video thumb

افزایش بی‌نظیر تعداد زنان در صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

گزارش های اخیر حاکی از افزایش بی سابقه تعداد زنان در بازار ارزهای دیجیتال

اعتقاد بر این است که بخش های بلاک چین و ارز دیجیتال تقریباً منحصر به مردان است. با این حال، گزارشی که توسط CoinMarketCap در تاریخ ۳۰ آوریل منتشر شد، بیانگر چیز دیگری است. به گفته تحلیلگران، تعداد زنان در صنعت ارز دیجیتال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۳٫۲۴ درصد افزایش یافته است.

در زیر، به عوامل اصلی مؤثر در این رشد و اینکه چرا این تعداد زنان از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است، اشاره خواهیم کرد. پس در ادامه با ما باشید.

زنان بیشتری در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند

یک مطالعه منتشر شده در ماه دسامبر توسط شرکت سرمایه گذار بیت کوین Grayscale نشان داد که ۴۳ درصد از سرمایه گذاران علاقه مند به بیت کوین، زنان هستند – در مقایسه با سال گذشته که تعداد آنان ۱۳ درصد بود و این تعداد به طور فعال در حال رشد است.

با تشدید شرایط مالی جهانی، بسیاری از مردم شروع به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، طلا و ارزهای دیجیتال کرده اند. با فرض اینکه زنان نسبت به مردان در مورد اقتصاد جهانی بدبین تر هستند، اعتماد آنها در مورد ارز دیجیتال می تواند به میزان قابل توجهی در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند. به همین ترتیب، بسیاری از زنان پناهگاه امنی در دارایی های دیجیتال پیدا کرده اند.

در عین حال، برای برخی، ارز دیجیتال به یک سرمایه گذاری امیدوارکننده تبدیل شده است. نیسا امویلز (Nisa Amoils )، کارآفرین بلاک چین با اشاره به فرصت های جذاب سرمایه گذاری در بازار به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش علاقه زنان به پول دیجیتال، در گفتگو با کوین تلگراف بیان کرد:

“زنان می توانند از طریق تجارت، سرمایه گذاری و هزینه کردن مجازی بیت کوین درآمد بیشتری کسب کنند. و این توکن اقتصادی می تواند دسترسی به سرمایه را از طریق مثلاً عرضه توکن بهادار به صورت مجدد دموکراتیک کند. “

بسیاری از پلتفرم های معاملاتی پیش از این شاهد افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال بوده اند. به عنوان مثال، در ماه مارس، صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس به افزایش سپرده های ایجاد شده توسط ساکنان ایالات متحده به مبلغ ۱۲۰۰ دلار اشاره کرد که دقیقاً معادل چک های محرک ویژه ویروس کرونا بود که توسط دولت ایالات متحده صادر شده بود.

بیت کوین نیز در طی دو ماه گذشته دو برابر شده است که همراه با وقوع رویداد هاوینگ اخیر، باعث برانگیختن سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال شده است. در این مورد، زنان به اندازه مردان سهیم بوده اند. به طور خاص، طبق گزارش Grayscale، حدود ۴۹٫۸ درصد از زنان پیش بینی می کردند که انتشار محدود بیت کوین منجر به رشد قیمت آن در آینده شود.

معاملات ارز دیجیتال یک امر مردانه نیست

رشد قیمت بیت کوین و همچنین جذابیت سرمایه گذاری پول دیجیتال به طور کلی باعث افزایش تعداد زنان در صرافی های ارز دیجیتال شده است. به عنوان مثال، صرافی ارز دیجیتال بیت هاب گلوبال (Bithumb Global) در این باره به کوین تلگراف گزارش داد که این شرکت در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد ۳۰ درصدی در تعداد کاربران زن خود بوده است. معاون رئیس وینسنت پون (Vincent Poon) نیز توضیح داد که زنان امروز از پول دیجیتال برای محافظت از سرمایه خود استفاده می کنند، اگرچه همه آنها به طور فعالانه معامله نمی کنند. وی در ادامه عنوان کرد:

