video thumb

CBDC های منطقه‌ای می‌توانند موجب تقویت تجارت بین‌المللی شوند!

بر اساس گزارش های منتشر شده، همانطور که لیبرا و کووید ۱۹ فشار بیشتری برای صدور CBDC ایجاد می کنند، برخی از پروژه ها به دنبال از بین بردن ارز بین المللی اصلی هستند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال

در حالی که اکثر CBDC های خرده فروشی بر روی امور اقتصادی داخلی متمرکز هستند، برخی از پروژه ها با هدف تسهیل روابط تجاری در یک منطقه خاص، به دنبال تشکیل یک جایگزین دیجیتال برای دلار آمریکا هستند. بارزترین نمونه می تواند ارز دیجیتال آسیای شرقی باشد که در ماه ژوئن پیشنهاد شد، یک دارایی مجازی که توسط سبد ارزهایی از جمله یوان چین، ین ژاپن، وون کره جنوبی و دلار هنگ کنگ پشتیبانی می شود.

بنابراین، آیا CBDC های منطقه ای از قدرت واقعی برای خنثی کردن دلار برخوردار هستند، یا آیا آنها به عنوان محصولات بازار داخلی از وضعیت بهتری برخوردار هستند؟

دلار آمریکا هنگام تجارت بین المللی یک پادشاه بلامنازع است. براساس اعلام صندوق بین المللی پول، حدود ۶۱ درصد از کل ذخایر ارزی از سال ۲۰۱۹ به دلار اختصاص می یابد. به همین ترتیب، پول مستقل ایالات متحده به عنوان اصلی ترین وسیله برای معاملات برون مرزی، حتی برای معاملاتی که خود ایالات متحده را شامل نمی شود نیز، خدمت می کند. به عنوان مثال، ۸۶ درصد از واردات هند به دلار پرداخت می شود، در حالی که فقط منشا ۵ درصد از آنها ایالات متحده می باشد.

در حقیقت، دلار تا کنون بر بازار مسلط بوده است- حداقل تا زمانی که بیماری همه گیر ویروس کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی سایه نیفکنده بود. گزارش موسسه بروکینگز در سال ۲۰۱۹ که یک نهاد سیاسی غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن دی سی است، نشان داد که سهم دلار از تسویه حساب های برون مرزی که از طریق شبکه بانکی SWIFT حل و فصل شده است از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

CBDC به عنوان یک مفهوم ماندگار؟

مفهوم CBDC ها امسال به دلیل تحولات ناشی از ویروس کووید ۱۹ و لیبرا در حال افزایش است و محبوبیت آن افزایش یافته است، همانطور که بانک تسویه حساب های بین المللی در آخرین گزارش خود در مورد پرداخت های دیجیتالی بیان می کند ورود CBDC “می تواند یک دگرگونی بنیادی باشد”. بنابراین، مزایای احتمالی آنها نسبت به ارزهای اصلی فیات چیست؟

همانطور که Sky Guo، مدیرعامل Cypherium یک شرکت بلاک چین که یک راه حل متقابل زنجیره ای متقابل را برای CBDC ها ارائه کرده است، به کوین تلگراف گفت، CBDC معمولاً به دو دسته خرده فروشی و عمده فروشی تقسیم می شود،. وی توضیح داد که “CBDC های خرده فروشی برای خریدهای روزانه استفاده می شوند و CBDC های عمده فروشی برای معاملات بین بانکی مورد استفاده قرار می گیرند.”

Guo همچنین تأکید کرد که CBDC ها نماینده ارزهای مستقل هستند، به این معنی که کلیه سیاست های پولی و فرآیند شناسایی هویت مشتری و ضد پولشویی در رابطه با آنها به کار گرفته می شود. جیک استوت (Jake Stott)، بنیان گذار مرکز فکر غیرمتمرکز dGen  در گفتگو با کوین تلگراف بر قدرتمندی CBDC ها برای تجارت جهانی یکپارچه تاکید کرد و اظهار داشت:

“یکی از جنبه های CBDC ، کمک به ساده سازی پرداخت های برون مرزی برای ایجاد تجارت بدون مرز است، اما دومین مزیت مهم پذیرش گسترده آن، ژئوپلیتیکی است و به معنای رقابت بیشتر برای حجم تجارت جهانی و در نتیجه حاکمیت بیشتر بر اقتصاد جهانی است.”

باری تاپف (Barry Topf)، مشاور صندوق بین المللی پول و اقتصاددان اصلی پروژه ارز جهانی سگا (Saga)، به کوین تلگراف گفت که اگر CBDC به درستی اجرا شود، “پتانسیل کاهش هزینه های تراکنش ها، افزایش کارایی و پیشبرد تجارت را دارد.”

