video thumb

نکات مهمی که در ترید مارجین باید بدانید

مارجین مقداری مشخص از یک پول یا ارز دیجیتالی است که در یک معامله وارد می شود. این سرمایه توسط شخص سوم تأمین می شود. در معاملاتی که به روش مارجین انجام می شود، به معامله گران این امکان داده می شود که به منابع مالی بیشتری دسترسی داشته باشند بنابراین مقادیر بیشتری سود و زیان را به دست می آورند. بنابراین معاملات مارجین اهرمی است که می تواند برای معامله گران سود زیادی به همراه داشته باشد و البته نقطه مقابل آن هم امکان پذیر است. پس دارای ریسک بالایی است و بهتر است کاربران مبتدی بسیار هوشیارانه وارد این نوع معاملات شوند.

لوریج هم به عنوان یک ابزار توسط کارگزاری در اختیار معامله گران قرار می گیرد و با کمک آن کاربران خواهند توانست مقدار بیشتری ارز یا سهام را با مقدار کمتری وجه در حسابشان مورد معامله قرار دهند. در نتیجه می توان گفت ترید مارجین یا معاملات به روش مارجین به عنوان معاملات جدید و پیشرفتهبرای کاربران این امکان را فراهم می کند که بتوانند پوزیشن های وسیع تر و بزرگ تری را مورد اجرا قرار دهند. آنها با کمک قرض گرفتن وجوه توسط صرافی ها بر قابلیت سود آوری خود می افزایند. صرافی های بی شماری هستند که در معاملات مارجین فعالیت می کنند از جمله آنها صرافی بیت مکس، صرافی Deribit ، صرافی eToro و غیره است.

کاربران در صورتی قادر به فراهم کردن وام های مارجین خواهند بود که صرافی هایی به صورت اختصاصی از ترید مارجین حمایت و آن را پشتیبانی نمایند.  در این صورت آن کاربران نیز به سودی سالم از قرضی که داده اند و ریسک آنچنان بالایی نیز ندارد می رسند. معاملات لوریج برای هر دو طرف هم قرض دهنده و هم گیرنده قرض مفید است. چون کاربر نیز می تواند از این طریق معامله ای با سرمایه ای بیشتر از سرمایه فعلی اش انجام دهد. همچنین این امکان را خواهد یافت که سود بیشتری نیز کسب نماید. وقتی لوریج ۱۰۰ در اختیار این کاربران قرار می گیرد سودهای کوچک از سرمایه های اندک آنها به سودهای بزرگ با سرمایه های بزرگ تر می شود.

وقتی کاربر با کمک سرمایه اضافی سرمایه اش را افزایش می دهد می تواند از یک دارایی پر سود مقدار بیشتری را خریداری نماید، بدون لوریج این امکان برای کاربران به وجود نمی آمد. اگر کاربر اجازه بیاید مه به طور مثال با لوریج سه به خرید لایت کوین بپردازد، او خواهد توانست، سه برابر از آن را خریداری نماید، سه برابر بیش از آنچه توانایی خریداری اش را داشت. هزینه اضافی خرید خود را از طریق کاربرانی که قرض می دهند و یا صرافی تأمین خواهید کرد. در نتیجه از حرکت قیمت سود خود را می برید. فروش استقراضی از طریق ترید مارجین برای شما امکان پذیر خواهد بود. و بسیاری از معاملات مارجین مربوط است یه پوزیشن هایی که احتمالا به مرور زمان ارزش آنها افزایش می یابد. در خصوص فروش استقراضی ارزهای دیجیتال نیز این حالت شرط بندی می شود. که مثلا ارزش یک دارایی پایین می رود.

این اساسا بدین معنی است که امکان سودآوری بدون در نظر گرفتن جهت بازار وجود دارد. به همین دلیل، اگر شما می توانید پیش بینی کنید که چه وقتی بازار افت می کند، می توانید پوزیشن ایجاد کنید و سود خوبی را در پلتفرم های ترید مارجین کسب کنید. به عنوان مثال، اگر اقدام به فروش استقراضی بیت کوین در خلال ۲۰۱۸ می کردید، قادر به کسب ۴۰۰ درصد سود می بودید و از ضرر های برجسته ای که بسیاری از تریدر ها در این دوران متحمل شدند، اجتناب می کردید.با استفاده از لوریج و ترید مارجین می توانید ریسک طرف مقابل را کاهش دهید. علاوه بر اینکه ترید مارجین کریپتو دارای قابلیت سودآوری بسیار می باشد، این نوع ترید می تواند ریسک طرف مقابل را نیز کاهش دهد که این به عنوان ریسکی تعریف می شود که طرف مقابل در یک قرارداد در برآورد کردن الزامات توافق شده با شکست مواجه شود.

