video thumb

روسیه قوانین FATF در خصوص ارزهای دیجیتال را اجرا خواهد کرد

‌‌‌‌‌‌‌‌نشریه روسی «ایزوستیابه» به نقل از یک مقام رگولاتوری دولتی در این کشور از لزوم اتخاذ کلیه توصیه‌‌های ارائه شده از سوی FATF در خصوص ارزهای دیجیتال به اعضای این کنوانسیون خبر داد.

به گزارش ارزجو، گروه FATF که یک گروه بین دولی بین المللی به حساب می آید در سال ۱۹۸۹ با هدف مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین شفاف سازی مالی دولت‌ها تشکیل شده و روسیه نیز یکی از اعضای این گروه به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است FATF اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی از اعمال تغییرات جدید در ساختار قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در این سازمان خبر داد. سازمان مذکور همچنین توصیه نامه‌ای جهت چگونگی برخورد و همکاری با ارزهای دیجیتال صادر کرده که بر اساس آن کلیه ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها باید تحت نظارت قانون مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) فعالیت نمایند.

اکنون «پاول لیوادنی»، معاون سرویس نظارت بر امور مالی فدرال روسیه آمادگی سازمان خود را برای آغاز نظارت بر شرکت‌های تولید کننده ارزهای دیجیتال که گفته می‌شود ارزش کل آنها در روسیه به رقمی حدود ۹٫۱۲ میلیون دلار می‌رسد خبر داد.

به گفته لیوادنی، دستورالعمل ارائه شده از سوی FATF شامل مواردی همچون چرخش و مبادله دیجیتالی و امور مربوط به سرمایه گذاری و پرداخت‌های دیجیتال در زمینه این ارزها می شود.

‌‌‌بر این اساس، مقام‌های رگولاتوری روسیه می بایست کلیه فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را تحت نظارت قانونی رگولاتوری خود قرار داده که از جمله می‌توان به فعالیت‌های ذخیره سازی، صدور و مبادله این دسته از ارزها اشاره کرد.

گفتنی است در حال حاضر این گونه قوانین صریح و روشنی در زمینه فعالیت ارزهای دیجیتال در روسیه وجود ندارد. تنها به تازگی یک لایحه تنظیم مقررات مربوط به بخش‌های خاکستری اقتصاد روسیه تقدیم پارلمان این کشور شده که شاید بخشی از آن به ارزهای دیجیتال مربوط باشد.

مسائلی همچون مالیات ناشی از کار و تجارت با ارز دیجیتال آن هم در فضایی که زمزمه‌هایی در خصوص قانونی بودن فعالیت بیت کوین در روسیه به گوش می‌رسد، سوالات تازه‌ای در خصوص نحوه نظارت بر فعالیتهای ارزهای دیجیتال در روسیه مطرح کرده است.

با این حال، لیوادنی تاکید کرده که قوانین مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت ارز دیجیتال در روسیه، در آینده نزدیک بررسی و اصلاح خواهند شد.