video thumb

بیت کوین چیست؟ پول، ارز یا ذخیره ارزش!

بر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بیت کوین، تقاضا برای این دارایی دیجیتال نیز افزایش می یابد، همانطور که در ماه گذشته نیز شاهد رشد حدود ۱۵ درصدی این ارز دیجیتال بودیم. پیش بینی می شود که هاوینگ بیت کوین در ماه مه ۲۰۲۰ اتفاق بیفتد و نرخ عرضه بیت کوین از ۱۲٫۵ به ۶٫۲۵ بیت کوین در هر بلاک یا هر ۱۰ دقیقه کاهش یابد. با گذشت زمان، کمبود و بالا بودن نرخ بیت کوین این ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاران به طور فزاینده ای جذاب می کند.

از آنجا که بیت کوین همچنان به سمت جریان اصلی و رو به جلو در حال حرکت است، این مسئله مهم است که دریابید، دید جهانیان نسبت به این ارز دیجیتال چگونه است. با توجه به این نکته، در اینجا سؤالات بسیار مهمی وجود دارد که باید پرسیده شود که از جمله آنها عبارتند: بیت کوین چیست؟ آیا یک ارز است؟ یک نوع پول است؟ یک ذخیره ارزش است؟ همه موارد فوق است یا هیچ یک از آنها نمی باشد؟ شاید این ارز دیجیتال یک چیز کاملاً جدید باشد؟

برخی به دلیل کمبود، عدم مقاومت و ویژگی های یک پناهگاه امن از بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش دفاع می کنند. کوین بیس در یک پست وبلاگ اخیر خود به این خصوصیات و سایر موارد دیگری اشاره کرد تا این واقعیت را مطرح کند که بیت کوین با طلا به عنوان ذخیره ارزش در عصر دیجیتال رقیب می کند.

در حالی که تجزیه و تحلیل یکی از موارد معتبری است که وجود دارد، بعضی عنوان می کنند که هدف واقعی بیت کوین این است که باید به عنوان روش پرداخت غیرمتمرکز یا به تعبیر ساتوشی، “یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتا” باشد.

خصوصیات غیر متمرکز بیت کوین نرخ عرضه قابل پیش بینی را ارائه می دهد، در حالی که از نظر تئوری از مداخله دولت هم در سیاست های پولی و هم در پردازش معاملات خود جلوگیزی می کند و امکان انتقال ارزان، سریع و بدون سانسور را در سراسر جهان فراهم می کند.

در حالی که ذات بیت کوین این است همتا به همتا باشد، از مداخله انسان مصون است (البته با حمله ۵۱ درصدی) اما محدودیت هایی را نیز به همراه دارد که از جمله آنها می توان به موقعیت بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش اشاره کرد که از این نظر مانند طلاست و یک ارز مجازی است که کمتر برای امور روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

چه چیزی باعث می شود که چیزی مانند طلا به یک ذخیره ارزش تبدیل شود و چه چیزی دلار آمریکا را به یک ارز تبدیل کند؟ به عبارت ساده، ذخیره ارزش، یک دارایی است که می تواند ارزش خود را بدون اینکه کاهش یابد، در طول زمان حفظ کند که از جمله آن عبارت است از فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره و دارایی های سودآورمانند اوراق قرضه. در مقابل ، ارز هیچ ارزش ذاتی ندارد. این یک واحد اندازه گیری و یک وسیله پرکاربرد است که هیچ ارزش ذاتی برای خود ندارد. ارز نوعی پول است و ارزش آن همیشه به پول وابسته است.

