video thumb

رهنمودهای برای توسعه مبادلات ارزهای دیجیتال در کشورهای آسیایی

ارزهای دیجیتال

ژاپن

ژاپن همیشه به طور کلی پذیرای استفاده از بیت کوین و ارزهای رمزنگاری بوده است. در حقیقت، این اولین کشوری است که فضای ارز رمزپایه را در آسیا تنظیم می کند. در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی، قانون خدمات پرداخت کشور، برای پشتیبانی از مدل کسب و کار رمزنگاری مجددا مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. شما می توانید بدون هیچ دردسر و عذاب وجدانی مبادلات رمزپایه خود را با نظارت قوانین ژاپن انجام دهید و هنگامی که به قوانین ژاپن نگاه می کنید، شدیدا خواستار و طالب چنین قوانین خوب و خوشنود کننده ای می شوید. با این حال، باید بدانید که مبادلات و سرمایه گذاری بیت کوین شما تا زمانی که ثبت نشده باشد، برچسب سفید رنگ که نشانه اعتبار است، دریافت نمی کند. همچنین شما باید مجوز مبادلات ارزهای رمزپایه و مجازی را از مرجع خدمات مالی (FSA) بدست آورید.

حداقل سرمایه لازم برای شرکت مبادلات بیت کوین شما، ۱۰ میلیون ین، معادل ۹۳ هزار دلار امریکا می باشد. به هر حال، در عمل تنها چیزی که سیستم نظارتی می خواهد از شما ببیند این است که اطمینان حاصل کند که سرمایه در گردش شما برای اندازه مبادله شما، کافی است. با این تفاسیر، هر مبادله ای با اندوخته حداقل ۵۰ میلیون ین (تقریبا معادل با ۵۰۰ هزار دلار) برای یک کسب و کار معقول، مجوز لازم را اخذ می کند.

مرجع خدمات مالی ژاپن (FSA) خواستار رعایت دقیق قوانین خود است. شرکت شما باید لزوما افراد متخصص و شایسته را به کار گرفته باشد که ارزهای رمز پایه را به اندازه یک ممیز و مأمور و بازرس بیرونی بشناسد و بتواند مو را از ماست بیرون بکشد! نرم افزارهای مالی که توسط آن فرایندهای ارزهای رمز پایه صورت می گیرد، باید به طور کامل مطابق با قوانین و اصول ممیزی تعیین شده از سوی سازمان های نظارتی باشد. نرم افزار های کمپانی شما باید به تایید بازرسان، و تحلیلگران سیستم نظارتی برسد. این کار نیز در جهت ایجاد اطمینان از امنیت سایبری شرکت شما است. اگر شرکت توسط اتباع غیر ژاپنی تأسیس شده باشد، آن ها ملزم هستند تا نیروی کار ژاپنی را در شرکت خود استخدام نمایند. بیشتر کارکنان ژاپنی در این شرکت ها، به عنوان نمایندگانی عمل می کنند که سازمان را به نهاد نظارتی برای اخذ برچسب سفید مبادلات بیت کوین، پیوند می دهند.

اخذ هر مجوز قبل از آماده شدن شرکت، چیزی بین ۶ ماه تا یک سال به طول می انجامد اما مرجع خدمات مالی ژاپن JFSA در طول ۲ ماه آن را تایید یا رد می کند. بنابراین، اگر فکر می کنید می توانید مبادله ارزهای دیجیتال را در پیشرفته ترین و رقابتی ترین بازار ارزهای رمزپایه در جهان انجام دهید و منابعی را برای برآورده کردن کلیه الزامات از جمله نرخ مالیات بالا (نرخ مالیات مؤثر شرکت های ژاپن تا ۳۴٫۶۰٪) در اختیار دارید، پس باید به ژاپن نگاه کنید.

لابوآن

بندر لابوآن یا ویکتوریا، جزیره‌ای در کرانه شمالی بورنئو در مالزی است و بیشتر به عنوان یک مرکز مالی فراساحلی، مقصد گردشگری اهالی برونئی و غواصی شهرت دارد. لابوان به عنوان مرکز اصلی تجارت و پول در قاره شرقی بدل شده است زیرا قوانین آن برای مؤسسات تجاری مطلوب است، مالیات آن پایین است و کاملاً با استانداردهای بین المللی در مورد دقت و شفافیت همگام است. ممکن است شرکت هایی که در لابوآن تأسیس می شوند، مالیات ۳٪ هزینه درآمد تجاری خود را بپردازند.

برای این که شما شرکت مبادلاتی ارزهای دیجیتالی خود را در لابآن تاسیس کنید، باید مقررات مناسب را برای مقابله موثر با خطر سوء استفاده مالی و همچنین مخارج ضد تروریسم اتخاذ کرده باشید. مبادله شما همچنین باید از طریق قوانین و خط مشی های موجود در سندی که توسط بانک نگارا مالزی و مرجع خدمات مالی لابوآن FSA تهیه شده است، تنظیم شود. مرجع خدمات مالی لابوآن، باید تجارت مبادله بیت کوین شما را تأیید کند و باید مجوز کارگزار پول را اعمال و دریافت کند.