“من فکر می کنم که زنان به دلیل نوسانات بیت کوین به هنگام سرمایه گذاری، مبلغ کمتری را برای این منظور اختصاص می دهند. من فکر می کنم آنها فقط به دلیل از دست دادن اعتماد به اوراق بهادار سنتی یا اقتصاد به طور کلی در طول شیوع ویروس همه گیر کرونا، سعی در تعدیل یا محافظت از سبد دارایی های خود دارند و به دنبال بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین هستند. تعداد بیشتری از زنان حساب باز می کنند اما معاملات لازم نیست. آنها در حال کشف آن هستند. “

کوین تلگراف دریافته است که تعداد کاربران زن در اکثر صرافی های ارز دیجیتال برتر از ابتدای سال بین ۲۲ تا ۱۶۰ درصد رشد کرده است. قابل توجه است که صرافی دارایی دیجیتال CEX.io و EXMO شاهد افزایش مشابهی در تعداد کاربران زن بیت هامب گلوبال بوده اند.

الکساندر کراوتس (Alexander Kravets)، مدیرعامل CEX.io ، آخرین آمار صرافی خود را با کوین تلگراف به اشتراک گذاشت و گفت: “به عنوان بخشی از پایگاه کاربری کلی ما، CEX.IO  شاهد یک رشد ۲۶٫۸۶ درصدی در بخش کاربران زن از سه ماهه اول تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بوده است.” ماریا استانکویچ (Maria Stankevich)، رئیس توسعه تجارت EXMO نیز به کوین تلگراف گفت که د این صرافی بیشترین رشد در تعداد زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۳۵-۴۴ ساله رخ داده است. وی افزود:

“ما متوجه شده ایم که بعضی اوقات اعضای دیگر معامله گرانVIP شروع به انجام معاملات می کنندو این مسئله احتمالاً با این واقعیت مرتبط است که آنها می خواهند مهارت های جدیدی را کسب کنند.”

صرافی ارز دیجیتال مستقر در انگلستان CoinCorner عنوان کرد که سهم زنان در میان کاربران آن در حال حاضر ۱۴٫۷ درصد است و افزایش تعداد ثبت نام کاربران زن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲٫۸ درصد افزایش یافته است. جوآن گلدی (Joanne Goldy)، کارشناس بازاریابی در CoinCorner ، به کوین تلگراف اظهار داشت: “در پنج سال اول در CoinCorner، ما علاقه محدودی را در بین زنان شاهد بودیم، به این ترتیب میزان ثبت نام های ما در آن زمان به آرامی از ۱۰ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافت.

در عین حال، OKCoin هجوم بیشتر زنان را به خدمات خود گزارش داد. هونگ فانگ (Hong Fang)، مدیر عامل این صرافی به کوین تلگراف گفت که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش۸۰ درصدی زنان بوده است که ۵۰ درصد از این کاربران زن، کاربران جدید هستند. وی افزود: ۴۰ درصد آنها ۲۵ تا ۳۴ سال داشتند.

در این بین صرافی بیتفینکس شاهد بیشترین تعداد کاربران زنان بوده است که با رشد ۱۶۲ درصدی کاربران جدید زن را از ابتدای سال جاری تاکنون به ثبت رسانده است جو مورگان (Joe Morgan)، مدیر ارشد روابط عمومی این صرافی به کوین تلگراف گفت:

“این رشد به وضوح نشان از افزایش علاقه به دارایی های دیجیتال در بین زنان دارد. دلیل اینکه چرا زنان تصمیم به ایجاد حساب کاربری در بیتفینکس می گیرند، می توان این موضوع را تا حدودی به ماهیت متنوع و فراگیر این کسب و کار نسبت داد. “

استفاده از ارزهای دیجیتال بسیار آسان می شود

پذیرش آهسته اما پایدار فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال نیز می تواند به تعداد فزاینده ای از زنانی که مایل به استفاده از این نوآوری در زندگی روزمره خود هستند، کمک کند. در ماه مارس، پلت فرم مالی ۲gether عنوان کرد که ۲۳ درصد از کاربران برنامه های آن، زنانی هستند که بین ۲۶ تا ۴۵ سال دارند و حرفه های مختلفی مانند حسابداران، وکلا و اقتصاددانان دارند. همانطور که در این گزارش اشاره شده است، امروزه کاربران زن، ارز دیجیتال را به همان روشی خرج می کنند که پول فیات خود را خرج می کنند.

