video thumb

ارجحیت گواهی اثبات کار یا گواهی اثبات سرمایه؟

برای اینکه نقل و انتقالات مالی بین افراد صورت گیرد، نیاز به یک واسطه وجود دارد، که قابل اعتماد و بی طرف نیز باشد. این واسط در مبادلات پول های سنتی معمولا بانک ها هستند. اما سیستمی وجود دارد که به آن توافق اجماع گفته می شود، که طی آن هر کس یک کپی از دفتر کل توزیع شده در اختیار خود دارد، بنابراین خواهد توانست اطلاعاتی که مورد تایید و قبولش می باشد را روی آن ثبت نماید. این گواهی دارای دو الگوریتم به نام های گواه اثبات کار و دیگری گواه اثبات سهام است. گواه اثبات کار برای تأیید تراکنش ها و تولید بلوک های جدید همچنین حفظ امنیت شبکه بلاک چین کاربرد دارد. اما مشکل این روش این است که نیازمند برق و قدرت پردازشی زیادی است. و معمولا از آن در شبکه بیت کوین بهره گرفته می شود. و ضد حک طراحی شده است. ضد حک از این نظر که برای هک آن انرژی و هزینه بسیار زیادی لازم است، که همین امر هک آن را سخت و هکرها را بی انگیزه می کند.

هدف الگوریتم اجماع؛ افزایش اعتماد بین کاربران شرکت کننده در شبکه

در شبکه بیت کوین از گواهی اثبات کار به این صورت بهره برده می شود، که کاربرانی که بیت کوین را استخراج می نمایند، با یکدیگر برای تکمیل تراکنش های شبکه برای دریافت پاداش که همان بیت کوین است به رقابت می پردازند. همچنین کاربران در یک شبکه می توانند برای یکدیگر ارزهای دیجیتالی ارسال کرده، و در دفتر کل بلاک چین نیز به صورت غیر متمرکز همه این تراکنش ها در بلوک های جمع آوری شده ثبت می شود، همیشه بحث های بر روی گواهی اثبات کار و سهام وجود داشته است. بنابراین می توان به طور کلی بیان کرد که الگوریتم اجماع در واقع برای کمک به افزایش اعتماد و ایجاد آن بین کاربران شرکت کننده در شبکه یا یک تراکنش است. در این تراکنش ها مقدار  و مالکیت آن به وسیله کلید عمومی تأیید شده و نیازمند ویژگی های ریاضیات است.

در الگوریتم های اثبات کار استخراج کنندگان بیت کوین همه تلاش خود را می کنند تا به عنوان اولین نفر مسأله ریاضی بلاک را حل کرده تا جایزه خود را دریافت نمایند. البته این مسأله به راحتی قابل حل نمی باشد و نیازمند تلاش های زیادی است. یکی از خصوصیت های الگوریتم اجماع این می باشد که مشکل خرج کردن دوباره را حل کرده و شامل ترکیبی از رمز نگاری و بیت کوین های تشویقی برای حفظ عملکرد شبکه می باشد. و طولانی ترین زنجیره بلاک نیز به عنوان زنجیره معتبر شناخته می شود. در حالیکه در گواه اثبات سهام امنیت با کمک سرمایه گذاری های صورت گرفته در توکن های شبکه قابل تأمین است. ایده اثبات سهام در سال در سال ۲۰۱۱ در انجمن جهانی بیت کوین تاک بیان شد. در گواهی اثبات سهام بیت کوین هدیه اعطا نمی شود؛ در عوض ماینرها کارمزد تراکنش ها دریافت می کنند. بنابراین ارتباط مستقیمی بین ارزش اقتصادی و امنیت به وجود می آید.

در گواهی اثبات سهام ماینرها بر اساس ارزش کوین هایشان، درآمد بیشتری کسب می کنند. یعنی ماینر هر چقدر پول بیشتری در سیستم داشته باشد، شانس بیشتری برای ایجاد بلاک دارد. همین امر انگیزه لازم را نیز برای ماینر ها فراهم می کند تا به این امر وارد شده بنابراین هر چقدر تعداد ماینرها بیشتر باشد، امنیت شبکه بالاتر می رود. در این روش شبکه مصرف انرژی کمتری خواهد داشت و در نتیجه نیاز شبکه به سیستم های بزرگ تر و حفاظت از محیط زیست بیشتر می شود. ضمن آن که از هدر رفتن منابع نیز جلوگیری می شود. از آنجایی که گواه اثبات کار مصرف انررژی بالاتری دارد،برخی از پروژه ها به گواهی اثبات سهام روی می آورند. چون مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین بسیار بالاست اگر به محاسبات هزینه های سالیانه آن بپردازیم، می بینیم در حد مصرف برق کشورهای کوچک است.

ماینینگ (Mining) که به معنی استخراج است، یک فرآیند محسوب می شود که طی آن تراکنش های ارزهای دیجیتال تأیید شده و به بلاک چین افزوده می شود. با انجام ماینینگ است که کوین های جدیدی تولید شده و به موجودی گردش ارز دیجیتال اضافه می گردد. در واقع استخراج ارزهای دیجیتال یا همان ماینینگ یک فرآیند است. در این فرآیند نیاز به محاسبات بسیار پیچیده می باشد. انجام این محاسبات برای رسیدن به یک رشته از ارقام است. برای این کار کاربران نیازمند سخت افزارهایی هستند که بتوانند انبوهی از محاسبات را به انجام برسانند. به همین دلیل انتخاب یک سخت افزار قوی که ضمن قدرت بالا در انجام محاسبات انرژی کمی نیز مصرف کند، اهمیت زیادی دارد. اما در این راستا برق زیادی گذشته از تولید گرما، مصرف می شود. البته در سال های اولیه به میدان آمدن ارزهای دیجیتال انجام کار ماینینگ با استفاده از CPU های ضعیف هم قابل انجام بود.

ترکیب دو گواهی بهترین روش برای جلوگیری از ارجحیت

نمی توان این ادعا را اثبات کرد که گواهی اثبات کار و یا سهام یکی بر دیگری ارجحیت دارد، این ارجحیت به دلیل تمرکز بر ثروت است، زیرا به نظر می رسد بهتر است هر دو سیستم با یکدیگر ترکیب شوند زیرا هر کدام مزایای خاص خود را دارد. مثلا در اثبات کار به نظر می رسد، ماینرها مزیت های متفاوتی دارند، اما اینکه در یک روز هم ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهند، نیز نباید شک کرد. در حالیکه این امر درگواهی اثبات سهام اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین می توان با ترکیب هر دو از مزایای هر یک به نفع کاربران بهره گرفت. و در نهایت باید گفت، کسی که توکن ها را کنترل می کند، صاحب آن نیز هست.