video thumb

۱۰ نکته برای سودآوری سبد سهام در طول یک بحران!

دنیس گارتمن (Dennis Gartman) فعالیت تجاری خود را در دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و طی سالیان متمادی، تجارب زیادی را در بازار معاملاتی فارکس، خزانه داری، سهام ، کالاها و مشتقات کسب کرد. کسانی که با گارتمن آشنا هستند، می دانند که وی به مدت ۳۰ سال یک خبرنامه بسیار معتبر را منتشر می کرده است و توسط سرمایه گذاران نهادی مورد توجه بسیار قرار می گیرد.

گارتمن که بخاطر عملگرایی و بدبینی خود شناخته شده است، گارتمن برخی از متعارف ترین قوانین تجاری را تا کنون ثبت کرده است، وی سرانجام برخی از “قوانین معاملاتی” را نوشته که با مرور زمان مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گرفتند.

بسیاری از قوانین گارتمن برای هر بازاری کاربرد دارند، اما انجام برخی اصلاحات ضروری است، زیرا ارزهای دیجیتال به دلیل ناپایداری و کمبود نقدینگی خود در مقایسه با بازارهای ثابت مانند طلا، نفت و معاملات آتی S&P شناخته شده اند.

معامله گران خرد معمولاً اشتباهاتی اساسی را مرتکب می شوند، زیرا شیوه های معاملات مرسوم که برای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال اعمال می شود، گاهی می توانند نتایج ناخواسته ای را به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال، ممکن است خرید ارزهای دیجیتال به هنگامی که با سقوط مواجه می شوند، موجب سودآوری برای شما شوند، اما این استراتژی ای نیست که برای بسیاری از سرمایه گذاران موفقیت آمیز باشد. به همین دلیل، ما قوانین برتر گارتمن را مرور کرده ایم و آنها را برای سرمایه گذارانی که معاملات ارزهای دیجیتال را انجام می دهند، تطبیق داده ایم.

۱٫ هرگز در هنگام سقوط به سهام خود اضافه نکنید

هرگز در هنگام سقوط به سهام خود اضافه نکنید، چرا که به محض بهبود قیمت، یک سرمایه گذار می تواند ضررهای خود را سریعتر جبران کند. اگر یک سرمایه گذار در ابتدا اتریوم (ETH) را با قیمت ۲۲۰ دلار خریداری کند و قیمت آن به ۱۴۰ دلار کاهش یابد، متوسط ارزش سهام وی ۱۸۰ دلار می شود.

این استراتژی باعث کاهش شکست حتی به دست آوردن ۲۹ درصد به جای ۵۷ درصد اصلی می شود. گارتمن به سرمایه گذاران توصیه می کند که این بدترین استراتژی است و فقط معامله گران خرد بی تجربه نیستند که در برابر این استراتژی قرار می گیرند. موقعیت های همراه با ضرر باید خاتمه یابد، نه اینکه افزایش یابد.

۲٫ به سرعت سهام خود را تغییر دهید

مهم نیست که یک قیمت صعودی مدنظر شماست. اگر قیمت دارایی به پایین حرکت می کند و به ضرر متوقف می شود، موقعیت را ببندید. بلافاصله پیشنهاد دیگری را در سطح پایین تر قرار ندهید. تنها گزینه ای که در این لحظه باید در نظر بگیرد فروش است. در اغلب مواقع بهترین روش، توقف ضرر است.

۳٫ ضرر مالی وحشتناک است، اما استرس روحی حتی بدتر است

حفظ موقعیتی که به ارزش سبد سهام آسیب برساند چیز خوبی نیست، اگرچه استرس روحی ناشی از آن حتی مضر تر است. پس از از ضرر ایجاد شده، سعی کنید چند روز وقت بگذارید تا روی چیز دیگری مانند خانواده و رفاه شخصی خود تمرکز کنید.

هر معامله گر هر زمان یک بار شرط های بدی می کند، این بخشی از بازی است. نکته مهم این است که از دلبستگی عاطفی به یک موقعیت اجتناب کنید. تفاوت زیادی بین سرمایه گذاری و تجارت وجود دارد.

ممکن است برای طرفداران ریپل، تجارت در موقعیت سقوط سهام بسیار دشوار خواهد بود زیرا نمای بلند مدت بسیار خوش بینانه خود باعث می شود که این ضرر را معالجه کند. همین اتفاق در مورد ماکسیمالیست های بیت کوین نیز افتاد، زمانی که قیمت این ارز دیجیتال در ماه مارس ۲۰۲۰ از ۱۰،۰۰۰ دلار به ۴۵۰۰ دلار رسید.

۴- اگر بازار صعودی است، یک شخص فقط می تواند بی طرف یا به فکر سرمایه گذاری بلندمدت باشد

اگر یک تجارت به ضرر متوقف شده باشد، به احتمال زیاد، سرمایه گذار بازار را به درستی نخوانده است. بسیاری از معامله گران ورشکسته می شوند در حالی که سعی می کنند پایین را حدس بزنند. یک استراتژی خوب، ارزیابی مجدد روند بازار پس از هر ضرر است. هر فرد تنها دو ماه بعد از این واقعیت می داند که قیمت آن بالا یا پایین است. با این روند مبارزه نکنید.

نمودار قیمت اتریوم ژانویه – فوریه ۲۰۲۰٫ منبع: TradingView

به عنوان مثال، نمودار فوق واگرایی روند کاملی را در یک بازه زمانی کوچکتر نشان می دهد. اگرچه برخی از معامله گران می توانستند با کوتاهی بازار سود ببرند، اما روند صعودی بیشتر غالب شد.

