video thumb

چگونه بلاک چین ، بخش سلامت را متحول می‌کند؟

فناوری های در حال ظهور مانند بلاک چین

فناوری بلاک چین یک دفتر کل دیجیتالی شده و غیرمتمرکز، یا یک پایگاه داده برای ذخیره بلاک های اطلاعات است. این فناوری، امکان انتقال مالکیت واحدها با استفاده از سیستم رمزگذاری و بدون نیاز به کنترل توسط دولت یا یک بانک مرکزی را فراهم می کند. در این مقاله، ما در مورد چگونگی ایجاد تحول در صنعت مراقبت های بهداشتی با استفاده از بلاک چین بحث خواهیم کرد.

اگرچه صنعت بهداشت از زمان آغاز تأکید بر کیفیت محرمانه بودن اطلاعات بیمار دارد، اما سال هاست که با عدم امنیت کافی و هک شدن سوابق پزشکی بیماران روبرو است. بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان حتی به دلیل نقض سوابق بهداشتی در معرض دادخواست قرار گرفته اند.

با تطبیق فناوری بلاک چین در این بخش، نه تنها سوابق بهداشتی را می توان در بلاک چین ذخیره کرد، بلکه بیماران تصمیم می گیرند که چه کسی می توانند به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کند. به این ترتیب، مسئولیت توسط متخصص بهداشت انجام می شود، هرگونه نقض اطلاعات مربوط به سلامتی بیمار را می توان به راحتی ردیابی کرد و دسترسی غیرمجاز شخص ثالث به اطلاعات حساس را از بین برد.

بلاک چین از بروز خطاهای پزشکی جلوگیری می کند

یک مطالعه منتشر شده توسط کارشناسان ایمنی بیمار جان هاپکینز نشان می دهد که در ایالات متحده، سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر به دلیل خطاهای پزشکی جان خود را از دست می دهند. این مسئله به ویژه با در نظر گرفتن علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده (بیماری قلبی) که سالانه جان حدود ۶۴۷،۰۰۰ نفر را می گیرد، نگران کننده است.

داده های بلاک چین فقط می توانند اضافه شوند، پاک نمی شوند. این دقیقاً نحوه درست ذخیره اطلاعات بهداشتی است. پزشکان از اولین مراجعه به بیمارستان می توانند به سوابق پزشکی تاریخی بیماران خود دسترسی پیدا کنند. دکتر دیوید کلاسن (David Classen)، یک مسئول ارشد اطلاعات پزشکی در Pascal metrics در مصاحبه ای اعتراف کرد که سیستم مراقبت بخش بخش شده است. وی ادامه داد: “هر ابزاری که بیماران را قادر می سازد نیازهای مراقبت های بهداشتی خود را مدیریت کنند، یک تغییر دهنده مسیر خواهد بود.” بلاک چین آمده است تا به طور مؤثر این معضل خطاها را برطرف کند و سوابق سلامتی بیماران را دیجیتالی کند.

بلاک چین، تحقیقات پزشکی را بهبود می بخشد

پزشکی بدون شک زمینه ای بسیار پویاست. روزانه هزاران متخصص بهداشت در جستجوی روش های جدید برای بهبود مراقبت و رضایتمندی از بیماران هستند. این مسئله، انگیزه اصلی بسیاری از تحقیقات و آزمایشات بالینی در بخش پزشکی امروز است.

متأسفانه، هیچ سیستم مرکزی موثری برای به اشتراک گذاری داده های تحقیق وجود ندارد. بخش عمده ای از داده های تحقیق تفکیک شده است و اگرچه بسیاری از محققان دوست دارند نتایج آزمایش را با محققان دیگر مقایسه کنند، اما واقعاً هیچ سیستم دیجیتالی برای انجام این کار وجود ندارد.

پذیرش صنعت بلاک چین می تواند به این دوگانگی پایان دهد. در یک سیستم دیجیتالی امن، محققان در سراسر جهان با اجازه بیماران می توانند به یک پایگاه داده گسترده اطلاعات دسترسی پیدا کنند که به بهبود در مراقبت های بهداشتی کمک می کند و جهان را به مکانی بهتر تبدیل می کند. چه کسی می داند؟ بلاک چین حتی ممکن است به درمان سرطان نیز کمک کند.

بلاک چین می تواند به مدیریت و جلوگیری از همه ‌گیری های آتی کمک کند

شیوع ویروس جدید کرونا، بدون شک بزرگ ترین رویداد سال است. سرانجام، سیستم مراقبت های بهداشتی نزدیک به یک قرن در بزرگ ترین آزمایش خود قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهانی تحت بررسی دقیق قرار می گیرد، اطلاعات نادرست روزانه در حال افزایش است و تدوین و به اشتراک گذاری روش های تریاژ که یکی از عمده ترین مشکلات در زمینه ذخیره کافی و گردش سریع داده ها به صورت آنی است، خسته کننده شده است.

این مرکز کنترل بیماری ها با همکاری WHO و IBM پیش از این پروژه ای را برای استفاده از بلاک چین به منظور ردیابی، ذخیره و توزیع اطلاعات حساس به صورت آنی به مراکز درمانی برای مدیریت موثر و یکنواخت بیماری های همه گیر برپا کرده است. با استفاده از این ابزار، همه گیری های ویران کننده مانند کووید ۱۹ می تواند زودتر از آنچه انتظار می رود متوقف شود.

بلاک چین به کاهش هزینه های بهداشتی کمک می کند

بر اساس گزارشی که توسط Bisresearch منتشر شده است، پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ پذیرش بلاک چین در صنعت مراقبت های بهداشتی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی کند. این اقدام، یک حرکت چشمگیر به سمت شفافیت و پاسخگویی کامل و در نهایت صرفه جویی در هزینه هم برای بیماران و هم برای شرکت های مراقبت های بهداشتی است.

در حالی که می توان ادعا کرد که دیجیتالی کردن و انتقال اطلاعات بهداشتی در بلاک ها می تواند کاملاً دشوار باشد، اما به کارگیری بلاک چین در صنایع به تدریج به سمت صنعت بهداشت و درمان نیز کشیده می شود. بدون شک، هم پزشک و هم بیمار می خواهند بیشترین بهره را از این انقلاب کسب کنند.