سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

اتریوم ممکن است کامل نباشد، اما بیشتر DApp ها هنوز تمایل دارند که با آن کار کنند

امنیت، یک الگوی تجاری مناسب و یک جامعه فعال: چرا اکثریت توسعه دهندگان برنامه های غیرمتمرکز هنوز هم بلاک چین اتریوم

حتی با وجود حال و هوای به ظاهر غم انگیز حاکم بر اقتصاد جهانی، اتریوم در دوران طلایی خود در بازار مالی غیر متمرکزی که به سرعت در حال توسعه است، قرار دارد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، میانگین فعالیت روزانه کیف پول های در تعامل با برنامه های غیرمتمرکز در اتریوم در مقایسه با سه ماهه قبلی حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. گزارش ۲۰۲۰ Q1 Dapp Industry Review که توسط DappRadar انجام شده، به وضوح این روند رو به رشد را نشان می دهد.

بنابراین، چرا توسعه دهندگان برنامه های غیر متمرکز با وجود تاخیر در بروزرسانی، مقیاس پذیری ضعیف و رقابت شدید از ارزهای دیجیتالی مانندEOS همچنان به اتریوم وفادار هستند؟

۲۰۱۷: اولین و تنها پلتفرم برای برنامه های غیرمتمرکز

امروز، اتریوم تنها پلتفرمی نیست که ابزارهای توسعه دهندگان را برای راه اندازی برنامه های خاص خود ارائه می دهد، اما همیشه اینطور نبوده است. برای اولین برنامه های غیرمتمرکز مانند Bancor، که در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد، اتریوم تنها راه حل اثبات شده و قابل اعتماد بود. نیت هندمن (Nate Hindman)، رئیس رشد در Bancor به کوین تلگراف گفت: “وقتی Bancor در ژوئن سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین پروتکل DeFi راه اندازی شد، هیچ مدعی عمومی برای اتریوم وجود نداشت، بنابراین انتخاب آسان بود.”

بنا به گفته هندیمن، با وجود ۱۲۰٫۰۰۰ دلاری که روزانه توسط کاربرانش در برنامه غیر متمرکز هزینه می شود، Bancor همچنان به انتخاب اتریوم متعهد است، زیرا استفاده و توسعه DeFi آن همچنان بالغ ترین نوع بوده و آزمایش خود را پس داده است.

Aave، یکی دیگر از برنامه های غیرمتمرکز مالی های بزرگ که در رتبه نهم تعداد تراکنش های روزانه قرار دارد، نیز اکنون چندین سال است که در اتریوم ساخته می شود. Stani Kulechov، مدیر عامل این پلتفرم در گفتگو با کوین تلگراف خاطرنشان کرد: “هنگامی که ما شروع به ساختن بر روی اتریوم کردیم، اتریوم تنها شبکه موجود همراه با قراردادهای هوشمند بود.”

هر دو پروژه همچنین خاطرنشان کردند که اتریوم، بعنوان پلتفرم پیشگام برای برنامه های غیر متمرکز، توانسته است رهبری خود را از نظر نقدینگی و امنیت حفظ کند و این مسئله باعث شده که آنها سال ها به اتریوم وفادار بمانند.

سایر پروژه های بلاک چین با موفقیت ابزارهای اتریم را بهبود بخشیده و راه حل های مناسب تری را ارائه داده اند. در میان آنها Ava Labs، یک پلتفرم بلاک چین است که توسط Emin Gun Sirer، استاد دانشگاه کرنل و محقق برجسته بلاک چین تأسیس شده است. وی دیدگاه خود را در مورد این موضوع با کوین تلگراف به اشتراک گذاشت و اظهار داشت:

“قبل از اتریوم، بسیاری، مفهوم مالی غیر متمرکز را به تمسخر می گرفتند و آن را به صورت یک نقشه خیالی می نوشتند.”

Kevin Sekniqi ، همکار Sirer و یک از بنیان گذاران Ava Labs ، عنوان کرد که زمانی که این پروژه کار خود را آغاز کرد، هیچ گزینه جایگزین قانع کننده دیگری وجود نداشته است که بتواند مشکل مقیاس پذیری را که DeFi را از رسیدن به پتانسیل کامل خود باز می دارد، حل کند.

ارائه طیف گسترده ای از ابزارهای توسعه و تجربه کاربری بی نظیر

شبکه اتریوم به خاطر تجربه کاربری بی نظیر خود که در یک انجمن خاص خود قرار دارد شناخته شده است. کیت توسعه شبکه شامل قالب های بی شمار، قابلیت های ادغام متاماسک، ثبت کننده تراکنش ها و مرورگر مخصوص آن است که بر روی ماشین مجازی اتریوم معروف به EVM ساخته شده است.

