video thumb

۱۰ موردی که هر مهندس بلاک چین باید در سال ۲۰۲۰ بداند!

بلاک چین دیگر تنها ستون فقرات بیت کوین (BTC) یا ارزهای دیجیتال

قابلیت همکاری بلاک چین

قابلیت همکاری بلاک چین به توانایی بلاک چین های جداگانه برای دسترسی، دیدن و به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر اشاره دارد. با این حال ، بلاک چین های فعلی، جدا شده اند. آنها به طور مستقل وجود دارند، شاید به این دلیل که رقابت بیش از حدی در این زمینه وجود دارد. کارشناسان معتقدند که قابلیت همکاری بلاک چین منجر به موفقیت کلی این صنعت خواهد شد. یک مثال خوب در این مورد پلتفرم های پرداختی مانند پی پال است که می توانند با سایر برنامه های پرداخت تلفن همراه همکاری کنند. باید یک پل ساخته شود، مثلاً یک پل بین بیت کوین و اتر (ETH). بیایید دنیایی را تصور کنیم که ارسال ایمیل از سرورهای یاهو به سرورهای جیمیل گوگل غیرممکن است.

دیفای

تأمین مالی غیر متمرکز که معمولاً به عنوان دیفای (DeFi) یا بازار مالی باز گفته می شود، به ارائه خدمات مالی از قبیل وام دهی، استقراض، بیمه، پس انداز، تجارت و موارد دیگر در بلاک چین های عمومی اشاره دارد. دیفای در مقایسه با خدمات مالی سنتی، مزایای بیشتری را ارائه می دهد. به گفته سایت تحلیلی Defipulse، ارزش کل مسدود شده در دیفای در فوریه سال ۲۰۲۰ از ۱٫۲ میلیارد دلار فراتر رفته است. امور مالی غیر متمرکز در حال رشد است و پتانسیل دستیابی به هر انسانی را با یک تلفن هوشمند دارد.

DAML

با پیشرفت فناوری بلاک چین، نیاز به سیستم های بهبود یافته بلاک چین افزایش می یابد. زبان مدل سازی دارایی دیجیتال یا DAML، یک زبان قرارداد هوشمند است که مهندسان بلاک چین را قادر می سازد تا توافق های چند طرفه را به صورت دقیق کد گذاری کنند DAML اکنون متن باز است و انتظار می رود که تجربه توسعه یافته را بهبود ببخشد و پشتیبانی front-end و پیشرفت های مدل لجر را در سال ۲۰۲۰ ارائه دهد.

BaaS

بلاک چین به عنوان یک سرویس یا BaaS، یک مدل بلاک چین مدیریت شده است که به مهندسان این امکان را می دهد تا برنامه های بلاک چین و سایر خدمات دیجیتالی را از طریق شبکه توزیع شده بسازند. در این مدل، این صنعت زیرساخت ها و ابزارهای ساخت بلاک چین را ارائه می دهد. مدل BaaS یک ثبت تراکنش قابل بررسی، یک واسطه برای نظارت بر توسعه برنامه ها، یک شبکه و زیرساخت های مدولار و از پیش تنظیم شده و یک مدیریت معماری پلتفرم ارائه می کند.

Cryptojacking

Cryptojacking که به آن استخراج ارز دیجیتال مخرب نیز گفته می شود، یک تهدید آنلاین در حال ظهور است که شامل استخراج ارزهای دیجیتال مخرب بر روی دستگاه قربانی می شود. اگرچه پتانسیل استخراج ارز دیجیتال هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، اما موارد قابل توجهی در مورد cryptojacking افزایش یافته است. بهتر است از طریق راه حل های مانیتورینگ شبکه، cryptojacking را شناسایی و از آن جلوگیری کنید، زیرا این تهدیدات به راحتی توسط راه حل های endpoint  قابل تشخیص نیستند. بیشتر مشاغل و سازمان ها دارای ابزار نظارت بر شبکه هستند.

شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ که یک فناوری لایه دوم برای پرداخت های سریع آنی است، به عنوان راهکاری برای مشکلات مقیاس پذیری بلاک چین معرفی شده است. با این حال، مشکلات خاص خود را نیز دارد. یک مقاله تحقیقاتی با عنوان “شبکه لایتنینگ: یک مسیر دوم به سمت متمرکز شدن اقتصاد بیت کوین” نتیجه گرفت که این شبکه به دلیل افزایش تمرکز دارای آسیب پذیری های امنیتی است. مهندسان بلاک چین در تلاشند تا این شکاف را از بین ببرند.

بلاک چین متحد

بلاک چین برای بسیاری از سازمان ها نعمت است و برای کسانی که با اطلاعات بسیار حساس سروکار دارند، یک مصیبت است. دستیابی به موفقیت در ایجاد صندوق های متحد، این سازمان ها را تسکین بخشیده است. بلاک چین متحد یک بلاک چین خصوصی و مجاز است که اشخاص از طریق رای گیری یا تأیید قبلی، عضو این شبکه می شوند. سال ۲۰۲۰ ،ریال سال بلاک چین متحد است و هر مهندس باید خود را برای این شاهکار آماده کند.

زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین

زنجیره تأمین برای بسیاری از سازمان ها بسیار حیاتی است. بلاک چین ها قابلیت ردیابی را کاهش می دهند، فروش کالاهای تقلبی را کاهش می دهند، شفافیت را تقویت می کنند و قابلیت تجارت مجدد را در زنجیره های تأمین دوباره تعریف می کنند. فناوری دفتر کل توزیع شده اطلاعات کلیدی مربوط به محصول از قبیل منشا، مواد اولیه مورد استفاده و غیره را در محصولات تولیدی ثبت می کند. مصرف کنندگان می توانند از این اطلاعات برای تأیید صحت محصولات استفاده کنند. انتظار می رود که بلاک چین، زنجیره های تأمین را در دهه آتی بهتر کند.

مهارت های قابل انتقال

بلاک چین مبتنی بر فناوری های دیگر است. این فضای نوپا به مهندسانی با مهارت در زمینه توسعه نرم افزار، رمزنگاری ، برنامه نویسی، برنامه های وب و تجزیه و تحلیل داده ها نیاز دارد. هیچ مهارت واحدی هرگز کافی نخواهد بود تا یک مهندس بر دیگران برتری داشته باشد. از آنجا که هر روز مفاهیم جدیدی به میدان می آیند، ترکیبی از مهارت ها در چندین زمینه بسیار مطلوب است.

اینترنت اشیاء

صنعت اینترنت اشیا یا IoT در گذشته اخیر بطور چشمگیری از بین رفته است. تحقیقات گارتنر تخمین می زند که تعداد دستگاه های IoT در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۰ میلیارد برسد. IoT افراد، سنسورها و محصولات را با داده ها به عنوان واسطه مشترک در میان آنها پیوند می دهد. در حالی که این موضوع هیجان انگیز است، باید توجه داشت که آسیب پذیری های امنیتی زیادی وجود دارد که می توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند. از بلاک چین ها می توان برای تأیید اعتبار و انتقال داده ها در یک سیستم IoT بدون نیاز به شخص ثالث استفاده کرد.

یک صنعت در حال تحول به مهندسین انعطاف پذیر احتیاج دارد

مقیاس کامل دستیابی به بلاک چین هنوز مشخص نیست. برخی این فناوری را “چکش به دنبال میخ” خوانده اند. تعدادی از استارتاپ های رمزنگاری به دلیل استفاده از بلاک چین مورد انتقاد قرار گرفته ان، چراگه این تصور وجود دارد که یک راه حل ساده می تواند برای آنها کافی باشد. آنچه آشکار و واضح است، میزان استقرار این فناوری است. CargoSmart در حال همکاری با COSCO SHIPPING LINES و تولید کننده اتومبیل برقی تسلا است تا یک پروژه آزمایشی زنجیره تأمین بلاک چین را آزمایش کند. گفتنی است که مهندسان بلاک چین چیزهای زیادی برای یادگیری دارند و چیزهای زیادی به صنعت ارائه می دهند.