video thumb

بحران ویروس کرونا عرضه CBDC را تسریع می‌کند؛ وجه نقد دیگر غیرقابل تحمل است!

اپیدمی ویروس کرونا یا کووید ۱۹ اقتصاد جهانی را به سمت یک رکود بزرگ سوق می دهد، اما ممکن است یک شانس طلایی در این زمینه برای صنعت ارزهای دیجیتال

به نظر می رسد استفاده از پول نقد این روزها رو به زوال است، به ویژه در حال حاضر، زیرا مردم به طور فزاینده ای نسبت به لمس سطوح آلوده به ویروس احتیاط می کنند. در عین حال، برخی از بانک های مرکزی در حال ارزیابی مجدد استراتژی های خود به نفع ارزهای دیجیتال هستند که به عقیده آنها ممکن است مزایای بیشتری از جلوگیری صرف از گسترش این ویروس داشته باشد. بنابراین، چقدر احتمال دارد که در آینده ای نزدیک یک ارز دیجیتال بانک مرکزی عرضه شود؟

ارز دیجیتال بهداشتی تر از پول نقد

CBDC ها یا ارزهای دیجیتال ملی، دارایی های دیجیتالی هستند که توسط یک قانون گذار فدرال صادر، نظارت و تنظیم می شوند. CBDC ها پول فیات را به صورت دیجیتال ارائه می دهند. هر واحد ارز دیجیتال بانک مرکزی معادل دیجیتال ایمن از پول کاغذی عمل می کند و می تواند مبتنی بر بلاک چین یا نوعی دیگر از فناوری دفتر کل توزیع شده باشد، اما شایان ذکر است که پیاده سازی و انگیزه های این برنامه ها به کشورها بستگی دارد.

به نظر می رسد ارز دیجیتال بانک مرکزی یک مفهوم به طور فزاینده ای محبوب در بین بانک های مرکزی است. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ که توسط بانک تسویه حساب های بین المللی صادر شده است، حدود ۷۰ درصد از مقامات مالی در سراسر جهان در حال تحقیق در مورد اثرات بالقوه ای بودند که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می توانند بر اقتصاد کشورها داشته باشند. گفتنی است که بانک تسویه حساب های بین المللی، یک سازمان مستقر در سوئیس است که اعضای آن متشکل از ۶۲ بانک مرکزی جهان می باشند.

در طول این اپیدمی، این درصد حتی می تواند بیشتر شود، زیرا کشورهایی مانند انگلستان، جایی که پول نقد و استفاده از دستگاه خودپرداز تنها طی چند روز در ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است، ممکن است به دنبال گزینه های دیگری باشند. حتی در آلمان، جایی که پول نقد در آنجا محبوب تر از کشورهای همسایه است، اخیراً در پرداخت های بدون تماس افزایش مشاهده شده است. مقامات ارشد مانند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اکنون برای خرید مواد غذایی خود از کارت های بدهی استفاده می کنند.

این شرایط، سؤال را ایجاد می کند که آیا پول فیزیکی واقعاً خطرناک است؟ در این مرحله، دشوار است که بگوییم اسکناس ها بیماری را منتقل می کنند، با توجه به اینکه ویروس کووید۱۹ هنوز هم در دست تحقیق و بررسی قرار دارد. کریستین تیت- بورکارد (Christine Tait-Burkard)، یک متخصص عفونت در موسسه روزلین در دانشگاه ادینبورگ، توضیح داد که این خطر نسبتاً کم است ، “مگر اینکه کسی از یک اسکناس در هنگام عطسه استفاده کند.”

مطابق مقاله اخیر بانک تسویه حساب های بین المللی که به گزارش های پزشکی اشاره دارد، خطر انتقال از طریق تماس با پایانه های کارت اعتباری و پایانه شعبه یا PIN PAD ها نیز وجود دارد که ممکن است خطر آنها در مقایسه با پول فیزیکی برای سلامتی انسان ها بیشتر باشد.