بر خلاف ارز، پول دارای ارزش ذاتی است و با تقاضا نمی تواند ایجاد شود. ارز را می توان به عنوان رسید پول یا کالاها مشاهده کرد. هنگامی که استاندارد طلا اجرایی شد، مردم می توانستند اسکناس های بانکی خود را برای خرید طلا خرج کنند. هنگامی که استاندارد طلا از معادله خارج شد، دلار ایالات متحده با چاپ های جدید ، ارزش خود را به طور مداوم از دست داد و ارزش کل دلارهای موجود در گردش نیز با کاهش روبرو شد. این بدان معنی است که دلار آمریکا دارای ارزش نسبی است نه ارزش ذاتی. اما با ایجاد میزان بیشتری از چیزهایی مانند طلا یا بیت کوین (از طریق استخراج) ارزش واحدهای باقیمانده کاهش نمی یابد، زیرا آنها دارای ارزش ذاتی هستند.

در حالی که در گذشته پشتوانه برخی ارزها، فلزات گرانبها یا سایر ارزهای ملی قوی تر بودند، اما بیشتر ارزها، پشوانه ای از یک دارایی زیرساختی ندارند و ارزش آنها فقط با پذیرش گسترده از سوی مردم و ثبات دولت و اقتصاد به دست می آید.

بیت کوین علی رغم اینکه به عنوان یک ارز دیجیتال طبقه بندی می شود، نمی تواند یک ارز باشد زیرا دارای ارزش ذاتی است. در حالی که برخی علیه آن سخن گفته و استدلال می کنند که منابع صرف شده برای عرضه واحدهای جدید تضمین کننده آن است و برخلاف ارز فیات، بیت کوین نمی تواند از خارج از قاعده ایجاد شود. به عبارت دیگر، استخراج بیت کوین هزینه دارد و جالب اینکه، این هزینه فقط برای ایجاد واحدهای جدید استفاده نمی شود، بلکه عملکرد و قابلیت اطمینان بیت کوین را نیز به عنوان یک دفتر کل غیر متمرکز و سیستم پرداخت بین المللی تضمین می کند.

ذخیره ارزش بودن، یکی از ویژگی های اجباری پول است و اگرچه این دو مفهوم قابل تعویض نیستند، اما یک فلز گرانبها مانند طلا را می توان پول در نظر گرفت، زیرا از بسیاری از ملزومات اصلی مانند قابل تقسیم بودن، پایدار بودن و قابل حمل تبعیت می کند که از این نظر بسیار شبیه بیت کوین است. با این حال، طلا فاقد یکی از مهمترین ویژگیهایی است که بتوان آن را به عنوان پول طبقه بندی کرد و آن ویژگی این است که به طور کلی، طلا برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات پذیرفته نمی شود. اما در مورد بیت کوین چطور؟

بیت کوین به عنوان پول

در حالی که بیت کوین ثابت کرده است که می تواند به عنوان یک ذخیره ارزش باشد اما آیا می توان گفت که این ارز دیجیتال، واقعاً پول است؟ شش ویژگی مهم در تعریف پول وجود دارد که عبارتند از: پایداری، قابلیت حمل، تقسیم پذیری، یکنواختی، عرضه محدود و اینکه به عنوان یک روش پرداخت مورد پذیرش است.

در حالی که بیت کوین از پنج قانون اول پیروی می کند، اما به طور کلی، به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته نیست. بله ، پرداخت کالا و خدمات با بیت کوین هم بصورت آنلاین و هم به صورت آفلاین امکان پذیر است، اما تنها توسط عده کمی از معامله گران پذیرفته می شود. اگرچه برخی از بازیگران بزرگ مانند مایکروسافت و Overstock قبلاً بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت برخی از خدمات خود می پذیرند و حتی برخی از دولت ها برای آن مالیات در نظر گرفته اند، اما وقتی با یک پول ملی مانند دلار آمریکا مقایسه می شود ، باسطح پذیرش کمی روبرو می باشد. بنابراین، بیت کوین نیز مانند طلا، عملا پول نیست. اما سؤال اینجاست که آیا بیت کوین می تواند تبدیل به پول شود؟