این پلتفرم از قابلیت های گسترده ای برخوردار است و به توسعه دهندگان امکان می دهد برخلاف برنامه های بیت کوین که توسط یک قسمت از یک پروتکل چند منظوره متحد شده اند، صدها هزار برنامه متنوع ایجاد کنند.

چنین تطبیق پذیری با استفاده از ماشین مجازی منحصر به فرد اتریوم حاصل می شود که یک نرم افزار تخصصی است که بدون در نظر گرفتن زبان نوشتاری، از راه اندازی هر برنامه ای پشتیبانی می کند و امکان استقرار برنامه هایی را که دارای پلتفرم خاص خود نمی باشند، فراهم می آورد. بنابراین می توان از ایجاد یک شبکه مجزا استفاده کرد و از قابلیت های بلاک چین برای حل هر مشکلی استفاده کرد و به توسعه دهندگان این امکان را داد که از سیستم حاضر و آماده اتریوم استفاده کنند.

از این رو، طبق گفته Francesco Vivoli از Raise، تیمی که محصول جدید DeFi را تولید می کند، واقعاً می خواهد در هنگام شروع کار، همه این ویژگی ها را داشته باشد تا تمرکز خود را روی محصولات بنایی افزایش دهد. وی هنگام صحبت با کوین تلگراف افزود:

“ما اتریوم را به دلیل ضمانت ایمنی قوی ارائه شده توسط شبکه، ابزارهای برتر توسعه و منابع عالی اسناد در دسترس انتخاب کردیم.”

عملکرد شبکه اتریوم به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا محدوده وسیعی از راه حل ها را ایجاد کنند، که از جمله آنها عبارتند از: قراردادهای هوشمند برای مدیریت زنجیره تأمین، برنامه هایی مانند برنامه های کاربردی یا بازی ها، سرویس هایی برای شناسایی کاربر، صرافی های دارای غیر متمرکز و حتی سیستم های رای گیری الکترونیکی برای انتخابات سیاسی.

تأثیر شبکه و توسعه دهندگان با تجربه

با توجه به تعداد زیاد توسعه دهندگان درگیر، در دسترس بودن اسناد گسترده و به روزرسانی های مداوم، اتریوم به عنوان بهترین پلتفرم برای استقرار هر زیرساختی، اعم از بازی ها، ابزارهای مالی یا شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده است. این کار به تجربه و دانش بنیادی زیادی در برنامه نویسی احتیاج ندارد، زیرا برنامه های کاربردی برای آن بر اساس یک معماری غیرمتمرکز پایه ایجاد می شوند.

چنین تطبیق پذیری و پشتیبانی عظیمی از جامعه برنامه نویسان باتجربه به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به صورت موثر عیب یابی کرده و برنامه های خود را با حداقل اشکالات اجرا کنند. در گزارشی که توسط Consensys در اول ژوئن سال ۲۰۱۸ منتشر شد، مشخص شد که انجمن اتریوم در آن زمان حدود ۲۵۰،۰۰۰ توسعه دهنده داشت و ۹۴ درصد از کل استارت آپ های بلاک چین بر روی این پلتفرم ساخته شده اند. به نظر می رسد اتریوم تنها بلاک چینی است که دارای تعداد زیادی مهندسین آموزش دیده فنی است. به گفته هندیمن بانکر این موضوع، کلید عملکرد صحیح این سیستم است:

“تیم اصلی Bancor بیشتر روی قراردادها کار می کند، بنابراین داشتن یک اکوسیستم قوی از توسعه دهندگان شخص ثالث که قراردادها را هک می کنند و رابط هایی را برای کاربرانی گسترش می دهند که از تجربه برنامه های کاربردی مالی جدید روی زنجیره ای استفاده می کنند، بسیار مفید است.”

بسیاری از توسعه دهندگان به تأثیر شبکه قدرتمند اتریوم به عنوان یک عامل قانع کننده برای ساختن برنامه های غیرمتمرکز اشاره می کنند. طبق گفته Dapp.com ، میکر دائو، محبوب ترین برنامه غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم است.

توسعه دهندگان تصمیم می گیرند که برنامه خود در اتریوم بسازند، زیرا آنها یک اکوسیستم کامل را به ارث می برند که شانل دای، Uniswap، Compound و متاماسک می شود که هر روز نیز در حال بزرگ تر شدن است.