در مارجین ارزهای دیجیتال چه ریسک هایی وجود دارد

وقتی کاربری قصد ترید مارجین را دارد این آرامش خاطر برایش وجود دارد که دارایی قرض داده شده یک تضمین برای خریدش است و او در پرداخت مشکلی نخواهد داشت. اما با تمام مزایای ترید مارجین این امر هزینه ها و ریسک های خاص خود را نیز دارد. هر چند به عنوان یک نوع معامله پیشرفته شناخته می شود اما می تواند سودهای غالی نیز در کنار خود ایجاد نماید. البته در صورتی کاربر این سود را به دست می آورد که بداند باید چه معاملاتی را انجام دهد، در غیر این صورت دارایی اش را به آسانی از دست خواهد داد. در این میان ترید مارجین ارزهای دیجیتال دارای بالاترین ریسک در بین انواع ترید ها است. یک بی دقتی و بی تجربگی کوچک می تواند تبعاتی سخت را به دنبال داشته باشد.

اما چیزی که ریسک ترید مارجین، در ارزهای دیجیتال، را بالاتر می برد، امکان از دست دادن کل سرمایه است. گاهی بازار به نفع شما نیست، شما با قرض گرفتن ترید مارجین باعث خواهید شد ضرر بزرگ تری را متحمل شوید. این امر برای تریدرهای کریپتو در پوزیشن های لوریج بالا می توان جای نگرانی بزرگی باشد. به هر حال بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بالایی داردو به این نوسانات شهرت یافته است. بیشترین بهایی که می تواند از دست برود بهای نقد شدن است به این معنی که صرافی در این بها پوزیشن کاربر را به صورت خودکار خواهد بست. یهنی اجازه معامله را به قرض گیرنده نمی دهد، بنابراین کاربر پولی را نیز از دست نخواهد داد.

توصیه ما به شما این است که ترید مارجین برای ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین را کم کم شروع کنید و بهتر است پوزیشن هایی با لوریج پایین را ایجاد نمایید. تا کمتر با ریسک های بازار مواجه شوید و اگر اشتباهی در معامله کردید ضرر کمتری را متحمل شوید. برخی پوزیشن ها با لوریج بسیار بالا ایجاد خواهند شد و اگر بازار به سرعت بر علیه کاربر شود به سرعت نقد شده و یا در معرج مارجین کال قرار خواهد گرفت. در این صورت مارجین اولیه کاربر کاملا از بین می رود و ضرر می کند. البته کارمزد مارجین در اول کار باید پرداخت شود.

در معاملات استاندارد کارمزد های کم و شاده ای دریافت خواهد شد. در ارید مارجین ارز دیجیتال بیت کوین که مارجین اضافه در اختیار کاربر قرار می گیرد و هزینه ای نیز به دنبال خواهد داشت. این هزینه اضافی که به عنوان کارمزدهای تأمین وجه خوانده می شود، کسری از درصد در نظر گرفته می شود و به مرور زمان تجمیع می شوند. سپس بر اساس زمانی که پوزیشن بازمانده، افزایش پیدا کرده و دریافت می شوند. اما این برای پوزیشن های بلند مدت است و می تواند برای کاربر بسیار هزینه در بر داشته باشد. زیرا در صورتی که کنترل نگردد بیشترین بخش از سود شما برای آن برداشته می شود و برعکس در پوزیشن های کوتاه مدت کارمزدها بسیار ناچیز است.

برای انجام ترید مارجین برخی استراتژی ها وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.اولین آم شناخت بازار هدف است. به این معنی که قبل از هرگرونه خرید دارایی و سرمایه گذاری در این خصوص بازار را به خوبی ارزیابی کرده تا نگذاریم سرمایه به خطر بیفتد. زیرا نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال به علت حجم کم ارزهای دیجیتال در این بازار زیاد است. این استعداد در این بازار ها وجود دارد که نوسانات شدید قیمتی را ایجاد کنند. فقز کافی است اخبار خوب یا بدی به بازار برسد. وقتی کاربری پوزیشن لانگ را باز می کند به این معنی است که انتظار افزایش قیمت ارز دیجیتالی را که خریده در آینده نزدیک در بازار دارد.

