video thumb

ویروس کرونا و قیمت بیت کوین ؛ آیا چین انحصار خود را در فرآیند استخراج بیت کوین از دست می‌دهد!

بر اساس گزارش های منتشر شده، قیمت بیت کوین

عملکرد بازار ارزهای دیجیتال. منبع: Coin360

شبکه بیت کوین پیش از این و در تاریخ ۱۲ مارس به قیمت ۳٫۸۰۰ دلار رسیده بود، این افت پیامدهای زیادی در شبکه بیت کوین به همراه داشت. این افت برخی از ماینرهای بیت کوین را وادار کرد که تا به دلیل بی ثمر بودن فرآیند استخراج، عملیات خود را متوقف کنند.

از آنجا که ماینرها برای ادامه فعالیت خود باید هزینه های میزبانی و برق را پرداخت کنند و اغلب به عملکرد کوتاه مدت تجهیزات خود تکیه می کنند، این افت به بزرگ ترین کاهش سختی بیت کوین از سال ۲۰۱۱ منجر شد. با این حال، به نظر می رسد که شیوع ویروس کرونا و افت شدید ارزش بیت کوین ممکن است برخی مناطق را بیش از سایر مناطق تحت تأثیر قرار داده باشد.

ماینرهای چینی فعالیت خود را متوقف می کنند

همانطور که اخیراً توسط نشریه چینی Securities Daily گزارش شده است، بیش از ۴۰ عملیات استخراج تأسیس شده مجبور شده اند که تعداد زیادی از انتی ماینرهای S9s که نسل قدیمی محصولات محبوب انتی ماینر بیت مین می باشند را خاموش کنند و سودآوری نداشته باشند. یکی از اعضای صنعت به این نشریه گفت: “براساس داده های F2pool” تقریباً ۲٫۳ میلیون انتی ماینر S9 از تاریخ ۱۰ مارس خاموش شده اند. “

به نظر می رسد که این کاهش قیمت بیت کوین ماینرهای چینی را بیشتر به دلیل اینکه از دستگاه های S9s و تجهیزات قدیمی استفاده می کرده اند، تحت تأثیر قرار داده است. قیمت برق برای ماینرها در چین از ۰٫۰۳ تا ۰٫۰۵ دلار در هر کیلووات ساعت متغیر است. حتی برای سودآوری ماینرهایی که نرخ متوسط ۰٫۰۴ دلار در هر کیلووات ساعت را برای برق پرداخت می کنند نیز، قیمت بیت کوین باید ۵،۱۳۶ دلار باشد.

مت د سوزا (Matt D’Souza)، مدیرعامل شرکت Blockware Solutions در این باره به کوین تلگراف اظهار داشت:

این سقوط باعث شد که ریگ های قدیمی سودآوری خود را از دست بدهند. اگر استخرها را رصد می کنید. بسیاری از استخرهای آسیایی هش خود را از دست داده اند و این اتفاق برای استخرهای آمریکایی رخ نداده است. این مسئله نشان می دهد که این ماشین آلات در شرق بودند که تعطیل شدند، نه آمریکای شمالی. این تجهیزات قدیمی در شرق وجود داشت و در نهایت این قیمت بیت کوین بود که باعث می شد تا تجهیزات سودآوری خود را از دست بدهند و جبور به خاموشی شومند.

تأثیر ویروس کرونا بر ماینرهای مستقر در چین

این بیماری همه گیر به دلیل تأثیری که بر قیمت بیت کوین و تقریباً در مورد هر دارایی دیگری گذاشته، به طور غیرمستقیم ماینرها را تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری همه گیر نیز به طور گسترده ای در منطقه تأثیر گذاشته است و با قطع شدن زنجیره های تأمین، عرضه ماشین آلات را سخت تر می کند. د سوزا در این باره توضیح داد:

“من فکر می کنم که ویروس کرونا بر افت نرخ هش تأثیر گذاشته است، زیرا زنجیره های عرضه جهانی را مختل کرده است. بنابراین ماینرها نمی توانند ریگ های استخراج را به سرعت دریافت کنند. تنظیم سختی، مشکل سخت تری بود، زیرا ارائه ریگ های نسل جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاده است. “

