video thumb

چگونه سال ۲۰۲۰ به سال استیبل کوین‌ ها تبدیل خواهد شد؟

بر اساس گزارشات منتشر شده، دو سال گذشته چشمان بسیاری ار مردم جهان را به روی دنیای ارزهای دیجیتال

سال استیبل کوین

بسیاری از استیبل کوین های موجود ممکن است در سایه جایگزین های بهتر محو شوند. در واقع به بیش از چند استیبل کوین با پشتوانه دلار نیاز نیست اما در حال حاضر بیش از حد کافی وجود دارد.

به گفته جرمی الیر (Jeremy Allaire)، مدیرعامل و بنیان گذار Circle، تنها تعداد معدودی از استیبل کوین ها باقی می مانند. طبیعتا وی USDC استیبل کوین شرکت خود را نیز که ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه در گردش دارد را نیز حساب کرده است. سایر استیبل کوین های رقیب مانند پکسوس (Paxos) تقریبا نیمی از ارزش بازار را دارند و توزیع جمینی به ۳٫۷ میلیون دلار کاهش یافته است. جرمی الیر در توئیتی عنوان کرد:

در حالی که صنعت و رسانه ها در آینده از استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی رونمایی می کنند، نشان از نحوه عملکرد بازار دارد. USDC خود را جدا کرده است و ۵۲۰ میلیون دلار سرمایه در گردش دارد؛ پکس (PAX) روی ۲۴۰ میلیون دلار مانده است؛ TUSD شیب نزولی دارد و GUSD و BUSD سازمان های مستقل غیرمتمرکز هستند.

وی افزود که تتر هنوز هم نیروی غالب در استیبل کوین هاست و آپشن های بانکی خارج از کشور با دلار آمریکا را برای چین و بقیه آسیا، جایی که توانسته محبوبیت خود را گسترش دهد، ارائه می دهد.

صادرکنندگان تتر ساکت نبوده اند و در ماه گذشته ۹۰ میلیون دلار دیگر عرضه کرده اند. طبق گزارش شفافیت تتر در حال حاضر این استیبل کوین چهارمین ارز دیجیتال بزرگ با سرمایه در گردش ۴٫۸ میلیارد دلار است.

الیر اظهار داشت که رسانه ها همچنان روی لیبرای فیس بوک و ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی (CBDC) متمرکز شده اند، اما این صنعت به پیشرفت خود ادامه می دهد.

استیبل کوین
ارزهای دیجیتال

۲۰۲۰ همچنان سال اصلی استیبل کوین ها خواهد بود و جریان اصلی موارد استفاده ایجاد شده در ارزهای دیجیتال با پشتوانه فیات روی زنجیره های عمومی، ادامه می یابد؛ و DeFi امور مالی آزاد را افزایش خواهد داد.

دارایی های دیجیتال بانک مرکزی

ینس ویدمن (Jens Weidmann)، عضو شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا (ECB) اخیراً از بانک های تجاری خواسته تا راه حل های پرداخت ارزهای دیجیتال خود را به عنوان گزینه ای جایگزین برای ارزهایی مانند لیبرا که همه آنها را یک تهدید بزرگ می دانند، توسعه دهند.

واضح است که بانک های مرکزی، لیبرا و دیگر استیبل کوین های شخص ثالث مانند USDT را به عنوان یک رقیب مستقیم سیستم مالی خود می دانند. دارایی های غیرمتمرکز مانند بیت کوین حتی تهدید بزرگ تری محسوب می شوند.

تعداد بانک های مرکزی ای که در حال تحقیق و توسعه ارزهای دیجیتال هستند، رو به افزایش است. در سال جاری پس از آنکه فیس بوک جاه طلبی های خود را اعلام کرد، پیشروی این حوزه، چین قصد عرضه یوان دیجیتال خود را دارد.

به دنبال چین، بانک های مرکزی ژاپن، کره جنوبی، تایلند، سنگاپور، سوئد، فرانسه و اتحادیه اروپا به رقابت CBCD وارد شده اند. بسیار محتمل است که نهادهای بیشتری به این حرکت در حال رشد در سال ۲۰۲۰ بپیوندند، زیرا استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی درحال نفوذ به زندگی روزمره و پرداخت های دیجیتال هستند.

یک جامعه بدون پول نقد به دلیل خاصیت نظارتی آن، هدف نهایی هر دولتی است. اثر جانبی آن آگاهی بیشتر از دارایی های دیجیتال است که به نفع دارایی های غیرمتمرکز نیز خواهد بود.