بیت کوین
ارز دیجیتال

آیا بیت کوین می تواند پول شود؟ مشکلات و محدودیت ها موجود در این رابطه کدامند؟

در حالی که بیت کوین از لحاظ تئوری می تواند در صورت استفاده گسترده به پول تبدیل شود، محدودیت های تکنیکال مختلفی در این زمینه وجود دارد که این امر را به عنوان پول به شکل فعلی خود غیر عملی می کند. کوین تلگراف در این باره با آنتونی ترنچف (Antoni Trenchev)، مدیر ارشد برنامه بانکداری ارزهای دیجیتال نکسو (Nexo)، صحبت کرد تا عیار بیت کوین را به عنوان یک ذخیره ارزش بسنجد و پتانسیل آن را به عنوان پول دریابد. ترنچف ذات پیچیده بیت کوین را به عنوان یکی از اصلی ترین محدودیت های آن ذکر کرد. وی در این باره عنوان کرد:

استفاده از بیت کوین هنوز هم کمی جسورانه و سخت است. به طور طبیعی نمی توان از این ارز دیجیتال مانند کارت اعتباری برای پرداخت ها استفاده کرد. بسیاری از شرکت ها، از جمله نکسو در حال فعالیت در این زمینه هستند، اما با این وجود، این محصول همچنان بسیار پیچیده است.

در حالی که استفاده از بیت کوین برای جمعیتی خاص می تواند نسبتاً ساده به نظر برسد، اما همچنان استفاده از آن دشوار بوده و همچنین استفاده از آن در برخی شرایط ممکن است گران تمام شود. یک معامله استاندارد بیت کوین می تواند از۰٫۰۲ دلار تا ۰٫۱۰ دلار هزینه در بر داشته باشد که هنگام انتقال پول به خارج از کشور بسیار ارزان است، اما هنگام استفاده برای نقل و انتقالات و پرداخت های خرد می تواند مبلغ زیادی باشد.

علاوه بر این، میزان کارمزدها بسته به میزان تراکنش های انجام شده درون شبکه متفاوت است. تراکنش ها در بلاک ها گروه بندی می شوند و وقتی بلاک پر شود، تراکنش های باقی مانده باید منتظر بلاک بعدی باشند. این ویژگی می تواند باعث بروز مشکلات جدی و ایجاد تراکم شود و آنچه را که به عنوان “کارمزد بازار” شناخته می شود، ایجاد کند.

تراکم شبکه در زمان وقوع بازار گاوی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ در اوج خود قرار داشت. با این که کارمزدها به ۵۰ دلار می رسید و تائید برخی از تراکنش ها ساعت ها یا حتی روزها طول می کشید، این ارز دیجیتال در آن زمان برای نقل و انتقالات و پرداخت های عادی به سختی غیرقابل استفاده بود.

از آن زمان تا کنون، توسعه هایی مانند سگویت باعث افزایش ظرفیت بیت کوین شده است. داده های Blockchain.com نشان می دهد که میزان تراکنش ها در هر ثانیه در اوج خود قرار دارد و تاکنون هیچ نشانی از ازدحام وجود ندارد. با این وجود این موضوع برای بیت کوین چندان قابل توجه نیست چرا که از سیستم های پرداختی مانند ویزا که از لحاظ تئوری می توانند ۲۴٫۰۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهند بسیار ناچیز است.

بیت کوین در مقابل طلا: یک ذخیره ارزش جدید برای عصر دیجیتال

در حالی که راه حل هایی مانند شبکه لایتنینگ به دنبال رفع مشکلات فوق در بیت کوین هستند، یک شبکه لایه دوم را فراهم می کند که در آن می توان تراکنش های خرد را با کارمزد کمتری بدون ایجاد تراکم در شبکه اصلی بیت کوین انجام داد، اما آنها از سطح تولید فاصله دارند.

با وجود این، آنتونی که پیش از این پیش بینی کرده بود بیت کوین تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰،۰۰۰ دلار برسد، عنوان کرد که حتی اگر بیت کوین نتواند به عنوان یک پول مورد پذیرش انبوه واقع نشود، بازهم دارای روندی صعودی است. وی به کوین تلگراف گفت:

یک روایت وجود دارد که می گوید، بیت کوین قرار بود یک سیستم پرداخت انقلابی و همتا به همتا باشد. من فکر می کنم که این مسئله به هیچ وجه تحقق نیافته است. بیت کوین ویژگی های یک ارز را دارد اما بیشتر از آن به عنوان ذخیره ارزش و انتقال ارزش به ویژه در مقادیر زیاد استفاده می شود.