علاوه بر این Terra، یکی دیگر از اپراتورهای پرداخت ارز دیجیتال نیز گزارش داد که ۷۴ درصد از کاربران آن، زنانی هستند که در اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ متولد شده اند و با دارایی های دیجیتال هزینه لباس، قهوه و سایر کالاهای روزمره خود را پرداخت می کنند. این آمار حاکی از آن است که نه تنها زنانی که از نسل هزاره هستند و حرفه های خوبی دارند، بلکه افرادی که تخصص فنی و تحصیلی ندارند نیز شروع به استفاده از ارزهای دیجیتال کرده اند.

عامل جغرافیایی

داده های CoinMarketCap نشان می دهد که مشارکت زنان در صنعت ارز دیجیتال نیز می تواند به عوامل جغرافیایی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، تعداد کاربران ارز دیجیتال در ایالات متحده و اروپا – مناطقی که بیشترین میزان تقاضای پول دیجیتال را دارند – از ابتدای سال تا کنون حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. این روند توسط آماری منتشر شده توسط ۲gether نیز ثابت شده است که نشان می دهد، زنان اروپایی که از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند عمدتا از نسل هزاره نسل ایکس(نسل زاده شده بعد از جنگ جهانی دوم) که بین ۲۶ تا ۴۵ سال دارند، هستند.

به گزارشCoinMarketCap ، در همان زمان، برخی از کشورها افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را تعداد کاربران ارز دیجیتال زن نشان دادند. به عنوان مثال در اروپا بیشترین تعداد کاربران ارز یجیتال زن در یونان وجود دارند که این کشور یک رشد ۱۶۳٫۶۷ درصدی را شاه بوده است. نیکولا کوستوپولوس (Nikolaos Kostopoulos)، مسئول پذیرش بازار و مشارکت در Harmony، دلیل اصلی افزایش تعداد زنان در بازار ارز دیجیتال یونان را عوامل اقتصادی و کارگری ذکر کرد و گفت:

“اقتصاد یونان در حالی که بازار کار در حال شکوفایی بود، نشانه های مداوم از پیشرفت (پس از بحران همه گیر) را نشان می داد. این موج جدید از متخصصان جوان به طور جدی به دنبال واسطه هایی برای شناسایی سرمایه گذاری های جایگزین بود. به همین ترتیب، بلاک چین یکی از مهارت های پر تقاضاست، به خصوص در کنار شرکت های مشاوره و فناوری اطلاعات. صنعت فناوری اطلاعات یونان همچنین شاهد پیوستن زنان بیشتری است و روند مشابهی در موسسات دانشگاهی فنی و مهندسی مشاهده می شود. “

از نظر تعداد زنان وارد شده به فضای ارزهای دیجیتال پس از یونان، رومانی با ۱۲۵٫۰۹ درصد، پرتغال با ۸۹٫۹۵ درصد، اوکراین با ۸۶٫۶۸ درصد و جمهوری چک با ۸۵٫۶ درصد قرار دارند. در برخی از این کشورها، این رشد را می توان با عوامل اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی پایین و بیکاری زیاد در ارتباط دانست، در حالی که توسعه فعال در بخش فناوری اطلاعات عامل اصلی در تعداد افزایش کاربران سایر کشورها بوده است.

