video thumb

بالا بردن امنیت حریم خصوصی بیت کوین

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دارای یک بازار بزرگ و پر طرفدار است. این بازار را بر اثر انفجارهای قیمتی که داشته توانسته شکل بدهد. یکی از ویژگی های بیت کوین این است که هیچ دولت و یا موسسه ای مالک آن نیست و نمی تواند آن را کنترل نماید، بیت کوین مانند ایمیل تنها توسط کاربران آن کنترل می شود. همچنین کاربردهایی که بیت کوین دارد را هیچ کدام از سیستم های پرداختی در جهان دارا نیست. شاید برخی بیت کوین را ارزی بدانند که دارای یک شبکه پرداختی است که شناخته شده نمی باشد، یعنی پرداخت ها کاملا ناشناس انجام مس شود. در حالیکه شبکه بیت کوین را می توان به جرأت جزو یکی از شفاف ترین شبکه های پرداخت در جهان عنوان کرد.

کاربردهایی که بیت کوین دارد را هیچ کدام از سیستم های پرداختی در جهان دارا نیست. اگر از شبکه ای که بیت کوین داراست به طرز صحیحی بهره گرفته شود، ضمن شفافیت سطحی مناسب و قابل قبول از حریم خصوصی را رائه خواهد کرد. زیرا این کاربران شبکه بیت کوین هستند که بیاید با به کار گیری اقدامات درست و به موقع از حریم خصوصی خود محافظت کرده و این مسئولین بر عهده خود آنها است. از آنجایی که بیت کوین امروزه دیگر به عنوان یک ارز دیجیتالی و یک رمز ارز در نظام پرداخت های جهانی و به عنوان یک پول غیر متمرکز و البته بدون پشتوانه شناخته شده است. را می توان گفت دارای کارکردهایی مشابه و حتی بیش از پول های سنتی است.

از نظر فنی می توان گفت که بیت کوین نخستین پول دیجیتال در جهان به حساب می آید. از آنجایی که بیت کوین یکی از ارزهای باثبات محسوب می شود و به نوعی دارایی مبنا به حساب می آید گاهی تا ده درصد افت و یا ۱۷ درصد صعود را از خود نشان داده است. این به معنای این است، که بازار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار بسیار سریع تر از بازار بورس عمل خواهد کرد. این یکی از دلایلی است که بیت کوین محبوبیت زیادی پیدا کرده است. جهان ارزهای دیجیتالی با وجود همه هیجان و استرس و سود و زیانی که دارد لبریز از کلاهبرداری و هک است. هکرها ترفندهای زیادی برای هک دارند، که با هر کدام از آنها می توانند چندین نفر را در دام هک انداخته و دارایی هایشان را به سرقت ببرند.

همانگونه که عنوان شد بیت کوین شبکه ای با شفافیت بالا است و این شفافیت اینقدر بی سابقه است که کمتر کسی تا کنون با آن کار کرده است. این شفافیت از آنجا نشأت می گیرد که تراکنش های بیت کوین به صورت عمومی می باشند، و در این شبکه دخیره خواهند شد. بنابراین این قابلیت را دارند که پیگیری شوند. نحوه کار به این صورت است که اطلاعات بیت کوین به کاربران نشان می دهد که به کجای جهان اختصاص داده شده اند و یا از کجا ارسال شده اند. آدرس های این ارسال و دریافت به صورت خصوصی و در واقع محرمانه در کیف پول مخصوص بیت کوین ذخیره شده و کاربر به آن دسترسی خواهد داشت.

شفاف بودن تراکنش های مربوط به بیت کوین

البته نکته این امر این است که کاربران تنها به تراکنش هایی که خودشان در آنها شرکت داشته اند دسترسی خواهند داشت. بنابراین هر کاربری که تراکنشی را به صورت پرداخت و یا دریافت انجام می دهد، موجودی و تراکنش های آدرس را شفاف مشاهده خواهد کرد. این امر شامل تمام کاربران شده و آنها می توانند موجودی و تراکنش های آدرس را ببینند. وقتی که یک کاربر تصمیم می گیرد یک تراکنش را انجام دهد، این الزام برایشان وجود دارد که هویتشان را مشخص نمایند. تا بتوانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

بیت کوین دریچه ای به جهانی جدید است، که کاربران می توانند، از طریق آن و بدون هیچ واسطه و مانعی بین مرزها و با حفظ هویتشان دارایی های خود را مبادله کنند. البته به دلیل اینکه بیت کوین در بستر بلاک چین قرار دارد، آدرس های آن نمی توانند همیشه کاملا ناشناس باقی بمانند. زیرا بلاک چین یک دفتر کل غیر متمرکز است. و همه تراکنش هایی را که در یک شبکه روی می دهد، را تایید و ثبت می کند.  بنابراین با ورود یک تراکنش به بلاک چین، ابتدا این تراکنش توسط شبکه تایید می شود و غیر قابل برگشت نیز می باشد. بلاک چین به عنوان یک دفتر کل غیر متمرکز نرم افزاری است که به رمز ارزها و قراردادهای هوشمند، قدرت بخشیده و تراکنش های محرمانه آن حریم خصوصی کاربران را تضمین می کند.

