video thumb

کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه انرژی!

برای بسیاری از افرادی که در صنعت استخراج بیت کوین

برای چند سال گذشته، گمانه زنی هایی در مورد توانایی فناوری بلاک چین برای کارآمدتر ساختن بخش انرژی وجود دارد. بخش انرژی، سیستمی کاملاً معاملاتی و پیچیده است که دارای چندین منبع، تأمین کننده، توزیع کننده و واسطه می باشد و چندین استارتاپ ارز دیجیتال برای ساده سازی فرآیندهای موجود و ایجاد قابلیت های جدید پدید آمده اند.

بخش انرژی چگونه فعالیت می کند؟

قبل از اینکه بدانیم چگونه بلاک چین می تواند بخش انرژی را بهبود ببخشد، مهم است که ابتدا درک کنید که این بخش چگونه کار می کند. به طور کلی، ژنراتورهای بالادست مواد اولیه تولید می کنند که توسط شبکه تحویل میانی به توزیع کننده های پایین دست، پردازش و انتقال می شوند و آن را به کاربر نهایی می فروشند. اگرچه در ابتدا این یک فرآیند نسبتاً ساده به نظر می رسد، اما با در نظر گرفتن تعداد ژنراتورها، منابع مختلف انرژی (خورشیدی، باد، هسته ای، نفت و غیره) و میزان همپوشانی این فرآیندها، پیچیدگی آن افزایش می یابد.

به عنوان مثال، هنگامی که برق به خانه یا مشاغل شما تحویل داده شود، احتمالاً از طریق یک خرده فروش (پایین دست) که با شرکت ابزار آب و برق (میان ردیف) که صاحب خطوط برق ضروری است و به وسیله آن از طریق تولیدکننده برق (بالادست) برق خریداری می کند، به شما فروخته می شود. اما آن برق از کجا می آید؟ ژنراتور بالادست، خود یک مشتری پایین دست برای نفت، گاز طبیعی، انرژی خورشیدی و برای تولید برق، تولیدکننده، در پایین دست مشتری برای تولید نفت ، گاز طبیعی ، خورشیدی و … است.

در بالای این سیستم زنجیره تأمین، یک اکوسیستم معامله گران کالا وجود دارد که منجر به بازارهای بسیار رقابتی و کارآمد می شود، اما پیچیدگی مالی بخش انرژی را نیز بسیار افزایش می دهد.

سرانجام، مشتریانی هستند که باید انرژی مورد استفاده خود را استفاده کرده و هزینه آن را پرداخت کنند. قبض برق در آخر هر ماه از طریق ایمیل، انتهای این روند است. بر خلاف اکثر سیستم های زنجیره تأمین و بازار کالاها، کاربر نهایی این فرآیند، در واقع مستقیماً از کالای خریداری شده استفاده می کند.

این عناصر در کنار هم و با استفاده از فناوری بلاک چین، بخش انرژی را تبدیل به یک انتخاب بسیار مناسب برای این نوآوری می کنند. این نه تنها یک زنجیره تأمین پیچیده با نیاز به افزایش شفافیت و بهبود مدیریت داده است، بلکه یک بازار معاملاتی نیز دارد که از تسویه حساب فوری بهره مند می شود. شفافیت و تغییر ناپذیری بلاک چین می تواند کاربران نهایی این صنعت تجاری و رو به مصرف کننده را توانمند سازد.

تا کنون بلاک چین چه تاثیری بر صنعت داشته است؟

با هم افزایی های بالقوه بین بلاک چین و سیستم انرژی، جای تعجب نیست که پروژه های زیادی در این زمینه انجام شده است. یک مطالعه با موضوع بررسی انرژی تجدید پذیر و پایدار که در سال گذشته منتشر شد، تجزیه و تحلیل سیستماتیک بیش از ۱۴۰ پروژه تحقیقاتی بلاک چین و استارتاپ ها را در بخش انرژی را انجام داد که کشورهای مختلفی را در بر می گرفت.