چنین حرکت قیمتی، یک مثال درست از بازار گاوی است، جایی که یک معامله گر فقط باید به فکر سرمایه گذاری بلندمدت بوده یا بی طرف باشد. برعکس این مورد در بازار خرسی رخ می دهد، زیرا معامله گران باید از ایجاد سرمایه گذاری های بلندمدت خودداری کنند و بازه زمانی آن مهم نیست. همانطور که معامله گران می گویند، “سعی نکنید یک چاقوی در حال سقوط را بگیرید. منتظر یک تغییر روند واضح باشید تا شروع به انجام معامله کرده و سود کسب کنید.

۵- در معاملات سودآور صبور باشید و به سرعت از انجام معاملات همراه با ضرر خودداری کنید

یک سرمایه گذار می تواند بسیار سودآور باشد حتی اگر فقط ۳۰ درصد از حق خود را بدست آورد. این ترفند منجر به توقف ضرر تقریباً ۷ درصدی تا ۱۰ درصدی می شود، در حالی که به طور مداوم بر معاملات سودآور اضافه می کند.

درست است. اگر یک ارزش سهام رو به صعود است و روند بازار مثبت است، بیشتر بخرید. بیاموزید که چگونه از stop orders برای محدود کردن ضررها و اضافه کردن سهام خود در حین بازار گاوی استفاده کنید.

۶٫ به روندهای قدرتمند بازار احترام بگذارید

بعضی اوقات سرمایه گذاران ۱۰۰ درصد نسبت به یک حرکت قیمت اطمینان دارند اما صرفاً این اتفاق نمی افتد. سعی نکنید با احساسات خود وارد بازار شوید. انتظار نداشته باشید همه با چشم انداز شما هماهنگ باشند، مهم نیست که چقدر “درست” باشید. از تعصب تأیید شدن، به ویژه در شبکه های اجتماعی آگاه باشید.

سرمایه گذاران تمایل دارند به دنبال معامله گرانی باشند که مانند خودشان فکر می کنند. مشکل این رویکرد این است که شناخت انگیزه های واقعی تحلیلگران ارز دیجیتال توییتر غیرممکن است. روند بازار را بیشتر از نظر خود و یا نظرات دیگران دنبال کنید.

۷٫ کندل های بزرگ را دنبال کنید

اگر بازار به آرامی در حال افزایش است و ناگهان یک کندل منفی قابل توجه وجود دارد، بهتر است فوراً تجدید نظر کنید. سقوط ۴ درصد می تواند به سرعت در ۱۲ ساعت یا چند روز از بین برود. از طرف دیگر، پس از یک بازار خرسی طولانی مدت، یک شمع مثبت مثبت می تواند محرک تغییر روند باشد.

انتظار برای ساختار بیشتر بازار و تغییر روند بازار، فرصت های بهتری را برای خریدهای افزایشی ارائه می دهد. روندهایی که هفته ها یا حتی ماه ها به طول می انجامند، معمولاً وارونگی اساسی تر و سریع تری ارائه می دهند.

۸- بازارها با روند روز پیش می روند، از آنها به نفع خود استفاده کنید

هنگامی که سرمایه گذاران به درستی روند بازار را تفسیر می کنند، حتی یک تجارت بد نیز می تواند نتیجه مثبتی به بار آورد. این دقیقاً زمانی است که یک سرمایه گذار باید سهام خود را افزایش دهد و به موقعیت های موجود خود اضافه کند. از طرف دیگر، وقتی قیمت به سمت پایین می رود، سهام خود را کاهش دهید.

۹٫ صبور باشید، بازارها می توانند برای مدت طولانی بدون روند باقی بمانند

به خاطر داشته باشید که روند کوتاه مدت می تواند متفاوت از روندهای زمانی طولانی تر باشد. آنچه بیشتر معامله گران بی تجربه از دست می دهند این است که بیشتر اوقات، بازار جهت مشخصی ندارد. وقتی شک دارید، محکم سر جای بنشینید. منتظر تأیید روند باشید و سپس شروع به خرید سهام کنید.

۱۰٫ سهام خود را ساده نگه دارید، کم معامله کنید، نه زیاد

به مراتب بهتر است که در زمینه چند ابزار معملاتی موفق ماهرانه عمل کنید تا اینکه فقط با استفاده از ده ها اندیکاتور در قیمت ها مانده و فقط آنها را مشاهده کنید. هرچه متغیرهای کمتری داشته باشید، تصمیم گیری آسانتر می شود.

در رابطه با هم دارد به جای اینکه FOMO در موقعیتی قرار بگیرید ، پیشنهادات را در سطوح پایین تر تنظیم کنید و صبر کنید. حتی وجود بازار صعودی ۳۰ درصدی نیز با اشکالاتی روبرو می شود، به جای ترس از دست دادن موقعیت، پیشنهادات را در سطوح پایین تر تنظیم کرده و صبر کنید.

معمولاً سودآورترین معاملات روزها یا هفته ها طول می کشند تا اتفاق بیفتند، بنابراین نیازی به عجله نیست. نظارت بر عملکرد قیمت ها بدون تردید باعث می شود که یک سرمایه گذار از آن سبقت بگیرد، زیرا ترس، دشمن هر معامله گر است بدون توجه به اینکه آن معامله گر از چه سطح مهارت یا تجربه ای برخوردار باشد.

هر کس می تواند برای خود یک روش داشته باشد. قسمت سخت، به کارگیری آن روش و پیروی از برنمه های خود فرد می باشد. هوشمندنه تر عمل کنید، نه سخت تر.