یکی دیگر از پلتقرم های بلاک چین Status Network است که در حجم ۳۰ روزه ترا کنش ای انجام شده توسط کاربرانش، دوازدهمین رتبه را به خود اختصاص داده است، همچنین به دلیل تأثیر شبکه ای خود، در Ethereum را انتخاب کرده است. جاناتان زراه (Jonathan Zerah)، رئیس بازاریابی Status Network به کوین تلگراف گفت:

“وقتی برنامه نویسان جدید به دنیای بلاک چین می پیوندند، آنها تمایل دارند به سمت بزرگ ترین جوامع با بیشترین تجربه، ابزار و پروژه های مشارکتی منتقل شوند و در حال حاضر نیز شاهد هستیم که این پدیده در جنبش رو به رشد DeFi آشکار است.”

زراه در ادامه عنوان کرد: جامعه اتریوم وسیع ترین مخاطب را برای پذیرش گسترده فناوری های DeFi و Web 3.0 دراختیار دارد. بنی هاکاک (Beni Hakak)، مدیرعامل شرکت LiquidApps که یک شرکت فناوری متمرکز بر بهینه سازی توسعه غیر متمرکز است، نیز چنین نظری دارد. وی اظهار داشت: “تأثیرات شبکه اتریوم، به ویژه در بخش DeFi ، به این اکوسیستم، مزیت مشخصی می بخشد که آن را در حال رشد نگه می دارد. “

اهمیت تأثیر شبکه برای ایجاد برنامه های مالی نیز توسط Raise که یک پلتفرم بلاک چین است که یک بازار وام دهی را در اتریوم ایجاد کرده است، نشان داده شده است. فرانسسکو ویوولی (Francesco Vivoli)، بنیان گذار آن در گفتگو با کوین تلگراف در مورد انتخاب این پروژه توضیح داد:

“این پروژه، یک جامعه توسعه دهنده فوق العاده قوی است که نه تنها اثر شبکه ای را ایجاد می کند، بلکه توجه کسب و کارهای بزرگ تر و صندوق های سرمایه گذاری را نیز به خود جلب می کند.”

امنیت و ثبات

در دسترس بودن کاربران و توسعه دهندگان با تجربه در جامعه به اتریوم اجازه می دهد تا آزمایشات ثابت و رفع اشکال را انجام داده و از این طریق به امنیت و ثبات کلی سیستم کمک کند.

اتریوم یک ماشین مجازی غیر متمرکز است که هر توسعه دهنده می تواند از آن برای استقرار برنامه های غیر متمرکز استفاده کند. قراردادهای هوشمند منابع ماشین مجازی اتریوم را با استفاده از کدی که به زبان اصلی برنامه نویسی Solutions نوشته شده است، مدیریت می کنند. توسعه دهندگان به اسکریپت های ساخته شده بر روی اصول “if-then” تکیه می کنند و نودهای بلاک چین، دستورات را به صورت خودکار اجرا می کنند.
این رویکرد، امکان ایجاد برنامه های مبتنی بر اتریوم را فراهم می کند که کاملاً مطابق با الگوریتم ایجاد شده بدون شکست، سانسور، کلاهبرداری یا مشارکت شخص ثالث کار می کنند. اگر یکی از نودهای اجرای یک قرارداد هوشمند شکست بخورد، بر ثبات برنامه به طور کلی تأثیرگذار نخواهد بود، زیرا داده های حاصل بدون تغییر باقی می مانند.

۱inch.exchange که حجم تراکنش هایش که روزانه توسط کاربران برنامه های غیرمتمرکز ایجاد می شوند، ۶۳٫۲ میلیون دلار می باشد، دلیل اولویت خود را برای انتخاب اتریوم، مقاومت در برابر حمله ۵۱٪ توضیح داد. سرگئی کونز (Sergej Kunz)، بنیانگذار و مدیرعامل ۱inch.exchange به کوین تلگراف گفت که “شبکه اتریوم، شبکه ای است که از سایر بلاک چین های اثبات کار با قراردادهای هوشمند قابل اعتمادتر و امن تر است.

کونز اضافه کرد که بهتر است یک چارچوب پایدار و کمتر قابل ارتقاء داشته باشیم تا کل سیستم بسیار امن باشد. به گفته آنگیت باتیا (Ankit Bhatia)، بنیان گذار و مدیرعامل این پروژه، شبکه اجتماعی ساپین (Sapien) نیز به دلیل سطح بالای محافظت در برابر حملات ۵۱ درصد، اتریوم را انتخاب کرده است.

