video thumb

افزایش علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین پس از رویداد هاوینگ !

داده ها نشان می دهد که در میان وقوع سومین هاوینگ بیت کوین

با وجود وقوع سومین وقوع رویداد هاوینگ بیت کوین که یکی از مهم ترین وقایع در این اکوسیستم است، بیت کوین همچنان خود را به عنوان یک کلاس دارایی جدید و یک مدعی ارزشمند برای طلا به عنوان ذخیرع جدیدی از ارزش برای عصر دیجیتال معرفی می کند. چند روز قبل از وقوع هاوینگ، قیمت بیت کوین از سطح ۱۰،۰۰۰ دلار به ۸ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش یافته بود، و قیمت این ارز دیجیتال حتی پس از این رویداد نیز همچنان زیر ۱۰،۰۰۰ دلار باقی مانده است.

با کم شدن میزان تولید این ارز دیجیتال در عرض چند ثانیه، کمبود بیت کوین و نسبت انباشت به جریان، آن را به یک سرمایه گذاری جذاب برای کسانی که می خواهند سرمایه خود را از تورم ناشی از ارزهای فیات و بی ثباتی سیاسی محافظت کنند، تبدیل می کند.

حجم معاملات صرافی Chicago Mercantile برای معاملات آپشن بیت کوین در ۱۱ ماه مه به بیش از ۱۵ میلیون دلار رسید و از آن زمان رو به رشد است و بر اساس داده های Skew، در تاریخ ۱۳ مه به ۴۰ میلیون دلار رسید. بازار معاملات قراردادهای آتی بیت کوین نیز حجم بالایی را ثبت کرد و در ۱۱ ماه مه به بالاترین سطح سه ماهه خود رسید و میزان قراردادهای مبادله شده در طی یک روز به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

براساس داده هایCryptoComp ، محصولات مشتقات بیت کوین CME از زمان سقوط قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۲ مارس و ۱۳ مارس کاهش چشمگیری داشته اند و از ۱۱٫۱ درصد به ۴٫۵ میلیارد دلار در ماه آوریل رسیده است. این حجم اخیر می تواند تغییر در روند محصولات CME Bitcoin را نشان دهد. گفتنی است که داده های مشتقات بیت کوین CME تنها یکی از معیارهایی است که از طریق آن می توان علاقه نهادی به بیت کوین و دارایی های دیجیتال را مشاهده کرد و به نظر می رسد همه چیز به علاقه رو به رشد بازیکنان نهادی اشاره دارد.

در تاریخ ۸ ماه مه، تنها چند روز قبل از رویداد هاوینگ، ۳iQ Corp از اتمام عرضه ۴۸ میلیون دلاری صندوق بیت کوین خود که اخیراً تجارت در بورس اوراق بهادار تورنتو یا TSX را با تکیه بر خدمات کاستودی توسط جمینی و خدمات نمایه ای VanEck’s MVIS  و CryptoCompare شروع کرده است، خبر داد. همانطور که تایلر وینکلووس خاطرنشان کرده است، این صندوق بیت کوی،ن اولین صندوق عمومی بیت کوین است که در یک صرافی اوراق بهادار جهانی لیست شده است.

بخش دیگری از داده های به دست آمده در راستای افزایش علاقه نهادی، گزارش سه ماهه اول Grayscale است. بزرگ‌ ترین شرکت مدیریت دارایی دیجیتال، عنوان کرد که میزان ورود سرمایه به محصول GBTC خود که در حال حاضر ۱٫۷ درصد از کل بیت کوین در گردش را در اختیار دارد، یک رکورد را به ثبت رسانده است. صندوق ارز دیجیتالGrayscale در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به دست آورد که بیشتر آنها مربوط به بازیکنان نهادی است. ریحانه شریف عسکری (دیجیتالGrayscale)، رئیس روابط سرمایه گذاری دیجیتالGrayscale ، به تازگی به کوین تلگراف گفت: “مکالمات اخیر ما با سرمایه گذاران این ایده را تقویت می کند که اکنون، بیش از هر زمان دیگ ی، سرمایه گذاران به دنبال راه هایی برای ایجاد سبد دارایی مقاوم هستند.”

در ماه آوریل، Fidelity Digital Assets، بخش خدمات ارز دیجیتال Fidelity Investments تأیید کرد که شاهد افزایش علاقه به دارایی های دیجیتال بوده است. Fidelity Digital Assets مشاهده کرد که با توجه به اینکه بیت کوین خود را به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش تثبیت می کند، به نظر می رسد که روایت “طلای دیجیتال” با مشتریان بیشتر طنین انداز است. همچنین افزایش علاقه به صندوق های بازنشستگی و دفاتر خانواده نیز ذکر شده است.

سرمایه گذاران نهادی اطمینان خاطر پیدا کرده اند

طبقه بندی این ارز دیجیتال به عنوان “طلای دیجیتال” برای بیت کوین اهمیت فزاینده ای پیدا می کند، زیرا همچنان به اثبات هویت خود در بین سایر دارایی ها ادامه می دهد. آنچه در گذشته به عنوان تلاشی طغیان گرایانه برای سرنگونی ارزهای فیات و بانک های مرکزی مطرح می شد، احتمالاً به یک طبقه دارایی سرمایه گذاری سطح یک تبدیل شده است.