این تحقیق، نوآوری های بلاک چین در صنعت انرژی را در هشت گروه زیر طبقه بندی کرده است:

۱) اندازه گیری / صدور صورت حساب و امنیت؛ ۲) ارزهای دیجیتال، توکن ها و سرمایه گذاری. ۳) معامله غیرمتمرکز انرژی؛ ۴) ۱) گواهینامه های سبز و معاملات کربن. ۵) مدیریت شبکه؛ ۶) اینترنت اشیاء، دستگاه های هوشمند، اتوماسیون و مدیریت دارایی. ۷) تحرک الکترونیکی برقی؛ و ۸) ابتکارات عمومی و کنسرسیوم.

با توجه به ماهیت پیچیده بخش انرژی جای تعجب ندارد که این مطالعه دارای مقوله های بسیاری است که پروژه ها در آن قرار می گیرند. با این حال، در سطح بالاتر ، بلاک چین می تواند صنعت انرژی را در همان حوزه هایی که به طور معمول موید استفاده قرار می گیرد، بهبود ببخشد، مانند: مدیریت داده ها و تراکنش ها.

چگونه بلاک چین می تواند تراکنش ها را در صنعت انرژی بهبود بخشد؟

معاملات کالا و آفست

یکی از اولین مکان هایی که فناوری بلاک چین می تواند تأثیر زیادی بر اکوسیستم تراکنش در صنعت انرژی بگذارد، در معاملات کالاهاست. در حال حاضر شرکت ها میلیون ها دلار برای ساخت و دسترسی به پلتفرم های معاملاتی کالای اختصاصی که ترانش ها را ردیابی و اجرا می کنند، هزینه می کنند. به جای سیستم های اختصاصی چندگانه، از فناوری بلاک چین می توان برای اطمینان از امنیت، فوریت و تغییر ناپذیری تجارت انرژی استفاده کرد. علاوه بر این، در ایجاد و تجارت گواهینامه های سبز و آفست های کربنی که اغلب به دست آوردن آنها پرهزینه است، فرصتی وجود دارد. قراردادهای هوشمند خودکار و سیستم های اندازه گیری می توانند دسترسی به آفست را بهبود بخشند، رویکردی که توسط پروژه Veridium Labs به کار رفته است.

از بین بردن واسطه ها

تراکنش های بلاک چین همچنین در از بین بردن واسطه ها مؤثرند، که ممکن است در جهت کاهش هزینه های خرده فروشان انرژی باشد. یک سیستم مبتنی بر بلاک چین شفاف تر ممکن است به کاربران اجازه دهد تا برق را به طور مستقیم از ارائه دهندگان ابزار خریداری کند. استارتاپ آمرکایی Grid برای انجام این کار از بلاک چین اتریوم استفاده می کند و به کاربران این امکان را می دهد تا به جای اینکه برق را از طریق خرده فروشان خریداری کنند، آن را از عمده فروشان بخرند.

تراکنش های همتا به همتا

سرانجام، تراکنش های همتا به همتا – یکی از گزاره های ارزش اولیه رمزنگاری – یک راه پیشرفت برای بخش انرژی است. سیستم های بلاک چین می توانند به کاربران اجازه دهند تا مستقیماً انرژی را معامله کنند. این امر به ویژه برای منابع تجدیدپذیر انرژی مانند خورشیدی و باد امیدوار کننده است، چرا که کاربران می توانند خودشان آن را تولید کنند. این نوآوری اساساً به این به کاربران امکان می دهد تا به عنوان یک تأمین کننده وارد بازار انرژی شوند.

چگونه بلاک چین می تواند مدیریت داده را در انرژی بهبود بخشد؟

مدیریت دارایی و موجودی

در یک زنجیره تأمین که بسیاری از سهامداران، سهام زیادی در اختیار دارند، داشتن یک منبع مشترک دارایی و داده های مدیریت موجودی می تواند بسیار قدرتمند باشد. فناوری بلاک چین این قدرت را دارد که عناصر این فرآیند را که به طور معمول مبهم است و در عین حال از حریم شخصی و اطلاعات اختصاصی طرفین محافظت می کند را به صورت واحد درآورد. اخیراً یکی از پروژه‌هایی که در دنیای واقعی در این حوزه گام برمی دارد، مشارکت VeChain با Shanghai Gas است که ۹۰ درصد از انرژی شانگهای را تأمین می کند.