در هر صورت، میزان هشدارهای مربوط به ویروس کرونا باعث ترس و وحشت شدیدی شده است. به عنوان مثال ، مردی در کره جنوبی سعی کرده است ۱٫۸ میلیون وون (۱۵۰۰ دلار) را در مایکروویو ضدعفونی کند و در نتیجه نیمی از این مبلغ به خاطرچنین حرکتی از بین رفت است. در همین حال، تصویری از کسی که روپیه های اندونزی را در یک سطل شستشو می دهد، در توییتر منتشر شده است و در هند ظاهراً شخصی برای پاک کردن اسکناس ها دستگاهی ساخته است. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی مجبور شده است گزارش هایی را که مربوط به استفاده از “اسکناس های کثیف” می شود را از بین ببرد.

با این حال، این فقط مردم نیستند که شروع به دوری از پول نقد کرده اند. در ماه فوریه، بانک خلق چین به کلیه بانک های محلی دستور داد تا با استفاده از نور ماوراء بنفش و درجه حرارت بالا، پول ها را ضد عفونی کنند و سپس آن را به مدت هفت تا ۱۴ روز نگه دارند. بنا بر گزارش ها، اقدامات مشابهی در روسیه نیز اعمال شد زیرا از مشتریان و کسب و کارها خواسته می شد تا به جای وجه نقد از پرداخت های دیجیتالی استفاده کنند و از بانک ها خواسته شد تا میزان روبل های فیزیکی در گردش را محدود کنند. روش های مشابه در کشورهای دیگری مانند، هند، اندونزی و جورجیا نیز به کار رفته است.

CBDC ها روی کار می آیند، اما آیا آنها به جلوگیری از انتقال ویروس کمک می کنند؟

خطر گسترش ویروس کووید ۱۹ از طریق وجه نقد، در حال حاضر انگیزه مقامات برای در نظر گرفتن گزینه های دیجیتالی است. ماریون لابور (Marion Laboure)، استراتژیست دویچه بانک اظهار داشت: یک راه حل خوب در این زمینه تغییر اجتناب ناپذیر به سمت [پول دیجیتال] است. “

به نظر می رسد که محققان BIS با این نظر موافق هستندآنها عنوان کردند: صرف نظر از اینکه این نگرانی ها توجیه پذیر هستند یا خیر، تصوراتی مبنی بر گسترش ویروس از طریق پول نقد ممکن است باعث تغییر شیوه های پرداخت توسط کاربران و بنگاه ها شود. این محققان در گزارش اخیر خود ادعا کردند:
از این رو، این ویروس همه گیر ممکن است تقاضا برای CBDC ها را در کانون توجه بیشتری قرار دهد و ارزش دسترسی به وسایل پرداخت متنوع و نیاز به هرگونه وسیله پرداخت را در مقابل طیف گسترده ای از تهدیدات مقاوم برجسته سازد.

به گفته جان پل اشنابپر-کاستراس (John Paul Schnapper-Casteras)، بنیان گذار Schnapper-Casteras PLLC – یک موسسه حقوقی که در حال تحقیق در مورد CBDC ها در میان سایر پدیده های دیجیتالی است – ارزهای دیجیتال مزایای بیشتری را برای یک اقتصاد مبتلا به ویروس به همراه دارد. اشنابپر-کاستراس در اظهارنظری به کوین تلگراف توضیح داد: سرعت پرداخت و توزیع آسان آنها نیز می تواند به عنوان عاملی مهم تلقی شود. وی عنوان کرد:

دو ویژگی مهم باعث می شود CBDC ها به عنوان یک ابزار سیاست گذاری کارآمد و نسبتاً جذاب باشند: سرعت پرداخت و پول هلیکوپتری (تزریق پول به اقتصاد کشور). این موارد به ویژه در بحران فعلی مفید خواهند بود، زیرا یک دولت می تواند سریعاً پرداخت های مستقیم را به شهروندان ارسال کند (در مقایسه با تأخیرهای طولانی در صدور چک، بازپرداخت مالیات و غیره) و همچنین می تواند امداد هدفمند جغرافیایی و موقتی را ارائه دهد.

شروع استفاده از ارزهای دیجیتال مانند یک به روزرسانی قابل قبول برای سیستم مالی فعلی به نظر می رسد، برخی از بازیکنان تا آنجا پیش رفته اند که پایان پول نقد فیزیکی را به طور کامل پیش بینی می کنند. ادوین باوتیستا (Edwin Bautista)، رئیس و مدیر اجرایی UnionBank فیلیپین ادعا کرد که شیوع ویروس کرونا باعث می شود که بانک ها پول نقد فیزیکی خود را کنار بگذارند. وی گفت: “مطمئناً، این بیماری همه گیر نیاز به دیجیتال شدن همه بانک ها در حال حاضر را افزایش می دهد.”