یکی از اصلی ترین رقابت کنندگان در رقابت غیر رسمیCBDC ، یوان دیجیتال است – یک ارز دیجیتالی است که توسط بانک خلق چین به طور فعال توسعه می یابد. جزئیات در مورد این پروژه هنوز ناشناخته است، زیرا هنوز تاریخ رسمی راه اندازی آن مشخص نیست. وانگ  ژونگ مین (Wang Zhong¬min)، معاون پیشین شورای ملی PBoC برای صندوق تأمین اجتماعی ادعا کرد که معماری CBDC  در این کشور کامل است.

هنوز مشخص نیست که آیا CBCD چین برای امور خارجی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اگرچه ظاهراً در پی اعلامیه لیبرا در تابستان سال ۲۰۱۹، توسعه آن افزایش یافته است و این نشان می دهد که ممکن است از آن برای پرداخت های برون مرزی استفاده شود.

یک ارز دیجیتال منطقه ای که توسط اعضای کنفرانس سیاسی مشاوره سیاسی مردم چین (CPPCC)، مشاور عالی ارشد سیاسی این کشور پیشنهاد شده است، تصویری واضح تر از آن را ترسیم می کند. اعضای CPPCC پیشنهاد ایجاد یک ارز دیجیتال آسیای شرقی به رهبری بخش خصوصی را ارائه کرد که توسط یک سبد ارز فیات شامل یوان، ین، وون و دلار هنگ کنگ پشتیبانی می شود تا از برتری دلار آمریکا محافظت کند.

بنا بر گزارش ها، نرخ ارز آسیای شرقی بر اساس “مقیاس اقتصادی کشورهای مرتبط” محاسبه می شود. به عنوان مثال، یوان و ین به ترتیب بیش از ۶۰ درصد و ۲۰ درصد از دارایی دیجیتال را به خود اختصاص می دهند. اما مفهوم ارز آسیای شرقی، کارشناسان CBDC را دچار تعجب کرده است، زیرا نوع جدیدی از CBDC را تشریح می کند که همزمان توسط چندین ارز موجود پشتیبانی می شود. Topf of Saga به کوین تلگراف گفت که CBDC منطقه ای که متشکل از ارزهای مستقل مختلف است با پولی که توسط یک ارز مستقل پشتیبانی می شود، بسیار متفاوت است و سوالات جدید زیادی را ایجاد می کند:

“چه کسی در ررابطه با آن تصمیم می گیرد؟ چگونه ارزش آن تعیین و نگهداری می شود؟ سیاست پولی آن چیست، پیامدهای ثبات مالی چیست؟ چگونه حمایت می شود؟ چه قوانینی (KYC / ATF / AML) بر روی آن اعمال می شود؟ چه کسی آن را نظارت و قانون گذاری می کند؟ آیا این یک سرمایه گذاری خصوصی یا عمومی است؟ چه کسی حریم شخصی مصرف کننده را تضمین می کند؟ هر مزایایی از نظر کارایی کاملاً به نحوه برخورد با این موضوعات بستگی دارد. حل آنها یک وظیفه مهم است.”

به گفته Topf، شانس موفقیت ارزهایCBDC  منطقه ای بیشتر به راه حل های پولی و حاکمیتی بستگی دارد، نه به فناوری مورد استفاده برای ساختن آن.

CBDC های منطقه ای از اروپا تا آمریکای مرکزی

به نظر می رسد که واحد پول دیجیتال آسیای شرقی رقبای بسیار کمی بر روی کاغذ دارد، زیرا به نظر می رسد سایر CBDC های منطقه ای نشان دهنده ارزهای واحد موجود هستند، حتی اگر آنها برای استفاده در چندین کشور طراحی شده باشند.

به عنوان مثال، در این بین نسخه دیجیتالی دلار کارائیب شرقی ، معروف به DXDC وجود دارد که بانک مرکزی کارائیب شرقی آن را به عنوان “اولین ارز مناقصه حقوقی دیجیتال در جهان که توسط یک بانک مرکزی بر روی بلاک چین صادر می شود” به بازار عرضه می کند.

DXDC در حال حاضر در اتحادیه ارزی کارائیب شرقی (گروهی از کشورها که از دلار کارائیب شرقی استفاده می کنند) مورد آزمایش قرار گرفته است به نظر می رسد که ECCB می خواهد “توسعه اقتصادی” سرزمین های عضو خود را که دارای پول نقد هستند با DXDC “به طور فعال ارتقا بخشد”.