آلیونا کارپینسکایا (Alyona Karpinskaya)، مدیرعامل و بنیان گذار آژانس روابط عمومی اوکراینی PR-Blockchain ، با اشاره به این نکته به کوین تلگراف گفت که افزایش شدید علاقه بانوان اوکراینی به ارزهای دیجیتال را می توان به افزایش تعداد شرکت های IT و زنان تحصیلکرده در رشته های فناوری در کشور نسبت داد. وی گفت: “براساس داده های سال ۲۰۱۹، تعداد زنانی که در بخش فناوری اطلاعات در اوکراین کار می کنند ۶۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.” به گفته کارپینسکایا، بحران مالی جهانی نیز می تواند در این رشد نقش داشته باشد. وی در ادامه عنوان کرد:

“به دلیل شیوع بیماری همه گیر ویروس کووید ۱۹ و قرنطینه جهانی ، بیش از ۵۳ درصد از شرکت های فناوری اطلاعات اوکراین شاهد از دست دادن مشتریان خود بوده اند که به نوبه خود می تواند منجر به خسارات مالی قابل توجه و نیاز متخصصان به جستجوی فرصت های مالی جایگزین شود.”

هنگامی که صحبت از کاربران ارز دیجیتال زن در کشورهای آسیایی می شود، اندونزی با افزایش ۹۲٫۹۲ درصد در تعداد زنان علاقه مند به پول دیجیتال بزرگ ترین پیشرفت را در این زمینه نشان داده است. بنا بر گزارش ها، علاوه بر کره شمالی، در کره جنوبی، کشوری که قدم های بزرگی در جهت قانونی سازی ارزهای دیجیتال برداشته است نیز در سال ۲۰۲۰ زنان بیش از هر زمان دیگری ارزهای دیجیتال را در امر خرید خرج می کنند.

در عین حال، به نظر می رسد که در آمریکای لاتین، آرژانتین کشوری است که با افزایش ۹۸ درصدی تعداد دارندگان زن ارز دیجیتال، بزرگ ترین گام را در زمینه درگیر کردن زنان در صنعت فناوری دیجیتال برداشته است. والتر سلامه (Walter Salama)، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت استخراج مستقر در آرژانتین به نام BitPatagonia ، تعداد فزاینده ای از زنان آرژانتینی را که در بخش IT مشغول فعالیت هستند، به عنوان یکی از دلایل این افزایش یادآور شد و گفت:

آرژانتین در زمینه کارآفرینی دارای یک موقعیت عالی جهانی است. زنان با سن ۶۵ سال نیز هدایت امور بسیاری از کسب و کارها را در اختیار خود دارند. با توجه به اکوسیستم بلاک چین و ارز دیجیتال، در آرژانتین تعداد زیادی از زنان هستند که در پروژه ها سرمایه گذاری می کنند و متقاضیان اولیه بیت کوین هستند. “

دو کشور دیگر آمریکای لاتین که بیشترین افزایش زنان را در صنعت ارز دیجیتال نشان می دهد کلمبیا با ۸۲٫۰۳ درصد و ونزوئلا با ۸۰٫۲۳ درصد بودند. از جمله دلایل احتمالی این رشد می توان به تورم بالا، محدودیت در معاملات ارزی و عدم اعتماد مردم محلی به پول ملی اشاره کرد.

در همین زمان، آفریقا و چین روند منفی در تعداد زنان علاقه مند به ارزهای دیجیتال را نشان دادند، در حالی که چین با کاهش چشمگیر نرخ رشد کاربران زن در سال ۲۰۲۰ روبرو شدند. تحلیلگران این موضوع را به شیوع ویروس همه گیر کرونا و موضع منفی دولت چین نسبت به پول دیجیتال نسبت می دهند.

نمونه هایی از موفقیت زنان و برابری جنسیتی

در دنیای ارزهای دیجیتال، تعداد بیشتری از زنان نه تنها معاملات پول دیجیتال را انجام می دهند، بلکه نقش هایی را نیز بر عهده دارند که به طور سنتی توسط مردان اداره می شوند، از جمله آنها عبارتند از تحلیلگران، توسعه دهندگان و رهبران شرکت. در عین حال، آمارها نشان می دهد که شرکت های بلاک چینی که توسط زنان تأسیس شده اند می توانند با موفقیت با شرکت هایی که توسط مردان اداره می شوند، رقابت کنند.