بنابراین کاربران باید دقت کنند، تا مبادا بر اثر بی احتیاطی آدرس های خود را فاش نمایند. هر چند بهتر این بود که این آدرس ها یکبار مصرف بودند. و ممکن است این تکنولوژی در آینده اینقدر پیشرفت نماید که پیگیری آن بسیار آسان باشد. استفاده از آدرس های جدید برای پرداخت ها و دریافت ها و در واقع انجام تراکنش ها ضروری است. و بهتر این است که برای حفاظت از حریم خصوصی خودتان به این امر توجه نمایید. وقتی کاربران از آدرس های جدید استفاده می نمایند، به حفاظت از حریم خصوصی خود کمک بزرگی می نمایند. همچنین برای بالاتر بردن امنیت کاربران بهتر است از چندین کیف پول برای اهداف جداگانه بهره ببرند. کیف پول های متعدد این امکان را فراهم خواخد کرد که تراکنش ها از یکدیگر مجزا شده و همین مرتبط کردن آنها به یکدیگر را غیر ممکن می نماید. بنابراین کاربران دیگری که برای شما بیت کوین ارسال نمایند نخواهند توانست آدرس های بیت کوین شما را مشاهده کرده و این خود یک توصیه مهم و ضروری است.

اهمیت توجه کاربران بیت کوین به فضای عمومی و فضای مجازی

یکی از نکات مهم و ضروری برای تک تک کاربران بیت کوین این است که مراقب فضای عمومی و فضای مجازی باشند و اطلاعات خود را منتشر نکنند. زیرا انتشار آدرس بیت کوین به دیگران و در فضای عمومی و مجازی ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای شما به دنبال داشته باشد. در صورتی این کار را انجام دهید که بخواهید خیریه ای را راه اندازی کرده و با پرداخت و دریافت ها شفاف سازی نمایید. فراموش نکنید اگر با چنین آدرسی دارایی و یا بیت کوین را به یکی دیگر از آدرس های خود منتقل می کنید، این آدرس وارد قسمت عمومی آدرس های شما شده پس بسیار با دقت عمل نمایید تا مبادا با انجام چنین تراکنش هایی آدرس بیت کوین شما فاش گردد.

در کل برای جلوگیری از حدس جزییات حسابتان توسط هکرها ایمیل و حتی نام کاربری خود را فاش نکنید. وقتی این اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر کنید و یا آن را در اختیار دیگران قرار دهید چون به سیستم های مالی متصل هستند، کمک زیادی به هکرها برای به دست آوردن سرمایه خود کرده اید. آنها با کمک نرم افزار های مخرب و یا ربات ها خواهند توانست رمز عبورتان را پیدا کرده و در صرافی ها به دارایی شما دست پیدا کنند. علاوه بر آن از نصب کردن برنامه های ناشناس بر روی سیستم و گوشی خود اجتناب کنید. و تنها برنامه هایی را نصب کنید که از اپل استور و یا گوگل پلی استور دریافت کرده اید و زیر این برنامه ها نظرات کاربران را مطالعه و سپس اقدام به نصیبشان کنید.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دارای یک بازار بزرگ و پر طرفدار است. این بازار را بر اثر انفجارهای قیمتی که داشته توانسته شکل بدهد. یکی از ویژگی های بیت کوین
ارزهای دیجیتال ، بیت‌کوین

شبکه بیت کوین یک شبکه همتا به همتا می باشد. به این معنی که تاریخچه تراکنش های بلاک چین در شبکه همتا به همتا که متشکل از کامپیوترهای شخصی است، و از سیستم بلاک چین بهره می گیرند، ذخیره می شود. ضمن اینکه هیچ شخص خاصی یا نهاد یا دولت صاحب این کامپیوترها نمی باشد. بلاک چین توانسته توجه بانک ها و شرکت های بزرگ و عظیم را به خود جلب کند، زیرا به نظر می رسد، پتانسیل حل مشکلات اقتصادی و مبادلات را داشته باشد، تا جایی که پروژه های زیادی با فناوری بلاک چین تهیه شده است. بنابراین با وجود چنین شبکه ای می توان به واسطه تراکنش ها دقت وآدرس IP آنها را ثبت نمود.

