سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

مدیر ارشد فناوری ریپل : تراکنش‌های XRP مسدود نمی‌شوند

آیا ریپل متمرکز یا غیر متمرکز است؟ این سؤال از زمان راه اندازی این شرکت در سال ۲۰۱۲ بسیار مورد بحث بوده است. حال، دیوید شوارتز (David Schwartz)، مدیر ارشد فناوری ریپل مجددا تأیید کرد که این شبکه در واقع غیرمتمرکز است و علی رغم آنچه در شایعات عنوان می شود، نمی ‌توان مانع انجام یک تراکنش در شبکه ریپل شد.

دیوید شوارتز از ریپل در Quora دفاع می کند

بعد از اینکه یکی از کاربران در شبکه اجتماعی کورا (Quora)، سوالی در مورد امکان مسدود شدن یک تراکنش XRP توسط ریپل یا نهاد ثالث پرسید، دیوید شوارتز از این شرکت دفاع کرد. این سوال دوباره بحث دیرینه ‌ای را در مورد سطح تمرکززدایی ریپل و اینکه آیا بلاک چین و توکن XRP آن مستقیماً تحت کنترل این شرکت است یا نه، مطرح کرد.

شوارتز در پاسخ فوراً اظهار داشت که ریپل یک شبکه متمرکز نیست و هیچ‌ کس به هیچ طریقی نمی ‌تواند پروسه انجام یک تراکنش در بلاک چین را متوقف کند. وی در این باره نوشت:

در حال حاضر هیچ راهی برای متوقف کردن تراکنش های معتبر وجود ندارد. از آنجا که شبکه غیرمتمرکز است، هیچ چیز نمی‎ تواند مانع از نوشتن کدی برای رد یک تراکنش معتبر شود که سعی دارد تا دیگران را برای اجرای آن کد متقاعد کند. برای متوقف کردن تراکنش ‌ها باید اکثریت را نسبت به اجرای کد را متقاعد کرد.

برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل نیز اخیراً در در مصاحبه با سی ان ان گفته بود کنترل شرکت ریپل بر قیمت XRP به همان اندازه است که نهنگ ‌ها قیمت بیت کوین را کنترل می ‌کنند. یعنی به گفته او ریپل بر شبکه XRP کنترلی ندارد و فقط حجم زیادی از واحدهای XRP در اختیار شرکت است.

گارلینگهاوس اظهار داشت که XRP همبستگی خوبی با بازار آلت کوین ‌‎ها نشان داده است و حجم بالای تراکنش ‌های روزانه، باعث شده تا دستکاری در بازار ریپل دشوار شود. وی به نگرانی ‌های گسترده کاربران در مورد آزادساری ماهانه توکن‌ های XRP توسط این شرکت نیز اشاره کرد و گفت:

بله، ریپل توکن XRP زیادی در اختیار دارد و به پیشرفت آن علاقه‌ مند هستیم. اما متهم کردن ریپل به کاهش عمدی بازار درست نیست، این چیزی نیست که ما رقبتی به آن داشته باشیم. هیچ اشتیاقی به انجام این کار نداریم و در واقع، ما قدم ‌هایی برداشته ‌ایم که بیشتر توکن‌ های XRP را مسدود کنیم تا نتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

شوارتز در ادامه سخنان خود در مورد تمرکززدایی شبکه ریپل اظهار داشت که ارزش شبکه ‌های توزیع شده به خاطر مقاومت آن‌ها در برابر سانسور است. بنابراین، اکثریت اعضای شبکه نمی ‌خواهند مانع از انجام تراکنش های معتبر شوند.

ریپل
ارز دیجیتال

اجماع عمومی این است که همه معتقدند ارزشمند بودن شبکه غیرمتمرکز به این دلیل است که نمی ‌توان مانع از انجام شدن یک تراکنش معتبر شد. بنابراین بسیار بعید به نظر می رسد که بتوانید به اندازه کافی از افرادی که قصد متوقف کردن تراکنش ‌ها را دارند جمع کنید تا بتوانند یک اکثریت معنی دار را تشکیل دهند. چگونه اکثریت کسانی که به ارزشمند بودن شبکه توافق دارند، موافقت خواهند کرد، چیزی را که معتقدند ارزش شبکه را از بین ببرد، نابود کنند؟

از دیدگاه غیرمتمرکز بودن شبکه، این صحبت‌ ها منطقی است. اما اگر یک مقام دولتی یا بین ‌المللی از ریپل بخواهد که فعالیت شبکه را متوقف کند، چه اتفاقی می افتد؟

تون ویز (Tone Vays)، طرفدار بیت کوین و از مبلغان ارزهای دیجیتال، سال گذشته استدلال جالبی را در مورد ادعاهای غیرمتمرکز بودن ریپل مطرح کرد. وی در توییتی که در جولای سال گذشته منتشر کرد، آزمایش ساده‌ای را ارائه داد تا ثابت کند که یک پروژه ارز دیجیتال واقعاً غیرمتمرکز است یا خیر.

سوال: تفاوت بین بیت کوین و یک شت کوین چیست؟ پاسخ: اگر آن کوین چیزی غیر از بیت کوین باشد، احتمالاً متمرکز است. اگر بگوییم “فرضا” ایران اعلام کرده که از ریپل برای دور زدن تحریم ‌های آمریکا استفاده می کند، در این صورت چه اتفاقی برای ریپل خواهد افتاد؟ (ریپل به طور تصادفی انتخاب شده است)

وی تصریح کرد ریپل در واقع متمرکز است. چون معتقد است اگر حکومت یک کشور از این شرکت بخواهد، می ‌تواند دسترسی برخی کاربران به XRP را مسدود کند. البته تنها راه برای امتحان کردن این تئوری، این است که ابرقدرتی مانند آمریکا چنین چیزی را از ریپل بخواهد. تا زمانی که این اتفاق نیفتاده است، این فقط یک فرضیه از طرف تون ویز است. در سال ۲۰۱۷، گارلینگهاوس به طور مشخص این مسئله را رد کرد و ادعا کرد حتی اگر شرکت ریپل ناپدید شود، هیچ تاثیری در فعالیت روزانه XRP نخواهد داشت.

ریپل متمرکز نیست. به بیان دیگر: اگر ریپل امروز ناپدید شود، XRP به کار خود ادامه خواهد داد برای من، این مهم‌ترین شاخص برای غیرمتمرکز بودن است. با این وجود، در پستی که سال گذشته در «Cryptocurrency Consultant» منتشر شد، در مورد ریپل اینگونه اظهار نظر شده است: برای افرادی که نسبت به تمرکززدایی بسیار حساس هستند، ریپل در وضعیت فعلی خود یک کابوس است، حتی با وجود پیشرفت‌ های منحصر به فردی که دارد. از نظر بسیاری، مکانیسم اجماع ریپل به دلایل مختلف ارضای ملزومات تمرکززدایی را برای این ارز دیجیتال غیرممکن می ‌کند.

نهایتاً هر دو طرف درگیر در بحث، استدلال ‌های محکمی را مطرح می‌ کنند. اما در حال حاضر به نظر می ‌رسد که اگرچه ریپل تلاش می‌ کند تا کنترل متمرکز خود را بر XRP را تا حد ممکن کاهش دهد، اما ریپل هرگز به طور کامل غیرمتمرکز نخواهد بود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version