video thumb

افزایش جرایم مرتبط با ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰!

کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از شیوع کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال

در ادامه این گزارش آمده است که اگر همه چیز با همان سرعت ادامه یابد، حجم کل ارزهای دیجیتال سرقت شده برای سال ۲۰۲۰ احتمال نزدیک شدن به سطح ۴٫۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹ را دارد. به نظر می رسد که مهاجمین بر روی همه گیری ویروس کووید ۱۹ سرمایه گذاری می کنند تا افراد از همه جا بی خبر را با فریب دادن از طریق انواع کمپین های فیشینگ مرتبط با ارز دیجیتال، باج افزار و تقلب در دارک نت هدف قرار دهند.

علاوه بر این، از بین چندین کلاهبرداری که در سال جاری صورت گرفته است، بسیاری از آنها از کمپین های ایمیل استفاده کرده اند که از گروه های مختلف رسمی مرتبط با ویروس کرونا مانند سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها استفاده کرده اند. تا ایگونه درخواست پرداخت و کمکهای مالی به صورت ارز دیجیتال داشته باشند.

سرانجام ، مقامات CipherTrace ادعا می کنند که از مبلغ ۱٫۳۶ میلیارد دلاری که در سال جاری به سرقت رفته است، ۹۸ درصد از آن یعنی چیزی نزدیک به ۱٫۳ میلیارد دلار آن را می توان به کلاهبرداری و سوء استفاده نسبت داد تا هک و سرقت مستقیم.

کلاهبرداران به تکامل روش های خود ادامه داده اند

برای به دست آوردن درک بهتری از آنچه بازارها در هنگام وقوع جرایم ارز دیجیتال روبرو هستند، کوین تلگراف با جان جفریس (John Jefferies)، مدیر ارشد بازاریابی و تحلیلگر اصلی مالی در CipherTrace صحبت کرد. جفریس اظهار داشت که به طور کلی بزرگ ترین مشارکت در جرم ارز دیجیتال در سال جاری طرح پانزی و کلاهبرداری WOTOKEN است که که از چین ظهور کرده و بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دست آورده است. علاوه بر این، وی نگران کلاهبرداری Exit Scam (اتمام کلاه برداری) توسط ارائه دهندگان خدمات کوچکتر دارایی مجازی یا VASP ها که با مشکل مالی روبرو هستند، افزود:

“سرمایه گذاران خرده فروشی باید نسبت به هر شرکتی که از بیانیه های اغراق آمیز استفاده کرده و وعده های بازده فوق العاده می دهند، تا همکاری آنها را جلب کنند، احتیاط کنند. اگر سازمان های نظارتی از WoToken خواسته بودند تا دفترچه تفصیلی سرمایه گذاری و صورت های مالی حسابرسی شده خود را ارائه دهد، آنها نمی توانستند طرح خود را راه اندازی کنند و بیش از ۷۰۰۰۰۰ قربانی را فریب دهند. بسیاری از VASP ها وضعیت امنیتی خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده اند و این امر باعث می شود که سرقت از پلتفرم ها برای هکرها سخت تر شود.”

پل الکساندر (Pawel Aleksander)، از بنیان گذاران و مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت CoinFirm که یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین است، به کوین تلگراف گفت که طبق تحقیقات و تحلیل های شرکت وی، حجم سرمایه های ارز دیجیتال سرقت شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ ممکن است واقعاً به سطح ۲ میلیارد دلار نزدیک باشد. وی تاکید کرد:

“دانستن مقادیر کل کلاهبرداری هایی که صورت گرفته است از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما مهمترین جنبه آن، پرداختن به چگونگی حل آنها و ارائه ابزارها و راه حل های لازم برای این کار به نهادهاست.”

همه گیری ویروس کرونا باعث بدتر شدن شرایط شده است

در نتیجه تداوم وضعیت ویروس کرونا، تعداد فزاینده ای از مردم شروع به صرف وقت بیشتری در مقابل صفحه نمایش رایانه و تلفن های هوشمند خود کرده اند. به طور طبیعی، کلاهبرداران از این شرایط سوء استفاده کرده و سعی می کنند با ابداع ترفندهای جدید از جمله وعده دریافت بازده های بالا از انواع مختلف پیشنهادات مربوط به ارزهای دیجیتال مانند معاملات باینری آپشن و تراست از این فرصت استفاده کرده و افراد ناآگاه را فریب دهند.