ثبات اتریوم عامل دیگری است که توسط پاسخ دهندگان ذکر شده است. مایکل آستاشکوویچ (Michael Astashkevich)، مدیر ارشد فناوری شرکت Smart IT که یک شرکت مشاوره و توسعه نرم افزار است، برای کوین تلگراف توضیح داد که چرا اتریوم پایدارترین بلاک چین برای برنامه های غیرمتمکز محسوب می شود. وی در این باره عنوان کرد: “توسعه دهندگان بلاک چین از مستندات کامل، جامع و به روز استقبال می کنند. برای فرآیندهای توسعه قابل پیش بینی در دسترس است. اتریوم همچنین می تواند برنامه های کلاینت پایدار و مقاوم داشته باشد. آستاشکوویچ همچنین خاطرنشان کرد: برخلاف سایر شبکه های بلاک چین مانند Waves یا EOS ، چارچوب اتریوم واقعاً غیرمتمرکز است که برای مهندسینی که برنامه های غیر متمرکز را ایجاد کرده و از آن استفاده می کنند، بسیار مهم است.

یک مدل تجاری مناسب

کسب درآمد از یک برنامه، پایه و اساس ایجاد آن و تضمین ادامه فعالیت آن است. به این ترتیب، توسعه دهندگان اغلب، زیرساخت های برنامه های خود را بر اساس در دسترس قرار دادن مخاطبان قوی و قابل اعتماد انتخاب می کنند. اتریوم نیز به دلیل وجود یک جامعه گسترده و توانایی اجرای قراردادهای هوشمند برای صدور انواع توکن های با استاندارد ERC-20 انتخاب می شود.

معرفی استاندارد ERC-20 باعث رشد فروش توکن ها از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ شدند. علیرغم اینکه میزان فروش توکن ها کم شده است و دیگر درآمدهای قبلی را که در گذشته ارائه می داد، ارائه نمی دهد، اما برنامه های مبتنی بر اتریوم همچنان از دارایی های خود در صرافی های ارز دیجیتال سود کسب می کنند و حتی صرافی های جدیدی را راه اندازی می کنند. براساس گزارش Dapp.com ، به ویژه ، برنامه های غیر متمرکز DeFi از جمله برنامه های مالی و صرافی های غیر متمرکز، هم اکنون در حال رونق هستند و حجم مشترک آن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ میلیارد دلار است.

به گفته استیون پو (Steven Pu)، یک کارآفرینSilicon Valley ، داشتن یک مدل کسب و کار مناسب تنها راه برای ادامه فعالیت و پایداری هر اکوسیستم بلاک چین است. وی به کوین تلگراف گفت:

“پایدارترین روش برای ایجاد یک اکوسیستم از توسعه دهندگان، تضمین درآمدزایی آنهاست. یک مدل تجاری مناسب اغلب از مزایای فنی برتر برخوردار است. اتریوم، اولین اکوسیستم بلاک چین بود که در آن توسعه دهندگان می توانستند عمدتا از طریق صدور توکن درآمد کسب کنند. “

جامعه

اتریوم در کنار شبکه گسترده ای از توسعه دهندگان باتجربه، پروژه های جدید و اجتماعات بزرگ کاربران آنها را به سمت خود جذب می کند که علاوه بر کمک و بهبود کسب درآمد از محصولات، آماده استفاده از ابزارهای جدید هستند. کانز از ۱inch.exchange به کوین تلگراف گفت که برای صرافی او، تعامل با چنین جامعه بزرگی و مشارکت در هکاتون های اتریوم تجربه بی ارزشی را فراهم می کند. وی ادامه داد که “جامعه اتریوم ، کاربرانی دارد، کاربرانی واقعی که از قبل به طور روزانه از آن استفاده می کنند.” Sapien’s Bhatia در ادامه افزود:

“اتریوم به طور مداوم یکی از فعال ترین پروژه های منبع باز در گیت هاب است و تعداد برنامه های غیرمتمرکز اتریوم همیشه در حال رشد است و این ثابت می کند که ما در اعتماد کردن به اتریوم و آینده آن تنها نیستیم.”

بنابراین، اتریوم با وجود تاخیر در استقرار شبکه ۲٫۰ خود، عوامل موفقیت بسیاری دارد که به نفع آن عمل می کنند، بسیاری از آنها برای اکثر رقبای اتریوم دست نیافتنی هستند. با این حال، در حالی که اتریوم در بین بسیاری از توسعه دهندگان و پروژه ها محبوبیت خود را داراست، در این بین، برخی افراد وجود دارند که به دلیل مقیاس پذیری ضعیف و توان و توسعه کند اتریوم، چارچوب های جایگزین را انتخاب می کنند. اینها مسائلی هستند که می توانند هنگام ساختن پلتفرم های با مقیاس وسیع به همراه میلیون ها تراکنشی که باید پردازش شوند، تعیین کننده باشند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location