اندازه گیری و صورتحساب

افزودن بلاک چین به فرآیند اندازه گیری و صدور صورتحساب فعلی می تواند مزایای بسیاری برای تأمین کنندگان انرژی و مصرف کنندگان داشته باشد. با وجود یک دفتر کل یکپارچه، امکان ردیابی انتقال انرژی، مبدأ و تحویل انرژی برای مصرف کنندگان بسیار واضح تر و خودکارسازی برای مشاغل آسان تر می شود. شرکت مدیریت انرژی Engie آزمایش های بسیاری در این فضا انجام داده است، از جمله زیرساخت های بلاک چینی متصل به کنتورهای آب برای ردیابی جریان های آب و همچنین شناسایی موارد نیاز به تعمیر.

شفافیت و امنیت

راه حل های فوق در مورد مدیریت داده ها به دلیل افزایش شفافیت در فرآیند انرژی اغلب با ارزش هستند، اما امنیت نیز از اهمیت یکسانی برخوردار است. بلاک چین هم برای مصرف کنندگانی که نگران داده های خصوصی خود هستند و هم برای شرکت هایی با داده های اختصاصی، می تواند مانند یک شمشیر دو لبه در هنگام داده های مشترک باشد. چندین پروژه با هدف تقویت امنیت این سیستم ها و ارائه بهترین ها در هر دو دو زمینه وجود دارد: داده های مشترک عمومی و اطلاعات خصوصی محافظت شده. استارتاپ بریتانیایی Electron در حال تحقیق در مورد تکنیک های جدید رمزگذاری برای کنتورهای هوشمند است و Guardtime – پروژه ای که توسط وزارت انرژی ایالات متحده تأمین می شود – یک راه حل بلاک چینی مجاز ارائه داده است که این مشکلات را برطرف می کند.

چالش ها و خطرات چیست؟

در حالی که آزمایش های زیادی در زمینه انرژی و بلاک چین انجام شده است، بسیاری از این پروژه ها در مقیاس کوچک بوده اند و موضوعاتی هنوز برای حل شدن باقی مانده است. اولین و مهم ترین آنها شفافیت قانون گذاری فناوری بلاک چین به طور کلی است. در حالی که فناوری بلاک چین در انرژی می تواند مصرف کننده را توانمند سازد و مصرف انرژی پاک تر را تحریک کند – هر دو هدف بسیاری از ابتکارات قانونی و نظارتی در صنعت است، در حال حاضر راهنمایی کمی برای چگونگی اجرای این امر در پروژه های بلاک چین به ویژه در فضاهایی مانند تجارت انرژی همتا به همتا وجود دارد.

علاوه بر این، نیاز به مقیاس پذیری، سرعت و امنیت در صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حالی که یک بلاک چین خصوصی ممکن است به کاهش برخی از این نگرانی ها کمک کند، هزینه های توسعه زیاد نیز برای راه حل های بلاک چینی وجود دارد و عدم اطمینان موفقیت می تواند این تلاش ها را مهار کند.

موضوع دیگر برای بلاک چین در انرژی چیست؟

با وجود چالش های احتمالی، روشن است که پتانسیل قابل توجهی برای بلاک چین در صنعت انرژی وجود دارد. تحقیقات انجام شده توسط Global Market Insights پیش بینی کرده است که بخش انرژی بلاک چین از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد.

در حالی که دقیقاً مشخص نیست که این راه حل های بلاک چین به چه شکلی خواهند بود، تحقیقات انجام شده توسط بررسی های انرژی تجدیدپذیر و پایدار دریافته که ۶۰ درصد از پروژه های مورد بررسی در حال حاضر مبتنی بر اتریوم هستند. این تعداد شاید تعداد پروژه هایی را که بر روی بلاک چین های خاص و به منظور استفاده از انرژی یا سیستم های مجاز و خصوصی ساخته شده اند، تحریف کند.

آنچه کاملاً واضح است، این است که چگونه بلاک چین و مش انرژی در کنار هم برای ایجاد یک سیستم کارآمدتر و شفاف تر عمل می کنند، اگرچه تنها گذشت زمان نشان می دهد که آیا این فناوری به اندازه کافی قوی است که این سیستم ها بتوانند پذیرش گسترده ای در صنعت داشته باشند.