video thumb

ولوو به منظور عمل به وعهده‌هایش، در زنجیره تامین خود از بلاک چین استفاده می‌کند!

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که شرکت خودروسازی ولوو حدود ۹۳ سال قول داده تا ایمنی را تضمین کند و با راه اندازی اولین خوروی برقی خود، این وعده را عملی می کند. اما این تضمین تنها شامل موارد امنیتی برای رانندگان و محیط زیست نمی‌ شود، بلکه کارکنان معادن را هم در بر می‌ گیرد!

این شرکت خودروسازی سوئدی در ماه اکتبر خودروی XC40 مدل ۲۰۲۰ شارژ را به بازار عرضه کرد. ولوو به شدت روند تحویل مواد اولیه از معدن تا تولید باتری‌های لیتیوم یون SUV جدیدش را تحت نظارت خود داشته است. مارتینا بوچهاسر (Martina Buchhauser)، معاون ارشد بخش تامین شرکت خودروسازی ولوو در این باره عنوان کرد:

در حال دوبرابر کردن تامین از منابع اخلاقی هستیم. با همکاری تامین ‌کنندگان خود، به دنبال مطمئن‌ شدن از این مسئله هستیم که مواد خام مورد نیاز برای باتری‌ های ‌ما از جمله کانی کبالت، از زنجیره‌ های تامین اخلاقی ناشی می شود. ما می توانیم، وعده ‌های خود در ارتباط با ایمنی را تا رانندگان، کارکنان معدن و محیط زیست گسترش دهیم.

تداوم در تحقق چنین وعده‌ای کار آسانی نیست. کبالت یکی از مواد اولیه ضروری در ساخت باتری‌های لیتیوم یونی است و بیش از نیمی از ذخایر کبالت دنیا در جمهوری خلق کنگو استخراج می شود. تخمین زده می شود که در حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از کبالت این کشور توسط کارگران و با دست خالی از معادن استخراج می ‌شود. سپس بخش عمده‌ای از آنها به معامله ‌گران بزرگ و شرکت ‌های معدنی فروخته می‌ شود؛ به همین دلیل، تفاوت میان کبالت قاچاق و کبالت‌هایی که از درگاه‌ های اخلاقی بدست آمده است، بسیار دشوار خواهد بود.

شرکت خودروسازی ولوو برای مقابله با فعالیت ‎های غیرقانونی، قراردادی ده ساله با شرکت تامین کننده مواد مورد نیاز ساخت باتری CATL که در چین قرار دارد و شرکت کره‌ای ال ‌جی کم (LG Chem) به امضا رسانده است. هر دوی این شرکت ‌ها موافقت خود را با مشارکت در برنامه ‌ای بلاک چینی برای رهگیری زنجیره‌ های جهانی تامین کبالت اعلام کرده ‌اند.

علاوه بر کبالت‌ های تازه استخراج شده، تامین‌ کنندگان مواد اولیه ساخت باتری، از کبالت ‌هایی که از بازیافت باتری‌های لیتیوم یونی قدیمی بدست آمده‌ است نیز استفاده می ‌کنند. ولوو برای اطمینان از این مسئله که در پالایش و بازیافت این کبالت‌ ها از روشی غیر اخلاقی استفاده نشده باشد، با سیرکلور (Circulor) همکاری خواهد کرد. سیرکلو موظف است تا با توسعه یک شبکه رهگیری و اجرای نودهای آن بر روی پلتفرم بلاک چینی اوراکل (Oracle)، به ولوو در تعیین اصالت اخلاقی کبالت ‌ها کمک کند. وچهاسر در این باره عنوان کرد:

با احراز هویت هر شخص ، معدن، ماشین حمل و نقل، بلاک چین به ما در تعیین این مسئله که کبالت در کجا استخراج شده، چه کسی آن را استخراج کرده و چگونه حمل شده است، کمک خواهد کرد. در این صورت این اطمینان حاصل می ‌شود که مواد اولیه تحت شرایطی مناسب و بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود، استخراج شده ‌اند.

در سال‌ های اخیر فناوری بلاک چین و استفاده‌های در زنجیره‌های تامین مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است؛ زیرا به شرکت‌ها اجازه می دهد تا با ایجاد یک دفتر کل، این امکان را برای طرفین مختلفی ایجاد نمایند که اطلاعات واردشده را ببینند. امنیت، شفاف بودن و قابل رهگیری بودن اطلاعات بر روی بلاک چین، این فناوری را به گزینه مناسب برای زنجیره‌ های تامین تبدیل کرده است.

بوچهاسر اظهار داشت که اطلاعات موجود بر روی بلاک چین این اطمینان را به وی داده است که هر فردی که با ولوو و زنجیره تامین باتری‌ ها همکاری می ‌کند با انتظارات شرکت سازگار است. وی گفت:

ما می توانیم تا تمام مراحل از شرکت ‌های استخراج، سازندگان قطعات و شرکت‌ های حمل و نقل را رصد کنیم. در این رصدها نه تنها می ‌توان راهبردهای ارائه شده توسط OECD را اجرا نمود، بلکه تمام فعالیت ‌های آنها مانند اینکه چه مدت زمانی طول می‌ کشد تا نمونه در ماشین بارگیری و به انبار انتقال داده شود، نیز قابل پیگیری خواهند بود. در نتیجه به هر گونه تاخیر مشکوک می تواند تحت نظارت و رسیدگی قرار گیرد.

با وجود استفاده از بلاک چین، رویه سنتی ولوو متوقف نخواهد شد. اما این فناوری به یک مولفه مهم در زمینه اخلاقی این شرکت تبدیل شده است. بوچهاسر در ادامه عنوان کرد: بلاک چین به ما کمک می کند تا با چالش کبالت ‌هایی که منشا غیر قانونی دارند مقابله کنیم. همچنین به ما کمک می کند تا گام هایی برای متوقف کردن آن برداریم.