اقدامات خود برای جلوگیری از پولشویی و اطمینان از حمایت از مصرف کننده، سؤال کردند.

جایگزینی برای بیت کوین

علیرغم مشکلات اخیر، موفقیت و روند رو به رشد دیده شدن بیت کوین از زمان راه اندازی آن باعث شده است که تعدادی از شرکت ها از ارزهای رمزنگاری جایگزین ابداعی خود رونمایی کنند، مانند:

لایت کوین؛ لایت کوین در حال حاضر رقیب اصلی بیت کوین در نظر گرفته می شود و برای مبادله های کوچکتر و سریعتر استفاده می شود. این ارز در اکتبر سال ۲۰۱۱ به عنوان سکه نقره ای ( بیت کوین سکه طلایی است) با عنوان مبدع آن، چارلز لی معرفی شد. به رغم این که برای استخراج بیت کوین، کامپیوترهای بسیار بسیار قوی لازم است، لایت کوین را می توان با یک سیستم معمولی و خانگی هم استخراج نمود. حداکثر محدودیت لایت کوین ۸۴ میلیون است که این ۴ برابر محدودیت ۲۱ میلیونی بیت کوین است. زمانی که برای مبادله لایت کوین مورد نیاز هست نیز یک چهارم زمان مورد نیاز برای بیت کوین است، یعنی در ۲ و نیم دقیقه مبادله انجام می شود.

ریپل؛ ریپل توسط اوپن کوین، شرکت کارآفرین فناوری کریس لارسن در سال ۲۰۱۲ توزیع شد. مانند بیت کوین، ریپل هم هم دو قابلیت ارزی و سیستم پرداخت بودن را دارد. مؤلفه ارزی XRP این است که یک پایه ریاضی مانند بیت کوین دارد. مکانیزم آن قابلیت انتقال هر ارزی را به کاربر دیگری را در شبکه ریپل در عرض چند ثانیه فراهم می کند، بر خلاف معاملات بیت کوین، که می تواند تا ۱۰ دقیقه برای اخذ تأیید طول بکشد.

مینت چیپ؛ بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، این ارز ساخته شده توسط آژانس های دولتی است. مخصوصا ضرابخانه رویال کانادا. مینت چیپ کارت هوشمندی است که ارزش الکترونیکی خود را دارد و می توان توسط ان از یک چیپ به چیپ دیگری نقل و انتقال انجام داد. مانند بیت کوین، منت چیپ به شناسایی شخص نیازی ندارد و بر عکس بیت کوین با یک ارز فیزیکی و واقعی مانند دلار کانادا قابل بازگشت است.

<a href=قیمت بیت کوین" width="800" height="400" />

آینده

برخی از محدودیت هایی که اکنون ارزهای رمزپایه ای با آن روبرو هستند – مانند این واقعیت که ثروت دیجیتال شخص را می توان با تخریب رایانه وی پاک کرد، یا این که یک هکر می تواند تمام دارایی یک فرد را برباید- ممکن است با پیشرفت های فناوری، این مشکل به موقع برطرف شود. آنچه که از آن دشوارتر خواهد بود، پارادوکس اساسی است که باعث می شود ارزهای رمزنگاری شده – هر چه محبوب تر شوند، مقررات و نظارت دولت نیز بیشتر به آن ها جذب شوند و این فلسفه اساسی وجود آن ها که خارج از نظارت بودن است را از بین می برد.

در حالی که تعداد بازرگانانی که ارزهای رمزپایه را قبول می کنند به طور پیوسته افزایش یافته است، اما هنوز هم این نوع از ارزها بسیار زیاد در اقلیت هستند. برای استفاده بیشتر از ارزهای رمزنگاری شده، ابتدا باید اقبال گسترده ای بین مصرف کنندگان بدست آورند. با این حال، پیچیدگی نسبی آنها در مقایسه با ارزهای معمولی احتمالاً باعث می شود تا نتواند خیل عظیمی از مردم را به سوی خود جلب کند مگر اینکه از نظر فن آوری مناسب سازی شود.

ارز رمزپایه ای که می خواهد بخشی از سیستم مالی اصلی باشد، باید معیارهای واگرایی گسترده را برآورده کند. این باید از لحاظ ریاضی پیچیده باشد (برای جلوگیری از حملات کلاهبرداری و هکرها) اما در عین حال باید برای دانش و درک مصرف کنندگان آسان باشد. غیرمتمرکز اما با ضمانت و حمایت کافی از مصرف کننده؛ و ناشناس بودن کاربر را بدون اینکه جرمی به جهت فرار مالیاتی رخ دهد را فراهم کند. ضمنا باید راهکاری برای مبارزه با پولشویی و سایر فعالیت های مجرمانه ایجاد شود. این اقدامات برای حفاظت و امنیت لازم هستند.

آیا ممکن است محبوب ترین ارز رمزپایه در چند سال بتواند ویژگی هایی داشته باشد که بین ارزهای فیات تنظیم شده و ارزهای رمزنگاری شده امروزی، انتخاب راحت تر شود؟ اگرچه این امکان بعید به نظر می رسد، کمی امید وجود دارد که بیت کوین بتواند به عنوان پرچم دارد جریان ارزهای رمزپایه و به عنوان پیشرو در این حوزه بتواند، در مقابله با چالش هایی که با آن روبروست، با موفقیت بیرون آید می تواند ثروت سایر ارزهای رمزنگاری شده را از آن خود کند.

آیا من باید بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنم؟

اگر شما به دنبال سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی هستید، همانطور که با سرمایه خود در سایر حوزه ها رفتار می کنید در این حوزه هم رفتار کنید. به عبارت دیگر، بدانید که این خطر وجود دارد که شما اگر نه همه بلکه بخش اعظم دارایی خود را از دست بدهید.

همانطور که پیش از این گفته شد، ارز دیجیتال ارزش ذاتی جدای از این که یک خریدار برای خرید خود چه میزانی را در یک مقطع زمانی می خواهد پرداخت کند ندارد. خب این شرایط باعث می شود که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به نوسانات قیمتی بسیار حساس باشند که این به نوبه خود خطر ضرر را برای یک سرمایه گذار افزایش می دهد. به عنوان مثال، بیت کوین در طی یک دوره شش ساعته در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۳، از ۲۶۰ دلار به حدود ۱۳۰ دلار سقوط کرده است. اگر نمی توانید نوسانات آن را تحمل کنید، به دنبال سرمایه گذاری هایی باشید که مناسب شما باشد. در حالی که افکار همچنان در مورد شایستگی بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری، عمیقاً متناقض است- طرفداران به عرضه محدود و استفاده فزاینده آن به عنوان محرک های ارزش اشاره می کنند و مخالفان هم آن را فقط حباب سوداگرانه می دانند. این بحثی است که یک سرمایه گذار محافظه کار به خوبی انجام خواهد داد.