در واقع، برخی از کشورها اخیراً پیشرفت پروژه های پول نقدی دیجیتال خود را افزایش داده اند. به عنوان مثال در ایالات متحده، اصطلاح “دلار دیجیتال” در سه لایحه جداگانه مربوط به ویروس کرونا که توسط کنگره به عنوان بخشی از قانون CARES بررسی شده بود، ذکر شده است.

کشورهای دیگری مانند کره جنوبی و سوئد اخیراً برنامه های آزمایشی را برای ارزیابی امکان صدور CBDC اجرا کرده اند. بانک مرکزی کره در بیانیه خود توضیح داد که هیچ برنامه فوریای برای عرضه ارز دیجیتال ندارد، اما این طرح آزمایشی تضمین می کند که با توجه به تغییر شرایط بازار، گزینه ای برای انتخاب خواهد داشت.

Riksbank سوئد نیز به نوبه خود اظهار داشت که “استفاده از اسکناس و سکه در جامعه رو به کاهش است”. این بیانیه در گزارش مطبوعاتی در ماه فوریه، هنگامی که اپیدمی ویروس کووید ۱۹ عمدتا در چین واقع شده بود، منتشر شد. این بانک تأکید کرد که در مورد کار گذاشتن پول نقد محتاط است. اشنابپر-کاستراس عنوان کرد: “گفتگ ها پیرامون عرضه CBDC ها در اوایل سال ۲۰۲۰ به طور قابل ملاحظه ای آغاز شده است و شیوع ویروس کرونا نیز باعث بیشتر شده این بحث ها می شود.

نکته قابل توجه این است که چین که پس از تکمیل توسعه عملکرد اساسی یوان دیجیتال به عنوان پیشگام عرضه CBDC به حساب می آمد، پس از مهار مهار شیوع ویروس کرونا در قلمرو خود، اکنون مجددا به سراغ آن می رود. در تاریخ ۴ آوریل، بانک خلق چین بیانیه ای صادر کرد و گفت که “بدون شک” توسعه CBDC را ادامه خواهد داد، این در حالی است که در اوایل همین هفته، بانک مرکزی چین گفته بود که یوان دیجیتال جزو “اولویت های اصلی” این باک می باشد.

با این حال، طبق گفته جان تودارو (John Todaro)، رئیس تحقیقات TradeBlock، در میان شیوع ویروس همه گیر کرونا و تاثی آن بر اقتصاد کشورها چنین پایداری ای در کشورها همه به ویژه در بین کشورهای غربی وجود ندارد. علاوه بر این، تودارو معتقد است که در ملل غربی، قبل از پیشبرد بحث ها، فشار بیشتری به سمت کانال های پرداخت نقدی غیرفیزیکی مشاهده خواهد شد، وی با بیان اینکه دولت ها به احتمال زیاد به دنبال حل سریع بحران فعلی هستند، اضافه کرد:

اپیدمی ویروس کووید ۱۹ می تواند دولت ها را وادار کند تا روند داخلی راه اندازی CBDC ها را طی کنند، اما من انتظار ندارم که این مسئله اولویت آنها باشد. نه تنها دولتها وظیفه دارند با چالش های قابل توجهی در زمینه های بهداشت و درمان و هم در جبهه های اقتصادی در مبارزه با شیوع این ویروس مبارزه کنند، بلکه در حال حاضر کانال های پرداخت الکترونیکی نیز وجود دارند که استفاده بیشتر از آنها، می تواند استفاده از پول نقد فیزیکی و میکروب هایی را که آنها حمل می کنند، محدود کند.

