video thumb

آیا بیت کوین در سال ۲۰۲۰ شبیه روزهای ابتدایی اینترنت است؟

مقایسه بیت کوین با “روزهای ابتدایی اینترنت” امری عادی است، چرا که هر دو نمونه ای از فن آوری های نوظهور هستند. اما آیا این مقایسه، کاری صحیح است؟ اینترنت در سال ۱۹۹۱ ظهور پیدا کرد و در خلال دهه اول حیات خود، بسیار رشد سریعتری در مقایسه با بیت کوین و ارز دیجیتال داشت و تقاضا برای استفاده از آن بسیار بالاتر از بیت کوین بود.

در سال ۱۹۹۴، نیویورک تایمز گزارش داد که شرکت ها “برای راه اندازی فروشگاه از طریق شبکه جهانی وب هجوم آورده اند، اگرچه کاربران در این زمینه تجربه کافی نداشتند. درست مانند متخصصین بلاک چین، شرکت ها نیز در زمینه استفاده از اینترنت با مشکل روبرو شدند، چرا که جامعه برای دسترسی به ایگاه های داده در رقابت بودند.

اعضای فعال در صنعت اینترنت از همان ابتدا نسبت به پتانسیل آن برای تجارت و کسب و کار بسیار خوش بین بودند. در خلال اولین دهه از عمر اینترنت، کاملا مشخص بود که از آن می توان برای تجارت، بازاریابی، آموزش، ارتباطات و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد و بسیاری از شرکت ها از اینترنت برای کسب سود استفاده می کردند.

کریستوفر آلن (Christopher Allen)، بنیان گذار Blockchain Commons در مورد عدم پذیرش بیت کوین در این مرحله ابراز نگرانی کرده است و به همین دلیل، وی در مورد راه حل های مقیاس پذیری مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network) تا این حد خوش بین است.

آلن عنوان کرد که شبکه لایتنینگ این پتانسیل را دارد که بتوان با استفاده از آن نان یا استیک خود را با بیت کوین خریداری کرد و برای این کار نیازی نیست که آن را به یک ارز دیگر تبدیل کنید. بیت کوین هر چقدر که خوب باشد، تا به این نقطه نرسد، مورد پذیرش عموم قرار نخواهد گرفت.

باید بگوییم که ارزهای دیجیتال پیش از این، مفید بودن خود را برای همکاری های بین مرزی ثابت کرده اند و توزیع جهانی آنها در مقایسه با استارتاپ های (startup) سیلیکون ولی (Silicon Valley) بسیار بیشتر می باشد. به عنوان مثال، Decred treasury تقریباً ۳٫۵ میلیون دلار ارز دیجیتال را به بیش از ۶۰ مشارکت کننده توزیع کرده است. تقریباً ۳۰ درصد از این مشارکت کنندگان از آمریکای لاتین و ۱۵ درصد نیز از آفریقا هستند که باید گفت، توزیع جهانی آنها در مقایسه با استارتاپ های (startup) سیلیکون ولی (Silicon Valley) بسیار بیشتر می باشد.

اما با این وجود، ارزهای دیجیتال با پذیرش عمومی فاصله زیادی دارند و بسیاری از طرفداران پیش بینی می کنند که بیت کوین به یک ارز جهانی و پایدار تبدیل شود.

<a href=نرخ هش قیمت بیت کوین هاوینگ بیت کوین" width="1000" height="562" />
هاوینگ بیت کوین، قیمت بیت کوین

ریشه های جامعه

بیت کوین ممکن است از نظر کاربردهای تجاری، همچنان با اینترنت فاصله داشته باشد، اما به عملکردهای اجتماعی قابل مقایسه ای با اینترنت دست یافته است.
تا سال ۲۰۰۱، نیویورک تایمز خدمات اینترنتی مانند ایمیل را به عنوان پلتفرم هایی برای ایجاد رابطه با همکاران و همکلاسی های سابق خود توصیف می کرد، در حالی که استارتاپ ها در زمینه سرویس های پخش موسیقی و ویدئو پیشتاز بودند.

طبق گفته ها یکی از گروه های یاهو با ۶۰۰ عضو “تبادل صدها پیام در ماه را در در اختیار شما قرار می داد که در مورد روند ورشکستگی، بیمه درمانی و سرنوشت برنامه های بازنشستگی آنها بود..” این ممکن است با جوامع رمزنگاری امروزی که به تالارهای گفتگو، GitHub و پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند توییتر متکی هستند قابل مقایسه باشد.

به گفته آلن، که در اوایل کار خود بر روی پروتکل های اصلی اینترنت متمرکز شده بود، اینترنت نیز برای ارائه آزادی انتخاب بیشتر به کاربران طراحی شده است – حتی اگر از طریق ادغام فناوری های بزرگ، در نهایت این صنعت نتوانست به آن چشم اندازی که برای خود ترسیم کرده بود، دست یابد.

زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) که یکی از بنیان گذاران زی کش (Zcash) می باشد، بر این باور است که پروژه های نرم افزاری اولیه ای که وی بر روی آنها کار کرده است، قصد داشتند که آزادی را برای مردم به ارمغان بیاورند.