هفته گذشته ، پل تودور جونز (Paul Tudor Jones)، مدیر کهنه کار صندوق پوشش ریسک ارزیابی خود را از بیت کوین عنوان کرد و اظهار داشت که این امر او را به یاد طلا در دهه ۱۹۷۰ می اندازد و این که این دارایی دیجیتال ممکن است بهترین محافظت در برابر رشد تورم ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا باشد. این مدیر مشهور تخمین می زند که حدود ۱ تا ۲ درصد دارایی های وی در بیت کوین نگهداری می شود.

تأیید چهره هاییی مانند پل تودور جونز همچنین می تواند تأثیر بزرگی در سرعت افزایش پذیرش بیت کوین توسط سایر موسسات داشته باشد. مت دسوزا (Matt D’Souza)، مدیرعامل Blockware Mining و مدیر صندوق پوشش ریسک به کوین تلگراف گفت چقدر این گره اخیر مهم است و عنوان کرد:

“پل تودور جونز اولین دومینویی است که سقوط می کند. بیشتر مدیران صندوق و مدیران مالی سنتی از دنبال کنندگان این دومینو هستند. آنها پل تودور جونز را دنبال می کنند. اکثر مدیران نمی خواهند اولین نفر باشند اما اکنون باید بیت کوین را به شدت در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که در رقابت هستند. “

آرتور هیز (Arthur Hayes)، مدیرعامل بیتمکس نیز به اهمیت تأیید بیت کوین از سوی چهره هایی مانند پل تودور جونز اشاره کرد و اظهار داشت که انتظار دارد بسیاری از “مدیران صندوق بتا نیزاقدام به انجام چنین کاری کنند.” کارن فینمن، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت Metropolitan Capital Advisors و عضو میزگرد یا هیئت مشاوران CNBC Fast Money  نیز معتقد است که این یک پیشرفت مثبت است.

اگرچه مشخص شده است که تقاضای نهادی برای بیت کوین در حال رشد است، اما سرمایه گذاری در چنین دارایی جدیدی می تواند برای این شرکت ها مشکل باشد. معاملات آپشن قانون گذاری شده جدید به سرمایه گذاران نهادی اجازه می دهد تا سرمایه گذاری در بازار بیت کوین را تجربه کنند.

به عنوان مثال، صندوق Medallion Renaissance Technologies – یک صندوق پوشش ریسک با دارایی ۱۰ میلیارد دلاری تحت مدیریت خود- اخیراً تائید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را برای ارائه محصولات و خدمات قراردادهای آتی بیت کوین قانون گذاری شده CME به مشتریان خود، دریافت کرد.

جذابیت جدید بیت کوین در نظر سرمایه گذاران نهادی فراتر از مواردی است که باعث انگیزه سرمایه گذاران خرده فروشی می شود. یک مطالعه اخیر توسط Bitwise نشان می دهد که داشتن درصد کمی از بیت کوین در یک سبد نهادی می تواند بسیار سودآور باشد.

مطالعه مشابهی توسط صندوق پوشش دارایی دیجیتال مستقر در انگلیس Ecstatus Capital در آوریل سال جاری منتشر شد. در این مقاله تأثیر افزودن تخصیص های مختلف بیت کوین به سبد دارایی های سنتی در طی دوره ۵ ساله از ژانویه ۲۰۱۵ تا ژانویه سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه Ecstatus مزایای تنوع بالقوه را نشان می دهد که می توان با سرمایه گذاری بر روی بیت کوین به دست آورد.

در هر دو مطالعه بر اهمیت برقراری تعادل مجدد سبد دارایی هنگام تملک بیت کوین به عنوان بخشی از سبد دارایی های که از مجموعه دارایی های دیگر تشکیل شده است، تأکید می کند، زیرا برقراری تعادل مجدد، سرمایه گذاران را به خرید پایین و فروش بالا مجبور می کند. طبق یک استراتژی برنامه ریزی شده، بازگردانی یک سبد دارایی هنگامی رخ می دهد سرمایه گذار بخشی از دارایی هایی را که در طول این دوره عملکرد خوبی داشته اند را به فروش می رساند و دارایی هایی را که عملکرد بدی داشته اند دوباره خریداری می کند. تأثیر طولانی مدت برقراری تعادل مجدد، به بهترین شکل ممکن است با عبارتی از جان نرسسیان (John Nersesian)، رئیس آموزش مشاوره در مدیریت دارایی Pimco خلاصه شود: “برقراری تعادل مجدد همیشه جواکب نمی دهد، بلکه با گذشت زمان کار می کند.”

در حالی که پیش بینی حرکت بعدی بیت کوین تقریباً غیرممکن است، جاده پیش رو برای بیت کوین روشن به نظر می رسد، چرا که موسسات به آرامی در حال روی آوردن به آن هستند. در حالی که مدتی است که منافع نهادی وجود دارد، اما اکنون به تأیید پل تودور جونز این نیزان بیشتر شده و حتی ممکن است بیشتر از این شود.

با توجه به این که موسسات به بیت کوین توجه می کنند، ممکن است سرانجام سال ۲۰۲۰ سالی باشد که می بینیم یک صندوق معاملات ارزی بیت کوین وارد بازار شود، عاملی که مطمئناً بر درک و علاقه مؤسسات به بیت کوین تأثیر خواهد گذاشت.