video thumb

بلاک چین‌ های عمومی یا خصوصی؛ کدامیک مناسب‌ترند؟

بر اساس گزارش های منتشر شده، بلاک چین

این سؤال که آیا شرکت ها باید از بلاک چین های دولتی یا خصوصی برای تجارت استفاده کنند، امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گزارشی اخیر از Fortune Business Insights پیش بینی کرده است که بازار بلاک چین تا سال ۲۰۲۵ به ۲۱ میلیارد دلار خواهد رسید، این واقعیت را نشان می دهد که شرکت های بزرگ از طریق سرمایه گذاری های جدید، بازار را تحریک می کند.

در کمال تعجب، با ورود تعداد بیشتری بازیکن به عرصه بلاک چین، اطلاعات مربوط به بهترین راه حل های بلاک چین برای شرکت ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. به عنوان مثال، در طول کنفرانس آنلاین Consensus Distribution Distribution ، آدام کپلان (Adam Caplan)، معاون ارشد فناوری نوظهور در Salesforce اظهار داشت که بلاک چین های عمومی به اندازه کافی ایمن نیستند تا شرکت ها بتوانند از آن استفاده کنند.

بازار به چه چیزی نیاز دارد؟

هنگامی که از وی خواسته شد تا به تشریح این مسئله بپردازد، عنوان کرد، در حالی که مشتریان Salesforce همه مزایایی را که یک بلاک چین عمومی می تواند از قبیل مسیرهای حسابرسی و شفافیت کامل ارائه دهد، دوست دارند، اما مشتریان شرکت هنوز هم نیاز دارند که داده ها را به صورت انتخابی به اشتراک بگذارند:

“مشتریان ما می گویند که می خواهند داده های خود را با شرکای خود به اشتراک بگذارند و با هم همکاری بیشتری داشته باشند که جزو مزایای بلاک چین های کلاسیک است، اما همچنین نمی خواهند اطلاعات را با همه به اشتراک بگذارند. آنها ممکن است بخواهند داده های خاصی را با شرکت های داخل شبکه خود به اشتراک بگذارند، اما نه خارج از شبکه. آنها همچنین به ابزارهای امنیتی گرانول احتیاج دارند. “

کپلان با صحبت درباره کاربردهای خود گفت ، بلاک چینSalesforce به مشتریان کسب و کار به کسب و کار نیاز دارد که به مجوزهای مختلف و تنظیمات امنیتی در یک شبکه بلاک چین نیاز دارند. وی خاطرنشان کرد: برای این سازمان ها، همه چیز در نظارت و تفاهم متمرکز می شود که چه کسی می تواند به داده ها دسترسی پیدا کند. به این ترتیب، کپلان خاطرنشان کرد که بلاک چین های عمومی برای استفاده سازمانی “حذف” می شوند، زیرا افزایش سرعت استفاده از فناوری بلاک چین شرکتی یک واقعیت است. وی در ادامه افزود:

“ما اکنون بیشتر روی ارزش تجاری متمرکز شده ایم و بلاک چینROI می تواند وارد شرکت ها شود. همانطور که در این جهت حرکت می کنیم، عناصری از قبیل اجرای زیرساخت های شخصی شما، عدم تمرکز و مفهوم اجماع، به همراه تئوری بلاک چین های عمومی برای شرکت ها از بین می روند. “

در حالی که این امر ممکن است در مورد Salesforce باشد، کپلان خاطرنشان کرد که بلاک چین های عمومی امنیت برخی کاربردهای خاص را فراهم می کنند. وی خاطرنشان کرد: بیت کوین (BTC) در حالی که کاملاً عمومی است، ایمن است. وی در ادامه اظهار داشت که موارد استفاده مالی از ارزهای دیجیتال و دارایی ها، مدلهای مناسبی برای بلاک چین های عمومی است.

چرا شرکت ها از بلاک چین های عمومی استفاده می کنند؟

سپس این سؤال مطرح می شود که آیا می توان از بلاک چین های عمومی می توان برای متناسب سازی انواع موارد استفاده شرکتی حتی موارد خارج از قلمرو مالی استفاده کرد. این مهم است که این امر به ویژه در هنگام شناخت دلیل استفاده شرکت ها از شبکه های بلاک چین در وهله اول، در نظر گرفته شود.