ویلکاکس به دهه ۱۹۹۰ و کار کردن بر روی جد بیت کوین یعنی دیجی کش (Digicash) اشاره کرد و اظهار داشت که دیجی کش دارای یک عیب بزرگ بود و آن عیب نداشتن حلقه بازخورد اقتصادی تعبیه شده در داخل آن می باشد. دیجی کش اهمیت انگیزه های مالی را نادیده گرفته بود و متکی بر افراد داوطلب و بخشش ها بود.

در این راستا، بیت کوین در این دهه اول سابقه بسیار خوب عمل کرده است. با این وجود، باید دید آیا اکوسیستم بیت کوین الگوی خود پایدار را ارائه می دهد یا خیر.

بیت کوین قیمت بیت کوین

ریسک های مشابه

برخی از کدگذاران معتقدند که حمایت اولیه از چارچوب های قانونی قوی که از آزادی حمایت می کنند، همراه با اقدامات احتیاطی، می تواند به شبکه غیر متمرکز نسل سوم کمک کند تا از اشتباهات اولیه اجتناب کند و یا آنها را به حداقل برساند.

آلن در این رابطه عنوان کرد که پروتکل ها از نظر نوع امنیتی مورد نیاز و غیره، انعطاف پذیری زیادی خواهند داشت و به همین خاطر بود که در ابتدا کسب و کار ایجاد مجوزها راه اندازی شد و آنها نمی دانستند که ۲۰ سال بعد همه این مجوزها ادغام می شوند. وی ادامه داد که تمرکز به شیوه ای عجیب در این حیطه وارد شده است.

مارکو پیربوم (Marco Peereboom) که در حال حاضر رهبر توسعه سیستم های جدید جامعه Decred است ، با آلن موافق هستند که اینترنت توسط جوانان ایده آل گرا که می خواستند بشریت را ارتقا دهند، ساخته شده است (برخلاف پیروان امروز ارزهای دیجیتال).

پیربوم عنوان کرد که متاسفانه امروز این هدف گم شده است و می بینیم که حکومت ها از آن برای جاسوسی و کنترل افراد استفاده می کنند. من چنین چیزی را پیش بینی نمی کردم.

آلن در حال حاضر متمرکز بر کار بر روی مدیریت کلید ایمن و کاربر پسند اما در عین حال ایمن به همراه استانداردهای هویت بلاک چینی است. در عین حال، پیربوم نیز در حال کار بر روی تامین وجه متن باز است و امروز حقوق خود را از این طریق بدست می آورد.

پروژه دیکرید نیز مانند آلت کوین دش (Dash) از طریق رای های عمومی و پرداخت های جمع آوری شده در داخل خود شبکه به افراد پول می دهد. علاوه بر این، توسعه دهندگان دیکرد می توانند بر اساس شایستگی های خود به طور ناشناس نیز کسب درآمد کنند.

پیربوم با اشاره به نظارت بالقوه و تسلط شرکت ها از طریق مدل های آینده وب نسل سوم گفت: “تا زمانی که اینترنت از مدل تبلیغاتی دور نشود، این وضعیت بدتر خواهد شد.” وی در این باره عنوان کرد:

من فکر می کنم که پرداخت های ناشناس یک ویژگی ضروری برای هرگونه ارز دیجیتال باشد.” “امیدوارم که دوباره اشتباه نکنم. اما من واقعاً معتقدم که ارزهای دیجیتال پتانسیل تغییر جهان را دارند. “

فراسوی بیت کوین

بسیاری از افراد کهنه کار موجود در فضای بیت کوین و ارز دیجیتال، اکنون بر روی پروژه های آلت کوین ها متمرکز شده اند و معتقدند که به روز رسانی نرم افزار بیت کوین بسیار دشوار است.

وی گفت: باید بین تغییرات مداوم و تغییرات تقریباً غیرممکن یک میانه وجود داشته باشد. پیربوم گفت: نوشتن نرم افزار بدون اشکال فقط اتفاق نمی افتد. وی گفت: برای مقابله با تغییرات اجماع به یک مکانیسم احتیاج دارید.

علاوه بر این، دارندگان بیت کوین مانند پیربوم و ویلکاکس هر دو جنبه های حفظ حریم خصوصی ارزهای دیجیتال را در اولویت قرار داده اند. آیا ساز و کارهای نظارتی می توانند در طی چند دهه در برابر تمرکز مقاومت کنند؟ این همان چیزی است که ویلکاکس در تلاش است تا بفهمد. ویلکاکس عنون کردا:

“این نادرست و نگران کننده است که به مردم بگوییم این امری اجتناب ناپذیر است.”

وی افزود: هرچه موسسات بزرگ تری وارد فضا شوند و از بیت کوین استفاده کنند، ریسک آزادی های فردی کاربران نیز بالاتر می رود. وی ابراز داشت که چالش ها و آسیب های زیادی در این راه وجود دارد و او مایل است که تا آنجا که ممکن است، این آسیب ها کاهش دهد.