سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

همبستگی بیت کوین (Bitcoin Correlation) چیست؟

بر اساس گزارش های منتشر شده، قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید و از سطح ۱۰۴۹۷ دلار عبور کرد. قیمت این ارز از ابتدای سال میلادی تا کنون ۴۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت باعث شد تا تحلیلگران بازار خرید و فروش ارز دیجیتال بگویند که یک روند صعودی جدید در مراحل اولیه خود است و برخی هم تخمین می زنند که قیمت آن تا تابستان به سطح ۲۷۰۰۰ دلار خواهد رسید. سایر تحلیلگران معتقدند تا قبل از شروع سال ۲۰۲۱ قیمت آن به سطح ۱۰۰۰۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

در کنار افزایش قیمت بیت کوین، قیمت آلت کوین ها نیز با افزایش همراه بود. طی یک هفته گذشته، ارز نم و تزوس افزایش قیمت چشمگیری داشتند و این ایده مطرح شد که ممکن است در دوره های روند صعودی قیمت، بین بیت کوین و آلت کوین ها همبستگی وجود داشته باشد.

در ادامه، بیایید بررسی کنیم که آیا این همبستگی هم در شرایط بازار صعودی و هم بازار نزولی وجود دارد یا خیر.

همبستگی آلت کوین ها با دوره های روند صعودی قیمت بیت کوین

بیت کوین از اول آوریل تا ژوئن ۲۰۱۹ یک روند صعودی قوی را پشت سر گذاشت و بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرد و در ۲۶ ژوئن به سطح ۱۳۸۰۰ دلار رسید. با ترسیم نمودار همبستگی های بین بیت کوین و ۳۰ آلت کوین برتر حال حاضر بازار، می توان فهمید که ۵۸ درصد از ارزهای دیجیتال همبستگی بالایی (بیش از ۶۰ درصد) با بیت کوین در این دوره ها از خود نشان می دهند.

همبستگی صفر به این معنی است که ارزها به هیچ وجه با یکدیگر همبستگی ندارند، در حالی که همبستگی ۱۰۰ درصد بدان معنی است که ارزها همبستگی کامل و مثبت دارند. علاوه بر این، همبستگی -۱۰۰ درصد بدان معنی است که ارزها همبستگی معکوس با یکدیگر دارند.

برجسته ترین ارزهایی که همبستگی بین ۷۴ تا ۸۲ درصد با بیت کوین داشتند عبارتند از: اتریوم، دش، بیت کوین کش، مونرو و EOS. از طرفی، HedgeTrade (HEDG) با ۱۳٫۳ درصد و یو اس دی کوین (USDC) با ۴٫۳- درصد کمترین همبستگی را در بین همه ارزها دارند. ارزهایی مانند چین لینک، کازموس، کریپتو دات کام چین و هیوبی توکن نیز در این مدت همبستگی کمی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد با بیت کوین داشتند.

همبستگی بین بیت کوین و آلت کوین ها از آوریل تا ژوئن ۲۰۱۹٫

همبستگی در زمان روند صعودی آلت کوین ها

در دوره های صعودی آلت کوین ها، مانند دوره مشاهده شده بین دسامبر ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹، همبستگی بین بیت کوین و سایر ارزهای برتر بازار بسیار قوی است. فقط یو اس دی کوین در دوره روند صعودی قیمت، همبستگی منفی (۷٫۸%-) با بیت کوین دارد.

با این حال، ۷۷ درصد از ارزهای برتر بازار، بیش از ۶۰ درصد با بیت کوین همبستگی دارند و مونرو با ۹۲٫۳ درصد بیشترین همبستگی را دارد. علاوه بر این، همبستگی دش، EOS، اتریوم، ریپل و زی کش با بیت کوین بیشتر از ۸۷ درصد است.

همبستگی بیت کوین اس وی، چین لینک، هیوبی توکن و تزوس با بیت کوین در طول این دوره بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است. کریپتو دات کام با ۲۵ درصد و تتر با ۱۹٫۱ درصد کمترین همبستگی را با بیت کوین در این دوره نشان می دهد.

همبستگی بین بیت کوین و آلت کوین ها بین دسامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹٫

سال ۲۰۲۰ با نوسانات قیمت شروع شد، چه چیزی در پیش رو قرار دارد؟

بیت کوین نشان داد که یک سناریوی صعودی می تواند در طول سال ۲۰۲۰ بر بازار حاکم باشد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. در این مدت، مانند گذشته، همبستگی های بالایی در آلت کوین های بزرگ بازار مانند بیت کوین کش، قیمت اتریوم، لایت کوین، نئو، ترون و ریپل مشاهده می شود.

از طرفی، یو اس دی کوین و کازموس از آخرین دوره روند صعودی تا آغاز سال ۲۰۲۰، همبستگی کمتری از خود نشان دادند.

با این حال، چین لینک، Crypto.com  HedgeTrade، هیوبی توکن و دش از آخرین دوره روند صعودی، همبستگی معکوسی با بیت کوین نشان می دهند. به همین دلیل نمی توان نتیجه گیری کرد که رفتاری پایدار بین این ارزها و بیت کوین وجود دارد.

همبستگی بین بیت کوین و آلت کوین ها از اول ژانویه تا ۴ فوریه ۲۰۲۰

استیبل کوین ها در سناریوهای صعودی بیت کوین و آلت کوین ها کمترین همبستگی را با بیت کوین از خود نشان می دهند. در حالی که ارزهای بزرگتر بازار مانند اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش، نئو، مونرو و ریپل همیشه همبستگی بالایی با حرکت بیت کوین دارند. با این وجود، آلت کوین های مورد مطالعه در این مقاله، همبستگی بیشتری با بیت کوین در دوره روند صعودی آلت کوین ها در مقایسه با زمانی که قیمت بیت کوین صعودی است، دارند.

البته، انتظار می رود که اگر یک دوره جدید صعودی برای بیت کوین آغاز شود، سرمایه گذاران این آلت کوین ها را برای انباشتن مورد نظر قرار دهند، زیرا آنها پتانسیل افزایش قیمت بیشتر را دارند. علاوه بر این، سرمایه گذارانی که فقط بیت کوین خریداری می کنند، ممکن است یک رویکرد محافظه کارانه تر اتخاذ کرده و با خریداری استیبل کوین ها یا ارزهایی که همبستگی کمتری در طول این دوره ها دارند، از سرمایه گذاری پر ریسک محافظت کنند.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location