این بیماری همه گیر نیز در بازار تجهیزات استخراج دست دوم نیز تأثیر قابل توجهی داشته است که همواره زیرمجموعه شناخته شده صنعت استخراج بوده است. وو تانگ (Wu Tong)، معاون کمیسیون بلاک چین در وزارت تجارت چین، پیش تر از این امر آگاهی یافته بود. وی اخیرا در گفتگو با Securities Daily عنوان کرده است:

تحت تأثیر این بیماری همه گیر، سختی نگهداری، نوسازی و ادامه تولید ماشین های استخراج بیشتر شده است و سقوط قیمت باعث فروش بسیاری از دستگاه های استخراج شده است. جریان فروش ماشین آلات استخراج پیش از این رخ داده است و قیمت فروش هر دستگاه استخراج به طور میانگین ۳۰ درصد الی ۵۰ درصد کم تر از قبل از وقوع جشنواره بهار است. “

چرا این امکان وجود دارد که ماینرها از چین خارج شوند

چین از زمانی که وارد صنعت استخراج شده است، برای یک مدت زمان طولانی رهبر بازار بوده است و بررسی ها نشان می دهند که اکثریت نرخ هش بیت کوین را تحت کنترل خود دارد. تسلط چین عمدتاً به دلیل پایین بودن قیمت برق این کشور و تولید کنندگان پیشرو مانند بیت مین و ای بنگ بر می گردد.

این شرایط نه تنها باعث می شود که عملیات استخراج بیت کوین پیشرفته باشد بلکه باعث می شود که به سرعت به تجهیزات نسل جدید و ارزان دسترسی پیدا کند، بلکه برای عملیات های کوچکتر نیز امکان استفاده طولانی تر از تجهیزات قدیمی و دستیابی به آنها را با قیمت های پایین تر فراهم می کند.

با این حال، همچنان که بیت کوین همچنان به بلوغ خود ادامه می دهد و توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می کند، سایر کشورها ممکن است دارای ویژگی های متفاوتی باشند که همین امر باعث ثبات موقعیت چین در زمینه استخراج می شود.

جوانب مثبت و منفی استخراج در شرق

تجهیزات قدیمی استخراج مانند انتی ماینرS9  به کشورهایی مانند ونزوئلا که دارای انرژی ارزان تر و سایر منابع انرژی یارانه ای نیز هستند، منتهی می شوند. اما قیمت تنها عامل این مسئله نیست، زیرا سرعت اینترنت نیز مهم است که برای کشورهایی مانند ایالات متحده یک آپشن محسوب می ود.

قدرت خرید بالاتر و توانایی افزایش سرمایه ممکن است باعث دسترسی ماینرهای جدید در کشورهای غربی به تجهیزات استخراج نسل جدید شود. برای نمونه، می توان به Blockware Mining اشاره کرد که با وجود بالاتر رفتن قیمت برق در ایالات متحده با ۱۸۰ پتاهش در هر ثانیه عملیات استخراج را ادامه داده و ادامه می دهد.

علاوه بر این، دولت چین از عدمم نمایان کردن بی علاقگی خود در مورد ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین خودداری نکرده است. این کشور در زمینه برخورد شدید با صرافی ها و بسیاری از عملیات غیرقانونی استخراج سابقه دار است. از سوی دیگر، ایالات متحده با قانون گذاری صنعت ارزهای دیجیتال جلوتر از منحنی قرار گرفته است، که این مسئله ممکن است در آینده عامل تعیین کننده ای باشد.

مطمئناً برای شرکت هایی مانند بیت مین و ای بنگ که تقاضای خود را برای قرار گرفتن در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ ارسال کرده اند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند نیز چنین بوده است.

لحظه ای مهم برای صنعت استخراج

به طور کلی، ممکن است که ما شاهد تغییر در صنعت استخراج باشیم، خصوصاً با وقوع لحظه هایی مانند رویداد نصف شدن پاداش استخراج (هاوینگ) و شیوع ویروس همه گیر کرونا.

تمرکزگرایی این صنعت با استقبال مواجه خواهد شد، زیرا بسیاری نگرانی خود را نسبت به متمرکزسازی استخراج بیت کوین ابراز کرده اند. اما در حال حاضر، چین همچنان به صدرنشینی خود ادامه می دهد.