video thumb

وضعیت بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال در بحبوحه شرایط ویروس کرونا چگونه است؟

برخی از تاجران و فعالین حوزه ارزهای دیجیتال

به دلیل ترس هایی که در خصوص احتمال، تخریب اقتصاد در پی شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا وجود دارد، برخی از ارزهای دیجیتالی که شناخته شده تر هستند، بیشتر دچار شیب نزولی شده اند. قیمت بیت کوین، به عنوان بزرگترین سکه در بازار ارز، بر اساس گزارش CNBC به نسبت روز گذشته، ۴۰ درصد ریزش ارزش داشته است. سایر ارزهای دیجیتالی نیز، شدیدا تحت ریزش قرار دارند. بنابر استانداردهای قیمتی که مورد بررسی و پیگیری کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) نیز هست، اتریوم، ریپل(XRP) و لیت کوین نیز متعاقبا دچار ریزش های شدید قیمتی شده اند.

در حال حاضر بیت کوین کماکان جایگاه خود را در میان محبوب ترین ارزهای دیجیتالی، در وب سایت های معامله ارز دیجیتال حفظ کرده است. به جز طلا، که به شکل فیزیکی استخراج می شود، بیت کوین نیز با قدرت رایانه ای استخراج شده است. غالب بیت کوین ها بر پهنه تکنولوژیکی ای که به عنوان بلاک چین شناخته می شود، گسترده شده اند که این بلاک چین ها نقل و انتقالات را برروی خود ثبت می کند.

ارزهای دیجیتال، غالبا علیه سودآوری سیستم های مالی سنتی، کار می کند، آن ها بدون نیاز به بانک ها کار خود را انجام می دهند و برخی از افراد که از بازار سهام و بورس سنتی آسیب دیده اند، به این بازار دیجیتال تغییر مسیر می دهند. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا بیت کوین و سرمایه گذاری بر روی آن دارایی امن محسوب می شود؟ چرا قیمت ها در ارزهای دیجیتال به سرعت تغییر می کند؟ و احتمالا در آینده چه چیزی رخ می دهد؟

سیمون پیترز، تحلیلگر و کارشناس ارزهای رمزنگاری در پلت فرم سرمایه گذاری eToro گفته: سابقا در تنگناهای زمانی، داشتن ارزهای دیجیتالی به عنوان یک دارایی امن محسوب می شد. به نظر می رسد که سرمایه گذاران، در صورتی که ویروس کرونا گستردگی اش بیشتر شود، تمایل دارند تمام بیت کوین خود را به نقدینگی تبدیل کنند.

وی افزود: در زمان بلاتکلیفی، بسیاری از سرمایه گذاران به این فکر می کنند که احتمالا داشتن پول نقد یا طلا عقلانی تر است از این که ارزهای مجازی ای مانند بیت کوین داشته باشیم. در حالی که ممکن است دیگران به دنبال آزادسازی پول نقد برای سرمایه گذاری در سهام باشند، تا به هنگام بهبود اوضاع سود بیشتری به دست بیاورند.

بازارهای مالی به صورت گسترده در واکنش به شیوع ویروس کرونا و رسیدگی استراتژیک به گسترش آن، متوقف شده اند. بیش از ۱۲۸ هزار نفر در سراسر دنیا تاکنون به این ویروس مبتلا شده اند و بیماری منجر به مرگ بیش از ۷ هزار نفر در دنیا شده است. این مسئله منجر به تخریب عمومی ساختار های اقتصادی شرکت ها شده و وقایع جدید را به وجود آورده است.

یک هفته نامه دیروز در گزارشی نوشته بود که سرمایه گذاران با صحبت ها و کنش های دونالد ترامپ، مبنی ایجاد محدودیت برای سفرهای فی مابین آمریکا و اروپا، تحت تاثیر قرار نگرفته اند.