یافته های گزارش EY توسط Forrester Research نشان می دهد که بیشتر شرکت ها فناوری بلاک چین را به عنوان راهکاری برای بهبود عملکرد تجاری، حفظ تمامیت داده ها که می تواند منجر به درآمد جدید یا مدل های تجاری شود، می دانند. موارد دیگر استفاده از بلاک چین شامل بهبود کارایی در مدیریت زنجیره تأمین، فرآیندهای پشتیبانی پرداخت و دیجیتالی شدن جریان اسناد است.

با این حال، این گزارش خاطرنشان می کند که فشار برای پیوستن به یک شبکه خصوصی که توسط یک شرکت دیگر آغاز شده است، محرک اصلی برای اتخاذ فناوری بلاک چین نیست. و در حالی که بلاک چین های خصوصی یک انتخاب محبوب در بین شرکت ها هستند، در این گزارش علاقه فزاینده ای به شبکه های عمومی بلاک چین برای همه موارد استفاده ذکر شده، برجسته است.

پل برودی (Paul Brody)، رهبر جهانی بلاک چینEY  در این باره توضیح داد و به کوین تلگراف گفت که سیستم های بلاک چین کلاسیک قادر به انجام دو کار هستند که سیستم های سنتی قادر به انجام چنین کاری نیستند. وی اظهار داشت:

“اولا اینکه، بلاک چین ها می توانند تراکنش ها را با اطمینان و درست و بدون واسطه انجام دهند. ثانیا، آنها به عنوان یک شکل غیرقابل تغییر در ثبت سوابق عمل می کنند. هر دوی این ویژگی ها مواردی هستند که شبکه های خصوصی بلاک چین قادر به انجام آن نیستند. “

بردی توضیح داد که با این تعریف، شبکه های بلاک چین های خصوصی به واسطه نیاز دارند. علاوه بر این، وی با بیان اینکه این سیستم ها احتمالاً هرگز به عنوان یک منبع ضبط کننده غیرقابل تغییر در نظر گرفته نمی شوند، زیرا نودهای کافی در سیستم های مستقل وجود ندارد، افزود: از آنجایی که بلاک چین اتریوم دارای ۱۰ هزار نود است، معمول نیست که بلاک چین های خصوصی تعداد کمی نود داشته باشند و در یک زیرساخت ارائه دهنده ابری واحد اجرا شوند. “

بدیهی است، پتانسیل زیادی برای رونق بخشیدن به بلاک چین های عمومی در جهان سازمانی وجود دارد، اما هنوز کارهای زیادی برای اطمینان از امنیت، مقیاس پذیری، الزامات قانونی و … وجود دارد. علاوه بر این، EY با مایکروسافت و کانسنسیس همکاری کرده است تا یک پروژه بلاک چین متن باز به نام پروتکل بیس لاین (Baseline Protocol) را اجرا کند، که در شبکه عمومی اتریوم اجرا می شود.

طبق گفته برودی، ایده پروتکل بیس لاین از حدود یک سال پیش پدید آمد که EY مشغول کار روی پروژه دیگری به نام Nightfall بود که راه حلی برای اطمینان از زیرساخت های مقیاس پذیر، ارزان، قابل اعتماد و خصوصی برای تراکنش های عمومی می باشد. بردی خاطرنشان کرد که Nightfall موانع اساسی را برای ایجاد بلاک چین های عمومی برای تراکنش های خصوصی (کاهش هزینه های گس) از بین برد ، اما برخی از چالش ها همچنان باقی مانده است. پروتکل بیس لاین سعی دارد تا چالش های باقی مانده مربوط به شرکت ها را اصلاح کند و طبق گفته برودی:

“بلاک چین های عمومی به هویت شرکت کنندگان احتیاج دارند و ما می خواستیم این شکاف را ببندیم. پروتکل بیس لاین کار Nightfall را انجام می دهد و عناصر بیشتری را درمورد اطلاعات مربوط به تراکنش های خصوصی مانند مدیریت هویت، اضافه می کند و به شرکت ها این امکان را می دهد که تراکنش های امن و مطمئن بلاک چین عمومیend-to-end  خود را انجام دهند. “

در حالی که پیشرفت برای پروتکل بیس لاین هنوز در حال انجام است، جان وولپرت (John Wolpert)، مدیر توسعه دهنده کانسنسیس خاطرنشان کرد که بیس لاین می تواند با نقص های امنیتی ذکر شده در پیشنهادی برای سیستم ردیابی تماسی که اخیراً توسط گوگل و اپل انجام شده است، ردیابی مخاطب را بهبود ببخشد.

