video thumb

چرا توکن‌های دیفای DeFi نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری دارند؟

توکن های مبتنی بر DeFi در حال رسیدن به سودهای دو رقمی بوده و عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین

امور مالی غیر متمرکز (DeFi) یک بخش در فضای ارزهای دیجیتال است که به سرعت در حال رشد می باشد و اگرچه هنوز حجم اکوسیستم DeFi از بازار ارز دیجیتال فراتر نرفته است، اما روش جدید وام دهی و پس انداز باعث شده است تا توجه رسانه ها را به خود جلب کند.

DeFi نوید بزرگی را نشان می دهد و بازار نیز این مسئله را بازتاب می دهد، زیرا قیمت بسیاری از توکن های مبتنی بر DeFi در سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش داشته است، در حالی که برخی از توکن ها در ۵ روز گذشته سودهای بالای ۶۰ درصد را نشان می دهند.

طبق گزارشی که به مشتریان Delphi Digital ارائه شده است، توکن های برنامه های محبوب در فضای DeFi در دوره های بلند مدت و کوتاه مدت دستاوردهای خوبی را نشان می دهد. به عنوان مثال، Aave، که یک پلتفرم وام دهی DeFi مستقر در لندن است، این هفته با افزایش ۶۶٫۴۶ درصدی نسبت به هفته گذشته، از بیت کوین پیشی گرفته است. MakerDAO ، یکی دیگر از توکن های محبوب DeFi نیز در هفته گذشته ۲۵٫۶۰ درصد افزایش داشته است.

توکن های صرافی های غیرمتمرکز (DEX) مانندKyber ، Loopring و Bancor نیز یک افزایش دو رقمی داشته اند. اگرچه این رشد کلی در فضای DeFi با حجم کم معاملات در مقایسه با حجم معاملات روزانه بیت کوین (BTC) همراه است، اما همچنان این سوال در ذهن باقی می ماند که چه چیزی باعث افزایش قیمت این دارایی ها می شود؟

اتریوم ۲٫۰ به زودی رخ می دهد

شبکه اتریوم نیز درست همانند بیت کوین، با برخی از مشکلات مقیاس پذیری روبرو بوده است که می تواند رشد DeFi را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد، با توجه به این نکتکه اکثر فعالیت ها در بلاک چین اتریوم اتفاق می افتد.

با این حال، برنامه اتریوم همواره این بوده است که با روشی چند مرحله ای با این موضوعات مقابله کند. اتریوم ۲٫۰ به روزرسانی بعدی این ارز دیجیتال بوده و احتمالا مهم ترین آنها نیز می باشد.

انتظار می رود که این به روزرسانی در فصل تابستان امسال رخ دهد و همانطور که جان جردن (Jon Jordan)، مدیر ارتباطات DappRadar توضیح داد، تأثیر زیادی روی کل اکوسیستم اتریوم از جمله فضای DeFi خواهد گذاشت. جردن در این باره به کوین تلگراف گفت:

“دو مشکل اصلی در زمینه درک و استفاده آسانتر استفاده از برنامه های غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم، کارمزدهای گس و کُند بودن زمان بلاک آن است. اتریوم ۲٫۰ به طور اساسی این موارد را برطرف خواهد کرد و باعث می شود که برنامه های غیرمتمرکز اتریوم برای ما همانند استفاده از وب استاندارد و برنامه های تلفن همراه که قبلاً به آنها عادت کرده ایم، باشند. “

در حالی که اتریوم ۲٫۰ راه حل های استیکینگ و شاردینگ را که به منظور حل بسیاری از مشکلات فعلی و آتی شبکه هستند، ارائه می دهد، اما این راه حل ها فقط تا سال ۲۰۲۱ یا بعد از آن و همزمان با انتشار فاز ۲ این به روز رسانی به طور کامل اجرا خواهند شد.

انتظار نمی رود که اجرای فاز ۰ تأثیر زیادی بر روی شبکه داشته باشد، با این حال انتشار اولین نسخه استیکینگ اتریوم ۲٫۰ ممکن است یک دلیل کافی برای خوش بینی سرمایه گذاران باشد.

فعالیت شبکه به اوج خود رسیده است

همانطور که کوین تلگراف گزارش داده است، تعامل با شبکه اتریوم از طریق تراکنش های ساده یا قراردادهای هوشمند اخیراً به اوج خود رسیده است. به گفته Delphi Digital، استفاده کلی از گس در شبکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ رو به افزایش بوده است.

طبق گزارش ETH Gas Station،  صرافی های غیر متمرکز و USDT در زمینه استفاده از گس پیشرو هستند. در نتیجه، براساس گزارشی که اخیراً توسط Messari منتشر شده است، توکن های صرافی های غیر متمرکز از توکن های صرافی های متمرکز مانند بایننس (BNB) و بیتفینکس (LEO) بهتر عمل کرده اند.

عملکرد توکن های DEX از توکن های صرافی های متمرکز پنج برابر بیشتر است. منبع: Messari

اگرچه میزان مصرف گس همیشه زیاد بوده است، اما تعداد تراکنش ها زیاد نیست. این نشان می دهد که DeFi و سایر برنامه های غیر متمرکز از نظر کاربرد واقعی، در شبکه تریوم رو به افزتیش گذاشته اند. افزایش موارد استفاده از شبکه های DeFi ممکن است دلیلی باشد بر اینکه چرا قیمت این توکن ها در حال افزایش است.

در حقیقت Aave، بزرگ ترین برنده هفته گذشته است و همچنین با ۸۱ میلیون دلار سپرده در رتبه دوم میزان سرمایه مسدود شده قرار دارد.

پروژه ها و کاربران بیشتر، حاکی از یک سیگنال صعودی است

داده ها نشان می دهد که بخش DeFi در هفته گذشته و همچنین سه ماه گذشته، نسبت به بیت کوین عملکرد بهتری داشته است، حتی با وجود این مسئله که علاقه سرمایه گذاران نهادی به اوج خود رسیده است.

به گفته Evgeny Yurtaev، بنیان گذار پروژه Zerion DeFi به نظر می رسد که DeFi به صورت تصاعدی در حال رشد است. Yurtaev اخیراً نموداری را در توییتر به اشتراک گذاشت که نشان می دهد تعداد دارایی های جدید در ماه گذشته تقریباً دو برابر شده است و برای اولین بار به بیش از ۱۰۰۰ دارایی رسیده است.

بر اساس داده های Dune Analytics ، نه تنها فعالیت کلی و تعداد پروژه ها افزایش یافته است، بلکه تعداد کاربران DeFi نیز به اوج خود و به نزدیکی ۶۰۰۰۰۰ نفر رسیده است.

کاربران Ethereum DeFi در گذشت زمان. منبع: Dune Analytics

آینده DeFi امیدوار کننده به نظر می رسد

در حالی که به طور کلی، پذیرش رو به رشد، نشانه بزرگی برای برنامه های غیر متمرکز و اتریوم است، اما برخی از مسائل اتریوم را نیز آشکار می کند، به ویژه در زمینه ازدحام و مقیاس پذیری این شبکه.

اولین نسخه اتریوم ۲٫۰ ممکن است باعث بروز احساسات مثبتی نسبت به DeFi شود و در صورت سودآوری استیکینگ ممکن است این فضا در آینده تغییر کند.