ادوارد اسنودن، افشاگر مسائل مربوط به آژانس امنیت ملی (NSA)، شخصی که به نظر می رسید به سقوط ناگهانی ارزش ارزهای دیجیتال بی تفاوت است، پس از رخداددهای اقتصادی‌ای که به واسطه ویروس کرونا رخ داده و باعث سقوط ارزش بورس و ارز و … شده است، چنین توئیت کرد که «این اولین بار در این مدت است که من به این فکر افتادم که بیت کوین بخرم. این سقوط بیش از حد وحشتنام و مشکوک است»

دانیل وولفورد، که یک تاجر بیت کوین و رئیس سابق امنیت سایبری بلاک چین های LLC است، به نیوزویک گفت که بازارهای وسیع تر و پلت فرم های تبادل رمزنگاری به راحتی توسط «نهنگ ها» دست کاری می شوند. نهنگ ها افرادی  اند که مقادیر زیادی از رمزنگاری را در اختیار دارند و می توانند با عرضه و تقاضا آشفتگی کنند.

او چنین توضیح می دهد که نهنگ ها می توانند بسیار احساسی و احتکارگر باشند. اما آن ها می توانند مقصر اصلی بی ثباتی در وب سایت هایی باشند که برای تجارت ارزهای رمزپایه و دیجیتالی مورد استفاده هستند. ولفورد گفت: آن ها به سرعت اجازه می دهند تا هرچیزی که برای آن ها آورده ای ایجاد می کند، مانند خرید و فروش، اما برداشت از حساب را بسیار کند می کنند. برخی از مبادلات به مردم اجازه می دهد تا مردم با برخی از اهرم ها و گزینه ها وارد تجارت شوند که چرخه وسیعی از واکنش ها را ایجاد می کند. آن ها مردم را به این مبادلات معتاد می کنند. صرافی ها منبع حجم های جعلی هستند زیرا مردم می توانند به جای این که با یکدیگر وارد معامله شوند، با صرافی ها تجارت کنند.»

وولفورد این ادعا که بیت کوین دارایی امن و بلند مدت نیست را رد می کند و تا آنجایی که وی می داند، برخی از کاربران ممکن است که در شرایط کنونی این انتخاب را  داشته باشند که ضرر های خود را کاهش دهند. وی چنین تفسیر می کند که کاهش شدید قیمت بیشتر از آن که منفی باشد، مثبت است، که ما آن را دست ضعیف می نامیم. وقتی که مردم گریان می شوند من شروع به خرید می کنم. وقتی که ۱۰۰۰ دلار ارزان می شود مردم این را بدترین اتفاق می دانند و شروع به فروش می کنند ولی برای من بهترین اتفاق است چرا که با ۱۰۰۰ دلار ارزانتر خرید می کنم.

سرمایه گذاران اکنون منطبق با نمودارهای ثبت قیمت در زمان واقعی هستند. اما با بسیاری از عوامل که در بازی وجود دارد، در نمودارهایی ثبت شده اند که مقادیر قیمت را در زمان واقعی ثبت می کنند. اما با وجود عوامل زیادی که در بازی وجود دارد، پیش بینی اتفاقات بعدی برای هر تحلیلگر ارز رمزنگاری بسیار دشوار است.

چارلز هایتر، مدیر عامل پلت فرم ردیابی کریپتو شیر Crypto Share گفت: “بیت کوین هنوز بدیع است و به عنوان وسیله ای برای انتقال سریع ارزش از هر فردی به شخص دیگر بسیار ارزشمند است، اما ارزش عالی آن در نگه داشتن آن است نه مبادله آن»

نظریه این است که با گذشت زمان، تغییر می کند، اما کاملاً واضح است که ارزهای رمز پایه و دیجیتال در حال حاضر بازارهای نوظهور تکه تکه ای هستنند که داستان طلای دیجیتال را برآورده نمی کند. گفته می شود، از بازارهای سنتی پشتیبانی می شود و بیت کوین یک بازار کاملاً آزاد است.