الکساندر با بیان اینکه چگونه شرکت ها می توانند به بهترین وجه شیوع کلاهبرداری های مرتبط با ارزهای دیجیتال را محدود کنند، اظهار داشت: با وجود اینکه بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی و پیام رسان ها سعی در محدود کردن چنین طرح های ناعادلانه ای دارند، اما هنوز هم چالش های بسیاری وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد.

وی معتقد است که راه حل سه گانه در این زمینه ضرورت دارد – یعنی راه حل مبتنی بر یک پلتفرم فن آوری AML که به مؤسسات این امکان را می دهد تا ریسک طرف های معاملاتی بلاک چین را بررسی کنند و تعهدات نظارتی خود را برآورده کنند. همچنین، این پلتفرم باید توانایی تسهیل تحقیقات end-to-end را در مواردی که شاهد سرقت وجوه و یا فعالیت های مشکوک هستیم، داشته باشد. الکساندر در ادامه عنوان کرد: “اگر این صنعت بطور جمعی چنین راه حل ها و فرآیندهایی را اتخاذ کند، توانایی چنین کلاهبرداری هایی که نه تنها موفق هستند، بلکه می توانند از وجوه سرقت شده نیز بهره مند شوند، بسیار محدود خواهند شد.”

دیدگاه مشابهی نیز توسط جفریس در این زمینه به اشتراک گذاشته شده است، وی نیز معتقد است که بانک ها، VASP ها و سایر مشاغل خدمات پولی می توانند با بکارگیری اقدامات موثر ضد پولشویی از خود در برابر بازیگران بدی که از پلتفرم ها و شبکه های پرداخت آنها برای پولشویی و همچنین سایر فعالیت های غیرقانونی استفاده می کنند، محافظت کنند.

دستگاه های خودپرداز بیت کوین چگونه با این کلاهبرداری ها سازگار هستند؟

جنبه قابل توجه گزارش CipherTrace، افزایش “نمایی” وجوه ارسال شده به صرافی های با ریسک بالا از سوی دستگاه های خودپرداز بیت کوین مستقر در ایالات متحده می باشد. این امر باعث شده تا کارشناسان باور کنند که دستگاه های خودپرداز بیت کوین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای استفاده در زمینه پولشویی قرار بگیرند، به خصوص با توجه به اینکه این وجوه به طور بالقوه از حوزه های قضایی در خارج از کشور ارسال می شوند که در اقداماتAML و سیاست های شناسایی هویت مشتری دارای ضعف هستند.

جفری با بیان موضع خود در رابطه با این موضوع، اظهار داشت که یک دلیل استفاده روزافزون از دستگاه های خودپرداز بیت کوین توسط افرادی که پولشویی انجم می دهند، افزایش همه گیری ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده است. وی در ادامه افزود:

” علیرغم دسترسی روز افزون کوین های حفظ حریم خصوصی مانند مونرو و زی کش، مجرمان به دلیل فراوانی توکن های بیت کوین به فیات همچنان به استفاده از بیت کوین ادامه می دهند. بانک ها و کسب و کارهای خدمات پولی باید به مبدا تراکنش های پرخطر از سوی دستگاه های خودپرداز بیت کوین که فاقد انطباق مناسب با قوانین ضد پولشویی هستند، توجه کنند. “

بیت کوین شفاف تر از فیات؟

اگرچه بخش ارز دیجیتال همچنان توسط اعضای رسانه های اصلی مورد بی مهری قرار می گیرد و آنها ادعا می کنند که ارزهای دیجیتال به طور کلی و گسترده، توسط بازیگران بد مورد استفاده قرار می گیرند – مانند تأمین مالی تروریسم ، تجارت مواد مخدر و غیره – جفری به کوین تلگراف گفت که طبق آخرین تحقیقات شرکت او، ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی شفاف تر از شهرتشان هستند. وی درادامه عنوان کرد:
“واقعیت این است که استفاده مجرمانه از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار کم است و کمتر از ۰٫۲ درصد از بودجه پذیرفته شده توسط صرافی ها مستقیماً از منابع جنایی می باشد.”