video thumb

ارزهای دیجیتال راهکاری برای عبور از تحریم های آمریکا

گزارشی که در ادامه می آید بر اساس تحلیلی از رابرت موگیلنیکی، محقق موسسه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مقیم در واشنگتن است. این نگارش تحلیلی سعی کرده ضمن نگاه به روند رشد ارزهای دیجیتال

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال در ایران، پلت فرم یک بلاک چین به نام ایران رسکیو بیت (IranRescueBit) را ساخته اند  که توسط آن بتوانند در دست یابی به بیت کوین، اتریوم و لیت کوین تسهیل گری نمایند. حرکتی که خبر از به حاشیه راندن قلب لشکر ادعاهای ترامپ با نام کمپین « فشارهای حداکثری بر ایران» را می دهد.

اهمیت این پلت فرم در چیست؟

هدف اعلام شده این پلتفرم دور زدن تحریم های ایالات متحده است که از رسیدن کمک های بین المللی به جمعیت هلال احمر ایران به دنبال خسارات ناشی از سیل های بهاری در ایران، جلوگیری کرده است. ولی به نظر می رسد، توسعه دهندگان این پلت فرم در پی گسترش دامنه کاری آن هستند.

این پلت فرم در چه مرحله ای قرار دارد و کجا ایستاده است؟

ایران می تواند با بهره برداری و مبادلات ارزهای دیجیتال، صرافی های ارزهای رمز پایه و دریافت حق العمل و با استفاده از سایر اپلیکیشن های ارزهای دیجیتال و رمز پایه، برای دور زدن تحریم ها، تسهیل گری مالی و افزایش تاب آوری شرکت های ایرانی در عرصه اقتصاد جهانی، اقدام نماید.

اما در این میان دپارتمان خزانه داری امریکا طی اعلامیه ای بیان کرد که تمام صرافی های ارز دیجیتال که به نحوی با فعالان حوزه سایبری ایران همکاری داشته باشند مورد هدف تحریم امریکا قرار خواهند گرفت و با این اعلامیه به آن ها هشدار داد. در این میان، سازمان جهانی ارزهای رمز پایه و دیجیتال در تلاش هستند تا سپری را برای محافظت از اپلیکیشن ها و پلت فرم هایی که مورد استفاده جرایم سایبری و اهداف نامشروع قرار می گیرند، اجرا کنند.

ایرانیان در اصل با یک آگاهی وهوشیاری در حال نزدیک شدن به عرصه ارزهای دیجیتالی هستند. نقل و انتقالات آن ها به صورت غیر متمرکز و ناشناس است و این باعث ارعاب و ایجاد نگرانی در میان ناظران بین المللی شده است. اما اقدام ایران در خصوص ساخت پلت فرم رسکیوبیت (IranRescueBit) به جمهوری اسلامی ایران در واقع پیشنهاد تسهیل گری و آسان گیری در خصوص ارزهای دیجیتال و سیاستگذاری های پیرامون آن را می دهد. در این مورد خاص حتی می بینیم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه درگیری تنگاتنگی با این پلت فرم ندارد و گزارشی از این برخوردها منتشرنشده است.

در ماه ژوئن ایران ادعا کرد که، با افزایش روند استخراج بیت کوین یا ماینینگ، فشار کاهش ناپذیری به سیستم برق یارانه ای دولت وارد شده است. در ماه جولای، مقامات رسمی ایران اعلام کردند که یک ارز دیجیتال داخلی می تواند دارایی های مسدود شده بانک های داخلی را آزاد کند . این نظارت توسط بانک مرکزی ایران و حمایت از ذخایر طلا انجام می شود.

نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی معافیت مالیاتی ارزهای دیجیتال را بر اساس لایحه معافیت‌های مالیاتی بررسی کردند. در این جلسه  در نهایت رمز ارزش‌ها یا دارایی‌های توکنایز شده بر اساس دارایی‌های غیرمنقول یا با پشتوانه کامل طلا از عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شدند و ارزهای دیجیتال خارجی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط نیز از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند.

مواظب چه باید باشیم؟

جمهوری اسلامی ایران علیرغم رویکردی که در ابتدا محتاطانه عمل می کرد، احتمالاً با یک صنعت رمزنگاری ویژه قادر به مختل کردن تحریم ها خواهد بود. دولت آمریکا و وزارت خزانه داری ایالات متحده امریکا، چگونگی استفاده بازیگران سایبری ایرانی از سیستم عامل های نوظهور رمزنگاری را تحت کنترل قرار می دهند، زیرا دامنه ی کارزار فشار، بیش از این که سوخت های فسیلی را شامل شود، رویکرد خود را معطوف به دارایی های دیجیتالی کرده و دامنه آن تا به این حد گسترش یافته است.

بررسی بیشتر ایالات متحده در مورد برنامه های ارزهای دیجیتال، در منطقه خلیج فارس و کشورهای همسایه حاشیه نظیر بحرین و امارات متحده عربی نشان می دهد که این کشورها در صنایع ارزهای دیجیتال درحال رشد سریع هستند. همین مسئله نشان می دهد که گسترش ارزهای دیجیتالی در سراسر جهان باید شامل سیاست هایی شود که مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تحت نظارت شدید داشته باشد.