یوروی دیجیتال – یک CBDC از یورو – نمونه دیگری از یک CBDC منطقه ای است. به نظر می رسد که این مفهوم بیشتر توسط Banque de France  و بانک مرکزی فرانسه مورد تحقیق قرار گرفته است. بانک مرکزی فرانسه نخستین مقام مالی بود که با موفقیت توانست یوروی دیجیتال مبتنی بر بلاک چین را مورد آزمایش قرار دهد. نکته قابل توجه این است که فرانسه بیشتر به جای استفاده از یوروی دیجیتال خرده فروشی بر روی یوروی دیجیتال عمده فروشی تمرکز می کند، به این معنی که ممکن است از آن برای تسویه حساب های برون مرزی در اتحادیه اروپا یا حتی مناطق دیگر استفاده شود.

مفهوم یوروی دیجیتال همچنین توسط انجمن بانکی ایتالیا به امضا رسیده است که اخیراً حمایت خود را از اجرای ارز دیجیتال بانک مرکزی اروپا ابراز کرده است.

با این حال بر اساس گزارش های اخیر، بانک مرکزی اروپا عمدتاً علاقه مند به اجرای CBDC خرده فروشی است. پیش از این، ایو مرش (Yves Mersch)، مقام رسمی کلیدی بانک مرکزی، CBDC  های خرده فروشی را “تغییردهنده بازی” خوانده بود و عنوان کرده بود که اجرای CBDC عمده فروشی “تا حد زیادی بطور معمول” انجام می شود. در هر صورت، هیچ نقشه راه مشخصی برای یوروی دیجیتال در سطح اتحادیه اروپا در این مرحله وجود ندارد.

افزایش ارزش دلار آمریکا یک کار تقریباً غیرممکن است؟

Stott of dGen به کوین تلگراف گفت که پیش بینی نمی کند هیچ ارزی اعم از ارز منطقه ای یا … بتواند تا یک دو دهه دیگه جایگزین دلار آمریکا شود. به گفته پانکاج بالانی (Pankaj Balani)، از بنیان گذاران و مدیرعامل Delta Exchange ، “به چالش کشیدن دلار به عنوان یک ارز تجاری جهانی تنها درصورتی ممکن است که CBDC مذکور ارز اصلی تجاری جهانی باشد.” از نظر بالانی، یوان دیجیتال یکی از پروژه های دیجیتالی است که شانس کمی دارد که بتواند دلار آمریکا را از میدان به در کند. وی در این باره اظهار داشت:

“یک CBDC چینی احتمال موفقیت بسیار بالاتری نسبت به سایر ارزها دارد و این مسئله به دلیل روابط تجاری و شرکای تجاری چین است که در سراسر جهان گسترش یافته اند و همچنین اندازه تجارت جهانی ای که با چین صورت می گیرد.”

با این حال از نظر Stott ، یوان دیجیتال یا ارز منطقه ای آسیای شرقی می تواند با یوروی دیجیتال رقابت کند، اما احتمالاً دلار در تجارت بین المللی صدرنشین است. وی افزود: “در صورت تصمیم گیری برای اتخاذ یک CBDC منطقه ای مشترک، مناطق اقتصادی کوچک تر مانند کارائیب، جنوب شرقی آسیا یا شرق آفریقا ممکن است از نظر تجاری سود ببرند.” به عقیده Stott، بزرگ ترین فرصت برای CBDC های منطقه ای “مربوط به CBDC عمده فروشی برای تجارت و بازارهای مالی است”، در حالی که CBDC های ملی در یک کشور واحد بهتر از CBDC  خرده فروشی هستند.

Guo تأکید کرد که مزایای فن آوری ممکن است باعث شود ارزهای دیجیتال منطقه ای در برخی شرایط، از دلار سبقت بگیرند. وی اظهار داشت: ” برای اینکه CBDC های منطقه ای با دلار رقابت کنند، باید گزاره های ارزش بی نظیری مانند سهولت در ذخیره سازی، استفاده و سرعت را در اختیار داشته باشند. اگر ایالات متحده از نوآوری عقب بیفتد، قابل تصور است که CBDC های منطقه ای از دلار پیشی خواهند گرفت.”

نکته قابل توجه این است که ایالات متحده همچنین در نظر دارد ارز ملی خود را روی بلاک چین قرار دهد که در صورت اجرای صحیح و داشتن سرعت کافی می تواند بسیاری از پروژه های رقیب را متوقف کند. ایده پیاده سازی یک دلار دیجیتال در پی شیوع ویروس کووید ۱۹ صورت گرفته است.

گفتنی است که در ماه مه، پروژه یک دلار دیجیتال – ابتکاری که توسط شرکت خدمات حرفه ای Accenture و رهبران پیشین کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده آغاز شده است – وایت پیپر خود را منتشر کرد، سندی ۳۰ صفحه ای که جزئیات برنامه های بالقوه CBDC را نشان می داد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا فدرال رزرو می تواند این ایده را تحریم کند یا نه.