از نظر امنیت، برودی با اشاره به اینکه پروتکل بیس لاین، چالش های امنیتی مرتبط با بلاک چین های عمومی را از طریق اثبات دانش صفر حل کرده است، خاطرنشان کرد: داده های سازمانی هرگز بر روی زنجیره ذخیره نمی شوند. تنها اطلاعاتی که در این مثال بر روی زنجیره ذخیره می شود، پیوندها، هش ها و اثبات ریاضی است. وی در ادامه با بیان اینکه اثبات دانش صفر برای حل مسائل مقیاس پذیری در بلاک چین اتریوم مهم است، افزود:

“تا دسامبر سال گذشته، ما می توانستیم ۲۰ تراکنش را در یک بلاک واحد انجام دهیم. ما یک نقشه راه ریاضی داریم که به ما امکان می دهد بیش از ۲ هزار تراکنش را در یک بلاک واحد انجام دهیم. اثبات دانش صفر یک فناوری کلیدی برای فعال کردن مقیاس گذاری است. “

کوین فنگ (Kevin Feng)، مدیرعامل شرکت وی چین، همچنین خاطرنشان کرد که بلاک چین های عمومی طی چند سال گذشته مسیری طولانی را طی کرده اند. فنگ به کوین تلگراف گفت، در حالی که شرکت ها درک بهتری از مزایای بلاک چین های عمومی دارند، خواهند دید که شبکه های باز بهتر از شبکه های خصوصی هستند. وی  در ادامه افزود:

“ما این روند را مشاهده کرده ایم که بسیاری از شرکت ها به سمت بلاک چین های باز حرکت می کنند. بسیاری از مشتری های ما، مانند والمارت، از بلاک چین وی چین برای ردیابی اطلاعات مربوط به محصولات خود استفاده می کنند و سپس به صورت دیجیتالی آن داده ها را تأیید می کنند. “

فنگ خاطرنشان کرد که وی چین به تازگی برای ارائه داده های ردیابی زنجیره تأمین به مشتریان با برند تجاری مشهور H&M شریک شده است. وی توضیح داد که بیش از ۴۰۰۰ محصول پایدار با استفاده از “My Story” ردیابی شدند. My Story یک پلتفرم قابل ردیابی است که توسط وی چین طراحی شده و توسط جامعه طبقه بندی بین المللی DNV GL ساخته شده است.

وی چین نیز مانند پروتکل بیس لاین اثبات دانش صفر را لوریج می کند. فنگ خاطرنشان کرد که اطلاعات حساس روی زنجیره ذخیره نمی شوند، بلکه هشدارها یا نشان های برجسته بر روی بلاک چین قرار داده می شوند، بنابراین هر کسی می تواند اطلاعات خاصی را که در زمان های خاص اتفاق افتاده است، مشاهده کند.

علاوه بر این، فنگ خاطرنشان کرد، هنگامی که بنگاه های اقتصادی از بلاک چین های عمومی استفاده می کنند، نظارت از دغدغه های اصلی است اما سازوکارهای مختلف مدیریتی موجود است، مانند “اثبات اقتدار”، که نودهای اقتدار توسط بنگاه ها یا افراد اداره می شوند و نه با تکیه بر قدرت استخراج.

دنی براون گرگ (Danny Brown Wolf)، رئیس مشارکت در Orbs نیز به کوین تلگراف گفت که تعدادی از شرکت ها علاقه مند هستند که از مدل های خصوصی بلاک چین به رویکردهای ترکیبی روی بیاورند و در نهایت به سمت بلاک چین کاملا باز حرکت کنند.

