video thumb

سختی استخراج بیت کوین ، دومین کاهش تاریخی خود را تجربه می‌کند!

لیست عناوین این مطلب

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که یکی از معیارهای اصلی رقابت در بین ماینرهای بیت کوین

افت سختی نشان از این دارد که برخی از ماینرها برای حل مشکلات ریاضی برای کسب بیت کوین های تازه استخراج شده (BTC) از رقابت خارج شده اند، زیرا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال باعث شده است تا این فعالیت کمتر سودآوری داشته باشد. طبق گفته ها، این افت می تواند به نفع کسانی باشد که تصمیم به ماندن در این عرصه دارند، زیرا وجود رقبای کمتر به معنای این است که ماینرهای بیت کوین بازده روزانه بیشتری را کسب می کنند.

بزرگ ترین شبکه بلاک چین جهان از نظر ارزش سرمایه گذاری در بازار، سختی استخراج خود را در تاریخ ۲۶ مارس در ساعت ۳:۰۰ به وقت جهانی به ۱۳٫۹۱ تریلیون رسانید که نسبت به چرخه قبلی ثبت شده در تاریخ ۹ مارس که ۱۶٫۵۵ تریلیون بود، کاهش یافته است. در دو هفته گذشته قیمت بیت کوین یک کاهش بی سابقه در طول ۷ سال اخیر را شاهد بوده و از آن زمان تاکنون فقط تا حدودی بهبود یافته است.

فرآیند استخراج به کامپیوترهای تخصصی و قدرتمندی احتیاج دارد که مقادیر زیادی از برق را مصرف می کنند و این کسب و کارها معمولاً با فروش یا وام گرفتن بیت کوین خود این قبض های سنگین را پرداخت می کنند.

کاهش قیمت بیت کوین همه دستاوردهای توان محاسباتی این دارایی دیجیتال را از سه ماه گذشته پاک کرده است. شرایط به ویژه در مورد اپراتورهای استخراج که با تجهیزات قدیمی تر مانند انتی ماینر S9 بیت مین و سایر مدل های مشابه آن مشغول به کار بودند، سخت بود.

سومین افت بزرگ در سختی استخراج بیت کوین ۱۵٫۱۳ درصد بود که در دسامبر ۲۰۱۸ در میان سقوط قیمت در آن زمان ثبت شد. بیشترین افت سختی در تاریخ بیت کوین به اکتبر ۲۰۱۱ باز می گردد.

سختی شبکه بیت کوین هر دو هفته یکبار و پس از ساخته شدن هر ۲۰۱۶ بلاک تغییر می‌ کند. سختی شبکه بیت کوین هر ۱۴ روز تغییر می ‌کند تا متوسط تولید بلاک در حدود ۱۰ دقیقه حفظ شود.

وقتی مقدار قابل توجهی از توان محاسباتی در شبکه در طی یک چرخه ۱۴ روزه خارج شده است، مدت زمان باقی مانده ماینرها را برای تولید ۲،۰۱۶ بلوک افزایش می دهد. به همین ترتیب، فرآیند استخراج شبکه بیت کوین در چرخه بعدی دوباره به ۱۰ دقیقه می ‌رسد.

به طور مشابه، اگر مقدار قابل توجهی از قدرت پردازش در هر چرخه به شبکه وصل شده باشد و فاصله متوسط تولید بلاک را کوتاه کند، شبکه در چرخه بعدی سختی خود را افزایش می دهد. در نتیجه، ماینرها در زمان شدت گرفتن رقابت، بیت کوین کمتری تولید می کنند.

زمان بندی بد

آنچه اوضاع را برای اوپراتورهای استخراج در ۱۷ روز گذشته بدتر کرده است این است که سختی استخراج در ۹ مارس به اوج خود رسیده است – فقط چند روز قبل از سقوط قیمت ۱۲ مارس – با این حال هنوز بیش از دو هفته از آنکه بتواند خودش را اصلاح کند فاصله دارد.

سقوط قیمت اخیر بیت کوین، همراه با رکورد رقابت برای استخراج در آن زمان باعث شده است که بیش از دوهزار مدل قدیمی دستگاه استخراج بیت کوین نتوانند در دو هفته گذشته سود روزانه خود را به دست آورند، براساس داده های استخر استخراج f2pool، فرض بر این است که هزینه برق به طور متوسط. ۰٫۰۵ دلار در هر کیلووات ساعت می باشد.

همچنین میانگین توان محاسباتی تولید شده توسط تمام دستگاه های استخراج در شبکه بیت کوین طی دو هفته گذشته نیز از ۱۱۸ اگزاهش در ثانیه (EH / s) در اوایل ماه مارس کاهش یافته و در حال حاضر به حدود ۹۹ اگزاهش در ثانیه رسیده است.

کریس ژو (Chris Zhu)، بنیان گذار و مدیر ارشد عملیات استخر استخراج چینی PoolIn در تاریخ ۱۲ مارس، به دنبال سقوط قیمت بیت کوین عنوان کرد که انتظار دارد با توجه به کاهش نرخ هش در چندین استخر استخراج بزرگ در آن زمان، نرخ هش شبکه در هفته های آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

این امر منجر به افزایش متوسط فاصله تولید بلاک در حدود ۱۲ دقیقه شده است و متعاقباً مدت زمان این دوره را به ۱۷ روز افزایش داده است، به این معنی که اپراتورهای استخراج فعلی باید سه روز بیشتر از معمول منتظر بمانند تا بتوانند بیت کوین بیشتری را استخراج کنند، در حالی که هنوز مجبور به پرداخت هزینه برق هستند.

با توجه به داده های PoolIn، با افت قابل توجه سختی استخراج در چرخه فعلی و افزایش قیمت بیت کوین به بیش از ۶،۶۰۰ دلار، تجهیزات استخراج قدیمی مانند انتی ماینر S9 بیت مین قادر به سودآوری متوسط روزانه هستند.

در عین حال، همانطور که جدیدترین و قدرتمندترین ماینرهایی که از اواخر سال ۲۰۱۹ توسط بیت مین، میکرو بی تی (MicroBT) و کنعان (Canaan) ارائه می شوند، دارای راندمان بالایی در فرآیند استخراج هستند، روند سوددهی خود نیز را ادامه می دهند.

لازم به ذکر است که هر سه تولیدکننده اصلی تجهیزات استخراج نیز در تلاشند تا با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بیت کوین، دستگاه های استخراج برتر خود را نیز در ماه های آینده ارائه دهند و این امر باعث می شود که پاداش استخراج شبکه در هر بلاک از ۱۲٫۵ بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش یابد.