video thumb

سه دلیل اینکه اتریوم نسبت به بیت کوین ضعیف‌تر است!

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که در طی سال های اخیر، علاقه مندان به حوزه ارزهای دیجیتال امیدوار بودند که اتریوم جای بیت کوین را بگیرد و از نظر ارزش کل بازار به پیشروی صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اما با شروع سال ۲۰۲۰، این اتفاق که در بازار “فیلیپنینگ” یا “flippening” نام دارد، هنوز فرا نرسیده است.

توکن بومی اتریوم که اتر نام دارد، نسبت به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۱،۴۱۹٫۶۰ دلار نزدیک به ۸۹ درصد ریزش داشته است. از طرف دیگر، بیت کوین نیز نسبت به بالاترین قیمت تاریخی خود بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

این افت قیمت نشان می دهد که سرمایه گذاران اتریوم و بیت کوین، همگی قربانیان شور و هیجان معروف سال ۲۰۱۷ بوده اند. با این وجود، کسانی به اتریوم بیشتر از بیت کوین اعتماد داشتند، در معرض خسارات بیشتری قرار دارند و به سه دلیل مهمی که در زیر توضیح داده شده است، همچنان با خطرات جانبی روبرو هستند.

دلیل اول: سایه ICO هیچ گاه از بین نمی‌رود

در طی افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷، کارآفرینان و کلاهبردارانی که سریعا ثروتمند شدند، هزاران توکن شبیه به اوراق بهادار مخصوص خود را ایجاد کردند و از طریق عرضه اولیه سکه، به سرمایه گذاران خرده فروشی غیرمجاز فروختند.

بخش عمده ای از این ICO ها از اتریوم به‌عنوان بلاک چین خود استفاده و اتر را به ارز دیجیتال اصلی برای خرید توکن‌ های بومی خود تبدیل کردند. به همین ترتیب، شرکت‌ ها، سرمایه‌ های بزرگی را به صورت بیت کوین در ازای فروش دارایی ‌های خود بدست آورند. در نتیجه، نرخ های اتریوم و بیت کوین به صورت تصاعدی افزایش یافت.

متخصصان این صنعت معتقدند که این پامپ و افزایش قیمت منجر به اشباع خرید اتریوم و در نتیجه باعث شد معامله گران بتوانند این دارایی ها را به قیمت بالا بفروشند. پس از اینکه قیمت شروع به کاهش کرد، بسیاری از پروژه‌ های ICO، دارایی ‌های اتریوم خود را به پول فیات تبدیل کردند. بعد از مدتی، بیش از ۹۰ درصد از استارتاپ ‌ها نتوانستند یک مدل کسب و کار خاص ایجاد کنند، در حالی که سایرین اصلا نتوانستند درآمد داشته باشند.
بنابراین همانگونه که در نمودار پایین می بینید،ICO کمتر از حد انتظار توانست سرمایه جذب کند.

ICO پس از سقوط ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ سرمایه کمتری نسبت به آنچه انتظار می رفت، جذب کرد | منبع: Inwara

از آن زمان تا کنون، بیت کوین که رقیب اصلی اتریوم است. از طرف دیگر، این ارز دیجیتال با به تصویر کشیدن خود به عنوان منبع ذخیره ارزش، دارایی امن و غیره، پیشروی بازار شده است. از طرفی هم موقعیت ‌های صعودی بیت کوین باعث شده بیشتر از اتریوم افزایش قیمت داشته باشد.

دلیل دوم: نقشه راه طولانی مدت برای اتریوم ۲٫۰

همانطور که وعده داده شده بود، اتریوم در جبهه فناوری در حال رشد است. این پروژه هاردفورک، به کدهای رایانه ای که قراردادهای هوشمند نام دارد و پس از بروز یک سری شرایط خاص، قراردادها بطور خودکار اجرایی می شوند، مجهز شده است. برخلاف بیت کوین، چشم انداز بنیاد اتریوم، این است که به توسعه دهندگانی که برنامه های self-executing یا اصطلاحا خود اجرا را در بلاک چین ایجاد می کنند، پاداش دهد نه اینکه با دلار آمریکا رقابت کند.

با این وجود، اتریوم هم مانند بیت کوین، از نظر مقیاس پذیری در بلاک چین خود به مشکل بزرگی برخورده است. ویتالیک بوترین، بنیان‌ گذار اتریوم در سال ۲۰۱۵ مجموعه ای طولانی از بروزرسانی ها را ارائه داد تا اتریوم “بهتر و سریعتر” شود.

پس از اجرای دو فاز اول، اکنون توسعه در مرحله نهایی خود است که شامل دو هاردفورک به نام‌ های Byzantium (بیزانس) و Constantinople (قسطنطنیه) است. فاز آخر که سرنیتی (Serenity) نام دارد، تا سال ۲۰۲۲ به صورت آزمایشی تکمیل خواهد شد تا اتریوم، به اتریوم ۲٫۰ ارتقا پیدا کند.

از طرف دیگر، بیت کوین قول توسعه زیرساختی، حالا اگر توسعه تکنولوژیکی صورت نگیرد، را در آینده ‌ای نزدیک داده است. سرمایه گذاران خرده فروشی به دلیل درگیر شدن نام‌ های بزرگتر مانند TD Ameritrade ،Fidelity و ICE در فضای نوظهور، به دنبال ایجاد ارز دیجیتالی هستند تا بتوانند در وال استریت اسم و رسمی برای خود کسب کنند.

علاوه بر این، کارشناسان در حال طرح ریزی بیت کوین به عنوان پاسخی دربرابر سقوط اقتصادی احتمالی ناشی از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در سال گذشته هستند. از این رو، از نظر ارزش، بهبود بیت کوین به مراتب بهتر از اتریوم است.

بیت کوین

دلیل سوم: رقابت

آخرین دلیل این است که جایگاه برتر اتریوم با چالش های ناشی از رقابت در حال ظهور در فضای بلاک چین، روبرو است. پروژه هایی مانند ترون، ای او اس (EOS) و بایننس‌ چین بخشی از تسلط اتریوم بر بازار را به سرقت برده ‌اند. رشد این ارزهای دیجیتال با اینکه هیچ تاثیر مستقیمی روی بیت کوین ندارد، رشد آنها احتمالاً بیشتر از هر پروژه دیگری بر روی اتریوم تأثیر خواهد گذاشت.

با این وجود، اتریوم به وضوح پیروز دور اول این رقابت ‌ها، یعنی DeFi یا سیستم مالی غیر متمرکز است. طبق گفته‌ های DeFi Plus، پروتکل‌ هایی که امکان lending یا وام ‌گیری مستقیم و همتا به همتا را از طریق ارز دیجیتال اتر فراهم می‌کردند، تا دسامبر سال ۲۰۱۹، حدود ۶۸۷ میلیون دلار را در ذخایر خود نگه داشته بودند. این رقم در ماه ژانویه ۲۹۳ میلیون دلار بود.

لازم به ذکر است، کارشناسان بر این باورند که DeFi می تواند اتفاق مهم بعدی برای اتریوم در سال ۲۰۲۰ باشد. اما اینکه آیا می تواند بیت کوین را شکست دهد یا خیر، نمی توان پیش بینی کرد.