شرکت های بزرگ دیجیتال مانند بنسور و بایننس نمونه های بارز این امر هستند، که توسط گالیا بنارتزی (Galia Benartzi) تأسیس شده اند و هر دو با ۴۰ تا ۵۰ درصد کارمندان زن هستند. صرافی ارز دیجیتال دیگر، هیوبی است که دارای بیش از ۱۳۰۰ کارمند است که Ciara Sun را به عنوان اولین زن اجرایی این شرکت منصوب کرد.

طبق گفته های هنگ فانگ از OKCoin، تعداد زنان بیشتری به عنوان نمونه های موفق به بازار ارز دیجیتال می آیند. وی گفت: “ما شاهدیم استارتاپ های بیشتری که بنیان گذارشان زن بوده و رهبران فکری زن بیشتری وارد عرصه ارز دیجیتال می شوند. طبیعتاً این مسئله تأثیر مثبتی در جذب بیشتر کاربران زن به پلتفرم های ارز دیجیتال داشته است.”

تعداد روزافزون شرکت کنندگان و سخنرانان زن در کنفرانس های ارز دیجیتال اثبات روشنی بر این امر است. کریستف اوزکان (Christophe Ozcan)، برگزار کننده اجلاس بلاک چین پاریس به کوین تلگراف گفت که تعداد زنان شرکت کننده در این کنفرانس نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. وی در ادامه عنوان کرد:

“ما در رویداد قبلی اجلاس بلاک چین پاریس، رشد ۵۶ درصدی زنان به عنوان شرکت کنندگان و رشد ۲۲ درصدی زنان را به عنوان سخنرانان در اولین اجلاس خود در سال ۲۰۱۸ نشان داده ایم.”

اوزکان افزود: میانگین سنی شرکت کنندگان زن ۳۳ سال بود، به این معنی که شرکت کنندگان بالغ تری علاقه مند به ارزهای دیجیتال هستند. امان پولیس (Eman Pulis)، مدیرعامل اجلاس Malta AI & Blockchain با اشاره به پایین بودن نابرابری جنسیتی در بخش ارز دیجیتال اظهار داشت:

“مشارکت زنان در تمام سطوح در حال توسعه فناوری از نظر کمیت و کیفیت بسیار دلگرم کننده بوده است. نمایندگان مشغول فعالیت هستند و سخنرانان روشنگر این موضوع هستند. “

آلیونا کارپینسایا (Alyona Karpinskaya) موافقت کرد که عدم تبعیض جنسیتی باعث افزایش تعداد زنان مشغول در فعالیت های ارز دیجیتال می شود. بنابراین، به نظر می رسد که سال ۲۰۲۰ بیش از گذشته سال توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی باشد. جارود توماس (Jarred Thomas)، مدیر عملیات در صرافی ارز دیجیتال اوکی اکس، در حین مکالمه با کوین تلگراف عنوان کرد:

“طی سال های گذشته، تعداد بیشتری از زنان در فضای ارز دیجیتال قدم گذاشته اند. علاوه بر این، آنها با کمک های استثنایی خود به این صنعت، حس بی نظیر، خلاقیت و رهبری منحصر به فرد خود را در ارز دیجیتال نشان داده اند. “

با این حال، این سؤال باقی مانده است که آیا زنانی که اخیراً وارد بازار ارز دیجیتال شده اند، می توانند به طور مؤثر وارد این فضا شوند؟ هسن جو چوانگ (Hsin-Ju Chuang)، که Dystopia Labs اش به افراد بلاک چین آموزش می دهد، به کوین تلگراف توضیح داد که چرا افزایش تعداد زنان در این صنعت لزوماً به معنای این نیست که همه آنها به عنوان کاربران ارز دیجیتال حرفه ای تبدیل می شوند. چوانگ همچنین به اهمیت ارائه آموزش های بیشتر اشاره کرد و اظهار داشت:

“اکنون که تعداد بیشتری از زنان وارد این فضا می شوند، آیا سازمان های آموزشی قادر هستند (و فعالانه تلاش می کنند) به آنها آموزش دهند و آنها را عمیق تر وارد این فضا کنند؟ یعنی آنها را از یک سفته باز به یک شرکت کننده فعال در این شبکه تبدیل کنند؟”