video thumb

هفت پلتفرم مبادلاتی بیش از ۲۵ میلیارد دلار از ذخایر ارز دیجیتال را در اختیار دارند!

بر اساس گزارش های منتشر شده، در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰، گروه کوچکی از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال

هفت پلتفرم مبادلاتی بیش از ۲۵ میلیارد دلار از ذخایر ارز دیجیتال را در اختیار دارند

براساس گزارشی که اخیراً توسط شرکت نظارت کننده بر بلاک چین چینالیسیس (Chainalysis) منتشر شده است ، سال ۲۰۱۹ شاهد مقدار قابل توجهی هک های پلتفرم مبادلاتی و زیان های صرافی ها بودیم. این شرکت خاطرنشان کرد که هرچند حملات زیادی صورت گرفته بود اما پول کمتری به سرقت رفت. با این حال، Chainalysis تصریح کرد که هکرهای مخرب باهوش تر می شوند. این گزارش تأکید می کند: “سال ۲۰۱۹ نسبت به سال های دیگر با هک های ارز دیجیتال بیشتری روبرو بوده است.” “اما از یازده حمله ای که امسال رخ داده است ، قابل مقایسه با سرقت های بزرگی همچون هک ۵۳۴ میلیون دلاری کوین چک در سال ۲۰۱۸ نبودند.”

با وجود این واقعیت که در سال ۲۰۱۹ شاهد بیشترین میزان هک شدن صرافی ها بودیم، اما مردم هنوز هم ارزهای دیجیتال خود را مه میلیاردها دلار ارزش دارند در صرافی های متمرکز ذخیره می کنند.

سال گذشته، صرافی های ارز دیجیتال به دلیل نقض و هکرهای مخرب تقریبا ۲۸۳ میلیون دلار زیان کردند. حدود یک ماه قبل از دومین سال روز اثبات کلیدها که توسط تریس میر (Trace Mayer) انجام شد، لیستی از صرافی های متمرکز منتشر شد. این صرافی ها بیشترین موجودی را در اختیار داشتند. این لیست توسط بیت یونیورس و با استفاده از برنامه ETBR این سایت ارائه شده است. این برنامه در واقع آدرس های مربوط به کیف پول ها یا صرافی های شما را رهگیری کرده و مقدار سودی را که داشته اید محاسبه می کند. لیست ETBR نشان داد که کوین بیس در هفته اول دسامبر ۲۰۱۹ تقریبا ۹۶۶۰۰۰ بیت کوین داشته است. گزارش امروز ETBR از بیت یونیورس نشان می دهد که این صرافی مستقر در سان فرانسیسکو، در حال حاضر ۱٫۰۳ میلیون بیت کوین (به ارزش ۸٫۵ میلیارد دلار) در اختیار دارد. داده های منتشر شده توسط بیت یونیورس از تراکنش ها و موجودی ثبت شده توسط جستجوگرهای اتراسکن و پک شیلد نشات می گیرند.

ارز دیجیتال
ارز دیجیتال
بین این هفت پلتفرم مبادلتی بیش از ۲۵ میلیارد دلار ذخایر بیت کوین، اتریوم و USDT وجود دارد.

علاوه بر این، ارقام منتشر شده توسط بیت یونیورس را می توان با داده چین اینفو (Chain.info) مقایسه کرد. اطلاعات Chain.info کمی متفاوت است و نشان می دهند که دارایی کوین بیس ۹۸۳۰۰۰ بیت کوین است. البته اکثر داده ها با یافته های برنامه کاربردی بیت یونیورس تقریبا مطابقت دارند. آمار ها حاکی از آن است که صرافی هیوبی با در اختیار داشتن ۴۶۲۰۰۰ بیت کوین (به ارزش ۳٫۸ میلیارد دلار)، ۱٫۸ میلیون اتریوم و همچنین مقدار زیادی USDT ، دومین و بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال است. صرافی بایننس تا روز شنبه در حساب خود ۳۰۷۰۰۰ بیت کوین (به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار) و همچنین ۲٫۶ میلیون اتریوم داشت. صرافی های بیت فینکس (۲۹۰۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۲٫۸ میلیارد دلار)، بیتمکس (۲۷۴۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۲٫۲۸ میلیارد دلار)، بیت استمپ (۲۴۲۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۲ میلیارد دلار)، اوکی اکس (۲۱۱۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۱٫۸۳ میلیارد دلار)، کراکن (۱۷۳۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۱٫۸ میلیارد دلار)، بیترکس (۱۲۵۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار) و جمینی(۹۵۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۹۲۲ میلیون دلار) در رده های بعدی هستند.

اثبات نقدینگی و روند اخیر لیست های ثبت شده از موجودی ها به طور مستقل ثبت شده است

سایر صرافی هایی که حجم زیادی از دارایی های دیجیتال را در حساب های خود نگهداری می کنند، عبارتند از: پولونیکس، لیت آی او، بیت فلایر و هیت بی تی سی. داده های بیت یونیورس و چین اینفو نشان می دهند که به طور کلی صرافی های متمرکز از هفته اول دسامبر به بعد موجودی حساب خود را افزایش داده اند. نه تنها تعدادی از طرفداران ارز دیجیتال می ترسند که میلیاردها دلار از دارایی های دیجیتال صرافی های بزرگ توسط هکرها به خطر بیفتند، بلکه ترس از کسری موجودی بیت کوین نیز وجود دارد.

داده های چین اینفو با لیست ارائه شده توسط برنامه بیت یونیورس کمی متفاوت است. چین اینفو تعداد آدرس ها و سپرده های بزرگ و برداشت ها را ردیابی می کند.

مقالات علمی زیادی در مورد موضوع اثبات ذخایر در مورد ارزهای دیجیتال مطرح شده است. محققان دانشگاه استنفورد گزارشی را در سال ۲۰۱۵ با عنوان “مقررات” منتشر کردند.این مقررات به موضوع صرافی ها و شفافیت موجودی می پردازند. محققان استنفورد بیان کردند که اثبات نقدینگی نشان می دهد صرافی به اندازه کافی موجودی ها را کنترل می کند تا حساب هر مشتری را تسویه کند. در این گزارش ۳۳ صفحه ای آمده است:

“هیچ صرافی ای نباید آدرس بیت کوین خود را آشکار کند.”

طی چند ماه گذشته، پلتفرم هایی مانند بیت یونیورس و چین اینفو لیست های موجود صرافی ها را که بر اساس داده های ارائه شده توسط جستجوگرهای مستقلی مانند پک شیلد (Peckshield) بودند، منتشر کردند. صرافی های ذکر شده در این لیست ها تایید یا رد نکرده اند که داده های موجودی بیت کوین درست هستند. تعدادی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال معتقدند که پلتفرم های معاملاتی باید ارقام موجودی خود را ارائه دهند تا بتوانند شفاف بودن خود را اثبات کنند. در همین حال، بسیاری از تاثیرگذاران و طرفداران ارزهای دیجیتال مرتبا به مشتریان می گویند که رمزها را به روشی غیر انحصاری ذخیره کنند، اما اکثر صاحبان دارایی های دیجیتال همچنان آنها را در پلتفرم های مبادلاتی متمرکز ذخیره می کنند.