گرگ توضیح داد که هنوز نگرانی در مورد “شخص ثالث قابل اعتماد” که کنترل شبکه های بلاک چین خصوصی را کنترل می کند، وجود دارد. وی گفت: “Salesforce به عنوان شخص ثالث قابل اعتماد عمل می کند، به این معنی که شرکت ها باید برای فروش داده های خود به Salesforce اعتماد کنند.” مانند EY و وی چین، Orbs نیز در تلاش است تا مشکلات پیرامون بلاک چین های عمومی را برای استفاده سازمانی برطرف کند، همانطور که گرگ خاطرنشان کرد:

“ما Orbs را طراحی کردیم تا با اتصال هر برنامه ای که دارای زنجیره مجازی است به زنجیره اصلی، بر مشکلات نظارتی غلبه کنیم. این امر، در هنگام نظارت، موجب استقلال می شود که می تواند در سطح زنجیره مجازی انجام شود نه در سطح زیرساختی. به نوبه خود، قدرت توسط سازمان ها به راحتی حفظ می شود، در حالی که هنوز ضمانت های قوی برای ایجاد یک بلاک چین عمومی برای کاربران و شرکا فراهم می کند. “

در حالی که هر دو بلاک چین خصوصی و عمومی به وضوح می توانند توسط شرکت ها به کار گرفته شوند، ممکن است خیلی زود باشد که بگوییم که کدامیک بهتر از دیگری است. برایان بهلندورف (Brian Behlendorf)، مدیر اجرایی Hyperledger و یک مدافع متن باز، به کوین تلگراف گفت که درست نیست که بگوییم بلاک چین های عمومی برای همه موارد استفاده بالقوه شرکت ها خوب است، درست همانطور که نادرست است که بگوییم بلاک چین های عمومی استفاده بالقوه برای شرکت ها ندارند. وی اظهار داشت:

“در حال حاضر، ما برخی از شرکت ها را مشاهده می کنیم که تصمیم به استفاده از بلاک چین های عمومی به روش های محدود گرفته اند – خواه با پرداخت ارزهای دیجیتال، توکن های غیر قابل تعویض مانند کارت های معاملاتی بیس بال و حتی برخی از کاربردهای مشابه استیبل کوین مانند مشارکت پول الکترونیکی Tradeshift / Monerium. ما همچنین فکر می کنیم پتانسیل های زیادی در دفاتر کل مجاز عمومی وجود دارد، مانند شبکه شبکه ابزار هویتی بنیاد اتحاد جماهیر شوروی. “

اگرچه ممکن است چنین باشد، بهلندورف خاطرنشان کرد که اکثریت قریب به اتفاق صنایع علاقمند به اعمال فن آوری بلاک چین هنوز دارای استانداردهای نظارتی در مورد اسکان داده ها، محافظت از حریم خصوصی، حسابرسی و مالیات ها، همراه با الزامات عملکردی بالاتر هستند که هر دفتر کل عمومی قادر به پشتیبانی از آن است. بهلندورف به همین دلایل معتقد است که شرکت ها می توانند در درازمدت تراکنش های خود را بر روی بلاک چین های عمومی انجام دهند . اچوینگ بهلندورف (Echoing Behlendorf)، گری سینگ (Echoing Behlendorf)، مدیر ارشد فناوری بلاک چین IBM نیز نگرانی های مشابهی را در گفتگو با کوین تلگراف ابراز کرد و اظهار داشت:

“به طور کلی، بلاک چین های غیر مجاز برای اکثر موارد استفاده فعلی شرکت مناسب نیستند. شرکت ها باید بسیاری از الزامات نظارتی و انطباق را رعایت کنند و بدون دانستن اینکه شرکت کنندگان (معتبر و مشتری) چه کسی هستند، مطابقت با این الزامات ممکن نیست. “

با این حال، در حالی که در حال حاضر یک مدل بلاک چین خصوصی ممکن است برای نیازهای شرکت مناسب تر به نظر برسد، برودی نسبت به این مسئله خوشبین است و خاطرنشان می کند که بلاک چین های خصوصی همچنان به یک عنصر اصلی برای عملکرد موفقیت آمیز  یک اکوسیستم کار هستند. وی در این باره اظهار داشت:

“بیشتر بلاک چین های خصوصی احزابی هستند که هیچ کس به آنها نپیوسته است. حتی افرادی که بلاک چین هایی که دارای شرکت کننده هستند نیز شبکه ارائه دهنده خدمات قدرتمند و رقابتی ندارند. اما اتریوم یک شبکه عظیم از ارائه دهندگان خدمات دارد. هدف ما انتقال این شبکه دیفای از تراکنش هایی که کاملاً در سطح عمومی انجام می شود به تراکنش هایی است که به صورت خصوصی انجام می شوند. “