از آن جایی که ملاینت می تواند، نودهای کامل و مربوط به هر تراکنش را که مربوط به هر کاربری باشد دقیقا و مانند تراکنش های خود ثبت و ذخیره نماید. بنابراین پیدا کردن مبدأ هر تراکنش مخصوص سخت خواهد بود. بنابراین هر نود مربوط به شبه بیت کوین را می نوان به عنوان یک منبع تراکنش اشتباه گرفت. پس بهترین کار این است که آدرس مربوط به آی پی کامپیوترتان را با ابزار مختلفی که برای این کار وجود دارد، مانند تور (Tor) از دید همگان پنهان نموده تا ثبت آن دیگر امکان پذیر نباشد.

یکسری خدمات ویژه وجود دارد که با هدف قابل پیگیری نبودن بیت کوین و یا حتی ارزهای دیجیتال دیگر ارائه می شود. این نوع خدمات با نام خدمات ترکیب کوین یا (Mixing) شناخته شده است. اما این خدمات محدودیت های خاص خود را نیز دارا می باشد. این خدمات به این شکل می باشد که دریافت و ارسال های مجدد مقداری از کوین با استفاده از آدرس های بیت کوین صورت می گیرد. البته اینکه این امر قانونی است یا نه باید گفت قوانین کشورهای مختلف در این زمینه متفاوت است. و این خدمات بستگی به قوانین رایج هر کشور دارد. خدمات ترکیب کوین یا همان (Mixing) بای قابل پیگیری بودن مقداری از کوین ها را از بین می برد و این خدمات برای تراکنش هایی که بزرگ و مبالغ بالایی باشد بسیار مشکل است. همچنین خدمات ترکیب کوین از کاربرانش تقاضا می کند که در خصوص به سرقت رفتن و یا عدم نگهداری سابقه تراکنش هایتان به آن اعتماد نمایید.

اهمیت ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آف

همچنین شما باید دقت داشته باشید که  ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آف یک امر ضروری و مهم است. کلید خصوصی حساب بیت کوین همان کد شناسه منحصر به فردی است، که برای دارندگان بیت کوین و یا ارزهای دیجیتالی دیگر صادر می شود. این کلید در زمان انجام تراکنش ها به عنوان یک امضای دیجیتال کاربرد دارد، بنابراین باید آن را با دقت و حساسیت و در امنیت حفظ و نگهداری کرد. کلید عمومی که به طور آشکار در همه تراکنش ها وجود دارد بر عکس کلید خصوصی است. کلیدهای خصوصی که به عنوان تنها روشی به حساب می آید، که کاربران با کمک آن به ارزهای دیجیتالی که در کیف پول هایشان ذخیره شده است، دسترسی خواهند داشت. بنابراین هر گز نباید آن را منتشر کرده و یا با دیگران به اشتراک بگذارید. چون مانند این است که کیف پول خود را در اختیار آنها قرار داده باشید.

برای حفظ حریم خصوصی موارد بسیاری وجود دارد که هر روز د رحال بهتر شدن هستند. مثلا در خصوص API های پیام پرداخت، اقداماتی وجود دارد، مانند اینکه از شامل شدن چند آدرس طی عملیات پرداخت اجتناب شده و احتمال این وجود دارد که به مرور زمان تغییر آدرس ها در سایر کیف پول ها پیاده شود. همچنین رابط کاربری گرافیکی احتمالا بهبود یافته تا بتوان ویژگی های درخواست مربوط به پرداخت ها جالب تر و بیشتر مورد پسند قرار گیرد. و در پایان باید نکته ای نیز در خصوص رمز عبور کیف پول بیان شود. بهتر است رمز عبور کیف پول بیت کوین شما شامل ۱۰ کاراکتر از حروف کوچک و بزرگ و یک نماد تشکیل گردد. این رمز عبور نباید اسم شما یا تاریخ تولدتان یا نام شخصیت های مورد علاقه شما باشد. بزرگترین حسن داشتن یک رمز عبور پیچیده آن است که دست هکرها را برای سرقت ارزهای دیجیتالی شما می بندد و آنها نخواهند توانست با کمک یک بات تصادفی نیز به این رمز عبور دست پیدا کنند.