از طرف دیگر Vytautas Karalevičius ، مدیرعامل بانک مبتنی بر ارز دیجیتال Bankera معتقد است که وضعیت بیت کوین نیز مانند پول های پذیرفته شده در جوامع تبدیل خواهد شد و رسیدن به چنین وضعیتی زمانبر است. وی در این باره عنوان کرد:

بیت کوین نمی تواند شکست بخورد، سؤال اینجاست که چقدر طول خواهد کشید تا فناوری (سخت افزاری مانند هارد دیسک، پهنای باند) بهبود یابد و به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته پذیر عمل کند.

حتی اگر این راه حلهای فنی دقیقاً مطابق برنامه ریزی عمل نکنند، آینده برای بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش قابل اعتماد همچنان روشن به نظر می رسد که کمبود و الگوی اباشت به جریان، آن را به یک سرمایه گذاری بسیار جذاب در برابر شرایط بی ثبات سیاسی و اقتصادی فعلی تبدیل می کند. آنتونی گفت: “واقعیت کلان ژئوپلیتیکی به گونه ای است که نمی توانم سناریویی را تصور کنم که در کوتاه مدت یا بلند مدت برای بیت کوین خوب نباشد.”

نرخ بالای تورم و سیاست های پولی سختگیرانه در طول تاریخ باعث افزایش تقاضا برای طلا شده اند و همین مسئله را می توان برای بیت کوین نیز عنوان کرد که با وجود تلاش های متعدد همچنان ثابت می کند که در برابر مداخلات دولت ها مقاوم است.

نحوه استفاده از بیت کوین

در حالی که محدودیت های بیت کوین به عنوان پول در حال حاضر غیرقابل انکار است، غلبه بر این محدودیت های تکنیکال، مطمئناً مزایای غیرقابل تصوری را به ویژه برای کشورهایی که سیاست های مالی و پولی تهاجمی دارند و بخش بزرگی از جمعیت در فقر به سر می برند، به ارمغان می آورد. تقاضا برای این دارایی دیجیتال در کشورهایی مانند ونزوئلا که دچار ابرتورم هستند، همچنان در حال افزایش است.

علاوه بر این، این دارایی به یک روش رایج برای فرار از سیاست های کنترل سرمایه در کشورهایی مانند چین تبدیل شده است. Vytautas Karalevicius معتقد است که با استفاده و پذیرش گسترده بیت کوین یک روند صعودی عظیم برای این ارز دیجیتال وجود خواهد داشت. وی در این باره به کوین تلگراف گفت:

از بین بردن هرگونه سانسور احتمالی یا محدودیت در پرداخت، آزادی پرداخت را که می توان آن را نوعی آزادی بیان دانست، قادر می سازد. در حالی که سانسور بعضی اوقات ممکن است به نفع جامعه عمل کند، از بین بردن امکان سانسور پرداخت باید بسیاری از مواردی را که امروزه در جامعه اجرا می شود، تغییر دهد، یعنی راه های جدیدی برای مبارزه با بازیگران بد پیدا می شود.

بیت کوین ممکن است در آینده نوعی پول پرکاربرد باشد یا نباشد، اما مزایای آن به عنوان یک ذخیره ارزش و پناهگاه امن در برابر ارزهایی که به سرعت بی ارزش می شوند، غیرقابل انکار است. تقریباً مانند طلا، نوسانات اقتصادی و تورم باعث تقاضای بیت کوین می شود. با راه اندازی اولین مشتقات قانون گذاری شده برای بیت کوین، تقاضای نهادی برای این ارز دیجیتال افزایش یافته و حتی صندوق های بازنشستگی، بیت کوین را به سبد خرید خود اضافه می کنند.