ممکن است عرضه CBCD به زمان بیشتری نیاز داشته باشد

در حالی که علاقه جهانی به CBDC ها در طی چند ماه گذشته به اوج خود رسیده است، بعید به نظر می رسد که ارزهای دیجیتالیقبل از پایان این اپیدمی عرضه شوند. در ژانویه سال ۲۰۲۰، قبل از آنکه سازمان جهانی بهداشت شیوع این ویروس را به عنوان یک بیماری همه گیر تشخیص دهد، بانک تسویه حساب های بین المللی یک نظرسنجی را در بین ۶۶ بانک مرکزی انجام داد که ۷۵ درصد از جمعیت جهان و ۹۰ درصد از بازده اقتصادی را در بر می گیرد. طبق نتایج به دست آمده، تنها ۱۰ درصد از بانک های مرکزی اظهار داشتند که احتمالاً در کوتاه مدت CBDCخود را صادر می کنند، این در حالی است که ۲۰ درصد از بانک ها آماده است تا ارزهای دیجیتال را در کوتاه مدت بصورت گسترده عرضه کنند.

دو مدافع قابل توجه برای عرضه دلار دیجیتال یعنی جی کریستوفر جیانکارلو (J. Christopher Giancarlo) و دانیل گورفین (Daniel Gorfine)، که در گذشته در کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده فعالیت می کردند، اخیراً در مصاحبه با کوین تلگراف تأکید کردند که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی موضوعی ظریف هستند که نمی توان در صدور آنها عجله کرد. به طور خاص، جیانکارلو خاطرنشان کرد: هرچند دلار دیجیتال در مواقع بحرانی مفید باشد، اما توسعه آن نیاز به زمان بیشتری دارد. وی افزود: “باید در تلاش برای راه اندازی چیزی به بزرگی این بحران بسیار محتاط باشید.”

علاوه بر این، میزان علاقه به CBDC ها ممکن است که هنگام رویارویی با شیوع ویروس کووید ۱۹ کمرنگ شود. همانطور که کنستانتینوس استیلیانو (Konstantinos Stylianou)، استادیار دانشگاه لیدز به کوین تلگراف پیشنهاد کرد:

انگیزه اصلی ایجاد CBDC ایجاد یک شیوه پرداخت بهداشتی تر نبوده و یا اینکه آنها به عنوان مکانیسم های تقویت نقدینگی یا افزایش نقدینگی در نظر گرفته نشده بودند، چیزی که اکنون دنیا به آن نیاز دارد. هنگامی که شرایط اپیدمی یک نگرانی فوری باشد، مسائلی که موجب به تعویق افتادن عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی می شده اند، مجددا بازخواهند گشت.

در نتیجه، استیلیانو معتقد است، بعید به نظر می رسد که ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده ای نزدیک عرضه شود ، یا اینکه کسی به طور ویژه آن را به عنوان راهی برای مقابله با این بیماری همه گیر در نظر بگیرد. وی توضیح داد:

سیستم مالی در حال حاضر در یک آشفتگی بزرگ به سر می برد که معرفی یک ابزار بی سابقه مالی که حتی در مواقع عادی نیز ریسک پذیر بود، نه محتاطانه بعید به نظر می رسد.

بنابراین، CBDC ها در نهایت به واقعیت تبدیل می شوند. استاد دانشگاه لیدز می گوید: “این مانند پیش بینی وجود اتومبیل های پرنده است.” اشنابپر -کاستراس عنوان کرد که برخی از اشکال ارزهای دیجیتال مستقل “مطمئناً اتفاق می افتند”، اما وی معتقد است که ممکن است این ارزها از نظر ماهیت تا حد زیادی متفاوت باشند، “وقتی آنها در مقیاس بزرگ عرضه شوند، چه کسی آنها رهبری می کند و چه اهداف و ارزش های سیاسی را در یک کشور معین به خدمت خواهند گرفت.

در همین حال، تادارو احتمال عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی حتی در “۶ ماه آینده” را نیز ناممکن ندانست، و عنوان کرد که چنین ارزی در آسیا عرضه خواهد شد. وی در این باره عنوان کرد:

در چندین کشور آسیای شرقی توسعه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی برای مدت قابل توجهی ادامه داشته است و می توانیم در ۶ ماه آینده شاهد یک حرکت دقیق و آهسته از یکی از این کشورها باشیم. من معتقدم، کشورهای بزرگ غربی، با وجود آزمایش هایی که انجام داده ند، اما تا آماده عرضه یک ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده ای نزدیک نیستند.