اگر سیتم شما مبتنی بر نرم افزار برچسب سفید مبادله ارزهای دیجیتال یا هر نوعی از نرم افزار ارزهای دیجیتال باشد، مراجع خدمات مالی لابوآن برای اطمینان از اینکه کاملا مطابق با قوانین نظارتی تعریف شده توسط سازمان مدیریت خطرات و امنیت رایانه ای عمل می شود، مستمرا آن را تحت نظر قرار می دهند. مقامات خدمات مالی لابوآن، همچنین آزمایش مناسبی را برای همه توسعه دهندگان برنامه ها و مشاغل و همچنین اعضای تیم مدیریت انجام می دهند.

برای تاسیس یک شرکت توسعه یافته در حوزه مبادلات ارزهای دیجیتال در لابوآن، حداقل به ۱۲۰ هزار دلار امریکا نیاز دارید، همچنین مجبورید تا برخی از موارد تجاری نظیر داشتن یک دفتر در لابوآن را رعایت کنید. کل فرایند اخد مجوز برای تاسیس شرکت نیز چیزی در حدود ۴ تا ۶ ماه به طول می انجامد. لابوآن هم چنین می تواند مقصد افرادی باشد که می خواهند یک شرکت توسعه یافته در حوزه مبادلات بیت کوین راه بیاندازند، چرا که در این جاست که می توانند با ارزهای مجازی در یک فضای پولی مطلوب کار کنند. همچنین، در حالی که ممکن است برخی از بانک ها خیلی به این ایده علاقه نداشته باشند، شما هنوز هم می توانید حساب های بانکی را برای مبادلات ارزهای دیجیتال، در مالزی و لابوان باز کنید، به خصوص اگر شما شرکتی را اداره می کنید که قبلاً در منطقه ثبت شده باشد.

چین

کار در حوزه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در چین، در حال حاضر ممنوع است. با این حال نهادهای نظارتی، سعی می کنند که اشتیاق زیاد خود را نسبت به برنامه هایی که تکنولوژی بلاک چین را به عنوان ابزارهایی برای مدرنیزه کردن سیستم مالی چین، معرفی می کند، نشان دهند. در سندی که توسط ۵ سازمان دولتی چین امضاء شده است، در سال ۲۰۱۳ بیت کوین توسط بانک ملی چین PBOC به عنوان دارایی قانونی آنلاین و مجازی شناخته شده است، اما نه به این معنی که امکان مبادله در یک محیط غیر مجازی را دارد. امروز، بعد از گذشت چندین سال، PBOC در برخی از این مواد قانونی بازنگری کرده است.

به هر ترتیب، ماده ۱۲۷ آئین نامه عمومی قانون مدنی چین، که از تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۷ شروع به لازم الاجرا شد، تاکید کرد که در خصوص نرم افزارهای مبادله بیت کوین و سایر نرم افزارهای مبادله ارزهای دیجیتال، تمام قوانین و مقرراتی که مربوط به حفاظت اطلاعات و دارایی های آنلاینی که امکان قرار گیری بر روی اینترنت را دارند باید بدون گزینه مراجعه قانونی، انجام شود.

بنابر این در سال های اخیر، مقررات گوناگون و اسناد متنابهی توسط دولت، تکنولوژی بلاک چین و برچسب سفید نرم افزارهای مبادله ارز دیجیتال را تایید کرده است. امروز تکنولوژی بلاک چین، در کنار داده های بزرگ و هوش مصنوعی به عنوان نقطه بالقوه پیشرفت فناوری طبقه بندی شده است.

این بدان معنا نیست که فناوری بلاکچین اکنون توسط PBOC کاملاً پذیرفته شده است. تا به امروز آنها هنوز کمیته های کاری در این زمینه دارند و با دیگر کارشناسان امنیت سایبری همکاری می کنند تا درباره فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال و چگونگی ارائه خدمات به اقتصاد واقعی و غیر مجازی بیشتر تحقیق کنند.

ابوظبی

اگر شما به دنبال تاسیس یک شرکت مدرن در حوزه مبادلات ارزهای دیجیتال در ابوظبی هستید، شما لزوما باید ثابت کنید که نرم افزار مبادلات بیت کوینی شما، سازگار با قانونKYC (مشتری خود را بشناس)، قانون مبارزه با پول‌شویی AML و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT باشد. همچنین قوانین حفاظت از مشتری را باید رعایت کند و در حدود قوانین، ناظران دولتی باشد. شما به هزینه درخواست ۱۲۵۰۰۰ دلاری و همچنین هزینه سالانه۶۰ هزار دلار و توان پرداخت مالیات متوسط روزانه بین ۰٫۰۰۰۶٪ و ۰٫۰۰۱۵٪ نیاز دارید.