در خصوص ارز بیت کوین با توجه به افت و خیزهایی که در طی ۱۱ سال داشته است و رشد ناگهانی قیمت آن، امروز نیز کاربران زیادی انطار افزایش ارزش و رشد بیت کوین را در آینده دارند. بنابراین در خصوص بیت کوین با لوریج کاربران می توانند سرمایه های کوچکشان را به مقادیر عظیم بذل کرده و برای این کار نیازی به انتظار برای افزایش قیمت بیت کوین وجود ندارد. به جز لانگ پوزیشن دیگری به نام Short وجود دارد که به عنوان پوزیشن نزولی معروف شده است. در این پوزیشن این انتظار می رود که یک دارایی در خلال قرار داد کاهش ارزش پیدا کرده و قیمت آن کاهش داشته باشد.

ضرورت توجه به نوسانات ارزهای دیجیتال

از آنجایی که افت قیمت ناگهانی یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتالی است می توان گفت ارزهای دیجیتال یک طبقه از دارایی ها هستند که مدام نوسانات شدیدی را تجربه می کنند. بنابراین مالکان این دارایی ها ممکن است از اینکه دارایی آنها افت قیمت شدیدی را تجربه کند، نگران باشند. اما این امر برای پوزیشن شورت ارزشمند است و کاربرانی که این پوزیشن را انتخاب مب کنند از آن راضی هستند. این کاربران با باز کردن پوزیشن شورت سود خوبی را پیش بینی کرده و افت قیمت ها به نفع آنها است.

مارجین
مارجین

واژه ای به نام پرتفوی یا پرتفو به زبان انگلیسی hedging وجود دارد که در زمانی که کاربر می خواهد ریسک معامله خود را به کمترین درجه برساند مورد استفاده قرار می گیرد. پرتفوی شامل یک سری از تکنیک ها است که برای کاهش ریسک در افت قیمت دارایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته ابن استراتژی برای کوتاه مدت قابل استفاده می باشد. در کل در ترید مارجین بهتر است بهتر این است جانب احتیاط را رعایت کنید. و در این خصوص چیزهای زیادی را یاد بگیرید و بی گدار به آب نزنید! مثلا شما باید تحقیق کاملی درباره پلتفرمی که قصد خریداری اش را دارید انجام دهید. تاریخچه و ریسک های آن را بررسی کرده و بعد اقدام به معامله نمایید.

از آنجایی که استفاده کردن از معاملات لوریج شما را در معرض ریسک کردن قرار می دهد، بسیار وسوسه انگیز است.مثلا لوریج بیت کوین به عنوان یک ارز پر ریسک استرس زیادی برای کاربرانی که با لوریج بالا آن را خریداری کرده اند دارد. چون بیت کوین یک ارز پر هیجان و کم حجم است. با نوسانات مصنوعی باعث ترسیدن و احتمالا فروش با ضرر این ارز می شود. همچنین این نوسانات و افزایش قیمت برای کاربرانی با پوزیشن شورت باعث فروش آن می شود. از آن جایی که ارزهایی که نقدینگی پایین تری دارند، امکان دست کاریشان در بازار وجود دارد. زیرا برای جلوگیری از تأثیر یک تریدر بزرگ در بازار وجود نخواهد داشت.

در لوریج باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از توان مالی خودتان به معامله بپردازید. و تنها کمی بیشتر از درآمدتان را سرمایه گذاری نمایید. بهتر است مرز آن را برای خودتان مشخص کنید و تنها با آنچه می توانید تحمل کنید و هنگام ضرر توانش را دارید معامله کنید. بهتر است استراتژی روشنی نیز داشته باشید تا به پاداش های بهتری دست پیدا نمایید.ضمن آنکه صرافی با امنیت بالا و مناسب اهداف و تجربه هایتان انتخاب کنید چون کار با برخی صرافی ها سخت و پیچیده است و افراد مبتدی با مشکل مواجه خواهند شد.