علاوه بر این، تقاضای خرده فروشی همان روندی را دنبال می کند که صرافی های خرده فروشی گرا، معاملات مشتقات را برای کاربران بیشتری فراهم می کنند. تمایل به نگه داشتن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوانhedge یا ذخیره ارزش نیز می تواند در محبوبیت سریع رشد پروتکل های دیفای مشاهده شود که درآمد منفعلانه ای را برای دارندگان ارزهای دیجیتال فراهم می کند.

علیرغم آنچه که بیت کوین برای آن ایجاد شده است، نحوه استفاده و عملکرد واقعی آن تصمیم می گیرد که بیت کوین چیست و چه می تواند باشد. استفاده از بیت کوین عمدتاً سوداگرانه بوده است و ارزش آن هر روز فقط در بخش کوچکی از حجم تراکنش های آن در شبکه منتقل می شود. در حالی که برخی بیت کوین را به این محکوم می کنند که حباب هستند، اما همچنین می توان ادعا کرد که بیت کوین در حال حاضر علاوه بر اینکه یک ذخیره ارزش یا پول است در باز کردن درهای سرمایه گذاری به روی مخاطبان گسترده تر نیز نقش مهمی دارد. این امر در مورد مفاهیمی مانند عرضه سکه اولیه یا عرضه صرافی اولیه صادق است که مانع ورود سرمایه گذاری جمعی و سرمایه گذاری در سهام می شود.

بیت کوین، چیزی بیشتر از یک ارز یا دارایی

در حالی که یک هر فردی می تواند در مورد تعاریف کنونی و آینده بیت کوین هر نظری که می خواهد داشته باشد، اما با این وجود به نظر می رسد که در مورد یک مسئله، توافق جهانی وجود دارد و آن این است که فن آوری غیرمتمرکز بیت کوین یعنی بلاک چین، با برنامه هایی که خارج از قلمرو پول قرار گرفته اند، مانند پلتفرم های قرارداد هوشمند و قراردادها و برنامه های غیرمتمرکز آمده است که بماند.

هنگامی که از سرجیو سوسکو (Sergio Susko)، مدیر توسعه تجارت و مشارکت در DappRada در مورد برنامه های مربوط به قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز سؤال شد، وی به کوین تلگراف گفت: ما در DappRadar برنامه های غیرمتمرکز را به دسته های مختلف مانند بازی ها، صرافی ها ، دیفای، Collectables ، قمار و غیره گروه بندی می کنیم.

اگرچه درک مفهوم برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند حتی پیچیده تر از خود بیت کوین است، اما سرجیو معتقد است مزایایی که توسط این مفاهیم جدید به وجود می آید، برای تکمیل پذیرش آنها در آینده توسط یک پایگاه کاربر اصلی کافی است. وی در این باره عنوان کرد:

مانند هر فن آوری جدید و پیشگامانه، در این زمینه نیز نیاز به کاربرد گسترده و متعاقباً پذیرش انبوه وجود دارد. بلاک چین، قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکزهمچنان در ابتدای کار خود قرار دارند و می توانید آن را با یک نوزاد تازه متولد شده مقایسه کنید. با این حال، در دنیای مدرن، درک و پذیرش فناوری ها یک فرایند نسبتاً سریع است. به محض این که یک مزیت واضح توسط کاربر مشاهده می شود حتی بدون اطلاع از نحوه کار فناوری، خیلی سریع توسط افراد مورد پذیرش قرار می گیرد می شود.

همانطور که افلاطون، فیلسوف یونانی عنوان کرده است “ضرورت، مادر نوآوری است”، اگرچه به سختی می توان گفت که این نوآوری در آینده چگونه به نظر می رسد یا حتی اینکه چگونه مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، باید عنوان کرد که بیت کوین و فناوری زیربنایی آن، برای ایجاد تغییر در دنیا به وجود آمده اند. و تا زمانی که این تغییر ایجاد شود، پروژه هایی مانند بیت کوین به رشد خود ادامه خواهند داد.