تبادلات برچسب سفید در ابوظبی در ابوظبی به روشی مشابه با «تسهیلات بازرگانی چند جانبه» تنظیم شده و موظف هستید پروتکل های مناسب نظارت بر بازار، فرآیندهای تسویه حساب، ثبت معاملات، شفافیت و مکانیسم های افشای عمومی و سیستم های عملیاتی مانند مبادله سرمایه گذاری را در دستور کار خود داشته باشید.

صرافی های برچسب سفید نیز باید درخواست مجوز کنند و برای انجام فعالیت تنظیم شده مجوز خدمات مالی به آنها اعطا می شود. OCAB برای نگه داشتن منابع سرمایه کافی، مشابه مبادلات سرمایه گذاری شناخته شده، لازم است.

سنگاپور

در آوریل سال ۲۰۱۸ هیچ بیت کوین یا ارزهای رمزپایه ای در سنگاپور وجود نداشت که توسط MAS (مقامات پولی سنگاپور) به عنوان عامل بازار شناخته شوند. با این حال، MAS در حال کار بر روی مجموعه ای از دستورالعمل ها برای افرادی است که به دنبال ایجاد ارز مبادله ای هستند. یکی از آنها اندازه و ساختار پیشنهادی بازار است که توسط شرکت کار می کند. مورد دیگر خدماتی است که توسط شرکت تهیه یا ارائه می شود شامل نوع افرادی که در صورت بروز مشکل در شرکت و در نهایت ماهیت سرمایه گذاران و شرکت کنندگان در تجارت و صرافی، تحت تأثیر قرار می گیرند.

هند

در حال حاضر قانون مدونی در هند برای مبادلات ارزهای دیجیتالی وجود ندارد و این فقدان قانون تاثیرات منفی‌ای بر روی بازار و کسب و کار این حوزه داشته است. به نظر می رسد که دولت بر این باور است که تجارت ارزهای دیجیتال، یک طرح پونزی است. طرح پونزی یک سرمایه گذاری فریبکارانه می باشد. در این ترفند سود هایی که به سرمایه گذاران برگردانده می شود از بهره های متعارف به طرز غیر عادی بالاتر است. این طرح سودی که به سرمایه گذاران پرداخت می کند را از پول خودشان یا از پول دیگر سرمایه گذاران بر می دارند تا از یک سودی که از فعالیت اقتصادی واقعی بدست آمده باشد. دولت هند سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را متهم می کند که فعالان صنایع را سرکوب می کند و این نظر یک محیط خصمانه برای تجارت ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. در نتیجه این چندین دادخواست به دفتر نخست وزیر ارسال شده و انتظار می رود دولت مقرراتی را تدوین کند. بنابراین از سال ۲۰۲۰ سرمایه گذاران می توانند انتظار داشته باشند صنعت ارزهای رمزنگاری هندی رشد قابل توجهی داشته باشد.

مالت

مالت به مرکز اصلی ارزهای دیجیتال در اروپا تبدیل شده است، زیرا دولت مالتیا موضع دوستانه ای نسبت به این ارزها از خود نشان داده است. حتی اگر ارزهای دیجیتال در مالت وضعیت رسمی نداشته باشد، اما دولت مالت تشخیص می دهد که برخی از ارزهای رمزپرداخت، طبق قوانین خدمات مالی فعلی می توانند وجود داشته باشند. مالت همچنین در تلاش برای تبدیل شدن به اولین کشوری در جهان است که وضعیت حقوقی به ارزهای دیجیتال اعطا می کند. هدف دولت مالتی این است که به ایجاد محیط های سالم برای رشد ارزهای رمزپایه ادامه دهد.

استونی

در حال حاضر ارزهای رمزنگاری و دیجیتال شرایط قانونی در استونی ندارند. اما، به عنوان یک موجودیت حقوقی در نظر گرفته شده است. هر ارز رمزنگاری و دیجیتال باید در واحد اطلاعاتی مالی استونی ثبت نام کند. در سال ۲۰۱۷ دولت قانون AML / CFT را امضا کرد، که براساس آن، تجارت ارزهای دیجیتال می تواند به طور قانونی فعالیت کند. طبق این قوانین، صرافی ارزهای دیجیتال باید دو مجوز را از واحد اطلاعات مالی استونی اخذ کنند، یکی مجوز خدمات ارز مجازی و دیگری مجوز سرویس ارز مجازی.

در حال حاضر دولت ارزهای رمزنگاری را به عنوان دارایی های دیجیتال طبقه بندی می کند، اما آنها را تحت مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نمی دهند.

نتیجه گیری

در طی چند سال گذشته مبادلات ارزهای دیجیتال در حال ایجاد و رشد بوده است و به نظر می رسد آسیا به دور از بازارهای اشباع شده، اروپا و آمریکا، مقصد اصلی جدید است. با این حال، به سرمایه گذاران توصیه می شود قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های مبادلات ارزهای دیجیتال، قوانین و مقررات صادر شده توسط مقامات مالی کشورهای مختلف را بررسی کنند.